Tekoäly työnhaussa
Kun lähetätte hakemuksen ja CV:n sähköpostitse työpaikkaan, niin haluaisitteko että sähköpostin saatetekstissä lukee hakijan omin sanoin näin: Hei, tässä hakemukseni ja CV:ni avoinna olevaan paikkaan. Ystävällisin terveisin Maija Meikäläinen
VAIKO Copilotin kirjoittamana näin:
Hei,
lähetän tässä hakemukseni avoinna olevaan tehtävään. Olen erittäin kiinnostunut mahdollisuudesta liittyä tiimiinne ja uskon, että osaamiseni sekä kokemukseni voisivat tuoda lisäarvoa organisaatiollenne. Odotan innolla mahdollisuutta keskustella tarkemmin siitä, miten voisin olla mukana tukemassa yhteisiä tavoitteitamme. Jos tarvitsette lisätietoja, vastaan mielelläni kaikkiin kysymyksiin.
Ystävällisin terveisin Maija Meikäläinen
Itse valitsisin ensimmäisen, koska olen sanonut jo kaiken olennaisen hakemuksessa omin sanoin. Entä onko teillä antaa esimerkkejä muista tekoälyn kirjoittamista lauseista, jotka ovat tosia, mutta jo liian kuluneita työnhakuun?
Kommentit (22)
Käyttäisin tekoälyä tekstin ideoinnissa ja kieliasun tarkastamisessa, mutta en missään nimessä koko tekstin kirjoittamisessa.
Vierailija kirjoitti:
Tekoäly blokkaa tekoälyllä tehdyn hakemuksen ja sitä ei missään vaiheessa lue oikea ihminen.
Teksti kannattaa tosiaan pitää mahdollisemman lyhyenä ettei tekoäly blokkaa sitä.
Meillä ei edes lueta tekoäly hakemuksia.
Vierailija kirjoitti:
Äitee kirjoittaa.
Pekko
Totta, tekoäly on nykyihmisen äiti jota pyydetään pyyyhkimäään.
Vierailija kirjoitti:
Tekoälyn perseen nuoleminen on niin ilmeistä, että se lähinnä huvittaa.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ei ole yhtä radikaaleja tekoälyn ollessa vain yksi työväline, joka helpottaa ns copy paste työtä ja vie näin vähemmän aikaa ajattelutyöltä.
Kumpikin noista teksteistä on ihan ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ei ole yhtä radikaaleja tekoälyn ollessa vain yksi työväline, joka helpottaa ns copy paste työtä ja vie näin vähemmän aikaa ajattelutyöltä.
Jos luot tekstin AI:lla se kertoo ettet kykenen ajattelutyöhön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkeen työhön ei tarvita ajattelutyötä. Jos teen esim.viikkopalaveri esityksen ei minun tarvitse ajatella sitä joka viikko uudelleen, kopioida vain uudet luvut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä kerro. Minusta sen sijaan se, ettei ymmärrä hyödyntää AI:ta, saattaa kertoa että on muutosvastarintainen ja ajastaan jäljessä. Ja koska lähes joka ajattelutyössä AI tulee olemaan iso osa työtä hyvin pian, niin mitään AI-vastaisia jääriä ei voi palkata.
Täytyy sanoa, että it-alan rekryprosesseissa mukana olleena tykkäisin tuosta copilotin tekemästä enemmän. Työnhaku ON tietyllä tapaa teatteria, puolin ja toisin, mutta jos siihen tavallaan suostuu, niin se tarkoittaa että on todennäköisesti joustava myös sitten jos päädytään palkkaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jonkun on sillekin kerrottava miten sen pitää ajatella, jne.
Ehdottomasti käyttäisin tekoälyä apuna. Se, ettei käytä, tarkoittaisi vähän kuin että "en voi kirjoittaa sitä tietokoneella, vaan lähetän käsinkirjoitettuna paperilla". Eli ajastaan jälkeen jäänyttä. En kuitenkaan suoraan copy-pastettaisi tekoälyn tuotosta, vaan pitäisin sitä ideana, ja säätäisin itse luontevammaksi juuri minulle.
Tuossakin, jos pyytää tekoälyltä saatetekstiä, kannattaa pyytää useampia versioita. Esim. "haku on alalle x tehtävään y, voisitko tehdä saatetekstin sen mukaan", tai "haen työtä Suomessa, ja antamasi esimerkki vaikuttaa hieman liian amerikkalaiselta tyyliltään, esim. "odotan innolla" tms. liioittelevat ilmaisut".
Vierailija kirjoitti:
Äitee kirjoittaa.
Pekko
äiti kirjoittaa cv:n iskän työpaikkaan johon mummi kirjoittaa suositukset
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä kerro. Minusta sen sijaan se, ettei ymmärrä hyödyntää AI:ta, saattaa kertoa että on muutosvastarintainen ja ajastaan jäljessä. Ja koska lähes joka ajattelutyössä AI tulee olemaan iso osa työtä hyvin pian, niin mitään AI-vastaisia jääriä ei voi palkata.
Tekoäly vie kaikki työpaikat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin kuin höyry- ja tietokoneet aikoinaan. Suomi on ihan valtavasti jäljessä tekoälyn käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä se lopulta vie, mutta se aika ei ole ihan lähiaikoina. Pitkään tulee olemaan vaihe, jossa ihmiset hyödyntävät tekoälyä työssään ja valvovat ja viimeistelevät tekoälyn tekemää työtä. Ja ohjeistavat sitä tekoälyä.
Esim. itse olen koodari, ja koodaaminenhan on yksi helpoiten tekoälylle automatisoitavista töistä. En silti heitä hanskoja tiskiin ajatellen että tekoäly vie kuitenkin työt, vaan pyrin pitämään huolen että olen tekoälykehityksen aallonharjalla, niin että mulla olisi toivoa saada tehdä vielä pitkään, ehkä jopa loppu-urani, kun olen viisikymppinen, töitä tekoälyn kanssa, eikä mahdolliset AI-irtisanomiset osuisi ensimmäisenä minuun. Ja joo kyllä tiedän mitä amerikan Tech Brot höpöttää, että tekoäly vie kaikki työt 1-2 vuodessa, mutta en usko siihen ollenkaan.
Tekoäly blokkaa tekoälyllä tehdyn hakemuksen ja sitä ei missään vaiheessa lue oikea ihminen.