HS: Monet eläkeläiset Suomessa "katkeamispisteessä" - vain 36 % sanoo rahojen riittävän ja leikkauspuhe herättää suurta pelkoa
Eläkeliiton mukaan keskustelu eläkkeiden leikkaamisesta on ajanut monia suomalaisia eläkeläisiä henkisesti ahtaalle. Liiton kyselyyn vastasi yli 12 400 ihmistä, ja vain 36 prosenttia kertoi rahojen riittävän arjessa sopivasti. Kahdeksan kymmenestä sanoo olleensa huolissaan eläkkeiden leikkauspuheista viime viikkojen aikana, ja monille huoli on ollut lähes päivittäistä.
Eläkeliiton mukaan eläkeläisiä syytetään julkisessa keskustelussa turhaan "vapaamatkustajiksi", vaikka heidän mukaansa viime vuosien taloussopeutukset ovat jo kohdistuneet voimakkaasti eläkeläisiin. Järjestö vaatii lopettamaan puheen eläkkeistä pelkkänä menoeränä ja muistuttaa, että kyse on monelle myös ihmisarvosta ja turvallisuuden tunteesta.
Mutta tämä on juuri se aihe, joka repii keskustelun kahtia. Osa sanoo, että eläkkeisiin ei saa koskea, koska ihmiset ovat maksaneet niistä koko työuransa. Toiset taas muistuttavat, että väestö vanhenee vauhdilla ja jonkun täytyy maksaa lasku. Nuoremmat sukupolvet pelkäävät maksavansa järjestelmää, josta he eivät itse koskaan saa samaa hyötyä.
Onko eläkkeiden leikkaamisesta puhuminen julmaa pelottelua vai väistämätön keskustelu siitä, kuka maksaa Suomen tulevaisuuden laskun?
Kommentit (1018)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään asutaan vuokralla pienessä halvassa asunnossa eikä sisusteta ollenkaan.
Viime vuonna rakennettiin vähiten taloja Suomen historiassa.
Kaikilla tuntemillani boomereilla on iso tyhjä omakotitalo missä haamuilevat maksimissaan puolisonsa kanssa. Lapset ja lapsenlapset pikkuasunnoissa.
Jos boomeripariskunta asuu Köyliössä niin miten isokaan omakotitalo auttaa lapsia ja lapsenlapsia jotka asuvat Helsingissä? Vai pitäisikö vanhusten mutta Helsinkiin ja lapsiperheen Köyliöön, työpaikoista riippumatta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ansiosidonnainen leikattiin eikä minua vuokra-asunnon siivous kiinnosta enää paskaakaan.
Eikö siellä vuokra-asunnossa olisi mukavampi asua jos välillä siivoaisikin? Ansiosidonnainen nyt ei liity siivoamiseen mitenkään.
Liittyy. Ei ole rahaa. Olen masentunut. En aio siivota. Juoskoot turkiskuoriaiset ja luteet pitkin asuntoa.
Ne leviävät kerrostalossa toisiinkin asuntoihin. Jos aiot masentua niin mene masentumaan jonnekin missä et häiritse muita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläisillä on eniten omaisuutta. Lisäksi keskimääräinen eläke on 2300 euroa nykyään. Mutta yhä jaksavat valittaa. Niin ahnetta väestöryhmää ei ole koskaan nähty kuin nykyeläkeläiset.
Niin ilkeää ja pahansuopaa väestöryhmää ei ole ennen nähty kuin nykyajan vanhempia sukupolvia haukkuvat hemmotellut kermaperseet, jotka ei ole itse tehneet yhteiskunnan eteen vielä mitään. Hävetkää!
Te kuolisitte kahdessa viikossa ahistukseen jos joutuisitte elämään niissä olosuhteissa missä haukkumanne sukupolvet on lapsuutennsa, nuoruutensa ja nuoren aikuisuutensa eläneet. Seuraavan kerran kun istutte köntsällä vessassa jossa on 20 astetta lämmintä, vesivessa ja alapääsuihku, niin menkääpä perse paljaana ulos parvekkeelle tai terassille ja pyyhkikää perseenne vessapaperin sijasta sanomalehtipaperilla, josta irtoaa mustaa painoväriä. Kokeile myös elää pari kuukautta ilman pesukonetta ja hanoista tulevaa juoksevaa vettä. Siinä saa sitä kaipaamaansa sukupolvien välistä tasa-arvoa pienen raapaisun. Äläkä missään tapauksessa käytä menkkojen aikana mitään kaupan kuukautissuojia, vaan vanhoja riepuja jotka on tehty lakanoista ja muista kankaanriekaleista. Ei ennenkään ollut mitään hienoja siteitä tarjolla.
20 vuotta oli tota ja 60 vuotta elämää omistusasunnossa.
Mene itse hyllyttämään kauppaan työkokeiluun tavaroita 595 työmarkkinatuella, josta ei kerry eläkettä.
Jokuhan sinussa on vikana jos et koskaan pääse työkokeilua pidemmälle?Oisko vaikka asenne?
Nykyään asutaan vuokralla. Ei siivota eikä sisusteta kerrostalokoppeja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläisillä on eniten omaisuutta. Lisäksi keskimääräinen eläke on 2300 euroa nykyään. Mutta yhä jaksavat valittaa. Niin ahnetta väestöryhmää ei ole koskaan nähty kuin nykyeläkeläiset.
Niin ilkeää ja pahansuopaa väestöryhmää ei ole ennen nähty kuin nykyajan vanhempia sukupolvia haukkuvat hemmotellut kermaperseet, jotka ei ole itse tehneet yhteiskunnan eteen vielä mitään. Hävetkää!
Te kuolisitte kahdessa viikossa ahistukseen jos joutuisitte elämään niissä olosuhteissa missä haukkumanne sukupolvet on lapsuutennsa, nuoruutensa ja nuoren aikuisuutensa eläneet. Seuraavan kerran kun istutte köntsällä vessassa jossa on 20 astetta lämmintä, vesivessa ja alapääsuihku, niin menkääpä perse paljaana ulos parvekkeelle tai terassille ja pyyhkikää perseenne vessapaperin sijasta sanomalehtipaperilla, josta irtoaa mustaa painoväriä. Kokeile myös elää pari kuukautta ilman pesukonetta ja hanoista tulevaa juoksevaa vettä. Siinä saa sitä kaipaamaansa sukupolvien välistä tasa-arvoa pienen raapaisun. Äläkä missään tapauksessa käytä menkkojen aikana mitään kaupan kuukautissuojia, vaan vanhoja riepuja jotka on tehty lakanoista ja muista kankaanriekaleista. Ei ennenkään ollut mitään hienoja siteitä tarjolla.
20 vuotta oli tota ja 60 vuotta elämää omistusasunnossa.
Mene itse hyllyttämään kauppaan työkokeiluun tavaroita 595 työmarkkinatuella, josta ei kerry eläkettä.
Jokuhan sinussa on vikana jos et koskaan pääse työkokeilua pidemmälle?Oisko vaikka asenne?
Nykyään ei asenne vaikuta mitään. Työkkäristä uusi palkaton työntekijä tilalle.
Eläkeläisiä on paljon, vanhenevaa väkeä muutenkin ja heillä on äänivaltaa. Ei kannata äänestää aina niitä porvareita valtaan.
Eläkeläiset kyllä muistaa kerrostaloissa huomauttaa, että te asutte vuokralla ja he omistusasunnoissa. Asuntoja ei saa myytyä, mutta me vuokralla asuvat päästään pois näistä turkiskuoriais kerrostaloista, jos halutaan.
Työnantaja joka käyttää työkokeilijoita ei ole palkanmaksukykyinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ansiosidonnainen leikattiin eikä minua vuokra-asunnon siivous kiinnosta enää paskaakaan.
Eikö siellä vuokra-asunnossa olisi mukavampi asua jos välillä siivoaisikin? Ansiosidonnainen nyt ei liity siivoamiseen mitenkään.
Liittyy. Ei ole rahaa. Olen masentunut. En aio siivota. Juoskoot turkiskuoriaiset ja luteet pitkin asuntoa.
Ne leviävät kerrostalossa toisiinkin asuntoihin. Jos aiot masentua niin mene masentumaan jonnekin missä et häiritse muita.
Ei ole rahaa muuttaa tällä hetkellä.
Juu, turkiskuoriaiset leviävät myös kerrostalon varastokoppeihin.
Hallituksen toive oli kyykyttää työttömiä ja ettei kukaan jaksa enää siivota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään asutaan vuokralla pienessä halvassa asunnossa eikä sisusteta ollenkaan.
Viime vuonna rakennettiin vähiten taloja Suomen historiassa.
Kaikilla tuntemillani boomereilla on iso tyhjä omakotitalo missä haamuilevat maksimissaan puolisonsa kanssa. Lapset ja lapsenlapset pikkuasunnoissa.
Vaihtakaa asuntoja,niin pääsee ne yli 80-vuotiaatkin helpommalla,uskoisin että vanhempasi kuin olisivat iloisia kun pääsevät maksamasta iso asunnon kuluja ja saisivat ehkä palvelujakin lähemmäs
Vttu mitä demaripaskasakin turhaa ulinaa taas vaihteeksi :D
MENKÖÖT TÖIHIN!
Vierailija kirjoitti:
Juu, turkiskuoriaiset leviävät myös kerrostalon varastokoppeihin.
Hallituksen toive oli kyykyttää työttömiä ja ettei kukaan jaksa enää siivota.
Ei kannata säilyttää tavaroita kerrostalon varastokopeissa. Turkiskuoriainen osaa lentää ja munii satoja munia, joista kuoriutuu tekstiilejä syöviå toukkia.
Turkiskuoriaisia on lattialistojen takana ja kaapeissa. Kaikissa koloissa mitä asunnosta löytyy.
Turkiskuoriaiset syö mattoja, vaatteita, verhoja jne.
Vierailija kirjoitti:
Turkiskuoriaiset syö mattoja, vaatteita, verhoja jne.
Antaa syödä. Ei ketään nykypäivänä kiinnostaa. Suuri osa suomalaisista on masentuneita, rahaa ei ole mihinkään.
Älkää niputtako takuueläkeläisiä ja työeläkeläisiä yhteen.
Nälkä. Ei ole rahaa ruokaan. Ei jaksa siivota. Orpo ja Häkkänen saa kierrellä siivoamassa vuokra-asuntoja, jos haluavat, he ne ansiosidonnaiset veivät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2000 luvun alussa asuntojen hinnat nousi vähintään puolella. Joku keksi pyytåä ja osa maksoi.
Olen seurannut asuntojen hintoja jo 1990-luvulta lähtien. Ihan järkyttävää. Osa maksaa 1990-luvun lopulla rakennetusta talosta 300 000 mitä mun tutut on rakentaneet 100 000 eurolla. Järjettömät voitot tehneet.
Ja asuntolainan korot sai vähentää veroista. Ei ihme, että putkimiehen palkalla rakennettiin vielä se mökkikin.
Kyllä putkimiehen palkalla rakennetaan edelleenkin se mökki. Putkimiehet ovat melko kovapalkkaista sakkia.
Ei pätkätöillä mitään remontteja makseta. Sellaiset jää pois.
Nytkö kerrot, että kaikki pätkätyöläiset asuvat omakotitaloissa, ja tilaavat putkimiehiä hommiin. Sehän on hienoa! Mekin eläkeläisinä asumme omakotitalossa, mutta putsasimme hajulukot ja rassasimme viemärit tänään ihan itse. Pari karvatuppoa löytyi, eikä tarvittu putkimiestä.
Tosin pätkätyöläinen taitaa kuitenkin asua vuokralla kerrostalossa, ja tunkee vessanpyttyyn ja viemäriin kaikkea sellaista, mikä ei sinne kuulu, joten putkimies saa rassata hänen asuintalonsa viemäreitä auki varsin useasti.
Ansiosidonnaista leikattiin 400 kuukaudessa niin sama leikkaus eläkkeisiin.