Suomalaiset lihavia ja rapakuntoisia - normaalipainoiset loppuvat
Suomi on kirjaimellisesti huonossa kunnossa. Tai ainakin suomalaiset ovat.
Tällä hetkellä noin kaksi kolmasosaa suomalaisista miehistä on ylipainoisia tai lihavia. Tilanteeseen ei ole nykymenolla odotettavissa helpotusta. Painon lisääntyessä suomalaisten kunto heikkenee.
Alokkaiden keskipaino on noussut 1990-luvun alusta kahdeksalla kilolla. Kestävyyskunnoltaan huonojen varusmiesten joukko on kahdeksankertaistunut 1980-luvun alkuun verrattuna, vaikka palveluksen ulkopuolelle jätetään kolminkertainen määrä miehiä.
Aiempien ikäluokkien heikkokuntoisista nuorista on kasvanut heikkokuntoisia aikuisia.
4045 ml/kg on keskivertona pidetty hapenottokyky, jolla pystyy tekemään fyysisiä töitä, Vasankari sanoo.
Tällä hetkellä sellainen on 2030 prosentilla nuorista ja vain kuudella prosentilla viisikymppisistä. Vuonna 2040 viisikymppisissä osuus on enää yksi prosentti.
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset työttömän tai kotona makaavan keskipaino jo yli 100 kiloa? Eikö pitäisi aloittaa kansallinen liikuntaohjelma, jonka suorittaminen on edellytys kela-korvausten saamiselle?
Mä painan 60 kg ja mulla on erottuvat vatsalihakset ja hauikset. Saanko nyt palkinnon?
T. Pitkäaikaistyötön
Saat. Olet pitänyt itsesi hienossa kunnossa ja palkinnon olet saanut jo henkisen ja fyysisen hyvinvoinnin muodossa sekä säilytetyn itsekunnioituksen kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen suunnattomasti miksi ihmiset antavat itsensä lihoa kymmeniä kiloja?
Niin, tiedän monta ylipainoista, keskimääräinen paino sata kiloa, mutta ei tule mieleenkään kysyä syytä.
Minua hieman huvittaa kun tuntemani lihava ihminen on laihduttanut nyt ozempicilla (mutta on yhä lihava) ja ihmettelee miten muut lihavat päästävät itsensä niin lihaviksi :D
Niin. Kuinka paljon pitää syödä ja mitä, jotta lihoo jo nuorena noin satakiloiseksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset työttömän tai kotona makaavan keskipaino jo yli 100 kiloa? Eikö pitäisi aloittaa kansallinen liikuntaohjelma, jonka suorittaminen on edellytys kela-korvausten saamiselle?
Mä painan 60 kg ja mulla on erottuvat vatsalihakset ja hauikset. Saanko nyt palkinnon?
T. Pitkäaikaistyötön
Saat. Olet pitänyt itsesi hienossa kunnossa ja palkinnon olet saanut jo henkisen ja fyysisen hyvinvoinnin muodossa sekä säilytetyn itsekunnioituksen kautta.
Missä se henkinen hyvinvointi näkyy? Olen niin epätoivoinen, että mietin joka päivä, että olisi vaan parempi lopettaa tää maallinen vaellus. Jatkuva huoli toimeentulosta syö kaiken elämänilon.
T. Pitkäaikaistyötön
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Pitkäaikaistyötön
Missä se henkinen hyvinvointi näkyy? Olen niin epätoivoinen, että mietin joka päivä, että olisi vaan parempi lopettaa tää maallinen vaellus. Jatkuva huoli toimeentulosta syö kaiken elämänilon.
T. Pitkäaikaistyötön
No mietipä mikä tilanne olisi jos olisit vielä läskikin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Pitkäaikaistyötön
T. Pitkäaikaistyötön
Varmaan ainakin toiveikkaampi. Voisin silloin ajatella, että alan varmasti voimaan paremmin, kunhan laihdutan. Nyt olen käyttänyt jo kaikki oljenkorret ja olen ihan yhtä huonossa tilanteessa edelleen.
T. Pitkäaikaistyötön
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Esimerkiksi käy vaikkapa diabetes. Sitä sairastaa Suomessa yli puoli miljoona ihmistä. Heistä yli 80 prosentilla on kakkostyypin diabetes.
Kun aloitin lääkärinopinnot 1990-luvun alussa, kakkostyypin diabetesta kutsuttiin ensin vanhuusiän diabetekseksi. Sitten siitä tuli aikuisiän diabetes ja lopulta päädyttiin kakkostyypin diabetekseen.
Syy muutokseen on yksinkertainen. Ylipainon ja lihavuuden lisääntyessä tautia on diagnosoitu koko ajan nuoremmilla ihmisillä. Nykyään sitä hoidetaan jo koululaisilla.
Vanhemmille ei voi oikein sanoa, että lapsenne sairastaa vanhuusiän diabetesta.
Eikä kyse ole vain diabeteksesta. Yli miljoona suomalaista käyttää verenpainelääkkeitä, ja verenkiertoelinten sairaudet ovat syynä kolmannekseen suomalaisten kuolemista."
Mutta ravintosuosituksissa ei tietenkään ole mitään vikaa. Syökää leipää. Ja laitosruoan laatukriteerien mukaan lisätyn sokerim määrää ei ole tarvetta rajoittaa 😇
Moniko sitten nykyisiäkään suosituksia noudattaa? Eiköhän useimmilla ole ongelmana, että syövät liikaa sekä kuluttavat liian vähän. Ravintosuositukset tuskin on syy yhdenkään ihmisen ylipainoon.
Miksi lihoa? Miksi tehdä itsellesi pahaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Pitkäaikaistyötön
T. Pitkäaikaistyötön
Varmaan ainakin toiveikkaampi. Voisin silloin ajatella, että alan varmasti voimaan paremmin, kunhan laihdutan. Nyt olen käyttänyt jo kaikki oljenkorret ja olen ihan yhtä huonossa tilanteessa edelleen.
T. Pitkäaikaistyötön
Olet päättänyt olla pelkästään negatiivinen ja se tuli nyt selväksi.
Ylipainoisilta happanee älyllinen toiminta aikaisemmin kuin normipainoisilta.
Vierailija kirjoitti:
"Mistä löydämme silloin poliisit, pelastajat ja palomiehet? Onko työurien pidentäminen mahdollista, jos kansa on huonossa kunnossa?
Yksinkertainen vastaus on: ei. Tällä kehityksellä jopa nykyisen mittaiset työurat ovat kohta utopiaa."
Vihjaat siis, että miehiä ihan oikeasti tarvitaan pelastusaloille? Kaikkeen kykenevät naiset eivät sovellu alalle?
Mä en ole koskaan ymmärtänyt itsensä lihottamisen ideaa? Siis niin kamalasti siitä ylipainosta on haittaa terveydelle ja jokapäiväiselle elämälle. Kiva katsella kun kolmekymmpisellä on polvet mäsänä ja nelikymppisellä pettää sydän. Ja parikymppinen ei kykene kävelemään töissä.
Mites se nyt noin voi mennä, kun suurin osa on kuulemma nyt niin köyhiä, että ei pysty ostamaan ruokaa ja on nälkäkuoleman partaalla.
Vierailija kirjoitti:
Miksi lihoa? Miksi tehdä itsellesi pahaa?
Osalla kyse on varmaan pidemmän ajan tapahtumasta ja harvempi on alunperin lähtenyt itseään lihottamaan. Elämämme muuttaa vähemmän fyysiseksi ja kun kaloripitoista ravintoa on helpommin saatavilla kuin koskaan ihmiskunnan historiassa, niin seuraukset näkyvät maasta ja sukupuolesta riippumatta.
Vierailija kirjoitti:
Ai niinkö? Minä laihduin työttömänä ollessa.
Vierailija kirjoitti:
Eikö totuus maistu vai mistä syystä alanuolet?
Täällä vasemmistosohvaperunat suuttuu kun puhutaan heistä.
Läskiä, prideä, somea, verkkokauppoja, lääkkeitä ja huumeita. Siinä suomalaisten surullinen todellisuus.
Heh, osalla ihmisistä on tässä maassa päässä enemmän vikaa kuin kehossa.
Joka kerta kun käyn lääkärillä alkaa loputon mussutus siitä kuinka minun pitäisi pudottaa painoa koska sata kiloa on liikaa, ihan sama mikä se syy visiitille on.
Minä olen kehonrakentaja, minulla ei ole mitään mistä tiputtaa, ellen nyt sit osteoporoosia hommaa.
Täysin kaavoihin kangistunutta mielivaltaista pelleilyä.
Ja joo ymmärrän kyllä että minä en vastaa sitä tyypillistä tapausta, mutta minä myös ymmärrän että heidänkään tapauksissa mielivaltainen kaavamaisuuus ei auta yhtään mitään.
Tässä on myönteinen skenaario. Lihavien omien kertomusten perusteella painon pudottaminen on todella vaikeaa. Sen takia täysin ratkaisevassa asemassa on ylipainon ennaltaehkäisy lapsuudessa ja nuoruudessa.
Jos siinä onnistutaan, tilanne saadaan hallintaan jo yhden sukupolven aikana!
Mutta se vaatii lasten ja nuorten vanhemmilta aktiivisuutta, rajojen vetämistä ja niiden pitämistä, tarvittaessa kuria. Lisäksi tarvitaan neuvolalta ja kouluterveydenhoidolta ohjausta ja rohkeaa puuttumista painon nousuun.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
T. Pitkäaikaistyötön