Lohduttakaa opettajaa: 100 sivua oppilaiden tuotoksia arvioituna ja vielä 400 sivua jäljellä...
Ope meinaa taas hyytyä kaiken tämän arvioinnin ja muun koulutyön alle. Seuraavien parin päivän aikana pitäisi arvioida jäljellä olevat 400 sivua oppilaiden ja lukion opiskelijoiden kokeita ja muita tuotoksia. Tänään on jo mennyt 5 tuntia ja alan väsähtää. Huomenna pitäisi myös tekaista sisällöt kymmenelle lukion tunnille, kun lukion opetussuunnitelma taas vaihteeksi muuttui (edellinen muutos oli vain muutamia vuosia sitten).
Eläkeikään on vielä 22 vuotta. Huoh : (
Kommentit (28)
Pian alkaa joululomat, niin saat levätä ja tehdä mieltä virkistäviä asioita 😊🔋💭
Tsemppiä. En osaa sanoa mitään lohduttavaa, mutta arvostan opettajien työtä. Meillä on kolme kouluikäistä lasta, 9, 12 ja 14 v.
Vähennä tunteja niin korjattavat työt vähenevät.
Teetätit kaikille isot esseet/kirjalliset työt samaan syssyyn etkä ottanut huomioon myöskään että olisit valmistellut nuo tunnit valmiiksi silloin, kun ei ollut tätä tarkistusrumbaa?
Tsemppiä toki. Mutta jotenkin uskon että tuon työn olisit myös itse voinut järjestellä hieman järkevämmin.
Paljon tsemppiä, nämä arviointiajat on rankkoja, mutta kohta helpottaa. Itsekin korjaan juuri kokeita. Huomisen lepään ja sitten loppurutistus arviointeihin.
On se rankkaa, muistan vielä hyvin vaikka olen ollut eläkkeellä jo 6 vuotta.
Juuri tuosta syystä monet opettajat tettävät paljon projekti- ja ryhmätöitä, selviää yhen ryhmätyön arvioinnilla sen sijaan että arvioisi jokaisen opiskelijan oman tuotoksen. Oikeudenmukaisempaa on noin, kuin sinä olet tehnyt.
Mieti sitä pitkää kesälomaa ja lyhyitä päiviä. Jos olet äidinkielen tai historian opettaja, niin opetusvelvollisuutesi tunneissa on opettajakunnan alimpia.
Minkä aineen lehtori olet, jos haluat kertoa ja sopii kysyä?
Vierailija kirjoitti:
3 luonnontiedettä. Yläkoulu ja lukio. 28h opetusta viikossa ja siihen päälle työnantajan sitomia tunteja 8. Olen aineissani ainoa opettaja koko kunnassa, joten tunteja en pysty muille jakamaan.
Arvioitavia juttuja on ollut lukukauden alusta asti. Aina kuitenkin tulee ruuhka loppuun, kun kokeita voidaan pitää vasta opetuksen jälkeen.
Tee niinkuin ennenkin, päätät keskiarvon ja jakauman, ja annat pisteet/arvosanat siitä jakaumasta.
Otat työsi liian vakavasti. Relaa vähän, elät pidempään. Kukaan ei opettajia valvo. Voit aivan hyvin tehdä monivalintakokeita ja vähentää muita tuotoksia.
- 36 vuotta opena
Vetää joka toiseen vitosen ja joka toiseen ysin.
Noin se minun aikana tehtiin.
Minäkin mietin, että helppo olisi randomina laittaa arvosanat paperille. Toki omatunto voi kolkuttaa, joten ehkä ei sittenkään....
Tsemppiä! Koesumat on aina hankalia, eikä niitä voi mitenkään itse hajauttaa, kun koeviikot ovat kaikilla saman aikaan. Eikä arvioinneissa voi oikein herpaantua, samaa laatua ja vaatimustasoa pitää olla kaikille. Siinä mielessä urakointi on hyväkin, eipähän ehdi unohtua miten esim. jonkin tietyn virhetyypin tai oivalluksen kanssa tuli meneteltyä.
Tiivis arviointisuma + huolellinen perustyö yhtäaikaa on kuitenkin usein mahdotonta, ellei halua painaa työtä ilman vapaapäiviä aamusta iltaan. Itse joustaisin uusien tuntien suunnittelusta. Oppilaatkin ymmärtävät, että välillä mennään hyvinkin kevein eväin, etenkin arviointien kynnyksellä. Itse saatoin yläkoulussa jopa sanoa oppilaille, että mennään nyt vähän tylsällä "lue kappale ja tee tehtävät" -kaavalla, koska kokeiden korjaus painaa päälle.
Muista, että myös oppilaita väsyttää tässä vaiheessa vuotta, kun joululomakin näkyy jo horisontissa. Armoa kaikille vuoden viimeisiin viikkoihin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
3 luonnontiedettä. Yläkoulu ja lukio. 28h opetusta viikossa ja siihen päälle työnantajan sitomia tunteja 8. Olen aineissani ainoa opettaja koko kunnassa, joten tunteja en pysty muille jakamaan.
Arvioitavia juttuja on ollut lukukauden alusta asti. Aina kuitenkin tulee ruuhka loppuun, kun kokeita voidaan pitää vasta opetuksen jälkeen.
Nostan hattua! Ei tämä sun työtaakkaa tietenkään helpota, mutta arvostan opettajia ihan valtavasti. Äitini oli sellainen ja muistan ne vihkopinot.
Muistin ne silloinkin, kun vuoden lähetessä loppuaan omassa työssäni taloushallinnossa sain useita satoja haisevia ja tuhruisia ajopäiväkirjoja tarkistettavaksi, kun ukot halusivat rahat ajoistaan, joita olivat koko vuoden keränneet niihin vihkoihin (laskuttaa olisi voinut tietenkin vaikka kerran kuussa tai kahdessa, mutta miehille se on ilmeisesti liian vaativaa aivotyötä). Tämän lisäksi piti maksaa kaikki yli sata päivittäistä ostolaskua ja huolehtia sadan tonnin käteiskassasta. Ja jos teit virheen, jouduit sen omista rahoistasi korvaamaan ja sitten anomaan nöyrimmästi kompensaatiota kerjuukirjeellä, jossa tunnustit syntisi ja anoit anteeksiantoa.
Joka duunissa (ainakin vastuutehtävissä) on nämä omat kirotut ruuhkansa. Taloushallinnossa pahin alkaa vasta vuodenvaihteen jälkeen kun tehdään tilinpäätöstä. Puuttuu edellisen vuoden laskuja, maksuja, tositteita, ajopäiväkirjoja (!!!). Mutta opettajan työn kuormittavuutta lähellekään niissä tuskin pääsee.
Täysin järjestelykysymys, et selvästi hallitse omaa aikaasi. Sinä ihan itse päätät minkälaisia töitä teetät ja koska on niiden palautus. Vaikuttaa kyllä myös siltä, että olet ehkä jättänyt jotain ihan itse rästiin ja lykännyt ja nyt hommat kasaantuu.
Jaksamisia vaan. Itse lopetan aina kaksi viikkoa ennen joulua hommat. Kaikki isot jutut pitää olla tehtynä ja tämä loppuaika sitten näennäisesti hommia jos sitäkään. Tämän kuukauden mitä tässä jää, kun opetus on tauolla, käytän tutkimustyöhön ja tulevan vuoden valmisteluun. Se on yhtä lailla tärkeää, kuin se olemassa olevan kauden käsittely. Pyrin ihan oppilaidenkin takia siihen, ettei enää loppua kohden teetetä mitään suurta koska tuntuu jostain syystä, että kaikissa aineissa/kursseilla on joku vimma kasata ihan hirveästi kaikkea mitä ei ehditty tähän loppuun ja kaikki kärsii. En koe järkeväksi, että nuorten loma menee nukkuessa uupumusta pois, enkä itsekään halua joulukuussa tehdä töitä yöt läpensä.
Huominen vapaata, käy välillä hiihtämässä tai lenkillä ja jatka projektia. Kyllä se siitä. 💪