Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaikissa resepteissä on aina tomaattia

Vierailija
16.03.2026 |

Tympii, kun perheessä on tomaatille allerginen ja kaikissa uusissa resepteissä on tomaattia. Aina kun yritän keksiä jotain vaihtelua ruokavalioon, niin resepteissä on tomaattimurskaa tai tomaattia jossain muodossa. En ole vielä keksinyt, millä yhtä halvalla ja helpolla korvaan tomaattimurskan, oletteko te? Joskus teen paholaisenkastiketyyppisen sotkun paprikasta tomaatin sijaan, mutta se ei ole halpaa, eikä nopeaa. 

Kommentit (98)

81/98 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

S k e kirjoitti:

Raa'alla tomaatilla varmaan tarkoitetaan kypsentämätöntä tomaattia. Tomaatti, etenkin kypsentämättömänä saattaa aiheuttaa aftoja, vaikka sille ei varsinaisesti ole allerginen.

Tomaattimurska on näppärä tuote, sitä ei käy kieltäminen. Ilman sitäkin pärjää.

Ainoat ruuat, joissa ihan väen väkisin on pakko olla tomaattia, ovat tomaattikeitto, ketsuppi ja shakshuka. No tomaattimehu myös. Ja ketsuppi ja tomaattimehu nyt ei oo ruokia, vaan aineksia.

Täällä on tarjottu halpoja ja helppoja vaihtoehtoja. Esimerkiksi porkkanasose on halpaa, sitä löytyy nykyään kauppojen pakastimista läpi vuoden, ja sitä on kyllä helppo tehdä itsekin, ihan kuin tomaattimurskaakin.

Elintarvikeväreinä käytetään nykyään paljon kasviksista peräisin olevia värejä, punajuurta, porkkanaa, kurkumaa, mustikkaa jne. Onhan nekin aikamoisia kemikaalikimaroita, kuten kaikki ruoka, mitä syödään. Divetymonoksidia eli hydroksyylihappoa käyttää kaikki ihan joka päivä, jopa useita litroja! 

Olen nähnyt lukemattomia shakshuka-reseptejä, joissa ei ole tomaattia. Pääasiahan siinä on lopussa lisättävät munat. Mistä sinä olet saanut päähäsi, että siinä on pakko olla tomaattia?

No joo, voihan tomaattikeitonkin tehdä ilman tomaattia. Vaihtaa tomaatin vaan pinaattiin tai kurpitsaan tai johonkin.

Kiusa se on pienikin kiusa

Vierailija
82/98 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihaliemi

Ei toimi, kun pitää olla paksumpaa. 

Saosta suurusteella typerys

No johan oli alentava kommentti.

Mitä tulee itse aloitukseen, niin ajattelisin reseptiin tomaatin tilalle jotakin yhtä vesipitoista kasvista, kuten kesäkurpitsa. Tomaatti ja kesäkurpitsa on kai kumpikin noin 90 prosenttia vettä.

Koskeeko tämä allergia varmasti kaikkea tomaattia, sekä raakaa että kypsennettyä? Sisarenpoika oli/on (en tunne tilannetta nyt aikuisena) allerginen nimenomaan raaalle tomaatille.

Ei tietenkään, kun lämpimikseen kyselee. Eiköhän tuo ole selvä aloituksen perusteella, että koskee kaikkea tomaattia. Munkin poika on allerginen tomaatille ihan kaikissa muodoissa, suu on heti auki ja vuotaa verta, jos syö tomaattia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/98 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uunilohi

Kalakeitto

Jauhelihakastike

Nakkikeitto

Uunimakkara

Kanaa riisipedillä

Katkarapupasta

Sienirisotto

Peltilihapiirakka

Makaronilaatikko

Munakas

Aika monta ruokaa tulee mieleen alle minuutissa johon ei tomaattia tarvitse 

Vierailija
84/98 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulatejuusto suurustaa jnkin verran.

Vierailija
85/98 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sipuli+porkkana+selleri pohjalta voi tehdä melkein minkä tahansa keiton/padan/kastikkeen. Porkkana itsessäänkin hyvä tomaatin korvaaja. 

Vierailija
86/98 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paprika tai tomatillo ja jos tarkoitus on vain saada ruokaan punaista väriä, niin punajuurilla, annattolla tai punaisella elintarvikevärillä.

Elintarvikeväriä ? ? Kemikaalia, hyi hitto

Aloittaja ei kertonut miksi hän haluaa korvat tomaatin. Toisekseen elintarvikevärit on kyllä tehty ihan syötävistä ainesosista ja ne ovat peräisin luonnosta. Siksi niitä kutsutaan elintarvikeväreiksi.

Aloittaja kertoi varsin suorasanaisesti, miksi ruoassa ei saa olla tomaattia. Oletko sinä lukutaidoton, vai onko ymmärryksessäsi paljon muutakin vikaa?

Ihana kun palstalla keskitytään aina olennaisiin ja ollaan niin iloisia ja ystävällisiä 😂

Vierailija
87/98 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

S k e kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

S k e kirjoitti:

Raa'alla tomaatilla varmaan tarkoitetaan kypsentämätöntä tomaattia. Tomaatti, etenkin kypsentämättömänä saattaa aiheuttaa aftoja, vaikka sille ei varsinaisesti ole allerginen.

Ainoat ruuat, joissa ihan väen väkisin on pakko olla tomaattia, ovat tomaattikeitto, ketsuppi ja shakshuka. No tomaattimehu myös. Ja ketsuppi ja tomaattimehu nyt ei oo ruokia, vaan aineksia.

Täällä on tarjottu halpoja ja helppoja vaihtoehtoja. Esimerkiksi porkkanasose on halpaa, sitä löytyy nykyään kauppojen pakastimista läpi vuoden, ja sitä on kyllä helppo tehdä itsekin, ihan kuin tomaattimurskaakin.

Elintarvikeväreinä käytetään nykyään paljon kasviksista peräisin olevia värejä, punajuurta, porkkanaa, kurkumaa, mustikkaa jne. Onhan nekin aikamoisia kemikaalikimaroita, kuten kaikki ruoka, mitä syödään. Divetymonoksidia eli hydroksyylihappoa käyttää kaikki ihan joka päivä, jopa useita litroja! 

Olen nähnyt lukemattomia shakshuka-reseptejä, joissa ei ole tomaattia. Pääasiahan siinä on lopussa lisättävät munat. Mistä sinä olet saanut päähäsi, että siinä on pakko olla tomaattia?

No joo, voihan tomaattikeitonkin tehdä ilman tomaattia. Vaihtaa tomaatin vaan pinaattiin tai kurpitsaan tai johonkin.

Oli kyse shakshukasta eikä tomaattikeitosta. Luuletko tosiaan, että shakshuka tehdään aina tomaatista?

Vierailija
88/98 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

S k e kirjoitti:

Olen ymmärtänyt, että se on mausteisessa tomaattikastikkeessa hyydytettyjä munia. Esimerkiksi Wikipedian mukaan näin on. Varmasti kananmunia voi hyydyttää muissakin kastikkeissa.

Vierailija
89/98 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sipuli+porkkana+selleri pohjalta voi tehdä melkein minkä tahansa keiton/padan/kastikkeen. Porkkana itsessäänkin hyvä tomaatin korvaaja. 

Paitsi että selleri pilaa ruoan kuin ruoan. Moni ruoka-aineallergikko on myös sille allerginen, eli jos syöjällä on jo joku ruoka-aineallergia, en missään nimessä lähtisi edes kokeilemaan sellerillä 

Vierailija
90/98 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

os haluat hakea Googlella reseptejä ilman tomaatteja, voit käyttää hakusanoissa miinusmerkkiä (-) poistamaan tietyn ainesosan. 🍅

Perusidea

Kirjoita hakusanaan:

resepti -tomaatti

Miinusmerkki kertoo Googlelle, että sivulla ei saisi olla sanaa tomaatti.

Esimerkkejä hauista

pastaresepti -tomaatti

kanaruoka resepti -tomaatti

keitto resepti -tomaatti

vegetaarinen resepti -tomaatti

Jos haluat varmistaa paremmin

Koska tomaatista voi olla eri sanoja, voit sulkea useita sanoja:

resepti -tomaatti -tomaatit -tomaattikastike

Vielä tarkempi tapa

Jos tiedät mitä haluat kokata:

kermainen kanapasta resepti -tomaatti

Vinkki 👍

Voit myös hakea englanniksi (usein enemmän tuloksia):

recipe -tomato

Vierailija
91/98 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmiita juuressoseita myydään kaupoissa, joten ne menevät ainakin kategoriaan helppo korvaus. Esimerkiksi lasagnessa kurpitsasoseella voi korvata tomaattikastikkeen. 

Vierailija
92/98 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paitsi että selleri pilaa ruoan kuin ruoan. Moni ruoka-aineallergikko on myös sille allerginen, eli jos syöjällä on jo joku ruoka-aineallergia, en missään nimessä lähtisi edes kokeilemaan sellerillä 

Joo, voi olla allerginen sipulille ja porkkanallekin. Lähtökohta oli nyt tuo tomaattiallergia ja tomaatin korvaajaksi ja tomaatittomia reseptejä kysyttiin. 

Vierailija
93/98 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

S k e kirjoitti:

Olen ymmärtänyt, että se on mausteisessa tomaattikastikkeessa hyydytettyjä munia. Esimerkiksi Wikipedian mukaan näin on. Varmasti kananmunia voi hyydyttää muissakin kastikkeissa.

Siinä sanotaan myös, että siitä kuitenkin voidaan tehdä useita erilaisia muunnoksia. Olen itse nähnyt kotimaisissa ruokalehdissä ja nettisivuilla useita eri variaatioita shakshouka-nimellä, jossa ei ole yhden ainutta tomaattia. Ruokahan on kuin pizza, josta on versioita joka lähtöön ja siinä pohjakastikekin saa olla tomaatiton

Vierailija
94/98 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Soffrittohan on italialaisen keittiön makupohja ja sitä on melkein kaikissa ruuissa. 

Vierailija
95/98 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Soffrittohan on italialaisen keittiön makupohja ja sitä on melkein kaikissa ruuissa. 

Minä teen aina italialaistyyppisetkin ruoat ilman selleriä, koska en itse sitä siedä. Miksi pitäisi väkisin työntää ruokaan inhokkiaan? Sitä paitsi me ollaan Suomessa, joten ruoankaan ei tarvitse olla täysitalialaista. Etkö sinä itse osaa varioida reseptejä, vaan ruoka pitää tehdä kirjaimellisesti reseptin mukaan?

96/98 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä teen aina italialaistyyppisetkin ruoat ilman selleriä, koska en itse sitä siedä. Miksi pitäisi väkisin työntää ruokaan inhokkiaan? Sitä paitsi me ollaan Suomessa, joten ruoankaan ei tarvitse olla täysitalialaista. Etkö sinä itse osaa varioida reseptejä, vaan ruoka pitää tehdä kirjaimellisesti reseptin mukaan?

Mulle tekee italialainen* ruokaa ilman sipulia, soffrittokin onnistuu ihan näppärästi ilman sitä.

(*sukuun naitu italialainen, joten olen aika usein hänen ruokiaan syönyt)

Melkein mikä tahansa onnistuu, jos on halua ja taitoa. Jos ei halua, niin mikään ei onnistu.

Kiusa se on pienikin kiusa

Vierailija
97/98 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kastikkeisiin ja patoihin: Karkeaksi raastettu porkkana (vähän makeutta ja suutuntumaa) ja balsamicoa (happo)

Vierailija
98/98 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun ei ole pakko käyttää selleriä eikä ole kenenkään muunkaan. Näitä vastauksiakin voi soveltaa ja poimia itselleen sopivimmat vinkit. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän viisi