Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Pankkitileillä makaa 115 miljardia, ja se raha on nimenomaan suurilla ikäluokilla, jotka ovat tottuneet siihen, että eivät käytä rahojaan"

Vierailija
12.03.2026 |

Näin sanoo Aalto-yliopiston rahoituksen professori 

Itse hän toteutti nuoruutensa unelman ostamalla S-Mersun. Toinenkin auto on.

Entä hienoissa ravintoloissa syöminen?

Puttosen mielestä se on tuhlausta. Ainakin hänelle itselleen.

En saa niistä mitään hyötyä. Nautin enemmän burgeriateriasta McDonaldsilla kuin monen sadan euron illallisesta Palacessa.

Kommentit (228)

Vierailija
101/228 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki mitä lehtiin on painettu on totta. Eyenkin jos lauseessa sanapari suuret ikäluokat.

Vierailija
102/228 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tosiaan ne rahat ois sinne kertynyt jos ei olisi pihistelty kaikessa aikoinaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/228 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vasuria kiukuttaa jospa vain pääsisi jakamaan.

Vierailija
104/228 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei taida suurten ikäluokkien ihmisillä juurikaan rahaa tileillä maata. Nuo miljardit ovat muutamien sukujen hallussa.

Vierailija
105/228 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kieltämättä itsekin ihmettelen mihin omat ja mieheni vanhemmat (80 ikävuoden molemmin puolin) rahojaan oikein panttaavat. Onko se pankkitilin saldo itseisarvo? Sitä voi tuijotella ja myhäillä tyytyväisenä? 

Itse en rahaa tarvitse, tulen toimeen vähällä, mutta lapset on opiskelijoita ja elävät todella niukasti ja heillä on jatkuva stressi toimeentulosta etenkin nyt kun kesätöitä ei millään saa. Mun isovanhemmat auttoivat minua aikanaan mutta nyt tämä seuraava polvi ei tunnu välittävän lastenlapsistaan. 

Kirjoittajan tekstistä paistaa juuri se syy, miksi vanhemmat "panttaavat" rahojaan. He haluavat varmistua siitä, että sitten kun sitä vielä mahdollisesti tarvitsisi itse, sitä on käytettävissä. Jos tarvitsee ostaa palveluja joita ei muuten saisi. Ja kyllä nämä perilliset rahoja saadessaan, suunnilleen ensimmäisenä ostaa kahden viikon lomamatkan jonnekin aurinkoiseen paikkaan. Ja sitäpaitsi, tienatkoot jokainen itse omat rahansa. 

Eiväthän nämä osta palveluja. Kaikki pitää saada ilmaiseksi. Teetetään kaikki hommat lapsilla.

Suurista ikäluokista suuri osa on vielä ihan toimintakykyisiä.  Jopa siivoamaan asuntonsa. Heidän vanhetessaan tietysti asia muuttuu ja ostopalvelut on kalliita. 

Jos boomer olisivat jakaneet omaisuudestaan, lapset ja lapsenlapset olisivat saaneet isompia asuntoja, minne mahtuu myös boomermummo pärisemään. Mutta kun piti ahnehtia ja narsisitsesti uhriutua sekä hoardata niin sitten raha menee yksityisille hoivalaitoksille, tuntemattomille, usein rikollisille työntekijöille ja osakkeenomistajille. Valintojen maailma. 

Vierailija
106/228 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo rahat pitää ottaa pois jos niitä ei käytä!!!

Meillä kyllä käytetään mutta ulkomailla (ei päädy suomen kassaan onneksi)

Vierailija
107/228 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on makoillut tilillä jo 10 vuotta 300000 euron perintö. En ole juuri ostanut mitään. Ostin veneen silloin 9 vuotta sitten ja uuden auton mutta muuten olen säästänyt.

Et ole säästänyt hilloamalla rahoja pankissa tuottamattomassa tilassa vaan 10 vuoden takaisesta 300 000 EUR pääomastasi on inflaatio syönyt arvoa jo -55 590 EUR ja säästöjesi ostovoima on enää 244 410 EUR. Mitä maksoit veneestä?

Vierailija
108/228 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edustan maaltamuuttanutta työväenluokkaa. Kyllähän ne rahat on asunnossa, autossa ja jos hautajaisrahat pankissa.  

Tuttavissa ei ees isojen talojen "herroiksi lukeneita" lapsia joilla vois kuvitella paremmin olevan.

Kuitenkin aika ihme juttu ettei muilla 1, 3 mil eläkeläisellä ole mitään, kaikki rahat kuuden ikäpolven takana.

Vierailija
109/228 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tosi huono sijoittamaan, mutta olen laittanut paukut oman asuntolainan lyhentämiseen.

Laina loppu kuun alussa, mutta kollega ehdotti ostettaisiin lapsille asunnot.

Ovat samassa paikassa opiskelemassa, opintoja on jäljellä vielä monta v. Yliopiston lähellä on hyvä taloyhtiö, jossa on parikin asuntoa myynnissä. Kummatkin ostetaan asunnot ja minä vuokraan hänen tyttörelleen jne.

Tilillä rahaa on vain pohja, 100e

Vierailija
110/228 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kieltämättä itsekin ihmettelen mihin omat ja mieheni vanhemmat (80 ikävuoden molemmin puolin) rahojaan oikein panttaavat. Onko se pankkitilin saldo itseisarvo? Sitä voi tuijotella ja myhäillä tyytyväisenä? 

Itse en rahaa tarvitse, tulen toimeen vähällä, mutta lapset on opiskelijoita ja elävät todella niukasti ja heillä on jatkuva stressi toimeentulosta etenkin nyt kun kesätöitä ei millään saa. Mun isovanhemmat auttoivat minua aikanaan mutta nyt tämä seuraava polvi ei tunnu välittävän lastenlapsistaan. 

Kirjoittajan tekstistä paistaa juuri se syy, miksi vanhemmat "panttaavat" rahojaan. He haluavat varmistua siitä, että sitten kun sitä vielä mahdollisesti tarvitsisi itse, sitä on käytettävissä. Jos tarvitsee ostaa palveluja joita ei muuten saisi. Ja kyllä nämä perilliset rahoja saadessaan, suunnilleen ensimmäisenä ostaa kahden viikon lomamatkan jonnekin aurinkoiseen paikkaan. Ja sitäpaitsi, tienatkoot jokainen itse omat rahansa. 

Eiväthän nämä osta palveluja. Kaikki pitää saada ilmaiseksi. Teetetään kaikki hommat lapsilla.

Suurista ikäluokista suuri osa on vielä ihan toimintakykyisiä.  Jopa siivoamaan asuntonsa. Heidän vanhetessaan tietysti asia muuttuu ja ostopalvelut on kalliita. 

Jos boomer olisivat jakaneet omaisuudestaan, lapset ja lapsenlapset olisivat saaneet isompia asuntoja, minne mahtuu myös boomermummo pärisemään. Mutta kun piti ahnehtia ja narsisitsesti uhriutua sekä hoardata niin sitten raha menee yksityisille hoivalaitoksille, tuntemattomille, usein rikollisille työntekijöille ja osakkeenomistajille. Valintojen maailma. 

Ohhoh, ja sinäkö vaihdat mummon pissavaipat ja peset pepun suihkussa.

Paljonko siitä pitää maksaa.

Vierailija
111/228 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa-a, todennäköisesti vähemmän kuin osakkeenomistajalle. Mutta tuollaista vittuilevaa paskaa en kyllä ottaisi nurkkiin, ensin pitää opetella käyttäytymään. Siinä mielessä ymmärrän että raha on boomerien ainoa turva, kun ahne ja hirveä ihminen on, niin ei muulla hoivaa ja rakkautta saa.

Vierailija
112/228 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti,älä kuluta turhaan.Mitä ostaa jos kaikki tarvittava ostettu Kestävän kehityksen periaate.Pois turha kulutus.Suomi pieni maa.Liikaa kauppoja.Verot,kaikki kallista sähköä,asuminen..Eipä tässä tuhlata.Kulutusjuhlat loppu.

Vierailija
113/228 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpöheijaa. Lapsilla on puolisot, kyllä geidänkin mieltään pitää kuulla.  Kuka tahtoo ruotimuoriksi toisten nurkkiin?

Miksi noin kovasti himoitsette vanhustenne asuntoja ja eläkerahoja?

Minun lapsillani on ihan ilman mun eläkettä isommat ja paremmat asunnot kuin minulla koskaan.  Pitäisilkö lääkärilapsenlapselle laittaa rahaa 1500 eläkkeestä?

Vierailija
114/228 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi mäkkiruokaa. Eihän kukaan aokunen mies oo sitä mieltä et big mac ois parempaa ku ku härän entrecote

Vierailija
115/228 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa-a, todennäköisesti vähemmän kuin osakkeenomistajalle. Mutta tuollaista vittuilevaa paskaa en kyllä ottaisi nurkkiin, ensin pitää opetella käyttäytymään. Siinä mielessä ymmärrän että raha on boomerien ainoa turva, kun ahne ja hirveä ihminen on, niin ei muulla hoivaa ja rakkautta saa.

Mikset vastaa asiallisesti asialliseen kysymykseen.

Vierailija
116/228 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vanhemmat antoivat meille lapsille ennakkoperinnöt, koska ajattelevat että lapsiperheelliset tarvitsevat rahaa kipeämmin kuin he joilla on jo kaikki hankittuna ja maksettuna. He ymmärtävät että nyt on ihan eri ajat kuin silloin kun he olivat tämän ikäisiä. Käsittääkseni tapa on yleistymässä ja olen heille ikuisesti kiitollinen. Mitä me sillä perinnöllä olisimme kuusikymppisinä enää tehneet.

Vierailija
117/228 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minun äidilläni kuka on eläkkeellä ole suuria summia tilillä, hyvä kun rahat riittää edes lääkkeisiin. Jollain Veikkaus pelien voittajilla voi olla tilillä suuria summiakin, siinä perilliset saa sitten aikanaan hyvät rahat.

Vierailija
118/228 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on makoillut tilillä jo 10 vuotta 300000 euron perintö. En ole juuri ostanut mitään. Ostin veneen silloin 9 vuotta sitten ja uuden auton mutta muuten olen säästänyt.

Et ole säästänyt hilloamalla rahoja pankissa tuottamattomassa tilassa vaan 10 vuoden takaisesta 300 000 EUR pääomastasi on inflaatio syönyt arvoa jo -55 590 EUR ja säästöjesi ostovoima on enää 244 410 EUR. Mitä maksoit veneestä?

Jos olisit sijoittanut 10 vuotta sitten perimäsi 300 000 EUR rahastoon 7 % tuotolla joka on historiallinen tuotto Helsingin pörssissä olisi sijoituksen arvo 590 000 EUR.

Jos laskee inflaation arvon alennusta -55 590 EUR olisi reaalinen sijoituksen arvo 534 410 EUR eikä 244 410 EUR. Erotuksella saisi uuden lähes 300 000 EUR veneen. Miltä kuulostaa.

Vierailija
119/228 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti,älä kuluta turhaan.Mitä ostaa jos kaikki tarvittava ostettu Kestävän kehityksen periaate.Pois turha kulutus.Suomi pieni maa.Liikaa kauppoja.Verot,kaikki kallista sähköä,asuminen..Eipä tässä tuhlata.Kulutusjuhlat loppu.

Välilyöntien käyttö ei maksa mitään.

Vierailija
120/228 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tosiaan ne rahat ois sinne kertynyt jos ei olisi pihistelty kaikessa aikoinaan.

Siellä on edellisen polven perinnötkin

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi neljä