Suomi taas maailman onnellisin maa mitä mieltä olette?
Taasko Suomi valittiin maailman onnellisimmaksi maaksi. Jotenkin aina vähän huvittaa tämä uutinen, kun samaan aikaan porukka valittaa joka asiasta: ruoasta, sähköstä, verotuksesta, säästä ja naapureista.
Onko tämä oikeasti onnellisuutta vai sitä kuuluisaa ollaan tyytyväisiä kun ei uskalleta muuta?
Vai onko niin, että täällä vaan perusasiat toimii sen verran hyvin (turvallisuus, terveydenhuolto, koulutus jne.), että sitä ei edes tajuta ennen kuin vertaa muihin maihin?
Itse vähän kahden vaiheilla: arki toimii plussaa
ilmapiiri aika negatiivinen miinusta
Mitä mieltä muut?
Ollaanko me oikeasti onnellisia vai vaan hiljaisesti tyytyväisiä?
Kommentit (306)
Luulen että pohjoisessa ihmiset ovat onnellisempia kuin etelämpänä kun täällä ei vielä näy kulttuurin rikastuttajien invaasiota.
Vierailija kirjoitti:
Tuo titteli tuntuu jo vittuilulta, ei todellakaan olla.
Kyllä ollaan. Sano, jos olen jossakin näistä väärässä:
Hanoista tulee aina puhdasta juomavettä ja lämmintä pesuvettä
Sähköt toimii, verkot ei romahda
Kaupoissa on ruokaa ja sen ostamiseen saa köyhimmätkin tukia
Asunnoissa on talvipakkasillakin mukavan lämmintä ja kuivaa
Kenenkään ei tarvi tonkia kaatopaikalla saadakseen päivän ruuan
Lasten ei tarvi olla pelloilla kobrien purtavina
Lääkäriin pääsee köyhätkin (vaikka muuta väitetään)
Kaikki lapset pääsevät ilmaiseksi kouluun
Laki on kaikille sama
Ihmisiä ei pidätetä laittomasti, hakata kepeillä eikä kiduteta vankiloissa
Kenenkään ei tarvitse asua autossa tai kadulla, ellei itse halua
Kaikilla on mahdollisuus opiskella korkea-asteen tutkintoja myöden
Halpa tai jopa ilmainen lasten päivähoito
Sen seittemän sortin tuet edelleen (kiristyksistä huolimatta)
Siinä nyt muutama asia alkajaisiksi miettiä asiaa uudestaan.
Taloustutkimus lähettää kerran vuodessa kyselyn, missä kysytään miten tyytyväinen olet terveyteesi, läheisiksi, voitko lahjoa poliisin, koetko olosi turvalliseksi yms. Olisiko tämä se missä tuota mitataan? Josc tämä on se, tavallisilta kansalaisilta on kysytty. Siinä ei koskaan kerrota mihin tutkimusta käytetään. Vaatii sen, että on noihin vastannut joskus ja luvannut vastailla lisää.
Olen osallistunut juuri taloustutkimuksen kyselyyn. Kyllä Suomessa asiat ovat edelleen hyvin. Oma asenne vaikuttaa ja se että ottaa vastuun omasta elämästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö tuo ole vain jokin laskennallinen juttu, ei aito suomalaisten kokema tunne.
IS: "Raportissa kansalaiset arvioivat omaa elämänlaatuaan asteikolla 110. Suomalaiset antoivat elämänlaadulleen arvosanaksi keskimäärin 7,8"
Olivatkohan kantasuomalaisia?
Minä ainakin olen ja luulen vastanneeni kyselyyn..
Kouvolassa alaikäinen tyttö puukotti alaikäistä tyttöä, ja koulussa 8-luokkalainen puukotti toista.