Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalaiset lihavia ja rapakuntoisia - normaalipainoiset loppuvat

Vierailija
13.03.2026 |

Suomi on kirjaimellisesti huonossa kunnossa. Tai ainakin suomalaiset ovat.

Tällä hetkellä noin kaksi kolmasosaa suomalaisista miehistä on ylipainoisia tai lihavia. Tilanteeseen ei ole nykymenolla odotettavissa helpotusta. Painon lisääntyessä suomalaisten kunto heikkenee.

Alokkaiden keskipaino on noussut 1990-luvun alusta kahdeksalla kilolla. Kestävyyskunnoltaan huonojen varusmiesten joukko on kahdeksankertaistunut 1980-luvun alkuun verrattuna, vaikka palveluksen ulkopuolelle jätetään kolminkertainen määrä miehiä.

Aiempien ikäluokkien heikkokuntoisista nuorista on kasvanut heikkokuntoisia aikuisia.

4045 ml/kg on keskivertona pidetty hapenottokyky, jolla pystyy tekemään fyysisiä töitä, Vasankari sanoo.

Tällä hetkellä sellainen on 2030 prosentilla nuorista ja vain kuudella prosentilla viisikymppisistä. Vuonna 2040 viisikymppisissä osuus on enää yksi prosentti.

https://www.is.fi/urheilu/art-2000011876979.html

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites se nyt noin voi mennä, kun suurin osa on kuulemma nyt niin köyhiä, että ei pysty ostamaan ruokaa ja on nälkäkuoleman partaalla.

Esimerkiksi ruokajonosta saa vain epäterveellistä ruokaa. Sokerista ja ultraprosessoitua ruokaa. Esim. monissa leivissä on älytön määrä sokeria.

Vierailija
42/50 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

+180cm paino lähellä 90kg, bmi mukaan lievästi ylipainoinen ja mulle kettuillaan vitsillä että oon laiheliini.

Pitäskö alentua samalla tasolle ja huudella läskiks porukkaa🤔

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faith kirjoitti:

Tässä on myönteinen skenaario. Lihavien omien kertomusten perusteella painon pudottaminen on todella vaikeaa. Sen takia täysin ratkaisevassa asemassa on ylipainon ennaltaehkäisy lapsuudessa ja nuoruudessa. 

Jos siinä onnistutaan, tilanne saadaan hallintaan jo yhden sukupolven aikana!

Mutta se vaatii lasten ja nuorten vanhemmilta aktiivisuutta, rajojen vetämistä ja niiden pitämistä, tarvittaessa kuria. Lisäksi tarvitaan neuvolalta ja kouluterveydenhoidolta ohjausta ja rohkeaa puuttumista painon nousuun. 

Uskon varassa taidetaan mennä tämänkin myönteisen skenaarion osalta...

Vierailija
44/50 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faith kirjoitti:

Tässä on myönteinen skenaario. Lihavien omien kertomusten perusteella painon pudottaminen on todella vaikeaa. Sen takia täysin ratkaisevassa asemassa on ylipainon ennaltaehkäisy lapsuudessa ja nuoruudessa. 

Jos siinä onnistutaan, tilanne saadaan hallintaan jo yhden sukupolven aikana!

Mutta se vaatii lasten ja nuorten vanhemmilta aktiivisuutta, rajojen vetämistä ja niiden pitämistä, tarvittaessa kuria. Lisäksi tarvitaan neuvolalta ja kouluterveydenhoidolta ohjausta ja rohkeaa puuttumista painon nousuun. 

Kyllä, yhteiskunnan vainoamisella syömishäiriöt kaikille!

Suomi nousuun mielenterveysongelmien mahdollisimman laajalla levikillä!

Vierailija
45/50 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

joo, puhdasta ruokaa ei saa kuin itse tekemällä. Lounasravintolassa ei voi käydä, ruoka on täynnä maltodekstriinejä ja sokereita yms. Rasvaa ja nopeita hiilihydraatteja, joihin tulee riippuvuus, liian isot annokset, terveellisenä kaupatut elintarvikkeet joissa kaloreita tuhottomasti ja parhaassa lykyssä sokeria. Sokeria joka valmisruoka täynnä, liikkumaton elämä.  Nämä kaikki vaikuttavat. Pitäisi aloittaa massiivinen terveyskampanja kansalaisille, esim. tukemalla kaikille liikuntalajit, salikortit, uimahallit, tulee huomattavasti paljon halvemmaksi kuin hoitaa lihavuudesta johtuvia sairauksia. Kouluruokaan lisää rahaa ja vaatimus, että on käytettävä puhtaita raaka-aineita ja tehtävä ruoka siellä keittiössä itse, ei järkyttävän kokoisessa laitoksessa. Samoin työpaikkaruokailuun oikeasti terveelliset vaihtoehdot, ei halvinta p  skaa. 

Vierailija
46/50 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

joo, puhdasta ruokaa ei saa kuin itse tekemällä. Lounasravintolassa ei voi käydä, ruoka on täynnä maltodekstriinejä ja sokereita yms. Rasvaa ja nopeita hiilihydraatteja, joihin tulee riippuvuus, liian isot annokset, terveellisenä kaupatut elintarvikkeet joissa kaloreita tuhottomasti ja parhaassa lykyssä sokeria. Sokeria joka valmisruoka täynnä, liikkumaton elämä.  Nämä kaikki vaikuttavat. Pitäisi aloittaa massiivinen terveyskampanja kansalaisille, esim. tukemalla kaikille liikuntalajit, salikortit, uimahallit, tulee huomattavasti paljon halvemmaksi kuin hoitaa lihavuudesta johtuvia sairauksia. Kouluruokaan lisää rahaa ja vaatimus, että on käytettävä puhtaita raaka-aineita ja tehtävä ruoka siellä keittiössä itse, ei järkyttävän kokoisessa laitoksessa. Samoin työpaikkaruokailuun oikeasti terveelliset vaihtoehdot, ei halvinta p  skaa. 

Sokeria joka valmisruoka täynnä? Mitä nyt sekoilet?

Vierailija
47/50 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko maa on hoikkia ihmisiä täynnä, tekevät sen näin. Syövät lähes päinvastoin kuin mitä suomalaiset ravitsemussuositukset käskevät. Ovat myös maailman tervein kansakunta.

48/50 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nainen poltti exänsä kun tämä sai oikeuden lapsenhuotamiseen. Ahvenanmaalla. 

Vierailija
49/50 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mites se nyt noin voi mennä, kun suurin osa on kuulemma nyt niin köyhiä, että ei pysty ostamaan ruokaa ja on nälkäkuoleman partaalla.

Esimerkiksi ruokajonosta saa vain epäterveellistä ruokaa. Sokerista ja ultraprosessoitua ruokaa. Esim. monissa leivissä on älytön määrä sokeria.

todella vaikea löytää valmista leipää, jossa ei olisi lisättyä sokeria. Leipä tosin on helppo leipoa itsekin, tulee halvemmaksikin mutta toki vaatii vaivaa. Lisäksi on niin hyvää, että mahdollisesti tulee hotkaistua se hetkessä. 

Kun olin lapsi ja nuori 70-80-luvuilla, kotona leivottiin itse leipää ja sämpylöitä, pullaakin,  koko perheen voimin syötiin harvoin 0,5litran jäätelöpaketti, ei juotu limpsaa kuin harvoin, ei syöty makeisia kuin harvoin ja silloinkaan määrä ei ollut 0,5 kg/hlö. Syötiin peruskotiruokaa ja ruoka-ajat olivat säännölliset. Lisäksi lapset oli ulkona kaiken ajan, harvemmin leikittiin sisällä vaan mentiin pitkin pihoja kavereiden kanssa leikkien. Juostiin todella paljon, pihalla oli talvisin luistinkenttä, jossa pelattiin jääkiekkoa, hiihdettiin olympialaisia :D, kesällä samalla kentällä nelimaalia (pesäpallon versio), hippaa, inkkaria ja rosvoa...ei istuttu tvn tai tietokoneen äärellä kun eihän ollut kuin maks 2 kanavaa ja tietokoneista ei tietoakaan...

Voisi vaikka nyt alkuun lisätä joka päivälle tunti koululiikuntaa.

Vierailija
50/50 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sokeria joka valmisruoka täynnä? Mitä nyt sekoilet?

Oletko koskaan lukenut tuoteselosteita? Lisättyä sokeria on kaikkialla.

Vierailija
51/50 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihmisiä ilmeisesti enää kiinnosta. Itse olen ollut aina normaalipainoinen, mutta kiitos perintötekijöiden olin jo esidiabeteksen rajalla. Tähän loppui sokeriherkkujen ja roskaruoan syönti muualla kuin juhlissa ja matkoilla. Sillä laihduin vuodessa 10kg. Normaalipainon ihan alarajoille/alle. Mutta ai luoja mitä kauhistelua olen saanut kuulla syömishäiriöstäni, kun en enää herkuttele kuin harvoin. Sillä taas ei ole mitään merkitystä, että sokeriarvoni ovat taas hyvät ja olen muutenkin terve.

Olen muutenkin törmännyt paljon ajatukseen, että pitäisi olla itselleen armollinen ja sallia mieliteot tai muuten on kyse syömishäiriökäyttäytymisestä/-ajatuksista. Siinä missä ennen oli ihan normaalia, että herkuteltiin vain erityistilanteissa, nykyisin herkut on kiinteä osa arkea. Kyllähän se näkyy.

Vierailija
52/50 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koko maa on hoikkia ihmisiä täynnä, tekevät sen näin. Syövät lähes päinvastoin kuin mitä suomalaiset ravitsemussuositukset käskevät. Ovat myös maailman tervein kansakunta.

Keskeisiä terveitä kansoja ja alueita:

Espanja: Listojen kärkipäässä usein Välimeren ruokavalion ja elintapojen ansiosta.

Okinawa, Japani: Tunnettu pitkäikäisyydestään, alhaisesta syöpä- ja sydänsairausriskistä.

Tsimane-heimo (Bolivia): Tutkimusten mukaan maailman terveimmät sydämet, johtuen metsästyksestä, keräilystä ja runsashiilihydraattisesta, prosessoimattomasta ruokavaliosta.

Muut: Muun muassa Singapore, Australia ja Sveitsi, joissa eletään pitkään (keskimäärin 85-vuotiaiksi). 

Vierailija
53/50 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ihmisiä ilmeisesti enää kiinnosta. Itse olen ollut aina normaalipainoinen, mutta kiitos perintötekijöiden olin jo esidiabeteksen rajalla. Tähän loppui sokeriherkkujen ja roskaruoan syönti muualla kuin juhlissa ja matkoilla. Sillä laihduin vuodessa 10kg. Normaalipainon ihan alarajoille/alle. Mutta ai luoja mitä kauhistelua olen saanut kuulla syömishäiriöstäni, kun en enää herkuttele kuin harvoin. Sillä taas ei ole mitään merkitystä, että sokeriarvoni ovat taas hyvät ja olen muutenkin terve.

Olen muutenkin törmännyt paljon ajatukseen, että pitäisi olla itselleen armollinen ja sallia mieliteot tai muuten on kyse syömishäiriökäyttäytymisestä/-ajatuksista. Siinä missä ennen oli ihan normaalia, että herkuteltiin vain erityistilanteissa, nykyisin herkut on kiinteä osa arkea. Kyllähän se näkyy.

Nimenomaan, tuo kauhistelu kun voit ja näytät itse voivan hyvin. Et vain "herkuttele" joka päivä vaan syöt oikeasti terveellisesti. 

Vierailija
54/50 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten sinusta suomalaiset ravintosuositukset käskevät ja miten sinusta japanilaiset syövät?

Vierailija
55/50 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta japanilaisessa ruokakulttuurissa on yksi merkittävä tekijä, mikä puuttuu länsimaisista ruokakulttuureista eli hara hachi bun me. Tavoite on syödä 80% täyteen. Kun kiinnittää omaan syömiseen tuolta näkökulmalta huomiota, niin äkkiä huomaa miten oletkin jo kylläinen, mutta pystyt vielä syömään. Entä jos lopetatkin siihen kylläisyyden tunteeseen? Syömäpuikot myös hidastavat syömistä, joten kehosi ehtii paremmin antamaan merkkiä kylläisyydestä, kun et haarukoi ruokaa vauhdilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kaksi