Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HS: Monet eläkeläiset Suomessa "katkeamispisteessä" - vain 36 % sanoo rahojen riittävän ja leikkauspuhe herättää suurta pelkoa

Vierailija
14.03.2026 |

Eläkeliiton mukaan keskustelu eläkkeiden leikkaamisesta on ajanut monia suomalaisia eläkeläisiä henkisesti ahtaalle. Liiton kyselyyn vastasi yli 12 400 ihmistä, ja vain 36 prosenttia kertoi rahojen riittävän arjessa sopivasti. Kahdeksan kymmenestä sanoo olleensa huolissaan eläkkeiden leikkauspuheista viime viikkojen aikana, ja monille huoli on ollut lähes päivittäistä.

Eläkeliiton mukaan eläkeläisiä syytetään julkisessa keskustelussa turhaan "vapaamatkustajiksi", vaikka heidän mukaansa viime vuosien taloussopeutukset ovat jo kohdistuneet voimakkaasti eläkeläisiin. Järjestö vaatii lopettamaan puheen eläkkeistä pelkkänä menoeränä ja muistuttaa, että kyse on monelle myös ihmisarvosta ja turvallisuuden tunteesta.

Mutta tämä on juuri se aihe, joka repii keskustelun kahtia. Osa sanoo, että eläkkeisiin ei saa koskea, koska ihmiset ovat maksaneet niistä koko työuransa. Toiset taas muistuttavat, että väestö vanhenee vauhdilla ja jonkun täytyy maksaa lasku. Nuoremmat sukupolvet pelkäävät maksavansa järjestelmää, josta he eivät itse koskaan saa samaa hyötyä.

Onko eläkkeiden leikkaamisesta puhuminen julmaa pelottelua vai väistämätön keskustelu siitä, kuka maksaa Suomen tulevaisuuden laskun?

Kommentit (1018)

Vierailija
841/1018 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään asutaan vuokralla pienessä halvassa asunnossa eikä sisusteta ollenkaan.

Viime vuonna rakennettiin vähiten taloja Suomen historiassa.

Vierailija
842/1018 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elokuvassa Aliisa, Siiri Angerkoski esittää köyhää eläkeläistä 1960 -luvun lopun Helsingissä, löytyy Ylen Areenasta. Vähän suhteellisuudentajua nykyään eniten paapotun valtaväestöryhmän loputtomaan kitisemiseen, 

https://areena.yle.fi/1-2680483

Niin,entisvanhaan ne talottomat ja tulottomat kulki kerjuulla pitkin kyliä ja teki hanttihommia ruoka palkalla,siihen nähden nykyaika erilaista.työttömillä on asunnot,ruokaa ja lämpöä,joten miksi kadehdit eläkeläisiä jolla suht sama elintaso,ainakin pieneläkeläisellä.vai haluatko tosiaan itsellesikin sen ajan elintason???Veikkaampa että et,vaan nostelet niitä tulisi ollenkaan ajattelematta että joku sulle nekin maksaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
843/1018 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen siivonnut vuokra-asunnon viimeksi joulukuussa.

Vierailija
844/1018 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elokuvassa Aliisa, Siiri Angerkoski esittää köyhää eläkeläistä 1960 -luvun lopun Helsingissä, löytyy Ylen Areenasta. Vähän suhteellisuudentajua nykyään eniten paapotun valtaväestöryhmän loputtomaan kitisemiseen, 

Niin,entisvanhaan ne talottomat ja tulottomat kulki kerjuulla pitkin kyliä ja teki hanttihommia ruoka palkalla,siihen nähden nykyaika erilaista.työttömillä on asunnot,ruokaa ja lämpöä,joten miksi kadehdit eläkeläisiä jolla suht sama elintaso,ainakin pieneläkeläisellä.vai haluatko tosiaan itsellesikin sen ajan elintason???Veikkaampa että et,vaan nostelet niitä tulisi ollenkaan ajattelematta että joku sulle nekin maksaa

Ennen ei maksettu eläkkeitä ollenkaan. Nyt eläkeläisillä on asunnot ja mökit ja matkustavat ulkomailla.

Vierailija
845/1018 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun lukee valituksua niin ihmettelee mitä vanhukset tehneet työelämässä. Pelkkiä välivuosia, sapattivapaita yms. Senkö takia  eläke olematon.

Oma eläke yli 4000 eutoa enkä edes ole ollut johtaja tai päällikkö. Kouluttanut kyllä itseni.

Olet mitä ilmeisimmin miespuolinen eli palkkasi on myös sen mukainen ollut.Ainakin teollisuudessa miehet ovat kautta aikain saaneet niin sanottua munalisää..Oletko myös sitä ikäluokkaa joka ei vanhempainvapaat ole pitänyt.No hyvä sulle,että saat noinkin hyvän eläkkeen.Myöskään se kouluttautuminen ei ennen ollut mitenkään itsestään selvää,ei ollut opintotukea sun muita ja pienviljelijä vanhemmilla harvoin oli varaa kouluttaa kovin montaa lasta.Tyttöjen oletettiin menevän nuorina naimisiin ja perustavan perheen.Sitä varten kustannettiin ehkä joku talous koulu tai emäntä koulu.

Olen nainen, ja saanut teollisuudessa samoista hommista aina samaa palkkaa kuin miehet. Kiva tietää, että olen aikanani saanut munalisää.

Niinhän siinä luulet

Vierailija
846/1018 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen siivonnut vuokra-asunnon viimeksi joulukuussa.

Ei kukaan halua siivota mitään vuokraläävää.

Siivotkoon ne omistusasuntoja kenellä on.

Vierailija
847/1018 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläisillä on eniten omaisuutta. Lisäksi keskimääräinen eläke on 2300 euroa nykyään. Mutta yhä jaksavat valittaa. Niin ahnetta väestöryhmää ei ole koskaan nähty kuin nykyeläkeläiset.

Niin ilkeää ja pahansuopaa väestöryhmää ei ole ennen nähty kuin nykyajan vanhempia sukupolvia haukkuvat hemmotellut kermaperseet, jotka ei ole itse tehneet yhteiskunnan eteen vielä mitään. Hävetkää!

Te kuolisitte kahdessa viikossa ahistukseen jos joutuisitte elämään niissä olosuhteissa missä haukkumanne sukupolvet on lapsuutennsa, nuoruutensa ja nuoren aikuisuutensa eläneet. Seuraavan kerran kun istutte köntsällä vessassa jossa on 20 astetta lämmintä, vesivessa ja alapääsuihku, niin menkääpä perse paljaana ulos parvekkeelle tai terassille ja pyyhkikää perseenne vessapaperin sijasta sanomalehtipaperilla, josta irtoaa mustaa painoväriä. Kokeile myös elää pari kuukautta ilman pesukonetta ja hanoista tulevaa juoksevaa vettä. Siinä saa sitä kaipaamaansa sukupolvien välistä tasa-arvoa pienen raapaisun. Äläkä missään tapauksessa käytä menkkojen aikana mitään kaupan kuukautissuojia, vaan vanhoja riepuja jotka on tehty lakanoista ja muista kankaanriekaleista. Ei ennenkään ollut mitään hienoja siteitä tarjolla.

Vierailija
848/1018 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ansiosidonnainen leikattiin eikä minua vuokra-asunnon siivous kiinnosta enää paskaakaan.

Vierailija
849/1018 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ansiosidonnainen leikattiin eikä minua vuokra-asunnon siivous kiinnosta enää paskaakaan.

Tulkoot sossut siivoamaan, jos haluavat.

Vierailija
850/1018 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläisillä on eniten omaisuutta. Lisäksi keskimääräinen eläke on 2300 euroa nykyään. Mutta yhä jaksavat valittaa. Niin ahnetta väestöryhmää ei ole koskaan nähty kuin nykyeläkeläiset.

Niin ilkeää ja pahansuopaa väestöryhmää ei ole ennen nähty kuin nykyajan vanhempia sukupolvia haukkuvat hemmotellut kermaperseet, jotka ei ole itse tehneet yhteiskunnan eteen vielä mitään. Hävetkää!

Te kuolisitte kahdessa viikossa ahistukseen jos joutuisitte elämään niissä olosuhteissa missä haukkumanne sukupolvet on lapsuutennsa, nuoruutensa ja nuoren aikuisuutensa eläneet. Seuraavan kerran kun istutte köntsällä vessassa jossa on 20 astetta lämmintä, vesivessa ja alapääsuihku, niin menkääpä perse paljaana ulos parvekkeelle tai terassille ja pyyhkikää perseenne vessapaperin sijasta sanomalehtipaperilla, josta irtoaa mustaa painoväriä. Kokeile myös elää pari kuukautta ilman pesukonetta ja hanoista tulevaa juoksevaa vettä. Siinä saa sitä kaipaamaansa sukupolvien välistä tasa-arvoa pienen raapaisun. Äläkä missään tapauksessa käytä menkkojen aikana mitään kaupan kuukautissuojia, vaan vanhoja riepuja jotka on tehty lakanoista ja muista kankaanriekaleista. Ei ennenkään ollut mitään hienoja siteitä tarjolla.

20 vuotta oli tota ja 60 vuotta elämää omistusasunnossa.

Mene itse hyllyttämään kauppaan työkokeiluun tavaroita 595 työmarkkinatuella, josta ei kerry eläkettä.

Vierailija
851/1018 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö siellä vuokra-asunnossa olisi mukavampi asua jos välillä siivoaisikin? Ansiosidonnainen nyt ei liity siivoamiseen mitenkään.

Vierailija
852/1018 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla tuntemillani boomereilla on iso tyhjä omakotitalo missä haamuilevat maksimissaan puolisonsa kanssa. Lapset ja lapsenlapset pikkuasunnoissa.

Vierailija
853/1018 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö siellä vuokra-asunnossa olisi mukavampi asua jos välillä siivoaisikin? Ansiosidonnainen nyt ei liity siivoamiseen mitenkään.

Liittyy. Ei ole rahaa. Olen masentunut. En aio siivota. Juoskoot turkiskuoriaiset ja luteet pitkin asuntoa.

Vierailija
854/1018 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla tuntemillani boomereilla on iso tyhjä omakotitalo missä haamuilevat maksimissaan puolisonsa kanssa. Lapset ja lapsenlapset pikkuasunnoissa.

Niinpä ja itketään, että omaisten pitäisi tulla ruohikkoa leikkaamaan.

Vierailija
855/1018 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajokorttilausuntoja koskeva uusi laki tuli voimaan 1.4.2025. Lain mukaan ajokorttia varten tarvittavat lääkärinlausunnot on jatkossa hankittava pääsääntöisesti yksityisiltä palveluntarjoajilta.
https://www.pirha.fi/w/ajokorttilausunnot-jatkossa-paasaantoisesti-yksi…

Lääkärintodistus tarvitaan ajokorttia uusittaessa vasta 75-vuotiaana. Kuinkahan monelle yli 75-vuotiaalle asia on ajankohtainen, kun yli 70-vuotiaita autoilijoita on enää 120000. 

Toki viherwokettajien pitää tästäkin asiasta uhriutua, koska paha hallitus poisti ilmaiset ajokorttitarkastukset, ja on teoriassa mahdollista, että viherwoke joskus ajaisi kortin.

Vierailija
856/1018 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liittyy. Ei ole rahaa. Olen masentunut. En aio siivota. Juoskoot turkiskuoriaiset ja luteet pitkin asuntoa.

Siivoaminen nyt ei liiemmin rahaa vaadi ja siisti asunto voi helpottaa masennustakin.

Vierailija
857/1018 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen siivonnut viimeksi joulukuussa. Turkiskuoriaisia on, mutta olen jo tottunut niihin.

Vierailija
858/1018 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen siivonnut viimeksi joulukuussa. Turkiskuoriaisia on, mutta olen jo tottunut niihin.

Ne tulee aina muutossa mukana uuteen kerrostaloon.

Vierailija
859/1018 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen ei maksettu eläkkeitä ollenkaan. Nyt eläkeläisillä on asunnot ja mökit ja matkustavat ulkomailla.

Eikös se ole vaan hyvä asia että jokaisella on jonkinlainen sosiaaliturva vielä olemassa.

Vierailija
860/1018 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokoomuslaiset haluavat omistaa turkiskuoriais vuokra-asuntoja.

Olkaa hyvä. 

Emme jaksa siivota. Pitåå saada ensin jotain kivaa, mihinkään ei ole nyt rahaa.