Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko muita, jotka työkkäri on unohtanut? Eli ei ole uusittu työnhakusuunnitelmaa, jonka mukaan pitää hakea 4 paikkaa kuussa.

Vierailija
18.03.2026 |

Tekemättömiä asioita ei ole työkkärin sivuilla, työnhaku voimassa ja työttömyystuki rullaa. En pysty hakemaan edes sitä 4 paikkaa kuussa, sillä siellä ei ole tällä hetkellä mitään sellaista tehtävää "auki odottamassa".

Ikää on jo sen verran, että tuskin edes työllistyn.

Kommentit (76)

Vierailija
61/76 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekoäly ja robotiikka tulevat korvaamaan suurinta osaa maapallon väestöstä joka tarkoittaa sitä ettei töitä ole sen jälkeen kuin hyvin hyvin hyvin pienellä prosentuaaliselle väestölle ja nekin esim robottien huoltotyöt tai jotkut duunarityöt. 

Tekoäly autttaa myös työnhakuvelvoitteen täyttämisessä. Kokeilin muutamaakin ilmaista tekoälyä syöttämällä niihin copy-paste yhden asiantuntijatehtävän rekryilmoituksen ja simppeleimmän mahdollisen promptin tyyliin "Laadi cover letter tähän työpaikkaan".

Lopputulos oli sellainen jenkkityylisiä lautteuksia täynnä oleva pläjäys etten tietenkään laittanut sitä menemään koska oikeasti halusin hakea ko. paikkaan ja HR:n täti näkisi perssilmälläänkin sen tekoälyllä tehdyksi mutta hakemuksessa ei ollut sinänsä mitään vikaa, se oli jokseenkin täydellinen, melkein sivun mittainen, virheetöntä kieltä ja  sisälsi kaiken mitä tarvitaan. Työkkärin tädillä ei ole mitään mahdollisuutta kyseenalaistaa tavalla tällaisella proopuskalla tehtyä hakua.

Tämä oli erinomainen tulos siihen nähden että klikattuani ilmoituksen auki Joblyssa, minulla oli tämä teksti valmiina hakusivulle kopioitavaksi noin 60 sekunnissa joten kaikesta toivosta luopuneet työttömät voivat täyttää neljän pakkohaun velvoitteen suunnilleen viidessä minuutissa jos asuvat isommassa kaupungissa jossa paikkoja on kuitenkin auki suuria määriä. HR käyttää suuremmissa yrityksissä joka tapauksessa tekoälyä hakemustulvan perkaamiseen joten minä en näe mitään eettistä ongelmaa siinä että työn hakijat käyttävät täsmälleen samoja työkaluja.

Vierailija
62/76 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytän kohta 64 v. Työkkäri soittaa kolmen kk:n välein. Seuraavalla kerralla menen toimistolle näyttäytymään. Haluavat ilmeisesti tarkastaa, että olen vielä hengissä.

Voi luoja, miksi eivät käytä nuoriin vähäisiä voimavarojaan?! Itse olen samaa ikäluokkaa, mutta vielä ei ole tullut kutsua näyttäytymään. Jos tulee, niin hankin harmaan nutturaperuukin ja vähän hämähäkinseittiä harteille.

Minullepa virkailija soitt ja kertoi, että nyt olisi peruutusaika, tuletko tänne toimistolle tapaamiseen. Kerroin, että mielelläni tulisin, mutta en edelleenkään pysty kävelemään, ja jos tulen sinne taksilla, todennäköisesti lyyhistyn jo ennen kuin pääsen ulkoportaille. 

Olen ollut työkyvytön vuosia. Järjen mukaan minun pitäisi olla työkyvyttömyyseläkkeellä, mutta byrokratia vie aikansa. Odottelin ensimmäistä työkyvyn kartoitusta melkein vuoden. Seuraavaan pääsin puolessa vuodessa. Nyt jonottelen erikoislääkärille. Ehkäpä häneltä irtoaa sitten ne 300 saikkupäivää, jotka kuulemma tarvitaan ensin. 

Voi olla, että tällaisella kuusikymppisellä varsinainen eläkeikä tulee vastaan, ennen kuin muihin toimenpiteisiin ehditään ryhtyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/76 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskitä ne energiasi nyt siihen työnhakuun. Oleskeluyhteiskunnan aika on ohi.

Riikkulikin oleskellut yhteiskunnan varoilla lähes koko aikuisikänsä.

Vierailija
64/76 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on pahoja työkykä heikentäviä sairauksia ja ollut yli 10v työttömänä. Eivät enää soittele

Miksi et pääse sairaseläkkeelle?

On ihmisiä joita vuodesta toiseen roikotetaan työkkärin listoilla vaikka kuuluisivat suoraan eläkkeelle, joukossa kaikenikäisiä.

Vierailija
65/76 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hakea töitä ihan ilman komakettakin

Vierailija
66/76 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi hakea töitä ihan ilman komakettakin

Vähän niin kuin Martti Luther että printtaat avoimen hakemuksen paperille ja naulaat firman oveen kun sinua ei päästetä edes aulaan ilmoitettuasi ovipuhelimeen haluavasi tulla hakemaan duunia ihan paikan päältä.

Vierailija
67/76 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka paikassahan julistetaan "totuutena" että yli 50-vuotiaiden osaaminen ja taidot ovat vanhentuneita eivätkä ne opi enää mitään uutta joten nimenomaan näiden pitäisikin lähetellä ilmiselvästi tekoälyllä tehtailtuja hakemuksia joiden eteen ei ole nähty edes sen vertaa vaivaa että soopa olisi oikoluettu.

Tällainen tekoälyn käyttö kun on nimenomaan sitä kuuminta hottia työmarkkinoilla. Kun jo resume on vibe-koodattu niin on syytä olettaa että tämä hakija tekee työnsäkin juosten kustuna suoraan tekoälyn ulostuksesta kopioimalla. Se on heti kymppitonni kuussa ja tesla liisariksi!

Vierailija
68/76 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulle ainakaan laitettu mitään tekstaria etukäteen, soitto tuli 2 viikkoa edellisten tehtävien loputtua. Sitten ne päivämäärät pitää aina tarkistaa jokaisen yhteydenpidon jälkeen, ne pomppii vähän miten sattuu.

Onneksi sain nyt pitkän työjakson, poistettiin pakkohaku kunnes se alkaa. Vaikka siihen on vielä kuukausi aikaa. 

Vierailija
69/76 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole unohtanut! Soitto tulee heti kun vanha suunnitelma on mennyt eli seuraavana päivänä. 

Olen jo 59v ja ollut työtön 3v (pk-seutu).

Vierailija
70/76 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopputulos oli sellainen jenkkityylisiä lautteuksia täynnä oleva pläjäys etten tietenkään laittanut sitä menemään koska oikeasti halusin hakea ko. paikkaan ja HR:n täti näkisi perssilmälläänkin sen tekoälyllä tehdyksi mutta hakemuksessa ei ollut sinänsä mitään vikaa, se oli jokseenkin täydellinen, melkein sivun mittainen, virheetöntä kieltä ja  sisälsi kaiken mitä tarvitaan. Työkkärin tädillä ei ole mitään mahdollisuutta kyseenalaistaa tavalla tällaisella proopuskalla tehtyä hakua.

Jeps, näin itsekin aina vetäisen kaikki neljä hakua peräjälkeen. Nykyään ei ole mitään väliä edes, missä työt sijaitsee, jos sanotaan, että hybridi, kuten kaikki lupaa aina ilmoituksissaan. Eli Glassdoorista tms. vaan työpaikkoja randomilla suunnilleen alalta ja paperit vetämään. 

Laitan vähän eri päivämäärät, koska muka olen hakenut ja työkkärin tädille jos sattuu soittamaan sanon, että juu juu kovasti haen koko ajan, paljon useampia työpaikkoja kuin nämä neljä!

En jaksa kokea murhetta työnantajienkaan puolesta, sillä hehän nyt ovat saaneet tältäkin hallitukselta mitä tahtoivat. Jos haluavat romuttaa kaikenlaisen hyvän työkulttuurin niin tämähän on vain yksi osa sitä.

Mulla on 5 v eläkeikään, olen erittäin terve ikäiseksi, työkokemusta löytyy runsaasti ja pariltakin alalta. Mutta kun ei työnantajille kelpaa niin olen lakannut yrittämästä. Kai mä säästöillä toimeen tulen sinne eläkkeelle, joka onkin taas sitten ok, kun lainatkin on maksettu.

En kiitän, enkä kumarra, kun vedän itseni markkinoilta.

Vierailija
71/76 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole unohtanut! Soitto tulee heti kun vanha suunnitelma on mennyt eli seuraavana päivänä. 

Olen jo 59v ja ollut työtön 3v (pk-seutu).

Ei tule. Viimeksi soitto tuli syyskuussa 2025, siinä laitettiin joulukuun alkuun suunnitelma, jossa oli 4 paikkaa. Sen jälkeen ei ole kuulunut yhtään mitään, suunnitelma voimassa. Ikää 60 v ja pk-seutu.

Nämä on aivan virkailijasta kiinni. Jos satut olemaan itse vanhempi ja saat onneksesi vanhemman virkailijan, ei hän enää viitsi vuoksesi hössätä, vaan ajattelee ihan oikein, että jos sulla on jotain asiaa, osaat kyllä ottaa yhteyttä. Ja hakea töitä ilman hänen neuvojaan, jos niitä haluat hakea.

Vierailija
72/76 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä,ihmettelin samaa.Pitäisi ilmoittaa,mutta ei4 paikkaa pitää hakea.Ensi vuonna eläkkeellä.

Vierailija
73/76 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kenellekään muulle tullut tehtäväksi 'menen työkokeiluun'? Huomasin että tuollainen oli tullut ja mitä jos ei löydä sitä kokeilupaikkaa?

Vierailija
74/76 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle soitettiin viimeksi alkuvuodesta 2024. Olen ollut vuosia työkyvytön, työtön työnhakija, ja koska virkailija näki koulutus- ja työhistoriastani, että kaikenlainen työ on kelvannut, minulle ei edelleenkään asetettu pakkohakua. Tulevaisuus pelottaa, kuten aina, mutta toistaiseksi työmarkkinatuki on tullut ajallaan. 

Olisi kyllä kiva, että työkkäristä soitettaisiin. Tämä minulle osoitettu uusi virkailija oli nimittäin niin mukava, että tällaisena yksinäisenä ihmisenä juttelisin hänenkin kanssaan mielelläni. 

Ikää on 61 vuotta. Voi olla, että en ole jonon etupäässä, kun työkkäri jakaa työpaikkoja. (Vitsi.)

Onnekas sinä. Minä olen työkyvytön kanssa, ja juuri asetettiin pakkohakuvelvoite, paikka kuussa, vaikka olen virallisesti sairaslomalla ja sairauspäivärahapäätös on muutoksenhakulautakunnassa. 

No, hain töitä ja heti seuraavana päivänä haastattelu ja olisin päässytkin, mutta selitin tietysti tilanteeni. 

Kyllä minä kirjoitan vaikka hakemuksen päivässä, ei siinä mitään, mutta harmittaa joutua haaskaamaan työnantajien aikaa. Kun olen joskus itsekin ollut rekrytoimassa mukana, ei sitä viitsisi yhtään turhaa hakemusta lukea. 

Vierailija
75/76 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kenellekään muulle tullut tehtäväksi 'menen työkokeiluun'? Huomasin että tuollainen oli tullut ja mitä jos ei löydä sitä kokeilupaikkaa?

Minulle tuli sama, koska olen aikuinen laitoin heti sähköpostia virkailijalleni, että mikä juttu tämä on kun ei ole mitään puhetta ollut? No, hän vastasi että jos työkokeilu on mahdollinen, siitä tulee tehtävä, ja virkailija kyllä kuittaa sen pois ennen eräpäivää. Se ei siis ole oikeasti velvoittava tehtävä, tarkoittaa vaan että sinulla on oikeus työkokeiluun.

Vierailija
76/76 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskitä ne energiasi nyt siihen työnhakuun. Oleskeluyhteiskunnan aika on ohi.

Keskitä sinä energiasi vaihteeksi työntekoon äläkä vinkumiseen. Suojatyöloisten aika on ohi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yhdeksän