Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Monet eläkeläiset Suomessa "katkeamispisteessä" - vain 36 % sanoo rahojen riittävän ja leikkauspuhe herättää suurta pelkoa

Vierailija
14.03.2026 |

Eläkeliiton mukaan keskustelu eläkkeiden leikkaamisesta on ajanut monia suomalaisia eläkeläisiä henkisesti ahtaalle. Liiton kyselyyn vastasi yli 12 400 ihmistä, ja vain 36 prosenttia kertoi rahojen riittävän arjessa sopivasti. Kahdeksan kymmenestä sanoo olleensa huolissaan eläkkeiden leikkauspuheista viime viikkojen aikana, ja monille huoli on ollut lähes päivittäistä.

Eläkeliiton mukaan eläkeläisiä syytetään julkisessa keskustelussa turhaan "vapaamatkustajiksi", vaikka heidän mukaansa viime vuosien taloussopeutukset ovat jo kohdistuneet voimakkaasti eläkeläisiin. Järjestö vaatii lopettamaan puheen eläkkeistä pelkkänä menoeränä ja muistuttaa, että kyse on monelle myös ihmisarvosta ja turvallisuuden tunteesta.

Mutta tämä on juuri se aihe, joka repii keskustelun kahtia. Osa sanoo, että eläkkeisiin ei saa koskea, koska ihmiset ovat maksaneet niistä koko työuransa. Toiset taas muistuttavat, että väestö vanhenee vauhdilla ja jonkun täytyy maksaa lasku. Nuoremmat sukupolvet pelkäävät maksavansa järjestelmää, josta he eivät itse koskaan saa samaa hyötyä.

Onko eläkkeiden leikkaamisesta puhuminen julmaa pelottelua vai väistämätön keskustelu siitä, kuka maksaa Suomen tulevaisuuden laskun?

Kommentit (1157)

Vierailija
1101/1157 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikäsidonnaisista poikkeuksista luovuttiin työttömien kohdalla.

Enää ei työkkäri järjestä palkkatukityötä, millä saisi ansiosidonnaisen kerättyä.

No, vuokralla saa asumistukea ja tt-tukea 595 yleistuen lisäksi.

Vierailija
1102/1157 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Unohtuu, että kaikki vanhenee. Osa tosin jää jo matkan varrelle. Ja meillä on aika paljon jo alle 35-vuotiaita eläkeläisiäkin. Eläkeleikkauksia ajaa ne, jotka katsovat ja luottavat siihen, että heillä on tarpeeksi varallisuutta ilman eläkkeitäkin. Osa eläkkeensaajista on muuten tehnyt töitä 45-50 vuotta. Sitä ei moni nuorempi enää tee.

Seuraavalta sukupolvelta riistäminen on halveksittavaa. Siksi eläkejärjestelmä om purettava. Suuret ikäluokat ovat heinäsirkkaparvi, eivät jätä jälkeensä mitään seuraaville. Mutta meidän on pystyttävä parempaan.

Se on JUURI NÄIN!

Eläkeloiseläjät on kirjaimellisesti heinäsirkkaparvi, joka tuhoaa kaiken eikä jätä taakseen kuin rauniot.

Nimenomaan eläkejärjestelmä säilyttämällä varmistetaan, että se seuraavakin sukupolvi saa aikoinaan eläkkeensä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1103/1157 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikäsidonnaisista poikkeuksista luovuttiin työttömien kohdalla.

Enää ei työkkäri järjestä palkkatukityötä, millä saisi ansiosidonnaisen kerättyä.

No, vuokralla saa asumistukea ja tt-tukea 595 yleistuen lisäksi.

Omistusasunnossa olet aika köyhä pelkällä 595 yleistuella.

Vierailija
1104/1157 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi pitänyt valita Pekka presidentiksi niin Suomen talous olisi kunnossa.

Kokoomuksesta valittu presidentti ei vain osaa. Koko maa on talouskaaoksessa.

Onko peruskoulu jäänyt käymättä? Presidentti hoitaa ulkopolitiikkaa, eikä hänellä ole mitään mahdollisuutta puuttua sisäpolitiikkaan. Sisäpolitiikkaa hoitavat pääministeri ja hallitus.

Vierailija
1105/1157 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi pitänyt valita Pekka presidentiksi niin Suomen talous olisi kunnossa.

Kokoomuksesta valittu presidentti ei vain osaa. Koko maa on talouskaaoksessa.

Onko peruskoulu jäänyt käymättä? Presidentti hoitaa ulkopolitiikkaa, eikä hänellä ole mitään mahdollisuutta puuttua sisäpolitiikkaan. Sisäpolitiikkaa hoitavat pääministeri ja hallitus.

Kyllä presidentti voi vaikka kaataa hallituksen, jos haluaa. Ja Orpo, joka on myös kokoomuslainen on pääministeri, joten presidentti voi kyllä hänellä sanoa asioista.

Vierailija
1106/1157 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Unohtuu, että kaikki vanhenee. Osa tosin jää jo matkan varrelle. Ja meillä on aika paljon jo alle 35-vuotiaita eläkeläisiäkin. Eläkeleikkauksia ajaa ne, jotka katsovat ja luottavat siihen, että heillä on tarpeeksi varallisuutta ilman eläkkeitäkin. Osa eläkkeensaajista on muuten tehnyt töitä 45-50 vuotta. Sitä ei moni nuorempi enää tee.

Seuraavalta sukupolvelta riistäminen on halveksittavaa. Siksi eläkejärjestelmä om purettava. Suuret ikäluokat ovat heinäsirkkaparvi, eivät jätä jälkeensä mitään seuraaville. Mutta meidän on pystyttävä parempaan.

Se on JUURI NÄIN!

Eläkeloiseläjät on kirjaimellisesti heinäsirkkaparvi, joka tuhoaa kaiken eikä jätä taakseen kuin rauniot.

Nimenomaan eläkejärjestelmä säilyttämällä varmistetaan, että se seuraavakin sukupolvi saa aikoinaan eläkkeensä.

Siltäkö sinusta vaikuttaa? Kuinkas nuori itse oletkaan? 

Vierailija
1107/1157 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Presidentti ja pääministeri on molemmat kokoomuslaisia ja Suomen talous on kaaoksessa.

Ei ole presidentti hoitanut Suomeen lisää töitä ulkomaanmatkoillaan.

Vierailija
1108/1157 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos Pekka olisi valittu presidentiksi niin meillä ei olisi tota kokoomuslaista pääministeriä, joka on aiheuttanut Suomeen massa työttömyyden.

Vierailija
1109/1157 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä keskustelu on yhtä tuki sitä, tuki tätä. 

Suurin osa meistä eläkeläisistä ei ole eläessään saanut eikä hakenutkaan mitään sossun tukia. Itse olen pari vuotta saanut opintotukea kun yli 30 v yksinhuoltajana aloin opiskella. Lainaa oli pakko ottaa lisäksi. 

Ei ole koskaan tullut mieleen joku ilmainen lähde mistä saisi rahaa. Välillä tein kolmea työtä yhtäaikaa.

Vierailija
1110/1157 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos Pekka olisi valittu presidentiksi niin meillä ei olisi tota kokoomuslaista pääministeriä, joka on aiheuttanut Suomeen massa työttömyyden.

Vaimonsa on varmaan tosi ylpeä.

Vierailija
1111/1157 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa meistä eläkeläisistä ei ole eläessään saanut eikä hakenutkaan mitään sossun tukia. Itse olen pari vuotta saanut opintotukea kun yli 30 v yksinhuoltajana aloin opiskella. Lainaa oli pakko ottaa lisäksi. 

Ei ole koskaan tullut mieleen joku ilmainen lähde mistä saisi rahaa. Välillä tein kolmea työtä yhtäaikaa.

Ennen oli töitä ja oli myös perheverotus.

Vierailija
1112/1157 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääministeri pitäisi laittaa kouluun opiskelemaan taloutta.

Vierailija
1113/1157 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on JUURI NÄIN!

Nyt pärskähti kahvit ruudulle huutonaurun mukana 🤣🤣🤣

Ala ihmeessä koomikoksi, et tarvi muita vitsejä kuin  tuon yhden 😂

Vierailija
1114/1157 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haepa nyt kolmea työpaikkaa ja tule kertomaan miten kävi boomeri.

Vierailija
1115/1157 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjaamme historian kirjoihin, että petteri on pääministerinä aiheuttanut massatyöttömyyden ja romahduttanut asuntomarkkinat. Siitä hänet tulevaisuudessa muistetaan.

Vierailija
1116/1157 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti seuraavissa vaaleissa saadaan parempi pääministeri.

Vierailija
1117/1157 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miltä kuvittelette tuntuvan näin 50 v työttömänä joka ei pääse työkyvyttömyyseläkkeelle vaikka pitäisi, ja olen kahden teinin yh? Kyllä tässä on sellainen olo että köyden jatkoksi menen kun saan lapset täysi- ikäisiksi. En saa enää töitä, ja eläkettä ei käytännössä saa. 

KUKA KÄSKI ALKAA YH :ksi??????

KUKA KÄSKI HAJOTTAA YDINPERHE?????

KUKA VALITSI PUOLISONSA JONKA KANSSA NE KERSAT ON VÄÄNNETTY???????

S I N Ä !

Aivan turha ulista kun ei pysty tulemaan toimeen omien valintojensa kanssa.

Olin naimissa kun saimme lapset,vakityö. Mies Di, suomalainen. Hän ei kestänyt lapsiperhearkea, alkoi hermoromahduksen ja väkivalta. Kuristi minua, löi taaperon pään oveen jne. Mielestäsi olisi pitänyt jatkaa yhdessä? En voinut tietää piilevistä mt ongemkistaan joihin ei halua ottaa lääkkeitä. Edelleen jos teini tapaa isäänsä tapaaminen päättyy siihen että haukkuu/ solvaa tai satuttaa tyttöä fyysisesti. 

En olisi elossa jos olisin jatkanut suhdetta.

Vierailija
1118/1157 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi vaaleihin on enää vuosi ja äänestämme vasemmistoa tai sdp:tä.

Saadaan tuo kamala hallitus pois.

Vierailija
1119/1157 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen oli töitä ja oli myös perheverotus.

Milloin oli perheverotus Suomessa? Puolisoiden yhteisverotus oli jonnekin 70-luvulle ja verotuksen lapsivähennys 90-luvun alkuun, mutta onko ollut myös perheverotus joskus? 

Vierailija
1120/1157 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja minulla osa terveysvaivousta on syntynyt siitä kun lasten isä hakkasi mun päätä seinään, väänsi käsivarsien nivelet paskaksi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kahdeksan