HS: Monet eläkeläiset Suomessa "katkeamispisteessä" - vain 36 % sanoo rahojen riittävän ja leikkauspuhe herättää suurta pelkoa
Eläkeliiton mukaan keskustelu eläkkeiden leikkaamisesta on ajanut monia suomalaisia eläkeläisiä henkisesti ahtaalle. Liiton kyselyyn vastasi yli 12 400 ihmistä, ja vain 36 prosenttia kertoi rahojen riittävän arjessa sopivasti. Kahdeksan kymmenestä sanoo olleensa huolissaan eläkkeiden leikkauspuheista viime viikkojen aikana, ja monille huoli on ollut lähes päivittäistä.
Eläkeliiton mukaan eläkeläisiä syytetään julkisessa keskustelussa turhaan "vapaamatkustajiksi", vaikka heidän mukaansa viime vuosien taloussopeutukset ovat jo kohdistuneet voimakkaasti eläkeläisiin. Järjestö vaatii lopettamaan puheen eläkkeistä pelkkänä menoeränä ja muistuttaa, että kyse on monelle myös ihmisarvosta ja turvallisuuden tunteesta.
Mutta tämä on juuri se aihe, joka repii keskustelun kahtia. Osa sanoo, että eläkkeisiin ei saa koskea, koska ihmiset ovat maksaneet niistä koko työuransa. Toiset taas muistuttavat, että väestö vanhenee vauhdilla ja jonkun täytyy maksaa lasku. Nuoremmat sukupolvet pelkäävät maksavansa järjestelmää, josta he eivät itse koskaan saa samaa hyötyä.
Onko eläkkeiden leikkaamisesta puhuminen julmaa pelottelua vai väistämätön keskustelu siitä, kuka maksaa Suomen tulevaisuuden laskun?
Kommentit (1015)
Vierailija kirjoitti:
Nälkä. Ei ole rahaa ruokaan. Ei jaksa siivota. Orpo ja Häkkänen saa kierrellä siivoamassa vuokra-asuntoja, jos haluavat, he ne ansiosidonnaiset veivät.
Tee onlyfans
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2000 luvun alussa asuntojen hinnat nousi vähintään puolella. Joku keksi pyytåä ja osa maksoi.
Olen seurannut asuntojen hintoja jo 1990-luvulta lähtien. Ihan järkyttävää. Osa maksaa 1990-luvun lopulla rakennetusta talosta 300 000 mitä mun tutut on rakentaneet 100 000 eurolla. Järjettömät voitot tehneet.
Ja asuntolainan korot sai vähentää veroista. Ei ihme, että putkimiehen palkalla rakennettiin vielä se mökkikin.
Kyllä putkimiehen palkalla rakennetaan edelleenkin se mökki. Putkimiehet ovat melko kovapalkkaista sakkia.
Ei pätkätöillä mitään remontteja makseta. Sellaiset jää pois.
Nytkö kerrot, että kaikki pätkätyöläiset asuvat omakotitaloissa, ja tilaavat putkimiehiä hommiin. Sehän on hienoa! Mekin eläkeläisinä asumme omakotitalossa, mutta putsasimme hajulukot ja rassasimme viemärit tänään ihan itse. Pari karvatuppoa löytyi, eikä tarvittu putkimiestä.
Tosin pätkätyöläinen taitaa kuitenkin asua vuokralla kerrostalossa, ja tunkee vessanpyttyyn ja viemäriin kaikkea sellaista, mikä ei sinne kuulu, joten putkimies saa rassata hänen asuintalonsa viemäreitä auki varsin useasti.
Vakuutus ei korvaa vanhoja putkia, jos tulee vesivahinko. Vakuutuksissa on ikäpoistot.
Ei siinä siivous auta, kun putki kuluu puhki.
Kattoremontti maksaa noin 16000 - 23000.
Vakuutus ei korvaa vanhaa kattoa, jos tulee vesivahinko.
Vieläkin on myynnissä 1970 -luvun kerrostaloja, jossa ei ole taloyhtiön putkiremonttia tehty. Älkää ostako. Pankki ei välttåmättä myönnä noille enää remonttilainaa. Vakuusarvo mennyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun lukee valituksua niin ihmettelee mitä vanhukset tehneet työelämässä. Pelkkiä välivuosia, sapattivapaita yms. Senkö takia eläke olematon.
Oma eläke yli 4000 eutoa enkä edes ole ollut johtaja tai päällikkö. Kouluttanut kyllä itseni.
Olet mitä ilmeisimmin miespuolinen eli palkkasi on myös sen mukainen ollut.Ainakin teollisuudessa miehet ovat kautta aikain saaneet niin sanottua munalisää..Oletko myös sitä ikäluokkaa joka ei vanhempainvapaat ole pitänyt.No hyvä sulle,että saat noinkin hyvän eläkkeen.Myöskään se kouluttautuminen ei ennen ollut mitenkään itsestään selvää,ei ollut opintotukea sun muita ja pienviljelijä vanhemmilla harvoin oli varaa kouluttaa kovin montaa lasta.Tyttöjen oletettiin menevän nuorina naimisiin ja perustavan perheen.Sitä varten kustannettiin ehkä joku talous koulu tai emäntä koulu.
Olen nainen, ja saanut teollisuudessa samoista hommista aina samaa palkkaa kuin miehet. Kiva tietää, että olen aikanani saanut munalisää.
Niinhän siinä luulet
Enköhän minä jotain tiedäkin. Olihan minullakin yli 50 alaista, joiden palkoista ja palkankorotuksista päätin ihan itse. Meillä oli myöskin palkkataulukot, joiden perusteella alkupalkat määriteltiin, ja meriittikorotuksia annettiin suoriutumisen mukaan. Myöskin palkkakuopassa olijoiden kuoppakorotuksiin varattiin vuosittain tietty rahamäärä.
Vierailija kirjoitti:
Vieläkin on myynnissä 1970 -luvun kerrostaloja, jossa ei ole taloyhtiön putkiremonttia tehty. Älkää ostako. Pankki ei välttåmättä myönnä noille enää remonttilainaa. Vakuusarvo mennyt.
Tosi huono hallitus tollasissa kerrostaloissa. Ei saa enää välttämättä remonttilainaa ja ton ikäistä taloa ei voi enää sukittaa, joutuu vaihtamaan kokonaan viemäriputket eli asukkaat muuttamaan remontin ajaksi muualle.
Niinpä. Mikäli tämä tästä vielä kurjemmaksi muuttuu niin asunnon, vaatteet, ruokaa ja lääkkeitä saadakseni on hankittava tuomio. Esim. elinkautinen jonkun perskokkareen avulla. Kristillisdemonikin varmaan auttaisi.
Paikallinen sopiminen on voimassa
Meidän kaupungissa hyvinvointialue irtisanoo taas hoitajia.
Jee jee, potkulaki.
Vierailija kirjoitti:
Olen siivonnut viimeksi joulukuussa. Turkiskuoriaisia on, mutta olen jo tottunut niihin.
Mukavaa, että sinulla on hyvin ilmastoituja villapaitoja.
Meidän kaupungissa ei saa perikuntien asuntoja myytyä. Menkää nettiin katsomaan. Niissä ei monessakaan ole kalusteita.
Etuovi.com
Paska kaupunki, ei töitä.
Vierailija kirjoitti:
Meidän kaupungissa ei saa perikuntien asuntoja myytyä. Menkää nettiin katsomaan. Niissä ei monessakaan ole kalusteita.
Etuovi.com
Paska kaupunki, ei töitä.
Laitetaanko mikä kaupunki. Ei saa poliisitkaan asuntoja myytyä.. joutuvat kasvattamaan lapset kaksiossa.
Vierailija kirjoitti:
Meidän kaupungissa hyvinvointialue irtisanoo taas hoitajia.
Jee jee, potkulaki.
Turhia työntekijöitä potkitaan pois. Kai ymmärrät, että tekoäly tulee vain kiihdyttämään tätä ilmiötä? Yhä vähemmän tarvitaan tekijöitä vuosi vuodelta. Ei se hetkessä tapahdu, mutta 5 vuoden päästä ollaan jo ihan eri tilanteessa kuin nyt.
Olisi kannattanut mennä poliisiksi Helsinkiin eikä sijoittaa palkkarahoja sellasen kaupungin asuntoihin mikä on täynnä eläkeläisiä eikä ole työikäisille töitä. Menee asuntorahat hukkaan
Meidän kaupungissa kyllä asuu poliiseitakin kerrostalossa. Niissä asuu eläkeläisiä eikä omaisilla ole välttämättä rahaa tulevaisuudessa maksaa vastikkeita. Menee kerrostalo konkurssiin.
Vierailija kirjoitti:
Ansiosidonnainen leikattiin eikä minua vuokra-asunnon siivous kiinnosta enää paskaakaan.
Sultahan se on pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2000 luvun alussa asuntojen hinnat nousi vähintään puolella. Joku keksi pyytåä ja osa maksoi.
Olen seurannut asuntojen hintoja jo 1990-luvulta lähtien. Ihan järkyttävää. Osa maksaa 1990-luvun lopulla rakennetusta talosta 300 000 mitä mun tutut on rakentaneet 100 000 eurolla. Järjettömät voitot tehneet.
Ja asuntolainan korot sai vähentää veroista. Ei ihme, että putkimiehen palkalla rakennettiin vielä se mökkikin.
Kyllä putkimiehen palkalla rakennetaan edelleenkin se mökki. Putkimiehet ovat melko kovapalkkaista sakkia.
Ei pätkätöillä mitään remontteja makseta. Sellaiset jää pois.
Nytkö kerrot, että kaikki pätkätyöläiset asuvat omakotitaloissa, ja tilaavat putkimiehiä hommiin. Sehän on hienoa! Mekin eläkeläisinä asumme omakotitalossa, mutta putsasimme hajulukot ja rassasimme viemärit tänään ihan itse. Pari karvatuppoa löytyi, eikä tarvittu putkimiestä.
Tosin pätkätyöläinen taitaa kuitenkin asua vuokralla kerrostalossa, ja tunkee vessanpyttyyn ja viemäriin kaikkea sellaista, mikä ei sinne kuulu, joten putkimies saa rassata hänen asuintalonsa viemäreitä auki varsin useasti.
Vakuutus ei korvaa vanhoja putkia, jos tulee vesivahinko. Vakuutuksissa on ikäpoistot.
Ei siinä siivous auta, kun putki kuluu puhki.
Vanhat putket kestävät. Nykyisten ohuiden putkien käyttöikä on maksimissaan 20 vuotta.
Teräsputki maksaa noin vitosen metri, viemäriputki noin kympin ja kupariputki pari kymppiä. Ei noilla hinnoilla pääse konkurssiin menemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen siivonnut viimeksi joulukuussa. Turkiskuoriaisia on, mutta olen jo tottunut niihin.
Mukavaa, että sinulla on hyvin ilmastoituja villapaitoja.
Ne on kirppikseltä. Toivottavasti naapurit ei kudo itse villapaitoja ja sukkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ansiosidonnainen leikattiin eikä minua vuokra-asunnon siivous kiinnosta enää paskaakaan.
Sultahan se on pois.
Lika pinttyy.
Eläkeläiset omistavat turkiskuoriais asuntoja Turussa.
Hehe
Eläkeläiset on hönöjä
🤡😂