Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Elatustuesta - miten on mahdollista, että lasten isä maksoi

Vierailija
11.03.2026 |

12 000 euron kk-tuloilla mulle 400 e / kk per lapsi, kun olin lähivanhempi ja nyt, kun olen etävanhempi ja työmarkkinatuella, mun pitäisi maksaa se n. 200 e / kk per lapsi?

Kiitos asiallisista vastauksista!

Kommentit (96)

Vierailija
21/96 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta Kela perii sen multa?

AP

Vierailija
22/96 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatuksena on kai ollut, että 800e on laskettu olevan riittävä määrä kuukaudessa per lapsi tämän elämiseen. Se toinen 400e tulee siis sinulta.

Eihän se 800e oikeasti ole riittävä, mutta suomi nyt laskee aina nuo lapsen elatukset sinne minimiin.

Tuo 200e on sinun minimi, jonka työttömänä toimeentulotuki kyllä maksaa tai Kela.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/96 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis ihmettelen vaan, että 12 000 euron kk-tuloilla ja 800 e / kk työmarkkinatuella maksan sen 200 e / kk per lapsi vs. hän maksoi 400 e / kk per lapsi.

Siis enhän voi asua missään saatikka syödä mitään...

AP

ei eksän tehtävä ole elättää sinua, ainoastaan tukea lasta

Vierailija
24/96 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta Kela perii sen multa?

AP

Tietenkin perii. Sun lapsiahan ne on

Vierailija
25/96 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei elatusmaksu ole mikään prosenttiosuus palkasta, vaan summa joka lasketaan että lapsi siinä ikävaiheessaan tarvitsee elatuksekseen. On siis ihan sama onko palkka 5000€ vai 50000€ niin se 400€ on sopiva elatusmaksu.

Vierailija
26/96 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työmarkkinatuella saa yleensä alennetun varsinkin jos lapsia useampi. Kela maksaa lopun. Joku 70-100 per lapsi. Tulee summaksi.

Jos toisella vanhemmalla on yli kymppitonnin tulot niin pitääkö mukaan Kelan maksa hänelle vielä lisää jos ap ei pysty?

Vierailija
27/96 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sulle? Lasten elatukseen se raha on.

Elatusmaksu menee huoltajalle ja hän käyttää rahan lapsiin. Ymmärrätkö?

Vierailija
28/96 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela maksaa jos et itse pysty. 
Sitä ihmettelen että miksi noin hyvätuloinen isä haluaa elatusmaksua työttömältä vanhemmalta? 

Vierailija
29/96 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkyttävä summa on 400€! Itse voin sanoa että meillä ei kolmeen 8-13v lapseen käytetä yhteensäkkään 400€kk rahaa saati että jos isä maksaa 400€ niin tottakai äidin kuuluu maksaa myös, eli summa vastasi 800€ reiluudella ajateltuna. Mutta eniten tässä pistää silmään se että miksi ihmeessä isä maksoi 400€ etävanhempana, mutta äiti vain 200€, aika outoa että isän luona ne lapset pärjäävät 200€ vähemmällä kuin äidin luona.

Vierailija
30/96 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työmarkkinatuella saa yleensä alennetun varsinkin jos lapsia useampi. Kela maksaa lopun. Joku 70-100 per lapsi. Tulee summaksi.

Jos toisella vanhemmalla on yli kymppitonnin tulot niin pitääkö mukaan Kelan maksa hänelle vielä lisää jos ap ei pysty?

Ei. Kela maksaa ainoastaan elatustuen määrän, sen vajaa 200e/lapsi. Jos vahvistettu sopimus on 400e, kela perii sen ylijäävän reippaan 200e elatusvelvolliselta. 

Vierailija
31/96 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järkyttävä summa on 400€! Itse voin sanoa että meillä ei kolmeen 8-13v lapseen käytetä yhteensäkkään 400€kk rahaa saati että jos isä maksaa 400€ niin tottakai äidin kuuluu maksaa myös, eli summa vastasi 800€ reiluudella ajateltuna. Mutta eniten tässä pistää silmään se että miksi ihmeessä isä maksoi 400€ etävanhempana, mutta äiti vain 200€, aika outoa että isän luona ne lapset pärjäävät 200€ vähemmällä kuin äidin luona.

Ei se tarkoita sitä, ettäkö ne pärjäävät vähemmällä isän luona, vaan että se vanhempi, jolla on suuremmat tulot ottavat suuremman vastuun lapsien elättämisestä.

Ja niin sen kuuluukin olla, eikä veronmaksajien paikkailla rikkaiden vanhempien maksamattomuutta lapsistaan.

Vierailija
32/96 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun bruttotulot olivat 3500 e / kk vs. ne isän 12000 e / kk.

AP

Vierailija
33/96 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ex oli työtön niin hän ei maksanut mitään. Kun hänellä oli töitä niin hän maksoi elatusmaksua 150e.

Vierailija
34/96 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei. Kela maksaa ainoastaan elatustuen määrän, sen vajaa 200e/lapsi. Jos vahvistettu sopimus on 400e, kela perii sen ylijäävän reippaan 200e elatusvelvolliselta. 

Kela maksaa vain sen minimin mikä tulee elatusvelvollisuuteen. Se on ihan sama mitä sopimuksessa lukee, Kela ei sitä minimiä enempää maksa.
Jos elatusvelvollinen on todettu tulottomaksi/rahattomaksi, ei Kela silloin sitä lähde perimään takaisin.

Vierailija
35/96 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sulle? Lasten elatukseen se raha on.

Nyt on pakko viilata pilkkua.

Lasten elatukseen se raha joo on, mutta jos lapsi on vielä liian nuori päättääkseen itse omasta elämisestään, niin se raha maksetaan silloin lähivanhemman tilille. Lyö 10 vuotiaalle 200-400 euroa kouraan ja katso mihin se raha menee; lapsen omiin ruokiin, harrastuksiin ja vaatteisiin, vai karkkiin, sipseihin, kännykkäpeleihin vai johonkin muuhun.

-eri

Vierailija
36/96 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lastenvalvoja laski summan tulojen ja menojen mukaan. Siis sen 400 e / kk.

AP

400€ on ok summa kahdesta lapsesta, ei yhdestä.

Omasta lapsesta?

Vierailija
37/96 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun bruttotulot olivat 3500 e / kk vs. ne isän 12000 e / kk.

AP

Miten bruttotulosi ovat 3500e jos olet työmarkkinatuella?

Vierailija
38/96 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä et ap joudu noilla tuloillasi maksamaan mitään, vaan kela maksaa sun puolesta elatustuen lähivanhemmalle. 

Juuri kaivoin muutaman vuoden takaisen lastenvalvojalla vahvistetun elatussopimuksen, jossa lukee: Elatusapua ei vahvisteta maksettavaksi elatusvelvollisen puutteellisen elatuskyvyn myötä. 

Samassa sopimuksen kohdassa elatusavun määrä lukee nolla euroa. Kahden teini-ikäisen lapseni isä oli tuolloin kuukausia lomautettuna ja tulot olivat yli tuplasti isommat kuin ap:llä. 

Kela maksoi minulle elatustuen tuolta ajalta.

Vierailija
39/96 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo 400e/lapsi on todella paljon elatusapua ja n 200e on se minimi. 

Ei ole tarkoitus, että lähivanhemman elintasoa kasvatetaan elatusavulla. 

Vierailija
40/96 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kela maksaa vain sen minimin mikä tulee elatusvelvollisuuteen. Se on ihan sama mitä sopimuksessa lukee, Kela ei sitä minimiä enempää maksa.
Jos elatusvelvollinen on todettu tulottomaksi/rahattomaksi, ei Kela silloin sitä lähde perimään takaisin.

Jos huoltaja ei allekirjoita uutta sopimusta, silloin kela maksaa sen edellisen sopparin mukaan, ja perii ylimenevän summan elatusvelvolliselta. Tässä voi naiset tehdä todellakin kiusaa eksälle!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kolme