Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei ystävää saisi alentaa kaveriksi?

Vierailija
13.03.2026 |

En enää pidä ihmistä läheisenä ystävänäni, vaan koen hänet pelkäksi kaveriksi nykyään. En halua pitää yhteyttä ja nähdä yhtä tiiviisti kuin ennen. Sitten harvakseltaan kun näemme, niin kaipaan kevyttä rupattelua, eikä minua kiinnosta olla tämän ihmisen tukena tai puhua mitään syvällisempää. Omista kuulumisistani voin kertoa, mutta ei kiinnosta olla toisen tukena "vastavuoroisesti". Tämä ihminen taas odottaisi minulta enemmän.

Kun kerroin tälle ihmiselle, että haluan ystävyyden sijaan olla kaveri hänen kanssaan, hän suuttui ja sanoi, ettei huvita olla tekemisissä tällaisen kohtelun jälkeen. En käsitä. Miksi ystävää ei saisi alentaa kaveriksi? Miksei voisi jatkaa kavereina?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos puhut toisen ihmisen alentamisesta, arvotat itsesi häntä paremmaksi. Et ansaitse häntä elämääsi.

Vierailija
2/24 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata olla tuollaisen sekopää ex-ystävän kanssa missään tekemisissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sinun yleensäkään pitää luokitella ihmisiä ystäviksi tai kavereiksi?

Vierailija
4/24 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko itse ollut tasavertainen ja hyvä ystävä toiselle? Ei siltä vaikuta.

Vierailija
5/24 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus ihmissuhteet etääntyvät. Mutta mautonta on mennä kommentoimaan toiselle suoraan, että olet nyt ystävän sijaan kaveri. Lapsellista käytöstä.

Vierailija
6/24 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen mielessäni siirtänyt joitain ihmisiä ystävä-kategoriasta kaveri-kategoriaan. Tämä siksi, että ystävyyden ylläpito oli niin merkittävästi enemmän minun kontollani, ja olivat muutenkin emotionaalisesti epäluotettavia tyyppejä.

Huomaan, että heitä tämä muutos on haitannut, minua taas ei. Voin paljon paremmin näin. He taas ihmettelevät miksei olla enää niin paljon tekemisissä, mutta eivät kuitenkaan ole valmiita ottamaan vastuuta siitä, että oltaisiin, kuten aiemmin se vastuu oli minulla.

7/24 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus ihmissuhteet etääntyvät. Mutta mautonta on mennä kommentoimaan toiselle suoraan, että olet nyt ystävän sijaan kaveri. Lapsellista käytöstä.

Samaa mieltä 

Vierailija
8/24 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävä, kaveri, yksi ja sama omassa päässäni

Vierailija
9/24 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sua ei kiinnosta vastavuoroisesti olla ystävän tukena? Ystäväsi olisi syytä olla se, joka antaa sinulle monoa.

10/24 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ystävä, kaveri, yksi ja sama omassa päässäni

Mulla taas ei.  Esimerkkinä vaikkapa se,  että ystäväni vuoksi olisin voinut ottaa palkattoman vapaapäivän,  mutta en kaverin.  Tai ystävääni voin auttaa taloudellisesti,  mutta en kaveria.  Lisäksi ystäväni tietävät elämästäni,  menneisyydestäni ja ajatuksistani paljon enemmän kuin kaverini.  Vertauskuvallisesti ystävyys on mulle kuin sisaruussuhde,  kaveruus kuin serkussuhde. 

Vierailija
11/24 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se nyt epäluottamuksen osoitus, jos ystävyyden jälkeen toinen ilmoittaa, ettei ole enää kiinnostunut olemaan ystävä, mutta voidaan olla muuten tekemisissä. Vähän sama kuin parisuhteessa sanoisi, että tykkään susta kuten ennenkin, mutta mä nyt vaan haluan lähteä tästä suhteesta ja jatkaa kaverina.

Vierailija
12/24 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus myöskään ihminen ei ymmärrä, että hän on pelkkä kaveri minulle. Ei ystävä. Näen enemmän vaivaa ystävien kuin kavereiden eteen.

Vierailija
13/24 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän kaveriasi. Jos olisin itse kenties vuosia ollut toiselle luottoystävä, jonka kanssa on jaettu kaikki. Sitten toinen ilmoittaisi, että kelpaan tästä eteenpäin satunnaiseksi kahviseuraksi, niin sanoisin ei kiitos. Minun kanssani ei ole pakko olla. Jos en kelpaa ystävänä, ei minun tarvitse kelvata muutenkaan.

Vierailija
14/24 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko tatuoinut ystävien nimet oikeaan käteen ja kaverien vasempaan käteen, vai miten tämä laatuluokituksen muuttaminen käytännössä tarkoittaa?

Vierailija
15/24 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko tatuoinut ystävien nimet oikeaan käteen ja kaverien vasempaan käteen, vai miten tämä laatuluokituksen muuttaminen käytännössä tarkoittaa?

Minulla esimerkiksi näin: ystävän eteen otan vaikka töistä saikkupäivän, jos hänellä on akuutti hätätilanne. Ystävän lapsia hoidan ilmaiseksi milloin vain. Ystävää kuskaan autolla aina kun hän tarvitsee ja vastaan puhelimeen vaikka keskellä yötä.

Kaveria voin autella, jos se sopii helposti aikatauluihini. Kaverin kanssa juttelen jos ehdin. En hoida kaverin lapsia tai lähde vaivalla häntä minnekään kuskaamaan.

Vierailija
16/24 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat tietysti alentaa, mutta hän saa puolestaan suuttua ja katkaista välit.

Vierailija
17/24 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla esimerkiksi näin: ystävän eteen otan vaikka töistä saikkupäivän, jos hänellä on akuutti hätätilanne. Ystävän lapsia hoidan ilmaiseksi milloin vain. Ystävää kuskaan autolla aina kun hän tarvitsee ja vastaan puhelimeen vaikka keskellä yötä.

Kaveria voin autella, jos se sopii helposti aikatauluihini. Kaverin kanssa juttelen jos ehdin. En hoida kaverin lapsia tai lähde vaivalla häntä minnekään kuskaamaan.

ja kerrotko tämän kaikille ystäville ja kavereille, että he tietät millaista palvelutasoa sinulta voi odottaa? Pidätkö listaa jossain, että pysyt itse kartalla kuka kuului mihinkin kategoriaan? Ettet vahingossa tee kaverille ystävänpalvelusta? Kuulosta kovin raskaalta metatyöltä tuollainen luokittelu.

Vierailija
18/24 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin tehnyt saman ratkaisun kuin ystäväsi. Onhan se nyt pashaa todeta, että en halua enää olla sinulle läheinen, mutta voidaan joskus nähdä. Ilmeisesti olet yksipuolisesti ollut saavana osapuolena tuossa ystävyydessä ja kun ystäväsi olisi toivonut vastavuoroisuutta, niin se on adios.

Vierailija
19/24 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ja kerrotko tämän kaikille ystäville ja kavereille, että he tietät millaista palvelutasoa sinulta voi odottaa? Pidätkö listaa jossain, että pysyt itse kartalla kuka kuului mihinkin kategoriaan? Ettet vahingossa tee kaverille ystävänpalvelusta? Kuulosta kovin raskaalta metatyöltä tuollainen luokittelu.

En kerro, ellei kaveri järjestä jotain suurta konfrontaatiota siitä miten en ole hyvä ystävä, kaksi kertaa on näinkin tapahtunut. 

En pidä kirjaa, mutta jos olet ystävyyden filosofiaa yhtään lukenut, vastavuoroisuus ja abstraktien lahjojen vastaanottaminen yleensä vahvistavat ystävyyttä. Näiden puuttuminen estää syvän ystävyyden. Ymmärrätköhän yhtään mistä on kyse? En jaksa pulujen kanssa pelata shakkia...

Vierailija
20/24 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kerro, ellei kaveri järjestä jotain suurta konfrontaatiota siitä miten en ole hyvä ystävä, kaksi kertaa on näinkin tapahtunut. 

En pidä kirjaa, mutta jos olet ystävyyden filosofiaa yhtään lukenut, vastavuoroisuus ja abstraktien lahjojen vastaanottaminen yleensä vahvistavat ystävyyttä. Näiden puuttuminen estää syvän ystävyyden. Ymmärrätköhän yhtään mistä on kyse? En jaksa pulujen kanssa pelata shakkia...

Moni meistä ei pidä tuollaista henkistä kirjaa ja jaottele ihmisiä matalan ystävyyden tai syvän ystävyyden tai kaveruuden mukaan.  Ei ole koskaan tarvinnut yhdenkään ihmisen kanssa keskustella onko kanssakäymisemme jotenkin epäreilua tai täytämmekö jonkin rajan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kaksi