Kyselytuokio perjantaina 20.3. klo 15-16! Vieraana psykologi Maarit Grönroos. Lähetä ennakkokysymyksesi nyt!
Seuraava AMA-kyselytuokio järjestetään perjantaina 20.3. klo 15-16!
Vieraaksemme saapuu psykologi Maarit Grönroos. Aiheenamme on terapia ja mielenterveys.
Vieraan esittely omin sanoin: "Maarit Grönroos on psykologi, psykoterapeutti ja seksuaaliterapeutti, joka työskentelee monenlaisten ihmismielen pulmien ja ihmissuhteiden solmujen parissa Terapiatalo Quussa sekä yksilöiden että pariskuntien kanssa. Työuransa aikana Maarit on työskennellyt niin lasten, nuorten kuin myös aikuisten ja ikäihmisten parissa. Hän on tuttu mielenterveyden oireilun (esim. masennus, ahdistus) ja mielen hyvinvoinnin tukemisen (esim. tunteiden säätely, oman hermoston rauhoittaminen) teemojen kanssa."
Mikä on AMA-kyselytuokio? 👀
AMA (Ask Me Anything; kysy minulta mitä vain) on konsepti, jossa vaihtuva vieras tai vieraat vastaavat käyttäjien kysymyksiin avoimesti ja rennosti. Aiheet voivat vaihdella laidasta laitaan arjesta asiantuntijuuteen, kokemuksista näkemyksiin. Kyselytuokiot järjestetään Vauva.fi:n aihe vapaa-keskustelupalstalla.
Tärpit onnistuneeseen kyselytuokioon: Saavu ajoissa paikalle (Voit myös esittää kysymyksesi ennakkoon). Kysy asiantuntijalta rohkeasti, mutta muistathan kuitenkin, että kaikki aiheesta poikkeava ei kuulu onnistuneeseen AMA-tuokioon. Kysythän siis asiantuntijaltamme aiheeseen liittyviä kysymyksiä. Voit myös seurata keskustelua jos et itse keksi kysymyksiä!
Lähetä ennakkokysymyksesi tähän keskusteluun! Ennakkokysymyksiä poimitaan täältä ja niihin vastataan koko kyselytuokion ajan.
AMA
Kommentit (38)
On upeaa, että nuoret hakeutuvat entistä pienemmällä kynnyksellä terapiaan ja hakevat apua jaksamiseen. Olisi tärkeää, että kouluissakin tarjottaisiin matalalla kynnyksellä apua ja pääsisi juttelemaan. Mitä mieltä olet, onko nuorille avun saanti helpottunut vai vaikeutunut vuosien saatossa? Pitäisikö koulujen tarjota enemmän apuja ja vaihtoehtoja nuorille?
Täällähän näitä tarvitsijoita jonkun verran käy. Nyt on sitten heidän tilaisuutensa.
Minkä takia nämä sessiot vastauksineen eivät näy myöhemmin? Moni ei ehdi mukaan, mutta lukisi mielellään vastaukset.
Kai ne voisi kiinnitttää tälle sivustolle?
Miten kollektiiviset tabut saisi pikkuhiljaa murrettua sellaisten asioiden ympäriltä joiden jokainen tietää olevan valetta mutta joita ryhmäpaineen vuoksi silti toistetaan loputtomiin?
Kysymys:
Itse kävin porukassa, jossa oli ihmisiä, joilla oli jostain asioista eri mielipiteet kuin minulla. Se aiheutti "läpikatsomista" ja tervehtimättömyyttä siinä määrin, että lopulta lähdin koko porukasta. Se ignooraaminen tuntui todella pahalta. MIten sellaisesta selviää, että on kuin ilmaa joillekin? Nämä ignooraajat olivat lisäksi minua ns. ylempänä siinä porukassa.
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia nämä sessiot vastauksineen eivät näy myöhemmin? Moni ei ehdi mukaan, mutta lukisi mielellään vastaukset.
Kai ne voisi kiinnitttää tälle sivustolle?
Eikös ne kaikki löydy täältä? https://www.vauva.fi/keskustelu/alue/ama-keskustelutuokiot
Millaisia neuvoja antaisit nuorelle, joka kärsii yksinäisyydestä ja sen tuomasta ahdistuksesta? Miten saada ystäviä, jos harrastuksista tai koulusta ei ole omaa porukkaa löytynyt?
Miksi psykologi ei saa "lyödä lukkoon" diagnooseja ja määrätä lääkkeitä? Miksi pitää erikseen olla psykiatri saadakseen niin tehdä?
miksei kysymyksiini koskaan vastata näissä ennakkokysymyksissä. se masentaa.
Vierailija kirjoitti:
Kysymys:
Itse kävin porukassa, jossa oli ihmisiä, joilla oli jostain asioista eri mielipiteet kuin minulla. Se aiheutti "läpikatsomista" ja tervehtimättömyyttä siinä määrin, että lopulta lähdin koko porukasta. Se ignooraaminen tuntui todella pahalta. MIten sellaisesta selviää, että on kuin ilmaa joillekin? Nämä ignooraajat olivat lisäksi minua ns. ylempänä siinä porukassa.
Ja mikä vika on alapeukuttajassa, joka alapeukuttaa kysymystä, jota on pyydetty etukäteen ja joka on tarkoitettu psykologille?
Koulutuksesi opettaa että vanhempasi on syyllisiä jos sinua ahdistaa .
Mistä tietää että terapioissa käyminen riittää? Mistä tietää että traumatisoituminen on ohi? Minulla siis hyvin kaottinen ja traumaattinen lapsuus, graavia perheväkivaltaa, alkoholismia, persoonallisuushäiriöinen vanhempi, perheenjäsenen kuolema nuorean jne. Selkeä PTSD kun muutin kotoa pois.. 6 v terapiossa juossut. Varmaan mulla jotain traumoista johtuvia reagointitapoja vielä on, mutta en tiedä olenko enää "traumatisoitunut" ja eihän sitä loppuelämäänsä jaksakaan olla/tai en edes halua olla. Mutta välillä jotkut mainokset jossa trauma sitä ja tätä tuntuu triggeröivän.
Mutta mistä siis tietää että nyt riitti terapiat? En siis ole nyt moneen vuoteen käynyt. 2* olen käynyt kelan 3 v kuntoutuspsykoterapiaa.. oisko 3-4 v kun viimeisin loppui.
Mitä mieltä olet siitä, että sinulle lähetettäviä kysymyksiä sensuroidaan? Eli saat joukon turvallisia kysymyksiä, joihin vastaamisella ei ole mitään mullistavaa vaikutusta, eikä se ratkaise mitään.
Jos ihmiset ovat huolissaan jonkun henkilön mielenterveydestä, joka kirjoittaa tänne palstalle, niin miten voisi tällaista henkilöä parhaiten auttaa, että henkilö saisi apua? Henkilöllä on esimerkki jonkun tason pakkomielle kirjoittaa samanlaisia avauksia jopa toistasataa joka päivä.
Mikä mennyt vikaan kun nuorena sairastettu anoreksia aiheuttaa vielä 40 vuotiaana mt-ongelmia?
Olen huomannut monesti että kun on jokin onnettomuus missä kuolee joku niin olen jollain tavalla kateellinen kuolleelle. Päässyt rauhaan. Itselläni kun on pahoja rahaongelmia, terveys on alkanut reistaamaan ja kaiken päälle on tulossa putkiremontti eli nousee yhtiövastikkeet ja muuta. Käytän jo Venlafaxia ja Temestaa mutta ei tunnu auttavan. Pyysin lisää Temestaa joka tuntuu auttavan että pääsee jännityksestä. vaan en saanut. Kokoajan on sellainen kova jännitys päällä ja tunne että tämä päättyy johonkin katastrofiin. Aivosumua ja jonkinlainen psykoosi päällä kokoajan. Tälläistä ollut jo useamman kuukauden. Alkanut enemmän toivomaan sydänkohtausta tai jotain että kuolisi.
Tärkeä aihe! Mitä mieltä asiantuntija on näistä hallituksen leikkauksista ja miten ne vaikuttavat suomalaisten mielenterveyteen? Varmasti lisääntynyt stressi ja pennin venytys tulee kuormittamaan terapiajonoja