Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tekoäly työnhaussa

Vierailija
13.03.2026 |

Kun lähetätte hakemuksen ja CV:n sähköpostitse työpaikkaan, niin haluaisitteko että sähköpostin saatetekstissä lukee hakijan omin sanoin näin: Hei, tässä hakemukseni ja CV:ni avoinna olevaan paikkaan. Ystävällisin terveisin Maija Meikäläinen

VAIKO Copilotin kirjoittamana näin:

Hei,
lähetän tässä hakemukseni avoinna olevaan tehtävään. Olen erittäin kiinnostunut mahdollisuudesta liittyä tiimiinne ja uskon, että osaamiseni sekä kokemukseni voisivat tuoda lisäarvoa organisaatiollenne. Odotan innolla mahdollisuutta keskustella tarkemmin siitä, miten voisin olla mukana tukemassa yhteisiä tavoitteitamme. Jos tarvitsette lisätietoja, vastaan mielelläni kaikkiin kysymyksiin.

Ystävällisin terveisin Maija Meikäläinen

Itse valitsisin ensimmäisen, koska olen sanonut jo kaiken olennaisen hakemuksessa omin sanoin. Entä onko teillä antaa esimerkkejä muista tekoälyn kirjoittamista lauseista, jotka ovat tosia, mutta jo liian kuluneita työnhakuun? 

Kommentit (22)

Vierailija
21/22 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei edes lueta tekoäly hakemuksia.

Kaikki ei ole yhtä radikaaleja tekoälyn ollessa vain yksi työväline, joka helpottaa ns copy paste työtä ja vie näin vähemmän aikaa ajattelutyöltä. 

Jos luot tekstin AI:lla se kertoo ettet kykenen ajattelutyöhön.

Eikä kerro. Minusta sen sijaan se, ettei ymmärrä hyödyntää AI:ta, saattaa kertoa että on muutosvastarintainen ja ajastaan jäljessä. Ja koska lähes joka ajattelutyössä AI tulee olemaan iso osa työtä hyvin pian, niin mitään AI-vastaisia jääriä ei voi palkata.

Tekoäly vie kaikki työpaikat.

Niin kuin höyry-  ja tietokoneet aikoinaan. Suomi on ihan valtavasti jäljessä tekoälyn käytössä. 

Samaa mieltä, että Suomi on jäljessä, mutta luulen että tämä murros tulee olemaan aika erilainen lopulta kuin höyry- tai edes tietokoneet. Tekoälyagentit kun pystyvät toimimaan itsenäisesti, eikä niin että ne on vaan ihmisen käyttämiä apuvälineitä. Esim. olen itse it-alalla. Meidän tiimissä tekoälyagentteja ajatellaan työkavereina, ei työkaluina, koska ne toimivat kuten itsenäinen juniorikoodari toimisi. Ei tekoäly vielä korvaa senioreita, arkkitehteja jne, mutta en näe miksei sekin ennemmin tai myöhemmin tapahtuisi. 

Vierailija
22/22 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekoäly blokkaa tekoälyllä tehdyn hakemuksen ja sitä ei missään vaiheessa lue oikea ihminen. 

Teksti kannattaa tosiaan pitää mahdollisemman lyhyenä ettei tekoäly blokkaa sitä. 

Olen ollut it-talossa tekemässä sekä perinteisempiä ohjelmistorobotiikka, että tekoälypohjaisia ratkaisuja tuohon, ja ikinä en ole nähnyt sellaista että olisi blokattu pitkät tekstit, tai yritetty tunnistaa ja blokata tekoälyn tekemät tekstit. Muuta epäeettistä siellä on kyllä paljokin nähty, esim. yksi yritys asetti säännön, että jos hakijan ikä on yli 40 vuotta, ja hakee tiettyjä perustason tehtävänimikkeitä (ei esimies- tai erityisasiantuntija-asemaa), lähetetään automaattinen "kiitos hakemuksestanne, mutta valinta ei tällä kertaa kohdistunut Teihin" kirje.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kuusi