Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Pankkitileillä makaa 115 miljardia, ja se raha on nimenomaan suurilla ikäluokilla, jotka ovat tottuneet siihen, että eivät käytä rahojaan"

Vierailija
12.03.2026 |

Näin sanoo Aalto-yliopiston rahoituksen professori 

Itse hän toteutti nuoruutensa unelman ostamalla S-Mersun. Toinenkin auto on.

Entä hienoissa ravintoloissa syöminen?

Puttosen mielestä se on tuhlausta. Ainakin hänelle itselleen.

En saa niistä mitään hyötyä. Nautin enemmän burgeriateriasta McDonaldsilla kuin monen sadan euron illallisesta Palacessa.

Kommentit (326)

Vierailija
141/326 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kieltämättä itsekin ihmettelen mihin omat ja mieheni vanhemmat (80 ikävuoden molemmin puolin) rahojaan oikein panttaavat. Onko se pankkitilin saldo itseisarvo? Sitä voi tuijotella ja myhäillä tyytyväisenä? 

Itse en rahaa tarvitse, tulen toimeen vähällä, mutta lapset on opiskelijoita ja elävät todella niukasti ja heillä on jatkuva stressi toimeentulosta etenkin nyt kun kesätöitä ei millään saa. Mun isovanhemmat auttoivat minua aikanaan mutta nyt tämä seuraava polvi ei tunnu välittävän lastenlapsistaan. 

Aina voit kieltäytyä perinnöstä tai lahjoittaa sen vaikkapa valtiolle.

Vierailija
142/326 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitini viimeiset sanat olivat että hän on sen verran laittanut sivuun että teillä on turvattu loppu elämä.

Ja mukava siivu myös verottajalle 🙄

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/326 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa rutinaa.Pyytäkää niiltä rikkailta sukulaisiltanne rahaa .

Vierailija
144/326 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitus pitää minun osalta paikkansa. Talletuksia, osakkeita yms on.  En tee lomamatkoja, vaatteita ostan kun on pakko, kulttuuripalveluja en käytä olleenkaan, ostan punalipputuotteta kaupasta aina, kännykkä yli 10 v vanha, ravintola- ja kahvilaostokset?,  vanha diesel auto.  Kohtuullisen pienestä eläkkeestä jää säästöön 1 000 €/kk.

M 67 v

Vierailija
145/326 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kieltämättä itsekin ihmettelen mihin omat ja mieheni vanhemmat (80 ikävuoden molemmin puolin) rahojaan oikein panttaavat. Onko se pankkitilin saldo itseisarvo? Sitä voi tuijotella ja myhäillä tyytyväisenä? 

Itse en rahaa tarvitse, tulen toimeen vähällä, mutta lapset on opiskelijoita ja elävät todella niukasti ja heillä on jatkuva stressi toimeentulosta etenkin nyt kun kesätöitä ei millään saa. Mun isovanhemmat auttoivat minua aikanaan mutta nyt tämä seuraava polvi ei tunnu välittävän lastenlapsistaan. 

Aina voit kieltäytyä perinnöstä tai lahjoittaa sen vaikkapa valtiolle.

Jonka saa joskus 70-80-vuotiaana? 

Vierailija
146/326 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitus pitää minun osalta paikkansa. Talletuksia, osakkeita yms on.  En tee lomamatkoja, vaatteita ostan kun on pakko, kulttuuripalveluja en käytä olleenkaan, ostan punalipputuotteta kaupasta aina, kännykkä yli 10 v vanha, ravintola- ja kahvilaostokset?,  vanha diesel auto.  Kohtuullisen pienestä eläkkeestä jää säästöön 1 000 €/kk.

M 67 v

Ei lapsia? 

Vierailija
147/326 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kuka tahansa normaalilla päällä ja sydämellä varustettu ottaa aina mieluummin rakkaan äitinsä ja isänsä omaan hoivaan ja kotiinsa kuin laittaa ahneiden lääkekartellien kemikaali- ja silpomisleluksi."

Miten tämä tapahtuu? esimerkiksi meillä minä olen töissä, puoliso vuorotöissä. On kaksi alakouluikäistä lasta, joilla on harrastukset ja kaverit. Maltilliset neliöt, kun ne täällä pääkaupunkiseudulla maksaa. Niin miten tähän ottaisi päälle vielä yhden tai kaksi vanhusta perään katsottavaksi ja hoidettavaksi? Eiväthän he toki edes halua muuttaa tänne kehäkolmosen sisäpuolelle, eikä meillä ole halua muuttaa 600 kilometrin päähän kuolevan pikkukunnan vielä enemmän kuolevalle sivukylälle. Että vaikka kuinka olisi normaali pää ja sydän, niin käytännön toteutus on hankala, ellei mahdoton. Ymmärrän kyllä, että ennen vanhaan, kun työ ja koti oli siinä samassa ja pihassa pyöri ties mitä serkkulikkaa ja pikkupiikaa, myös huonokuntoiset vanhemmat menivät siinä sivussa. Nykyiseen elämäntyyliin se istuu todella huonosti.

Vierailija
148/326 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on makoillut tilillä jo 10 vuotta 300000 euron perintö. En ole juuri ostanut mitään. Ostin veneen silloin 9 vuotta sitten ja uuden auton mutta muuten olen säästänyt.

Et ole säästänyt hilloamalla rahoja pankissa tuottamattomassa tilassa vaan 10 vuoden takaisesta 300 000 EUR pääomastasi on inflaatio syönyt arvoa jo -55 590 EUR ja säästöjesi ostovoima on enää 244 410 EUR. Mitä maksoit veneestä?

Minulle on aivan sama onko tililläni 300 000 vai vähemmän, kun en oikeastaan tarvi sitä mihinkään.

Okei, no jos se on ihan sama niin lahjoita se sitten vaikka jollekin hyväntekeväisyysjärjestölle. Naisten asiat ovat suomessa huonolla tolalla eli joku tällainen naisjärjestö voisi olla hyvä kohde.

En lahjoita. Hoitakoot naise itse omat asiansa. Silmäilen toisinaan saldoani aivan tyytyväisenä.

Vierailija
149/326 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjoittajan tekstistä paistaa juuri se syy, miksi vanhemmat "panttaavat" rahojaan. He haluavat varmistua siitä, että sitten kun sitä vielä mahdollisesti tarvitsisi itse, sitä on käytettävissä. Jos tarvitsee ostaa palveluja joita ei muuten saisi. Ja kyllä nämä perilliset rahoja saadessaan, suunnilleen ensimmäisenä ostaa kahden viikon lomamatkan jonnekin aurinkoiseen paikkaan. Ja sitäpaitsi, tienatkoot jokainen itse omat rahansa. 

Eiväthän nämä osta palveluja. Kaikki pitää saada ilmaiseksi. Teetetään kaikki hommat lapsilla.

Suurista ikäluokista suuri osa on vielä ihan toimintakykyisiä.  Jopa siivoamaan asuntonsa. Heidän vanhetessaan tietysti asia muuttuu ja ostopalvelut on kalliita. 

Jos boomer olisivat jakaneet omaisuudestaan, lapset ja lapsenlapset olisivat saaneet isompia asuntoja, minne mahtuu myös boomermummo pärisemään. Mutta kun piti ahnehtia ja narsisitsesti uhriutua sekä hoardata niin sitten raha menee yksityisille hoivalaitoksille, tuntemattomille, usein rikollisille työntekijöille ja osakkeenomistajille. Valintojen maailma. 

Ohhoh, ja sinäkö vaihdat mummon pissavaipat ja peset pepun suihkussa.

Paljonko siitä pitää maksaa.

Hänhän kertoi. Kun mummo antaa omaisuutenaa, sen suuren hänelle, hän tekee pedin vaatehuoneeseen mummolle. Pitää oven visusti kiinni eikä laske ketään sisään jos joku naapuri tekee huoli-ilmoituksia, siellä joku mummo asuu ja joskus tuntuu valittavan tuskissaan.

Sit löytyy pesemätön ja hoitamaton mummo kun tulee ruumiin noutajat.

Vrt. Se talvellinen vanhus omakotitalon kellarissa

Jaaha, kiitos että kerrot kaikelle kansalle miten sairas ja psykoottinen olet. Eihän tuollaista uskalla päästää samaan taloonkaan, parempi vaan laittaa nopsasti pharman nitistettäväksi.

Taisi kalahtaa sinuun.

Niinhän sinä toivoisit, pahoinpitely kun on elämäsi suola. Mutta ei, tarinasi kertovat vain sinusta ja ymmärrän hyvin, miksi raha on ainoa turvasi, hirviö kun olet.

Sait turpaasi varmasti ihan ansaitusti, kuulostat sen verran vainoharhaiselta.

Vierailija
150/326 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tosiaan ne rahat ois sinne kertynyt jos ei olisi pihistelty kaikessa aikoinaan.

Siis mitä? Näillähän on talot, autot, kesämökit, veneet, on reissattu pitkin ja poikin maailmaa ja mitä vielä. Monellako nuoremmalla on nykyään edes mahdollisuutta ostaa uutta tai uudehkoa omakotitaloa?  

Vierailija
151/326 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni vähissäkin rahavaroissa oleva ikäihminen tinkii vielä eläkkeellä ollessaankin omista tarpeistaan kasvattaakseen pankkitiliään ja vain sen tähden ettei kehtaa kuolla köyhänä. Meidän täytyisi kaikkien päästä irti tästä ajatuksesta, että ihmisen täytyisi jättää jälkeensä perintöä. 

Yksi keino tähän olisi se, että rahan antamisesta elinaikanaan jälkipolville tai lahjoittamisesta muille tahoille tulisi vähemmän veroseuraamuksia kuin kuoleman jälkeen perinnöksi jättämisestä.

Mun iäkäs äiti ei halua luopua mistään omaisuudestaan vaikka mökistään vaikka ei enää jaksa käydä siellä kuin kerran kesässä ja nyt on jalat jo niin huonot ettei ole varmaa pääseekö enää mökilleen ja veneeseen. Ja vaatimaton sähkötön mökki tulee sitten aikanaan kun äidistäni aika jättää minun ja veljeni perittäväksi ja muutenkin perinnön jaosta tulee hankala ja riitainen kun ei olla veljen kanssa tekemisissä niin äitini voisi jo myydä mökin mutta ei.

Vierailija
152/326 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurten ikäluokkien lapset ovat 50 + ja kinuavat täällä edelleen vanhempiensa rahoja.

Ei ole. Itse olen 37v ja olen isojen ikäluokkien lapsi.

Sinun vanhemmat on sitten poikkeuksellisen vanhana tehneet sinut muihin ikäläisiinsä nähden. Taidat olla iltatähti.

Vierailija
153/326 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei taida suurten ikäluokkien ihmisillä juurikaan rahaa tileillä maata. Nuo miljardit ovat muutamien sukujen hallussa.

Näin se on ihan tilastojenkin mukaan. 

Vierailija
154/326 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on makoillut tilillä jo 10 vuotta 300000 euron perintö. En ole juuri ostanut mitään. Ostin veneen silloin 9 vuotta sitten ja uuden auton mutta muuten olen säästänyt.

Et ole säästänyt hilloamalla rahoja pankissa tuottamattomassa tilassa vaan 10 vuoden takaisesta 300 000 EUR pääomastasi on inflaatio syönyt arvoa jo -55 590 EUR ja säästöjesi ostovoima on enää 244 410 EUR. Mitä maksoit veneestä?

Minulle on aivan sama onko tililläni 300 000 vai vähemmän, kun en oikeastaan tarvi sitä mihinkään.

Annatko sun 300 000 mulle. Niin sijoitan sen. Saat sen 300 000 takaisin ihan koska haluat. 10 vuodessa tuplaan sen ja sitten minullakin on 300 000.

Vierailija
155/326 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tosiaan ne rahat ois sinne kertynyt jos ei olisi pihistelty kaikessa aikoinaan.

Siellä on edellisen polven perinnötkin

Ne perinnöt eivät vielä ole sinun. Malta nyt odottaa.

Boomerit saivat perintönsä kun olivat hyväkuntoisia keski-ikäisiä n. 40-50-vuotiaita. X-sukupolvesta moni saa perintöä vasta iäkkäänä., ehkä vasta 70 ikävuoden jälkeen. 

Vierailija
156/326 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lehdessä oli kerran juttu missä sukulaiset tulivat kylään ja  ihmettelivät kun täti pesi pyykkinsä ammeessa. Pesukone oli kuulemma liian kallis, sukulaiset ostivat tädille pesukoneen ja seuraavalla kerralla kysyivät onko pesukoneesta ollut hyötyä, vastaus oli kyllä. Täti kuitenkin kuoli äkillisesti muutaman kuukauden päästä, perunkirjoituksissa selvisi että tädillä oli yli miljoona tilillä rahaa ja muuta varallisuutta. Toiset vaan haluavat elää niukasti vaikka varallisuutta olisi ylin kyllin.

Vierailija
157/326 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntemani eläkeläiset pelkäävät eniten joutuvansa huonon hoivan ja väkivallan alle hoivakodissa. Säästävät saadakseen aikanaan riittävää hoivaa ja terveydenhuoltoa tarvittaessa yksityiseltä.

Siis nimenomaan yksityisellä on ne huonoimmat hoidot. Yksityiset laitokset haluaa vaan rahat, mutta säästävät kaikesta. Oletko yhtään lukenut uutisia? Vanhuksia sidotaan tuoleihin ja puhelimiin ei vastata. Yksityisiä laitoksia on otettu julkisen hoidettavaksi jopa, koska hoito on ollut niin luokattoman huonoa.

Tämä! Lukekaa hyvänen aika niitä uutisia. Ne karmeimmat jutut tapahtuu aina yksityisillä, koska niiden pitää säästää ja tehdä tulosta, eikä niitä valvota samalla tavalla kuin julkista. Vanhentunut käsite, että yksityisellä saisi parempaa hoitoa.

Vierailija
158/326 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä? Näillähän on talot, autot, kesämökit, veneet, on reissattu pitkin ja poikin maailmaa ja mitä vielä. Monellako nuoremmalla on nykyään edes mahdollisuutta ostaa uutta tai uudehkoa omakotitaloa?  

Tyhjästä mekin aikoinaan aloitettiin. Teidänkö pitäisi saada heti sama elintaso, jonka me olemme luoneet vuosikymmenien työllä.

Vierailija
159/326 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähemmäksi yhdeksänkymppinen äitini haluasi antaa meille lapsille rahalahjoja kahdeksankymppisenä, mutta totesin, että hän saattaa tarvita rahaa vielä itse. Niin on käynytkin. Silloin hän oli vielä aika hyväkuntoinen, mutta kunto romahti nopeasti. Hänellä menee rahaa reilusti yli eläkkeen kuussa kun joutuu ostamaan erilaisia palveluja kunnallisesta kotihoidosta yksityiseen siivouspalveluun, lääkkeisiin, lääkäreihin, sairaalajaksoihin, hän joutui muuttamaan kalliimpaan, esteettömään vuokra-asuntoon kun ei enää pärjännyt edellisessä kodissa liikkumiskyvyn heikennyttyä jne. Hänen rahoistaan ei ole enää kuin rippeet jäljellä ja luultavasti joudun vielä osallistumaan hänen elättämiseensä jos rahat ehtivät loppumaan.

Vierailija
160/326 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

M 67 v

Sinulla jää hyvin säästöön. Ihmettelen kun vanhempani ovat ikänsä olleet töissä ja kun isäni kuoli niin hänellä ei ollut mitään säästöjä hyvä kun rahat riitti edes vaatimattomiin hautajaisiin. Ja isälläni oli ikivanha auto eikä ikinä ostanut vaatteita, minä ostin hänelle joululahjaksi paitoja ja neuleita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kaksi