HS: Monet eläkeläiset Suomessa "katkeamispisteessä" - vain 36 % sanoo rahojen riittävän ja leikkauspuhe herättää suurta pelkoa
Eläkeliiton mukaan keskustelu eläkkeiden leikkaamisesta on ajanut monia suomalaisia eläkeläisiä henkisesti ahtaalle. Liiton kyselyyn vastasi yli 12 400 ihmistä, ja vain 36 prosenttia kertoi rahojen riittävän arjessa sopivasti. Kahdeksan kymmenestä sanoo olleensa huolissaan eläkkeiden leikkauspuheista viime viikkojen aikana, ja monille huoli on ollut lähes päivittäistä.
Eläkeliiton mukaan eläkeläisiä syytetään julkisessa keskustelussa turhaan "vapaamatkustajiksi", vaikka heidän mukaansa viime vuosien taloussopeutukset ovat jo kohdistuneet voimakkaasti eläkeläisiin. Järjestö vaatii lopettamaan puheen eläkkeistä pelkkänä menoeränä ja muistuttaa, että kyse on monelle myös ihmisarvosta ja turvallisuuden tunteesta.
Mutta tämä on juuri se aihe, joka repii keskustelun kahtia. Osa sanoo, että eläkkeisiin ei saa koskea, koska ihmiset ovat maksaneet niistä koko työuransa. Toiset taas muistuttavat, että väestö vanhenee vauhdilla ja jonkun täytyy maksaa lasku. Nuoremmat sukupolvet pelkäävät maksavansa järjestelmää, josta he eivät itse koskaan saa samaa hyötyä.
Onko eläkkeiden leikkaamisesta puhuminen julmaa pelottelua vai väistämätön keskustelu siitä, kuka maksaa Suomen tulevaisuuden laskun?
Kommentit (1239)
Vierailija kirjoitti:
Olen keski-ikäinen. Ei ole koskaan ollut omistusasuntoa. Aina asunut vuokralla. Työt on aina pätkätöitä.
Eikä ole ollut lemmikkiäkään, koska eläinlääkäriin ei olisi rahaa. Tai no turkiskuoriaisia on lemmikkinä.
Mulla on vuokra-asunnossa lemmikkinä turkiskuoriaisia ja muutama hämähäkki.
Joku lemmikki olisi kiva, mutta eläinlääkäri liian kallis. Jos käy kävelyllä ja ulkona näkyy kissa niin ehkä sen voisi viedä kotiin. En tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Olen keski-ikäinen. Ei ole koskaan ollut omistusasuntoa. Aina asunut vuokralla. Työt on aina pätkätöitä.
En jaksa siivota. Ei ole ystäviä. Kukaan ei käy kylässä joten mitä väliä.
Miksi mun pitäisi siivota, kun kukaan ei käy kylässä. Tai miksi mun pitäisi välittää ulkonäöstäni, kun ainut missä käy on ruokakauppa. Ehkä alan tilata ruokaostokset kotiin niin ei tarvitse käydä sielläkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä keskustelu on yhtä tuki sitä, tuki tätä.
Suurin osa meistä eläkeläisistä ei ole eläessään saanut eikä hakenutkaan mitään sossun tukia. Itse olen pari vuotta saanut opintotukea kun yli 30 v yksinhuoltajana aloin opiskella. Lainaa oli pakko ottaa lisäksi.
Ei ole koskaan tullut mieleen joku ilmainen lähde mistä saisi rahaa. Välillä tein kolmea työtä yhtäaikaa.
Ennen oli töitä ja oli myös perheverotus.
Milloin oli perheverotus Suomessa? Puolisoiden yhteisverotus oli jonnekin 70-luvulle ja verotuksen lapsivähennys 90-luvun alkuun, mutta onko ollut myös perheverotus joskus?
Progressiivinen yhteisverotus päättyi muistaakseni -79. Eri maissa kutsutaan eri nimillä näitä asioita, mutta selvyyden ja vertailtavuuden vuoksi käsitteet perheverotus ja erillisverotus ovat oikein käyttökelpoiset. Progressiivinen yhteisverotus oli sama kuin perheverotus.
Huomionarvoista on myöskin se, että asuntolainan ja opintolainan korkojen vähennysoikeudet ovat päättyneet. Vanhempien ikäluokkien on sen vuoksi turha verrata omia lainankorkojaan nykyisiin, sillä ne hyvitettiin verotuksen kautta viiveellä. Nykyiset velalliset ovat täysin suojattomia.
Lainan korot vähennettiin tuloista, ei suoraan verosta, joten todellinen vähennys oli ehkä n 30% korkojen määrästä. Lisäksi vähennyksessä oli maksimisumma, jonka korkeintaan sai vähentää.
Jossain vaiheessa joutui jopa maksamaan veroa, jos oli saanut esim henkilökuntalainaa liian alhaisella (alle peruskoron) korolla.
Eli huikean hyvä kädenojennus verrattuna tämän hetken tyhjään.
Asuntolainan korot oli esim.90-luvulla 16-20 prosenttia.Aika erikoista nähdä siitä 30 prosentin vähennyksen "melkoisena kädenojennuksena."Tai sitten ei ole matikka oikein hallussa.
Juu, mutta asuntojen hinta oli 1/3 osa nyky hinnoista.
Niin oli palkattiin🤭
Meidän työeläkeperheessä puolisoni saa työeläkettä nettona runsaat 1200 € johon tulee lisää nettona noin 80 € kansaneläketäydennystä. Eli kauaksi jää mediaanieläkkeestä
Onneksi minun eläke on parempi joten elämä OK rahan puolesta.
oh plz, tiedän erään eläkeläisen joka sai juuri 100 000 e perinnön kuolleelta veljeltään mutta ei aio käyttää rahoja vaan kituuttelee pienellä eläkkeellään ja ostaa vain ruokaa ja lääkkeet ja valittaa kun on niin tiukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raukkamaisista raukkamaisin suunnitelma valmisteilla:
Tulee aivan varmasti sisällyttämään jonkin koiruuden, jolla leikkautuvat myös kantasuomalaisten sairaseläkkeet!
Todennäköisesti jonkinlainen leikkaus on pakko tehdä, koska takuueläkkeen ja työeläkkeiden mediaanissa on enää bruttoeroa 233€/kk. Kun vielä otetaan mukaan 43%:n marginaalivero, niin mediaanieläkeläinen saa kuukausittain käteensä ainoastaan 127€/kk enemmän kuin takuueläkeläinen.
Työeläkkeitä kuuluu korottaa, eikä rangaista nälällä ja päähän potkimalla sokeaa, halvaantunutta, amputoitua, autistia, itsetuhoisia..!
Vierailija kirjoitti:
oh plz, tiedän erään eläkeläisen joka sai juuri 100 000 e perinnön kuolleelta veljeltään mutta ei aio käyttää rahoja vaan kituuttelee pienellä eläkkeellään ja ostaa vain ruokaa ja lääkkeet ja valittaa kun on niin tiukkaa.
Hän on edeltäkäsin viisas kun säästää.Saa sitten maksettua itselleen parempaa hoivaa ja palveluita kun väistämättä kunto ja jaksaminen heikkenee
Vierailija kirjoitti:
Muita eläkeläisiin vaikuttavia leikkausia ovat invalidivähennyksen poisto, työhuonevähennyksen poisto, lääkkeiden ALV:n korotus, lääkkeiden omavastuun korotus, ja terveydenhuollon maksujen reilu korotus.
Kukaan ei pakota narkkaamaan, terveydestään voi huolehtia ihan terveellisiä elintapoja noudattamalla. Se että vaaditte narkootteja ja maksatatte elätyksenne lisäksi nekin verokassasta kun haette niitä reseptillä, on muutenkin ihan skitsoa. Normaaleissa olosuhteissa mummo tai pappa tekisi kotona ruokaa, kun lapset ovat töissä. Te vaan hurvittelette jossain dubaissa ja narkkaatte.
En ole eläissäni käyttänyt narkoottisia aineita, enkä myöskään ole käynyt Dubaissa.
Suostun toki siihen, että astmalääkkeistäni poistetaan Kela-korvaus, jos Kela-korvaukset poistetaan kaikista muistakin lääkkeistä, ja terveyskeskukset ajetaan alas. Pyörätuolinkin saa viedä, jos kaikki vammaisedut otetaan kaikilta muiltakin pois, koska minäkään en ole saanut niitä. Voisivat poistaa myös sen 700€: korotetun sairausvakuutusmaksun, jonka verottaja vie minulta vuosittain, koska se on mielestäni liian suuri hinta siitä, että uusin reseptit netissä joka toinen vuosi.
TT-tukea ei myöskään tule maksaa yhdellekään vammaiselle tai sairaalle, koska minä en ole saanut niitä. Eläkkeestäkin olen valmis luopumaan, jos saan kaikki palkastani maksetut, käyttämättömät eläkemaksut takaisin.
Selkeästi myös synnynnäisesti liian ahdas selkäydinkanavani ja astma ovat huonojen elämäntapojeni syytä. Eikö niin? Voin myös kertoa, ettei jälkikasvullani ole ollut koskaan muuta kuin yksi miespuolinen, sodassa rähjääntynyt isovanhempi. Niin ja olen myös kierrellyt, useimmiten työasioissa kaikilla mantereilla Australiaa lukuunottamatta. Oletko kade? Todella etuoikeutettu olen siinä, että sain lapsena puoliorvon eläkettä. Minä, minä, minä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä keskustelu on yhtä tuki sitä, tuki tätä.
Suurin osa meistä eläkeläisistä ei ole eläessään saanut eikä hakenutkaan mitään sossun tukia. Itse olen pari vuotta saanut opintotukea kun yli 30 v yksinhuoltajana aloin opiskella. Lainaa oli pakko ottaa lisäksi.
Ei ole koskaan tullut mieleen joku ilmainen lähde mistä saisi rahaa. Välillä tein kolmea työtä yhtäaikaa.
Ennen oli töitä ja oli myös perheverotus.
Milloin oli perheverotus Suomessa? Puolisoiden yhteisverotus oli jonnekin 70-luvulle ja verotuksen lapsivähennys 90-luvun alkuun, mutta onko ollut myös perheverotus joskus?
Progressiivinen yhteisverotus päättyi muistaakseni -79. Eri maissa kutsutaan eri nimillä näitä asioita, mutta selvyyden ja vertailtavuuden vuoksi käsitteet perheverotus ja erillisverotus ovat oikein käyttökelpoiset. Progressiivinen yhteisverotus oli sama kuin perheverotus.
Huomionarvoista on myöskin se, että asuntolainan ja opintolainan korkojen vähennysoikeudet ovat päättyneet. Vanhempien ikäluokkien on sen vuoksi turha verrata omia lainankorkojaan nykyisiin, sillä ne hyvitettiin verotuksen kautta viiveellä. Nykyiset velalliset ovat täysin suojattomia.
Lainan korot vähennettiin tuloista, ei suoraan verosta, joten todellinen vähennys oli ehkä n 30% korkojen määrästä. Lisäksi vähennyksessä oli maksimisumma, jonka korkeintaan sai vähentää.
Jossain vaiheessa joutui jopa maksamaan veroa, jos oli saanut esim henkilökuntalainaa liian alhaisella (alle peruskoron) korolla.
Eli huikean hyvä kädenojennus verrattuna tämän hetken tyhjään.
Asuntolainan korot oli esim.90-luvulla 16-20 prosenttia.Aika erikoista nähdä siitä 30 prosentin vähennyksen "melkoisena kädenojennuksena."Tai sitten ei ole matikka oikein hallussa.
Juu, mutta asuntojen hinta oli 1/3 osa nyky hinnoista.
Niin oli palkattiin🤭
Siis palkatkin
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Työikäinen voi mennä töihin. Mihin vanhus menee töihin? Puhelinmyyjäksi?
Mihin töihin mennään täällä Euroopan korkeimman työttömyyden maassa? Se, että on mahdollisuus tehdä töitä ei paljoa lämmitä, jos töitä ei ole saatavilla. Palkkatyö, jolla elää on Suomessa harvinaista herkkua.
Nimenomaan. Jotkut ne vaan jaksavat uskoa sitkeästi siihen, että töihin mennään noin vaan. Jos se niin toimisi, ei massatyöttömyyttä olisi. Se oli sitä entisaikaa, kun töitä sai sen kun vaan meni kysymään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unohtuu, että kaikki vanhenee. Osa tosin jää jo matkan varrelle. Ja meillä on aika paljon jo alle 35-vuotiaita eläkeläisiäkin. Eläkeleikkauksia ajaa ne, jotka katsovat ja luottavat siihen, että heillä on tarpeeksi varallisuutta ilman eläkkeitäkin. Osa eläkkeensaajista on muuten tehnyt töitä 45-50 vuotta. Sitä ei moni nuorempi enää tee.
Seuraavalta sukupolvelta riistäminen on halveksittavaa. Siksi eläkejärjestelmä om purettava. Suuret ikäluokat ovat heinäsirkkaparvi, eivät jätä jälkeensä mitään seuraaville. Mutta meidän on pystyttävä parempaan.
Se on JUURI NÄIN!
Eläkeloiseläjät on kirjaimellisesti heinäsirkkaparvi, joka tuhoaa kaiken eikä jätä taakseen kuin rauniot.
Nimenomaan eläkejärjestelmä säilyttämällä varmistetaan, että se seuraavakin sukupolvi saa aikoinaan eläkkeensä.
Siltäkö sinusta vaikuttaa? Kuinkas nuori itse oletkaan?
Mikä olisi sinun vaihtoehtosi?
Etuuperustaisesta järjestelmästä siirryttävä maksuperustaisiin ja mikä tärkeintä henkilökohtainen eläketili!
Eli sinäkin kuitenkin säilyttäisit eläkejärjestelmän, mutta kehittäisit sitä. Miten hoitaisit siirtymäajan? Koko ajan on henkilöitä työelämän eri vaiheessa. Miten muutos toteutettaisiin niin, että se olisi reilu paitsi työelämään juuri siirtyneille myös jo useamman kymmenen vuotta työelämässä olleille, joille eläkettä on kertynyt ansaintaperusteella yhteiseen rahastoon? Entäs miten maksuperusteisessa järjestelmässä hoidettaisiin esim työkyvyttömyyseläkkeet ja perhe-eläkkeet?
Ei edellisten sukupolvien kärsimyksiä ole koskaan korvattu eikä tulla korvaamaan, se kuuluu asiaan että tulevilla polvilla on aina asiat paremmin. Eikä tämän pitäisi olla kenellekään ongelma. Ongelma on nimenomaan tämä boomerien yli-itsekäs ajattelumalli, missä he kilpailevat omien lastensa kanssa. Jopa raamatussa kerrotaan, että luvattu maa on lapsille.
Boomerit on jo eläkkeellä. eivätkä he kilpaile lastensa kanssa, he ovat vain yksi pala tässä sukupolvien ketjussa, jossa jokainen sukupolvi vuorollaan on maksajan ja saajan osassa.
Eikä heitä koskisi mahdollinen järjestelmän muutos. Se koskisi pahiten niitä 40-65-vuotiaita, jotka ovat maksaneet jo vuosikausia/vuosikymmeniä eläkemaksuja yhteiseen rahastoon ja sitten heille sanottaisiinkin, että sori, nyt jokainen rupeaakin keräämään omalle eläketililleen rahaa. Tai se koskisi sitä 30-vuotiasta, joka vammautuu työkyvyttömäksi, eikä enää pystykään keräämään itselleen eläkepottia. Tai niitä lapsia, joiden vanhempi kuolee nuorena ja joille ei enää voitaisi maksaa perhe-eläkettä, kun ei ole sitä yhteistä pottia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekin hanke, että verottaja näkisi ihmisten tilit etenee edelleen. Joutuvat vaan miettimään lakimuotoja.
Rehelliselle ja asiansa hoitavalle ihmiselle tuolla ei ole mitään väliä.
Juu, lapsenlapselle saa antaa rahaa noin 7000 kolmen vuoden aikana, muuten menee lahjavero.
Pikkusieluinen boomer ei voi huolehtia lapsestaan tai lapsenlapsestaan koska samalla pitäisi jakaa rahasta vähän yhteiseen hyvään :'D Ei hemmetti miten hirveitä ihmisiä olette, pikkumaisempaa saa hakea
Tämän pikkusieluisen boomerin lapsi on asunut kattoni alla jo yli 40 vuotta ja hänen puolisonsakin toistakymmentä vuotta. Lisäksi olen maksanut lapselleni kaksi ylempää korkeakoulututkintoa ja osan kolmatta, antanut kaikki lapsilisät hänelle 18-vuotislahjaksi, ostanut auton, ja kolmekymppiseksi kustantanut kaiken muun lisäksi pari ulkomaanmatkaa vuodessa.
Myös ainoa vanhaksi elänyt omainen eli appi asui meillä viimeiset kymmenen vuottaan. Lapsenlapsiakin olisin hoitanut mielelläni, jos niitä olisi siunaantunut.
En myöskään ole syntynyt kultalusikka suussa, sillä kotoa sain vain 50m etumatkaa ja senkin alaikäisenä. Koeta laittaa paremmaksi kuin tämä itsekäs boomer, tai olet vielä itsekkäämpi, hirveämpi ja pikkumaisempi kuin minä.
Vierailija kirjoitti:
Tällä keskustelulla pohjustetaan nyt sitä että luomalla kitkaa (pienipalkkaisella alalla työskentelevien eläke on yhtä suuri kuin takuueläke ihmiselle joka ei ole koskaan tehnyt töitä) näiden välille, voidaan perustella miksi pitää leikata takuueläkettä. Palkkojahan ei päättäjät voi määrätä nostettavaksi. Samoinhan Satonen perusteli sen suojaosan poistoa osapäivätyötä tekeviltä. Sanokaa minun sanoneen!
Jos suojaosaa ei olisi poistettu, niin valtava määrä eläkeläisiä olis päässyt pian tt-tuelle. Mediaanieläkkeellä ja toimeentulotuella elävien nettoansioissa ei ole enää montaa sataa euroa eroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raukkamaisista raukkamaisin suunnitelma valmisteilla:
Tulee aivan varmasti sisällyttämään jonkin koiruuden, jolla leikkautuvat myös kantasuomalaisten sairaseläkkeet!
Todennäköisesti jonkinlainen leikkaus on pakko tehdä, koska takuueläkkeen ja työeläkkeiden mediaanissa on enää bruttoeroa 233€/kk. Kun vielä otetaan mukaan 43%:n marginaalivero, niin mediaanieläkeläinen saa kuukausittain käteensä ainoastaan 127€/kk enemmän kuin takuueläkeläinen.
Työeläkkeitä kuuluu korottaa, eikä rangaista nälällä ja päähän potkimalla sokeaa, halvaantunutta, amputoitua, autistia, itsetuhoisia..!
Näinhän se on, mutta valitettavasti nuorempi polvi ja aika iso osa poliitikoistakin vaatii nyt näiden pienten eläkkeiden leikkausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Työikäinen voi mennä töihin. Mihin vanhus menee töihin? Puhelinmyyjäksi?
Mihin töihin mennään täällä Euroopan korkeimman työttömyyden maassa? Se, että on mahdollisuus tehdä töitä ei paljoa lämmitä, jos töitä ei ole saatavilla. Palkkatyö, jolla elää on Suomessa harvinaista herkkua.
Nimenomaan. Jotkut ne vaan jaksavat uskoa sitkeästi siihen, että töihin mennään noin vaan. Jos se niin toimisi, ei massatyöttömyyttä olisi. Se oli sitä entisaikaa, kun töitä sai sen kun vaan meni kysymään.
Ja jotkut vaan jaksaa sitkeästi väittää että ennen vain käveltiin työpaikoille!!Valmistuin koulusta 70-luvun lopulla.Työttömiä oli 100000 ja presidentti Kekkonen vallassa.Julistettiin Miettusen hätätila hallitus työttömyyden vuoksi.Työllistämistöitä tein useampaan kertaan sen puolen vuoden jakson,sitten taas puoli vuotta kortistossa.80-luvulla viimein sain työpaikan työkkärin kautta,Alana sellainen teollisuus mihin ei hirveesti halukkaita ollut eikä tietenkään ollut koulutustaso vastaavaa.Oman alan töitä ei saanut.90-luvulla taas pahin lama koskaan.perehdy historiaan,siltä ajalta löytyy paljon materiaalia netistä.Tänään tuli juuri TV.stä ohjelma jossa haastateltiin silloista topless-tarjoilijaa.ajat oli surkeat,konkurssit,itsemurhat huipussaan.Töihin ei todellakaan noin vain menty.Useampi tuttavasi tai naapurini lähti Ruotsiin tehtaille tai vanhainkotiin tai dairaala-apulaiseksi.Myös Norjaan mentiin öljynporauslautoille ja naisia kala tehtaille.Ihan kävellen sinne ei tosiaan menty