Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Puututko tilanteeseen, jos näet ahdistelua julkisessa liikenteessä?

Vierailija
30.08.2025 |

Jos näet, että joku mies (yleensä mies) ahdistelee nuorta naista (yleensä nainen) julkisessa liikenteessä vai katsotko ohi?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puutun. Minun näköpiirissäni ei kukaan perseile. 

Vierailija
2/25 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ahdistelu ei ole suoraa lääppimistä. Meilläpäin on sellainen ehkä jälkeenjäänyt nuorehko mieshenkilö joka änkeää busseissa aina naisten viereen. On tullut minunkin niin monta kertaa että vältän jo tiettyjä linjoja. Se mies ei ikinä koske muuta kuin että painautuu vasten kuin olisi mukamas ahdasta. On myös jäänyt samoilla pysäkeillä pois, jäänyt odottelemaan jos jään seisoskelemaan että menisin vaihtoyhteyteen, tuijottelee jos istuu edessäni tai käytävän toisella puolella jne. Mitenpä tällaiseen puuttuu uhrikaan muuta kuin vaihtamalla reittejä ja kellonaikoja?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puutuminen voi olla rasismia. Riippuu väristä.

Vierailija
4/25 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse ainakin katson, että tyyppi ei tee mitään tai lähde seuraamaan naista. Kysyn, että haluaako ahdisteltava että kuljen hänen kanssaan tms. En ota kontaktia ahdistelijaan tai riippuu tilanteesta. Arvioin, että uskallanko naisena itse sanoa hänelle mitään (peukun käyttäjät jne.).

Vierailija
5/25 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En puutu, sitä saa mitä tilaa.

Vierailija
6/25 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No itse ainakin katson, että tyyppi ei tee mitään tai lähde seuraamaan naista. Kysyn, että haluaako ahdisteltava että kuljen hänen kanssaan tms. En ota kontaktia ahdistelijaan tai riippuu tilanteesta. Arvioin, että uskallanko naisena itse sanoa hänelle mitään (peukun käyttäjät jne.).

Hyvä neuvo. Älä jätä yksin.

Vierailija
7/25 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkisessa liikenteessä, bussissa, junassa, lentokoneessa, laivassa, voi käydä sanomassa kuljettajalle. Kuljettaja voi poistaa matkustajan. Tai sitten tulee kuljettajan ja matkustajan välille nyrkkitappelu!

Voin sanoa, ettei puututa. Tai no, ehkä puututaan, jos ahdisteltavana on joku ahdistunut pikkutyttö. Mutta aikuisen ollessa kyseessä, ei puututa. 

Mua kävi yks puliukko yhdessä aamuvarhaisessa kaupunkibussissa häiriköimään. Oli tunkemassa mun viereen istumaan, kun ensin oli kuitenkin mennyt jonkun toisen viereen, mutta huomasi sitten minut. No, minä kun tuon tyypin tiedän entuudestaan, sanoin, että sinä et kyllä tuohon istu tai jos istut niin minä vaihdan paikkaa. No, mun oli sitten tietysti parempi vaihtaa sitä paikkaa, ja se äijä, se äijä kailotti koko matkan ajan mun perääni solvauksia! Joku eukko jostain takapenkiltä yhden kerran kannusti sitä äijää, mut se eukon ääni oli kyllä sitä lajia, että taisi itsekin olla viinaan ja tupakkaan mieltynyt keskivertoa enemmän!

Sellaista ahdistelua!

Ja toisella kertaa, paikallisjunassa HSL, joku eteläisistä saarivaltioista tullut tyyppi, istui viereen ja sitten yritti tunkea iholle! Just!

Vierailija
8/25 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairas olet. Kukaan ei tilaa ahdistelua. 

Vierailija
9/25 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai siis naisena julkisilla kulkeminen on hankaluuksiin tilaamista? Vai mitä tarkoitat?

Vierailija
10/25 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai

N39

Vierailija
11/25 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä jos ei tilaa, mutta saa silti?

Vierailija
12/25 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En puutu saa vielä syytteen.

Vierailija
13/25 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jos kyseessä ulkkis. Saat heti itse syytteet r4$i$mi$ta

Vierailija
14/25 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viherlesbohuorat saavat vihdoin mitä ovat tilanneet. Kilisyttäkööt avaimiaan. 

Vierailija
15/25 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisen matkustajan puolesta voin kertoa. Joskus vuosia sitten Helsingistä Turkuun oli yksi myöhäisillan junavuoro.No, tässä sitten kerran oli joku oikeesti ihan uuno tai uunoa esittävä nuori mies, joka Kirkkonummen jälkeen vaelsi vaunut läpi pariin kertaan ja yritti saada kontaktia valitsemiinsa naismatkustajiin,  ja kun oltiin tulossa Turkuun eli päättärille, se sitten otti yhden ison matkalaukun kanssa matkustavan pienen naisen kohteekseen, tunki tämän kylkeen ja alkoi jututtamaan, se nainen erehtyi kiltisti vastaamaan, jolloin se äijä oli entistä tiukemmin kylkeen tunkemassa. No, tämän tyypin oli sitten joku miesmatkustaja pannut merkille ja kun juna oli laituriin saapunut ja ovet auki, se mies viivytti sitä äijää niin pitkään, että se valittu nainen ehti varmasti päästä jo riittävän kauas tuosta jätkästä!

Semmonen puuttuminen.

Vierailija
16/25 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itselleni luvannut että jos minkäänlaista ahdistelua tai kiusaamista näen niin puutun. Kannattaa miettiä etukäteen mitä ja miten voi sanoa ja mitä tehdä. Aina soitto silti ensin häkeen jos tuntuu että tilanteessa on ihan fyysisen väkivallan uhkaa, mitään sankaria ei aleta leikkimään jos on joku puukolla varustettu nisti vastassa tms.

Vierailija
17/25 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nainen voi puuttua, mies ei.

Vierailija
18/25 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Julkisessa liikenteessä, bussissa, junassa, lentokoneessa, laivassa, voi käydä sanomassa kuljettajalle. Kuljettaja voi poistaa matkustajan. Tai sitten tulee kuljettajan ja matkustajan välille nyrkkitappelu!

Voin sanoa, ettei puututa. Tai no, ehkä puututaan, jos ahdisteltavana on joku ahdistunut pikkutyttö. Mutta aikuisen ollessa kyseessä, ei puututa. 

Mua kävi yks puliukko yhdessä aamuvarhaisessa kaupunkibussissa häiriköimään. Oli tunkemassa mun viereen istumaan, kun ensin oli kuitenkin mennyt jonkun toisen viereen, mutta huomasi sitten minut. No, minä kun tuon tyypin tiedän entuudestaan, sanoin, että sinä et kyllä tuohon istu tai jos istut niin minä vaihdan paikkaa. No, mun oli sitten tietysti parempi vaihtaa sitä paikkaa, ja se äijä, se äijä kailotti koko matkan ajan mun perääni solvauksia! Joku eukko jostain takapenkiltä yhden kerran kannusti sitä äijää, mut se eukon ääni oli kyllä sitä lajia, että tais

Parhaimmat sanat siltä pulilta: Minä seurustelen vain kauniiden naisten kanssa!

No, helv- ettiäkö sitten siihen mun viereen yritit tunkea, olisit pysynyt siellä minne ensin menit... Kuului juttu hyvin jo siellä luistavan valitsemasi kauniin naisen kanssa!

Vierailija
19/25 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En puutu saa vielä syytteen.

Suomessa saa aina syytteen jos puolustaa itseään tai muita, ja ahdistelijoita / rikollisia taas paapotaan ja suojellaan kaikin tavoin. Oikeusjärjestelmä on täysin mätä.

Vierailija
20/25 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan tai jos tarvitsee niin soitan poliisit, muuhun ei käytännössä voi, jokamiehen kiinniotto-oikeus ei yllä.