Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sannan perhe saa Kela-tukia 4200 e/kk "Olemme ihan ok-tuloisia ihmisiä"

Vierailija
16.03.2026 |

Harva tietää, että ADHD-lapsista voi saada rahaa. Tuhansia euroja nostanut Sanna kertoo, miten se onnistuu. Perhe saa Kela-tukia 4200 e/kk.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/fedeb768-7ee1-4093-8b36-4e04a86601e6

Kommentit (147)

Vierailija
81/147 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noissa vammaistuissa on vielä se, että tuenhakija kuvailee ne ongelmat mitä vamma aiheuttaa  eli mitä törkeämmin kehtaa valehdella, sitä enemmän tulee rahaa. 

Todellakin nämäkin tuet voisi lopettaa

Ei pidä paikkaansa. 

Vierailija
82/147 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu tuo vähän hurjalta. itse olen tk-eläkkeellä ja koska minulla on adhd-lapsi minun tulot laski koska päädyin tavalliselle asumistuelle eläkkeensaajan asumistuen sijaan, me "pärjäillään" tonnilla kuukaudessa. Ei myönnetä mitään vammaistukia päälle, vuokran ja sähkölaskun jälkeen ei jää juuri mitään.

No jos olet tk-eläkkeellä,saat silloin eläkkeensaajan asumistuen.

joku sun jutussa ei täsmää.

T..kelan täti

Eläkkeensaajan asumistukea saa vain, jos talouden kaikki muutkin asujat ovat siihen oikeutettuja. Jos lapsi ei ole, niin myöskään siinä tapauksessa eläkkeensaajan asumistukea ei saa. En minäkään saanut, kun lapset asuivat vielä kotona, nyt saan, kun muuttivat omilleen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/147 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa pitää alkaa poistamaan tällaisia tukia. Miksi edes haluamme tukea vammaisuutta? Se on haitallista yhteiskunnalle.

Kyllä mä ymmärrän että autisitille tarvitaan tulea mutta jos on vaan riehuja niin mitä se raha auttaa? Eihän down lapsen vanhemmatkaan saa välttämättä tuollaisia apurahoja? En ymmärrä.

No todellakin saa down-diagnoosilla vammaistukea sata kertaa todennäköisemmin, kuin adhd-diagnoosilla. 

Vierailija
84/147 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka monta henkilöä tällä summalla elää?

Vierailija
85/147 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sannan mukaan kukaan noista penskoista ei syö lääkkeitä.

Eli täysiä huuhaa-diagnooseja hankittu valehtelemalla "oireita" lääkärille...

Vierailija
86/147 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo tuki tekee 50 000€ vuodessa. Käytännössä 1 miljoona euroa ennen kuin lapset täysi-ikäisiä. Ihan kivasti ilmaista rahaa. On lottovoitto oleskella Suomessa.

Vierailija
87/147 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu tuo vähän hurjalta. itse olen tk-eläkkeellä ja koska minulla on adhd-lapsi minun tulot laski koska päädyin tavalliselle asumistuelle eläkkeensaajan asumistuen sijaan, me "pärjäillään" tonnilla kuukaudessa. Ei myönnetä mitään vammaistukia päälle, vuokran ja sähkölaskun jälkeen ei jää juuri mitään.

T..kelan täti

Heh, joo, olen kuullut "eihän se nyt noin voi mennä" ja sitten asia tarkistetaan ja kappas makkaraa se menee juurikin noin, koska nyt meidän taloudessa on ihminen joka ei ole oikeitettu eläkkeensaajan asumistukeen, eli se lapsi.

Tämä on täysin käsittämätön lapsus laissa mutta koska se ei koske kun muutamaa ihmistä koko suomessa ketään ei kiinnosta korjata asiaa.

Voivottelua tarjotaan ja lämmintä kättä.

Vierailija
88/147 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sannan mukaan kukaan noista penskoista ei syö lääkkeitä.

Eli täysiä huuhaa-diagnooseja hankittu valehtelemalla "oireita" lääkärille...

Ei ole mahdollista saada korotettua vammaistukea, ellei lapsen hoidosta koidu konkreettisia menoja. Eli pitää olla jatkuvia toimintaterapeutin jne. aikoja ja muita kustannuksia. 

Vierailija
89/147 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka monta henkilöä tällä summalla elää?

3 lasta ja 1 aikuinen

Vierailija
90/147 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kaksi lasta, jotka on autismin kirjolla + toisella ADHD. Ainoastaan toinen lapsi saa perusmuotoista vammaistukea, onko se 106 e/kk. Se, jolla on myös ADHD, ei saa vammaistukea ollenkaan. 

Vierailija
91/147 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika erikoisia väitteitä. Meidän autistityttö saa noin satasen kuukaudessa. Tuki ei voi olla suurempi kuin kustannukset. Käytännössä tuki on paljon pienempi kuin kustannukset. Kustannuksia tulee mm. lääkkeistä, matkoista lääkäriin (matka 130km), erilaisia apuvälineitä, monenlaisia elämiseen liittyviä lisäkustannuksia jne.

Tällä ei edes korvata "vammaisen tytön" hoitamiseen liittyvää aikaa. Hänhän ei voi yksin kulkea koulumatkaa (on 13-v), olla yksin jne. Jos maahanmuuttajilla on monta tämmöistä, jopa pahempia, niin tuki on pieni verrattuna todellisiin kustannuksiin ja ajankäyttöön.

Ja erikoista, ettei haluta korvata mitään jos ei ole "tuottava" henkilö. Autisteista löytyy mm. historian merkittävimpiä tieteentekijöitä, he ovat "tuottaneet" enemmän yhteiskunnalle kun neurotyypilliset tehdastyöläiset. Ja olisiko edullisempaa yhteiskunnalle, että "vammaiset" siirretään kotoa yhteiskunnan hoitolaitoksiin missä päiväkustannus on tuhansia euroja?

Ja iso osa mm. autisteista ei saa edes vammaistukea. Kustannuksia ei kerry tarpeeksi ja isoa työmäärää ei lasketa kustannukseksi. Jos rahaa miettisin, vaihtaisin autistisen tytön koska tahansa neurotyypilliseksi. Jos ajattelisin omaa ajankäyttöä, vaihtaisin. Mutta oma on oma ja kaikki hänen eteen yritän tehdä ja mukava jos yhteiskunta tukee siinä edes jonkin verran. 

Vierailija
92/147 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T..kelan täti

Heh, joo, olen kuullut "eihän se nyt noin voi mennä" ja sitten asia tarkistetaan ja kappas makkaraa se menee juurikin noin, koska nyt meidän taloudessa on ihminen joka ei ole oikeitettu eläkkeensaajan asumistukeen, eli se lapsi.

Tämä on täysin käsittämätön lapsus laissa mutta koska se ei koske kun muutamaa ihmistä koko suomessa ketään ei kiinnosta korjata asiaa.

Minä tunnen myös perheen jolla sama homma, käytännössä ainoa tilanne jossa lapsen saaminen laskee tuloja ja vielä aika merkittävästi, täysin käsittämätön epäoikeudenmukaisuus.

Vierailija
93/147 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo tuki tekee 50 000€ vuodessa. Käytännössä 1 miljoona euroa ennen kuin lapset täysi-ikäisiä. Ihan kivasti ilmaista rahaa. On lottovoitto oleskella Suomessa.

Menisit siis edes TÖIHIN.

Vierailija
94/147 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä, miksi vammaisille annetaan niin paljon tukea. Eivät kuitenkaan koskaan tule olemaan hyödyksi yhteiskunnalle. 

Ymmärrän jollain tasolla vammaistuen, mutta ADHD ei ole mikään vamma eikä estä normaalia elämää. Täällä maassa on paljon aikuisia ihmisiä joilla on diagnosoimaton ADHD 

Vierailija
95/147 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T..kelan täti

Minä tunnen myös perheen jolla sama homma, käytännössä ainoa tilanne jossa lapsen saaminen laskee tuloja ja vielä aika merkittävästi, täysin käsittämätön epäoikeudenmukaisuus.

Jep, pahinta on kun toimeentulotukihakemukset hylätään automaattisesti koska "sinä saat takuu-eläkkeen" ei siksi että en jäisi rajan alapuolelle, vaan siksi että sitä ei edes vaivauduta laskemaan koska "eihän se nyt noin voi mennä". 

Vierailija
96/147 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T..kelan täti

Jep, pahinta on kun toimeentulotukihakemukset hylätään automaattisesti koska "sinä saat takuu-eläkkeen" ei siksi että en jäisi rajan alapuolelle, vaan siksi että sitä ei edes vaivauduta laskemaan koska "eihän se nyt noin voi mennä". 

Miten te sitten pärjäätte?

Vierailija
97/147 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T..kelan täti

Miten te sitten pärjäätte?

No eihän me pärjätäkkään, minä olen suunnitellut tappavani itseni kun häätö vihdoin tulee.

Vierailija
98/147 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole kateellinen, ei ole helppoa jos perheessä monta ADHD tapausta, sehän on yhtä kaaosta. Terveet lapset on lahja jota ei rahalla saa.

Juuri näin!

Vierailija
99/147 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pääse Sannan tarinaa lukemaan. Toivottavasti hän ei enempää tee lapsia. Tietysti jollain tavalla pitää tukea, jos on tarvetta. Johonkin se raja on vedettävä, ettei ihmiset ainakaan lisäänny sen jälkeen, kun kaksi tai useampi lapsi on jo saanut näinkin vaikeita diagnooseja. Piuhat poikki, jos haluaa jatkossakin isoja tukia.

Vierailija
100/147 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten vielä ihmetellään kun Suomi ei nouse. No ei kai kun saa sen mallin että luukulta se raha tulee. Tässäkin jutussa on maksumuuri joten ei tiedä mitä jutun takana on. Katsoin pari jaksoa Velkaantuneet-dokkaria ja täytyy sanoa että ainakaan kukaan näistä miehistä ei ollut paikalla kun järkeä jaettiin, nuori nainen oli ainakin alkuun halukas saamaan asiansa kuntoon. 

Olen sitä mieltä että sosiaaliturvaa on osin leikattu liikaa niiltä joilla tavoite on saada elämänsä järjestykseen. Samoin osa opiskelua koskevista uudistuksista on täysin hanurista, ei niillä saada nuoria nopeammin töihin kun osalla hajoaa pää jo ennen kolmekymppisiä. Minkä itsemäärämisoikeuden varjolla ei mitään tekeville työnnetään rahaa joka kuukausi? Enkä nyt tarkoita vaikeasti sairaita tai vammaisia jotka ovat tukien varassa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kolme