HS: Monet eläkeläiset Suomessa "katkeamispisteessä" - vain 36 % sanoo rahojen riittävän ja leikkauspuhe herättää suurta pelkoa
Eläkeliiton mukaan keskustelu eläkkeiden leikkaamisesta on ajanut monia suomalaisia eläkeläisiä henkisesti ahtaalle. Liiton kyselyyn vastasi yli 12 400 ihmistä, ja vain 36 prosenttia kertoi rahojen riittävän arjessa sopivasti. Kahdeksan kymmenestä sanoo olleensa huolissaan eläkkeiden leikkauspuheista viime viikkojen aikana, ja monille huoli on ollut lähes päivittäistä.
Eläkeliiton mukaan eläkeläisiä syytetään julkisessa keskustelussa turhaan "vapaamatkustajiksi", vaikka heidän mukaansa viime vuosien taloussopeutukset ovat jo kohdistuneet voimakkaasti eläkeläisiin. Järjestö vaatii lopettamaan puheen eläkkeistä pelkkänä menoeränä ja muistuttaa, että kyse on monelle myös ihmisarvosta ja turvallisuuden tunteesta.
Mutta tämä on juuri se aihe, joka repii keskustelun kahtia. Osa sanoo, että eläkkeisiin ei saa koskea, koska ihmiset ovat maksaneet niistä koko työuransa. Toiset taas muistuttavat, että väestö vanhenee vauhdilla ja jonkun täytyy maksaa lasku. Nuoremmat sukupolvet pelkäävät maksavansa järjestelmää, josta he eivät itse koskaan saa samaa hyötyä.
Onko eläkkeiden leikkaamisesta puhuminen julmaa pelottelua vai väistämätön keskustelu siitä, kuka maksaa Suomen tulevaisuuden laskun?
Kommentit (1399)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rikkailla on uudet talot, köyhillä vanhat mörskät.
Björn Wahlroosin Joensuu on rakennettu 1500-luvulla, ja Kyösti Kakkosen Rauhanlinna on valmistunut vuonna 1900. Joo-oh, kovin uusia ovat.
Ei tollasia vanhoja rakennuksia kukaan halua nykypäivänä.
Joku on halunnut ja upottanut miljoonia niiden korjaukseen. Kumpikin rakennus kelpaisi myös minulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poliisilaitoksella on ainakin vakituisena lupasihteerinä poliisin tytär.
Onko tuo siis Suomen laissa kielletty valtiolla?
Ei ole kiellettyä. Kuka tahansa poliilaitoksen esimies voi palkata poliisin tyttären alaisekseen. Ainoa vaatimus on, ettei tyttären vanhempi ole missään tekemisissä tyttärensä rekrytoinnin kanssa. Hän ei saa esimerkiksi sanoa kenellekään, että palkatkaa minun tyttäreni. Hän ei myöskään saa osallistua uuden työntekijän valintaan, mikäli hänen tyttärensä on hakijoiden joukossa.
Mutta tytär on kuitenkin päässyt töihin, koska isä poliisina.
Itse, kun kävin viimeksi poliisilaitoksella hakemassa passia niin siellä oli kireä tunnelma ja kamerat kuvaavat koko ajan odotustilassa. Poliisit pitävät varmaan aikamoista kuria tuolla työntekijöille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, en kyllä haluaisi asua 1960 - luvulla rakennetussa rapatussa omakotitalossa, ne on todella rumia.
Tästä se ero löytyy. Minua jotkut sanovat rikkaaksi, ja asun 60-luvulla rakennetussa omakotitalossa.
Rikas ei tarkoita, että sulla olisi hieno asunto.
On se hieno, ja isokin. Jotkut kutsuvat sitä jopa palatsiksi. Viimeisin taisi olla uuden netin asentaja. Ovelta ovelle-kaupustelijoiltakin jää suu auki, kun tulevat sisälle.
Vierailija kirjoitti:
Itse, kun kävin viimeksi poliisilaitoksella hakemassa passia niin siellä oli kireä tunnelma ja kamerat kuvaavat koko ajan odotustilassa. Poliisit pitävät varmaan aikamoista kuria tuolla työntekijöille.
Ei varmaan mikään kiva työpaikka. Itse en aio koskaan hakea sinne töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liittoon ei kannata enää kuulua, koska ansiosidonnaisen keräysaika pidentyi 12 kuukauteen eikä moni saa noin paljon töitä 28 kuukauden aikana.
Ei kannata enää maksaa liiton jäsenmaksua. Rahat menevät hukkaan.
Pelaat taas työnantajien ja rikkaiden pussiin, etkä raukka edes huomaa sitä itse.
Poliisien tyttäret ovat varmaan tottuneet isänsä määräilyyn ja huomautteluihin niin sopivat ehkä paremmin poliisilaitokselle töihin.
Muissa työpaikoissa on rennompi tunnelma.
Vierailija kirjoitti:
Juuri tänään luin uutisista että liittojen jäsenmäärän pysyneet ennallaan.Nyt on entistäkin tärkeämpää kuulua liittoon että on jonkinlainen turva olemassa jos työnantajapuoli alkaa mielin määrin mellastamaan
Olen samaa mieltä, ja uudesta irtisanomisehdosta tullaan käymään vuosia oikeutta, ennen kuin tiedetään, mihin käytäntö lopulta asettuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liittoon ei kannata enää kuulua, koska ansiosidonnaisen keräysaika pidentyi 12 kuukauteen eikä moni saa noin paljon töitä 28 kuukauden aikana.
Ei kannata enää maksaa liiton jäsenmaksua. Rahat menevät hukkaan.
Pelaat taas työnantajien ja rikkaiden pussiin, etkä raukka edes huomaa sitä itse.
Ei minua kiinnosta, jos vakituisilta lähtee työehtosopimukset. Itse asun vuokralla.
En maksa liiton jäsenmaksua sen takia, että siitä olisi vakituisille hyötyä. Maksan vain, jos työsopimus on 12 kuukautta ja hyödyn itse.
Vierailija kirjoitti:
En maksa liiton jäsenmaksua sen takia, että siitä olisi vakituisille hyötyä. Maksan vain, jos työsopimus on 12 kuukautta ja hyödyn itse.
Jos seuraava työ on alle 12 kuukautta niin eroan liitosta. En maksa enää jäsenmaksua, jos en saa ansiosidonnaista. Viimeksi jäi puuttumaan 2 kuukautta ja rahat meni hukkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tänään luin uutisista että liittojen jäsenmäärän pysyneet ennallaan.Nyt on entistäkin tärkeämpää kuulua liittoon että on jonkinlainen turva olemassa jos työnantajapuoli alkaa mielin määrin mellastamaan
Moni eroaa, kun ansiosidonnaiset loppuvat. Työttömyysaikana ei tarvitse maksaa jäsenmaksua. Jos saan töitä niin eroan. En ala palkasta enää maksamaan liiton jäsenmaksua paitsi jos työsopimus tehdään 12 kuukaudeksi.
Aika hölmö kommentti. Liitto on ainoa taho, josta voi saada turvaa erilaisissa konfliktitilanteissa. Lisäksi liitot eivät maksa ansiosidonnaista, vaan työttömyyskassat. Itse olen ollut eläkkeellä jo vuosia, mutta maksan silti liiton jäsenmaksua, koska saan sieltä enemmän kuin maksan. Työttömyyskassan jäsen en ole.
Tämä on ihan samanlainen juttu kuin paikallinen sopiminen. Kun siitä alettiin puhua, hölmöt taputtivat käsiään ja huusivat: "Kiva, kiva, nyt saan itse sopia palkkani ja työaikani." Nyt, kun paikallisesta sopimisesta tuli totta, mieli alkaa muutua, koska on huomattu, että työnantaja voi sanella aika pitkälle palkan ja työehdot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sellainen auta nykypäivänä, että on nuoresta asti kesätöissä.
Se on juuri se asia millä pääsee töihin. Jos joka kesä vaihtaa työnantajaa, se voi olla vähän epäilyttävää, mutta useampi kesä samassa paikassa, tai aina edellistä paremmassa paikassa, kertoo ihmisen kyvyistä paljon.
Voi kuule. Työpaikoille otetaan sukulaisia töihin niin valtiolla kuin yrityksissä.
Nepotismi on jyrkästi kielletty julkishallinnossa. Mikäli sellainen tapaus tulee ilmi, niin palkkaaja tai muu asiaan syyllistynyt saa potkut.
Yksityisissä yrityksissä voi olla yrittäjän jälkikasvua töissä, mutta suuremmat yritykset useimmiten rekrytoivat julkisella haulla, tai pyytävät aikaisempien kesien hyviä työntekijöitä seuraavaksikin kesäksi. Tosin totta sekin, etteivät kaikki pääse töihin, koska työnantajat valitsevat hakijoista parhaat.
Välillä tekee pahaa, kun huomaa, että lapsi on menettänyt tulevaisuuden työpaikkansa jo ennen kuin osaa lausua kunnolla r-kirjaimen. Jossakin lehtiartikkelissa oli videopätkä, missä tarhaikäisiltä lapsilta kysyttiin, mistä tunnistaa onnellisen ihmisen. Lasten tyypillisiä vastauksia olivat punaiset posket, hymy, innokkuus leikkiä, jne., mutta yksi pikkutyttö sanoi, että onnellisella ihmisellä on paljon rahaa. Mielestäni siinä on kasvatus mennyt sen verran pieleen jo ensimmäisinä vuosina, että veikkaan tytön jäävän tulevaisuudessa ilman kesätyöpaikkaa ja myös vakituista työpaikkaa. Olisi hyvä, jos vanhemmat hieman miettisivät, mitä puhuvat lasten kuullen, ettei lapsiin tarttuisi vääriä asenteita.
Valtion virastot ottavat sukulaisia määräaikaisiksi ja sisäisellä haulla vakituiseen virkaan.
Yleensä sisäinen haku tehdään ennen kuin lähdetään rekrytoimaan talon ulkopuolelta, ja se on mielestäni ok. Myös julkishallinnolla on omat pykälänsä siitä, missä järjestyksessä työpaikat täytetään. Prosessi löytyy netistä.
Tuon takia hr rekry on valtiolla turha. Heidät voitaisiin irtisanoa.
HR hoitaa myös sisäisen rekryn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos seuraava työ on alle 12 kuukautta niin eroan liitosta. En maksa enää jäsenmaksua, jos en saa ansiosidonnaista. Viimeksi jäi puuttumaan 2 kuukautta ja rahat meni hukkaan.
Eipä sitä aina voi tietää kauanko työ tulee kestämään mutta ei se siltikään niin suuri maksu ole että kenenkään talous siihen kaatuisi.ja voihan olla että esim.puolen vuoden sopparia jatketaankin
Kaksi kenen kanssa ei haluta jutella edes silloin, kun ne on töistä vapaalla: poliisi ja työvoimavirkailija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä sitä aina voi tietää kauanko työ tulee kestämään mutta ei se siltikään niin suuri maksu ole että kenenkään talous siihen kaatuisi.ja voihan olla että esim.puolen vuoden sopparia jatketaankin
No, en maksa vaan säästän ruokaan. Yleistuki on 595 netto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset eroavat liitoista, kun ansiosidonnainen loppuu ja alkaa seuraava lyhyt työpätkä mikä ei ole 12 kuukautta.
Itsellä jäi viimeksi nollaus kiinni kahdesta kuukaudesta. Nyt täytyisi aloittaa alusta 12 kuukautta.
Valtion virasto ottaa nytkin kesällä vain 6 kuukaudeksi töihin, se ei riitä. Pitää olla 12 kuukautta työsopimus.
Ymmärrän hyvin, miksi vauvalaiset ja heidän jälkikasvunsa eivät saa töitä, vai onko täällä yksi tai kaksi henkilöä, joiden kengännumero on suurempi kuin ÄO, spämmäämässä kaikki ketjut täyteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sellainen auta nykypäivänä, että on nuoresta asti kesätöissä.
Se on juuri se asia millä pääsee töihin. Jos joka kesä vaihtaa työnantajaa, se voi olla vähän epäilyttävää, mutta useampi kesä samassa paikassa, tai aina edellistä paremmassa paikassa, kertoo ihmisen kyvyistä paljon.
Voi kuule. Työpaikoille otetaan sukulaisia töihin niin valtiolla kuin yrityksissä.
Nepotismi on jyrkästi kielletty julkishallinnossa. Mikäli sellainen tapaus tulee ilmi, niin palkkaaja tai muu asiaan syyllistynyt saa potkut.
Yksityisissä yrityksissä voi olla yrittäjän jälkikasvua töissä, mutta suuremmat yritykset useimmiten rekrytoivat julkisella haulla, tai pyytävät aikaisempien kesien hyviä työntekijöitä seuraavaksikin kesäksi. Tosin totta sekin, etteivät kaikki pääse töihin, koska työnantajat valitsevat hakijoista parhaat.
Välillä tekee pahaa, kun huomaa, että lapsi on menettänyt tulevaisuuden työpaikkansa jo ennen kuin osaa lausua kunnolla r-kirjaimen. Jossakin lehtiartikkelissa oli videopätkä, missä tarhaikäisiltä lapsilta kysyttiin, mistä tunnistaa onnellisen ihmisen. Lasten tyypillisiä vastauksia olivat punaiset posket, hymy, innokkuus leikkiä, jne., mutta yksi pikkutyttö sanoi, että onnellisella ihmisellä on paljon rahaa. Mielestäni siinä on kasvatus mennyt sen verran pieleen jo ensimmäisinä vuosina, että veikkaan tytön jäävän tulevaisuudessa ilman kesätyöpaikkaa ja myös vakituista työpaikkaa. Olisi hyvä, jos vanhemmat hieman miettisivät, mitä puhuvat lasten kuullen, ettei lapsiin tarttuisi vääriä asenteita.
Valtion virastot ottavat sukulaisia määräaikaisiksi ja sisäisellä haulla vakituiseen virkaan.
Yleensä sisäinen haku tehdään ennen kuin lähdetään rekrytoimaan talon ulkopuolelta, ja se on mielestäni ok. Myös julkishallinnolla on omat pykälänsä siitä, missä järjestyksessä työpaikat täytetään. Prosessi löytyy netistä.
Tuon takia hr rekry on valtiolla turha. Heidät voitaisiin irtisanoa.
HR hoitaa myös sisäisen rekryn.
Mikä on turha, kun työntekijä on jo tiedossa.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin kyse oli kurista, vaan poliisilaitos odotti mahdollisesti jotain ikävää tapahtuvaksi. Onhan noita kaikenlaisia uhkauksia poliisia kohtaan ollut.
Valtion virasto ottaa nytkin kesällä vain 6 kuukaudeksi töihin, se ei riitä. Pitää olla 12 kuukautta työsopimus.