Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Harmittaa kun mies ei halua seksiä

Vierailija
10.03.2026 |

Eli pitkä parisuhde takana. Mies ei enää juuri halua seksiä, kun kerran tai pari kuussa. Yritän vihjailla, yritän kosketella miestä, olen jopa suoraan pyytänyt, mutta ihan turhaan. Häntä ei tunnu kiinnostavan. Minua harmittaa, tai oikeastaan vituttaa seksin puute, ja menen siitä pahalle tuulelle. En todellakaan haluaisi pettää miestä, mutta olen niin puutteessa, että olen alkanut haaveilla naapurin miehestä, joka aina osoittaa kiinnostustaan minut nähdessään. Miten te muut pitkässä parisuhteessa olette tämän ratkaisseet? Erotakaan ei tekisi mieli, mutta tuntuu, että parhaat vuodet menee aivan haaveillessa, ja hukkaan, kun koko ajan kroppa janoaa kosketusta. Eikä tätä kosketuksen nälkää sekään helpota, että saan ihan helposti miehet perääni kaupungilla kävellessä yksin, mutta myös mieheni kanssa kävellessä, toiset miehet yrittää saada katsekontaktia kanssani. Eli en siis mikään rupsahtanut nainen ole ollenkaan, vaikka ikää mittarissa 36. 

Kommentit (144)

Vierailija
121/144 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa ikävä tilanne, muttei varmasti harvinainen. Usein ap:n tilanteessa on mies, mutta yhtä lailla surullista joka tapauksessa.

Sivullisen näkökulmasta yksi suuri ongelma on kommunikaatio tai oikeastaan sen puute. Ap, kerrot yrittäneesi puhua asiasta, mutta miehesi sulkeutuu. Onko näin ollut aina, vai onko miehesi käytös muuttunut viime vuosina? Onko ainoa muutos se, ettei hän halua seksiä enää yhtä usein, vai vältteleekö hän muutenkin sinua? Onko mahdollista, että hän olisi sairas (esim. masennus) tai hänellä on sivusuhde?

Ehdotan, että yrität vielä korjata asian, mutta teet sen hyvin päättäväisesti. Kerrot, että rakastat häntä mutta kärsit seksin vähyydestä. Kysyt tietenkin, kärsiikö hän ja mikä määrä olisi hänelle sopiva. Jos halujenne määrä poikkeaa merkittävästi, kysyt, kuinka miehesi mielestä asian voisi ratkaista. Olisiko hänelle ok, että haet seksiä myös muualta vai onko ero ainoa ratkaisu?

Jos miehellesi puhuminen on erityisen hankalaa, niin pyydä häntä vaikka kirjoittamaan ajatuksensa sinulle.

Jos miehesi kieltäytyy puhumasta asiasta, toteat yrittäneesi parhaasi ja kerrot tekeväsi omat ratkaisusi. Ja sitten teet. 

Voimia ja päättäväisyyttä hankalaan tilanteeseen, toivottavasti se ratkeaa parhain päin. M51

Muutos on tapahtunut tässä parin vuoden sisällä. Meillä on ollut haastava elämä tässä ja stressiä molemmilla, mutta aina ennen tuntui että toisistamme saimme voimaa ja turvaa. Enää en koe sellaista turvaa, vaan enemmänkin tuntuu, että mies vain vetäytyy koko ajan enemmän ja tämä ahdistaa minua. Antaa kyllä aamulla halit ennen töiden alkua, ja illalla viimeisenä, mutta siihen se oikeastaan jää. Tuntuu välillä kuin puhuisi seinille. Mies on kyllä hurahtanut treenaamiseen, paastoiluun yms, ja popsii mm. Ashwagandhaa, niin mietin, että onko siinä yksi syy hänen turtuneisuuteen ja energian vähyyteen. Pohdin myös, että koska vetäytyy olemaan usein yksin, että onko sitten netissä joku suhde tulilla. 

Olen kysynyt olisiko vapaa suhde hänelle ok, mutta ei kuulemma ole. 

Ajattelin kesään asti odotella, ja jos tilanne ei parane, niin lähden. 

Ap

Kuulostaa siltä, että teidän välisenne yhteys on poikki. Sekä henkinen että fyysinen. Sen palauttamiseen tarvitaan kaksi ja mahdollisesti myös ulkopuolista apua. Todella ikävää, jos mies ei tätä ymmärrä tai halua osaltaan olla sitä korjaamassa.

Kertomasi perusteella kuulostaa siltä, että stressi ja muut haasteet ovat vieneet teitä erilleen. Ehkä miehesi on edelleen stressaantunut ja ylikuormittunut ja yrittää helpottaa sitä treenaamisella. Voi olla nyös masentunut. Oletko kysynyt, kuinka hänen treeninsä kulkee? Jos se kulkee hyvin ja kehitystä tapahtuu, ei luultavasti ole kyse testosteronien alhaisuudesta. Toki steroidien käyttö on voinut sotkea ne jo aiemmin.

Entä oletko kysynyt häneltä suoraan sivusuhteesta? Siis onko hänellä sivusuhdetta? Ei hän varmaan sitä tunnusta, mutta jo reaktio voi paljastaa jotakin.

Ja vielä: oletko kertonut hänelle selvästi, ettet aio tyytyä nykyiseen tilsnteeseen? Että lopulta ero voi tulla sinun aloitteestasi, halusi hän sitä tai ei. Sitä ei pidä käyttää kiristyskeinona, mutta reilua on kertoa totuus kiertelemättä, jos olet todellakin suunnitellut lähteväsi suhteesta. M51

Siltä se todellakin vaikuttaa, että yhteys on poikki. En ole varsinaisesti kysynyt miten kulkee. Olen vain niin väsynyt ja ärsyyntynyt, kun hän aina laittaa kaiken muun minun edelle, ja olen tästä hänelle suoraan sanonut, joten se on jo tässä vaiheessa tahallista häneltä, vaikka hän itse väittää, ettei tahallaan halua satuttaa minua. Sivusuhteesta olen myös kysynyt, mutta ei kuulemma ole mitään. 

En tiedä enää miten ottaa ero puheeksi, kun on tästä aiemmin ollut puhetta, että jos tulevaisuuden suunnitelmat, tai halut ei enää kohtaa, niin olisi parempi mennä eri teitä. Hän ei vaan enää suostu puhumaan mistään. 

Ap

Vierailija
122/144 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa ikävä tilanne, muttei varmasti harvinainen. Usein ap:n tilanteessa on mies, mutta yhtä lailla surullista joka tapauksessa.

Sivullisen näkökulmasta yksi suuri ongelma on kommunikaatio tai oikeastaan sen puute. Ap, kerrot yrittäneesi puhua asiasta, mutta miehesi sulkeutuu. Onko näin ollut aina, vai onko miehesi käytös muuttunut viime vuosina? Onko ainoa muutos se, ettei hän halua seksiä enää yhtä usein, vai vältteleekö hän muutenkin sinua? Onko mahdollista, että hän olisi sairas (esim. masennus) tai hänellä on sivusuhde?

Ehdotan, että yrität vielä korjata asian, mutta teet sen hyvin päättäväisesti. Kerrot, että rakastat häntä mutta kärsit seksin vähyydestä. Kysyt tietenkin, kärsiikö hän ja mikä määrä olisi hänelle sopiva. Jos halujenne määrä poikkeaa merkittävästi, kysyt, kuinka miehesi mielestä asian voisi ratkaista. Olisiko hänelle ok, että haet seksiä myös muualta vai onko ero ainoa ratkaisu?

Jos miehellesi puhuminen on erityisen hankalaa, niin pyydä häntä vaikka kirjoittamaan ajatuksensa sinulle.

Jos miehesi kieltäytyy puhumasta asiasta, toteat yrittäneesi parhaasi ja kerrot tekeväsi omat ratkaisusi. Ja sitten teet. 

Voimia ja päättäväisyyttä hankalaan tilanteeseen, toivottavasti se ratkeaa parhain päin. M51

Muutos on tapahtunut tässä parin vuoden sisällä. Meillä on ollut haastava elämä tässä ja stressiä molemmilla, mutta aina ennen tuntui että toisistamme saimme voimaa ja turvaa. Enää en koe sellaista turvaa, vaan enemmänkin tuntuu, että mies vain vetäytyy koko ajan enemmän ja tämä ahdistaa minua. Antaa kyllä aamulla halit ennen töiden alkua, ja illalla viimeisenä, mutta siihen se oikeastaan jää. Tuntuu välillä kuin puhuisi seinille. Mies on kyllä hurahtanut treenaamiseen, paastoiluun yms, ja popsii mm. Ashwagandhaa, niin mietin, että onko siinä yksi syy hänen turtuneisuuteen ja energian vähyyteen. Pohdin myös, että koska vetäytyy olemaan usein yksin, että onko sitten netissä joku suhde tulilla. 

Olen kysynyt olisiko vapaa suhde hänelle ok, mutta ei kuulemma ole. 

Ajattelin kesään asti odotella, ja jos tilanne ei parane, niin lähden. 

Ap

Kuulostaa siltä, että teidän välisenne yhteys on poikki. Sekä henkinen että fyysinen. Sen palauttamiseen tarvitaan kaksi ja mahdollisesti myös ulkopuolista apua. Todella ikävää, jos mies ei tätä ymmärrä tai halua osaltaan olla sitä korjaamassa.

Kertomasi perusteella kuulostaa siltä, että stressi ja muut haasteet ovat vieneet teitä erilleen. Ehkä miehesi on edelleen stressaantunut ja ylikuormittunut ja yrittää helpottaa sitä treenaamisella. Voi olla nyös masentunut. Oletko kysynyt, kuinka hänen treeninsä kulkee? Jos se kulkee hyvin ja kehitystä tapahtuu, ei luultavasti ole kyse testosteronien alhaisuudesta. Toki steroidien käyttö on voinut sotkea ne jo aiemmin.

Entä oletko kysynyt häneltä suoraan sivusuhteesta? Siis onko hänellä sivusuhdetta? Ei hän varmaan sitä tunnusta, mutta jo reaktio voi paljastaa jotakin.

Ja vielä: oletko kertonut hänelle selvästi, ettet aio tyytyä nykyiseen tilsnteeseen? Että lopulta ero voi tulla sinun aloitteestasi, halusi hän sitä tai ei. Sitä ei pidä käyttää kiristyskeinona, mutta reilua on kertoa totuus kiertelemättä, jos olet todellakin suunnitellut lähteväsi suhteesta. M51

Siltä se todellakin vaikuttaa, että yhteys on poikki. En ole varsinaisesti kysynyt miten kulkee. Olen vain niin väsynyt ja ärsyyntynyt, kun hän aina laittaa kaiken muun minun edelle, ja olen tästä hänelle suoraan sanonut, joten se on jo tässä vaiheessa tahallista häneltä, vaikka hän itse väittää, ettei tahallaan halua satuttaa minua. Sivusuhteesta olen myös kysynyt, mutta ei kuulemma ole mitään. 

En tiedä enää miten ottaa ero puheeksi, kun on tästä aiemmin ollut puhetta, että jos tulevaisuuden suunnitelmat, tai halut ei enää kohtaa, niin olisi parempi mennä eri teitä. Hän ei vaan enää suostu puhumaan mistään. 

Ap

Kertomasi perusteella olet tehnyt parhaasi suhteenne pelastamiseksi. Ehkä sinun kannattaa nyt miettiä, mitä itse haluat elämältäsi ja tehdä omat ratkaisusi. Etäisyyden ottaminen, vaikka asumusero, antaisi teille kummallekin tilaa ajatella asioita rauhassa. Ehkä se olisi osoitus myös hänelle, että olet ollut koko ajan tosissasi tuodessasi asiaa esille. Jos sekään ei häntä herätä tajuamaan tilannetta, niin aika vähissä mahdollisuudet suhteen pelastamiseksi ovat. Teetpä niin tai näin, niin voimia vaikeaan tilanteeseen. M51

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/144 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ero on keksitty.

Vierailija
124/144 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkässä suhteessa tällainen kuvio syntyy usein muutamasta syystä.

1. Libidojen eriytyminen

Monissa pitkissä suhteissa käy niin, että toinen haluaa seksiä paljon enemmän kuin toinen.
Kun se jatkuu pitkään, syntyy helposti noidankehä:

toinen vihjaa tai pyytää

toinen kokee painetta

halu vähenee entisestään

torjutuksi tuleva osapuoli turhautuu

ilmapiiri kiristyy

halu vähenee lisää.

2. Mies voi olla henkisesti kuormittunut

Yllättävän usein miehen seksihalut laskevat esimerkiksi:

stressin tai työn takia

väsymyksen

hormonaalisten muutosten (testosteroni)

masennuksen tai lääkityksen

parisuhteen jännitteiden vuoksi

kehonkuva- tai suorituspaineiden vuoksi

Moni mies ei myöskään puhu tästä helposti, vaan vetäytyy.

3. Pitkä suhde muuttaa dynamiikkaa

Kun suhde kestää pitkään, eroottinen jännite voi hiipua, vaikka välittäminen olisi edelleen vahvaa. Moni pari huomaa jossain vaiheessa olevansa enemmän kumppaneita arjessa kuin rakastavaisia.

4. Kosketuksen puute tekee tilanteesta pahemman

Kun seksistä tulee harvinaista, usein myös muu kosketus vähenee. Silloin syntyy juuri tuo tunne, jonka kuvaat:
keho kaipaa kosketusta ja läheisyyttä jatkuvasti.

Mitä monet parit tekevät tässä tilanteessa

Tällaisia tilanteita ratkaistaan yleensä muutamalla tavalla.

1. Suora mutta rauhallinen keskustelu

Ei riitatilanteessa, vaan esimerkiksi näin:

kerrot miltä sinusta tuntuu (ei syyttämistä)

kysyt mitä hänen päässään oikeasti tapahtuu

Esimerkiksi:
Minulle kosketus ja seksi ovat tosi tärkeitä. Olen alkanut tuntea itseni torjutuksi ja se sattuu. Haluaisin ymmärtää mitä sinulla tapahtuu.

Monesti vasta tällöin mies alkaa avautua.

2. Selvitetään onko taustalla fyysinen syy

Jos libido on laskenut paljon, joskus taustalla voi olla:

matala testosteroni

stressi / burnout

univaje

lääkitys

Tämä on yllättävän yleistä 3040-vuotiailla miehillä.

3. Palautetaan kosketus ilman painetta seksiin

Joillekin pareille toimii se, että sovitaan esimerkiksi:

halailua

hierontaa

läheisyyttä ilman että sen täytyy johtaa seksiin

Tämä voi poistaa paineen.

4. Parisuhdeterapia

Tämä kuulostaa dramaattiselta, mutta monissa pitkissä suhteissa tämä on oikeasti tehokkain tapa.

Yksi tärkeä asia tilanteessasi

Se että haaveilet toisesta miehestä ei ole moraalinen epäonnistuminen. Se on usein merkki siitä, että:

tunnet itsesi haluttavaksi hänen kauttaan

saat huomiota jota et saa kotona.

Mutta jos siihen alkaa mennä syvemmälle, se voi helposti työntää suhdetta vielä kauemmas toisistanne, vaikka et oikeasti haluaisi erota.

💬 Haluan kysyä sinulta yhden tärkeän asian, koska se usein paljastaa mistä on kyse:

Onko miehesi aina ollut matalamman seksihalun tyyppi, vai onko muutos tapahtunut vuosien aikana?

Ja toinen:
Kuinka usein teillä oli seksiä suhteen alkuaikoina?

Näistä pystyy usein jo päättelemään aika paljon siitä, mitä tilanteessa oikeasti tapahtuu.

Vierailija
125/144 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mies ei enää jaksa väitellä parisuhteessa olevan naisen kanssa, taustalla voi olla useita eri syitä. Usein kyse ei ole yhdestä asiasta vaan pidemmän ajan kehityksestä. Tässä yleisimmät syyt:

1. Hän on väsynyt jatkuvaan konfliktiin

Jos samoista asioista on riidelty monta kertaa ilman ratkaisua, mies voi alkaa kokea, että väittely ei johda mihinkään. Silloin energia menee siihen, että hän vain välttelee riitoja.

2. Hän on luovuttanut asian suhteen

Joskus väittelyn loppuminen tarkoittaa, että mies ei enää usko saavansa muutosta. Hän voi ajatella:

Ei tästä kuitenkaan tule mitään.

Helpompi olla hiljaa.

Tämä voi olla merkki emotionaalisesta etääntymisestä.

3. Hän yrittää välttää riitoja

Osa ihmisistä kokee riitelyn erittäin kuormittavana. He voivat alkaa:

vaieta

vaihtaa aihetta

myöntyä vaikka eivät olisi samaa mieltä

Tämä on enemmän konfliktin välttämistä kuin välinpitämättömyyttä.

4. Hän ei koe tulevansa kuulluksi

Jos mies kokee, että hänen näkökulmaansa ei kuunnella, hän voi lopettaa yrittämisen. Ajatus voi olla:

Miksi selittäisin, kun se ei kuitenkaan mene perille.

5. Tunteet ovat heikentyneet

Jos väittely loppuu kokonaan, joskus syynä voi olla se, että tunteet ovat hiipuneet. Silloin riitely ei enää tunnu tärkeältä.

6. Hän on kasvanut tai muuttanut tapaa käsitellä asioita

Joskus väittelyn loppuminen voi olla myös positiivinen asia: mies on oppinut, että kaikkea ei tarvitse voittaa riitelemällä.
Tärkeä huomio:
Parisuhteessa riitojen loppuminen ei aina ole hyvä merkki. Usein parempi merkki on se, että asioista pystytään keskustelemaan rauhallisesti.

Vierailija
126/144 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo sänkyyn uusia temppuja: peppuleikit jne. Kuka ei kyllästyisi tylsään seksiin.

Vierailija
127/144 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä taas hellapoliisia ei ole kiinnostanut seksi moneen vuoteen . Kyllä se ottaa hermoon , kun ei pääse metriä lähemmäs. 

Vierailija
128/144 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo sänkyyn uusia temppuja: peppuleikit jne. Kuka ei kyllästyisi tylsään seksiin.

No minun mies ei peppuleikeistä innostu. Luuletko tosissasi, että kaikki miehet on jotain persveivareita?

Vierailija
129/144 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap hei. Kuulostaa, että miehesi on uskollinen. Jollekin muulle.

Mies on hurahtanut kuntoiluun ja paastoiluun. Aiemmin  suht aktiivinen seksielämä parisuhteessa on muuttunut miehen taholta lähinnä kaverilliseksi. Mies vetäytyy olemaan yksin usein.  1+1+1=?

Vierailija
130/144 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies on hurahtanut kuntoiluun ja paastoiluun. Aiemmin  suht aktiivinen seksielämä parisuhteessa on muuttunut miehen taholta lähinnä kaverilliseksi. Mies vetäytyy olemaan yksin usein.  1+1+1=?

Voisi kuvitella, että jos rankalla kädellä kuntoilee ja paastoaa niin ei kyllä ole energiaa tai haluja seksiin - ehkä jos niiden kanssa ottaisi vähän rennommin niin voisi löytyä jaksamista siihenkin. Sitähän voisi ehdottaa. Jos hyväkuntoista miestä ei edes paneta koskaan eli ei edes itsetyydytä niin kyllähän sellainen oudolta kuulostaa. Jos taas pelkästään masturboi eikä huomioi sua yhtään niin sehän on kyllä väärin.

Vierailija
131/144 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kyllästynyt keksimään kaikki temput ja testaamaan mistä toinen pitää, koska tuo ei ole vastavuoroista, vaan hän tekee vain ihan minimin. 
Tylsää. 

Vierailija
132/144 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä. Tein pitkän tekstin, ja jostain syystä se ei tullut ensimmäistä krt läpi. Joten pliis lukekaa, ja kertokaa oma näkemyksenne tästä:

Juttelin siis miehelle taas näistä tunteistani, että turhauttaa kun sitä seksiä ja läheisyyttä ei ole mielestäni tarpeeksi, ja tämä saa minut tuntemaan etten ole haluttu ja rakastettu naisena. Miehelle tämä jälleen kerran näyttäytyi hyökkäyksenä häntä itseään kohtaan ja iso riitahan tästä kehkeytyi. Hänen mielestään kritisoin häntä ja hänen tekemisiään, ja minun nyt tulisi perustella mitä hyvää minä edes tuon hänelle naisena, ja alkoi uhkailla erolla, kun hänestä sinkkunakin olisi helpompaa elää, kun hänestä tuntuu, että yritän kontrolloida hänen tekemisiään.

Minusta hän oli todella epäreilu tässä, ja tällainen uhkailu mielestäni luo vain kaaosta ja lisää sellaista turvattomuuden tunnetta parisuhteeseen, sillä minulle tulee olo, etten voi aidosti kertoa, mitä tarvitsen parisuhteessa, koska mies kokee sen hyökkäyksenä ja hänen egonsa nostaa päätään. Tuntuu usein, että hän uhkailee erolla, jotta voisi hiljentää minut. 

Miehen mielestä, seksiä ei tee mieli, koska olen tällainen, että mökötän ja olen pahantuulinen. Minä taas olen kertonut hänelle, etten tee sitä tahallani. Mutta jos meillä on ollut saman päivän aikana flirttiä ja vihjailua siitä, että seksiä saattaisi illalla olla luvassa, ja samana iltana mies lähteekin viettämään aikaa yksinään yläkertaan, tai lähtemällä ulkonsaunan lämmitykseen, niin minulle tulee tästä todella hylätty olo, ja reagoin siihen mököttämällä usein. 

Tämä siksi, etten jaksa enää ymmärtää miehen ajatuksen juoksua tässä. Eli antaa ymmärtää, mutta ei silti ymmärrä antaa, vaikka seksin puute vie meitä erilleen. Minusta on alkanut tuntua, että tekee tätä ihan tahallaan.

Vierailija
133/144 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisi kuvitella, että jos rankalla kädellä kuntoilee ja paastoaa niin ei kyllä ole energiaa tai haluja seksiin - ehkä jos niiden kanssa ottaisi vähän rennommin niin voisi löytyä jaksamista siihenkin. Sitähän voisi ehdottaa. Jos hyväkuntoista miestä ei edes paneta koskaan eli ei edes itsetyydytä niin kyllähän sellainen oudolta kuulostaa. Jos taas pelkästään masturboi eikä huomioi sua yhtään niin sehän on kyllä väärin.

Tämäpä juuri.  Mies on aiemmin sanonut, ettei aina jaksa seksiä. Myös silloin, kun olen vain pyytänyt muuta läheisyyttä, niin hänen vastauksensa on ollut, ettei nyt jaksa.

Eilen meille kuitenkin tuli iso riita, ja siinä yhteydessä mies totesi, ettei ole ikinä ollut näin hyvässä kunnossa eikä kyse ole energian puutteesta. Siinä kohtaa hän tavallaan puhui itsensä pussiin. 

Ap

Vierailija
134/144 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuntuu, että minulla on rakkautta annettavana vielä jollekin, joka oikeasti haluaisi ottaa sen vastaan. En vain jaksa enää katsella miehen egoa, joka paisuu samaan tahtiin hauiksen ympärysmitan kanssa. Puheissa hän korostaa vastuun kantamista, mutta teoissa sitä ei kuitenkaan näy. Olen ihmisenä seksuaalinen ja haluan hemmotella ja rakastaa miestäni. En kuitenkaan enää usko, että omani pystyy tai edes haluaa korjata tätä parisuhdetta. Ehkä se tarkoittaa, että 20 yhteistä vuotta on lopulta pakko päästää irti. 

Ap

Vierailija
135/144 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap!

Olen nainen samassa tilanteessa. Luin koko ketjun, masennuin ja syyllistyin monen miehen (?) vastauksista. Samalla omat ajatukseni meni ihan sekaisin. Ensimmäisellä sivulla joku samaa kokeva kirjoitti näin: Itseluottamus on aika lailla tuhoutunut joten siinäkään mielessä seksin hakeminen muualta ei ole ratkaisu. Tuskin mua kukaan muukaan haluaisi. Minulle kävi näin. Vuosien aikana, jolloin meillä miehen kanssa meni miten meni, ja kun elämä ja arki ja projektit ja molempien väsymys oli päällimmäisenä, minä menetin itsetuntoni. 

Mitä ikinä miehesi kanssa päätätkin tehdä, älä päästä asioita niin pitkälle, että et osaa enää edes kuvitella itseäsi alasti toisen miehen eteen. Minä en kerta kaikkiaan osaa edes ajatella, että tuolla avioliiton ulkopuolella olisi ketään, kellä ei kävisi minun kanssani tasan samalla tavalla kuin omalla miehelläni kävi.

Oma mieheni on alkanut taas vähän enemmän haluamaan (enemmän tarkoittaa nyt muutamaa kertaa kuussa). Mutta minä en enää pysty. Minä katselen itseäni alasti peilin edessä ja itken, että ei mikään ihme että sillä halut katosi. Vertaan muihin ikäisiini naisiin ja totean että joopajoo, mun seksielämä on menneisyyttä. Edessä on itsetyydyksen ja pornon kanssa loppuelämän eläminen. Huomaan samalla, että olen puolisolleni todella, todella vihainen. Hän oli se, joka väisti kaikki keskusteluyritykset, hän oli se, joka kosti minun väsymykseni (pieniä lapsia, opiskelua) olemalla inhottava ja etäinen. Hän oli se, joka väitti vastaan että kyllä hän haluaa, mutta ei halua minua silloin kun olen kiukkuinen. 

Ja vasta nyt vuosi myöhemmin ymmärsin, että minä olisin kaivannut rakkautta ja huomioita kaikkein eniten juuri tuolloin. 

Minä en ole vartaloltani viehättävä, kasvoiltani ehkä. Uskon, että moni mies nytkin riemuitsee tätä lukiessaan, että hahhah, läski ei saa seksiä. Ja sekin tuntuu pahalta.

Vierailija
136/144 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei ap!

Olen nainen samassa tilanteessa. Luin koko ketjun, masennuin ja syyllistyin monen miehen (?) vastauksista. Samalla omat ajatukseni meni ihan sekaisin. Ensimmäisellä sivulla joku samaa kokeva kirjoitti näin: Itseluottamus on aika lailla tuhoutunut joten siinäkään mielessä seksin hakeminen muualta ei ole ratkaisu. Tuskin mua kukaan muukaan haluaisi. Minulle kävi näin. Vuosien aikana, jolloin meillä miehen kanssa meni miten meni, ja kun elämä ja arki ja projektit ja molempien väsymys oli päällimmäisenä, minä menetin itsetuntoni. 

Mitä ikinä miehesi kanssa päätätkin tehdä, älä päästä asioita niin pitkälle, että et osaa enää edes kuvitella itseäsi alasti toisen miehen eteen. Minä en kerta kaikkiaan osaa edes ajatella, että tuolla avioliiton ulkopuolella olisi ketään, kellä ei kävisi minun kanssani tasan samalla tavalla kuin omalla miehelläni kävi.

Oma mieheni on alkanut taas vähän enemmän haluamaan (enemmän tarkoittaa nyt muutamaa kertaa kuussa). Mutta minä en enää pysty. Minä katselen itseäni alasti peilin edessä ja itken, että ei mikään ihme että sillä halut katosi. Vertaan muihin ikäisiini naisiin ja totean että joopajoo, mun seksielämä on menneisyyttä. Edessä on itsetyydyksen ja pornon kanssa loppuelämän eläminen. Huomaan samalla, että olen puolisolleni todella, todella vihainen. Hän oli se, joka väisti kaikki keskusteluyritykset, hän oli se, joka kosti minun väsymykseni (pieniä lapsia, opiskelua) olemalla inhottava ja etäinen. Hän oli se, joka väitti vastaan että kyllä hän haluaa, mutta ei halua minua silloin kun olen kiukkuinen. 

Ja vasta nyt vuosi myöhemmin ymmärsin, että minä olisin kaivannut rakkautta ja huomioita kaikkein eniten juuri tuolloin. 

Minä en ole vartaloltani viehättävä, kasvoiltani ehkä. Uskon, että moni mies nytkin riemuitsee tätä lukiessaan, että hahhah, läski ei saa seksiä. Ja sekin tuntuu pahalta.

Hei. Minua kosketti todella paljon se, mitä kirjoitit. On kyllä surullista, miten helposti vuosien torjunta ja etäisyys parisuhteessa voi murentaa ihmisen itsetunnon. Moni mies ei ehkä ymmärrä, miten syvä jälki siitä voi jäädä, tai sitten ymmärtää ja se on tahallista. Se ei kuitenkaan tarkoita, että sinussa olisi jotain vikaa tai että et olisi haluttava. Luulen, että vika on paljolti enemmän parisuhteen dynamiikasta, väsymyksestä, puhumattomuudesta.

Minusta on myös ihan ymmärrettävää, että tunnet vihaa. Itsekin sitä ajoittain tunnen, sekä katkeruutta. Olen antanut miehelle parhaat vuodet, enkä itsekään ole todellakaan mikään täydellinen, vaikka koenkin olevani vielä ihan kaunis. Ja nyt kun näistä epävarmuuksista tässä puhutaan, niin kyllä minultakin löytyy mm. kehosta epävarmuuksia, ja se myös erossa jännittää, sillä pelkään paljastaa näitä asioita uudelle kumppanille ja mietin, voiko minua aidosti joku rakastaa vikoineni enää. Mietin kyllä sitäkin, että me naiset ollaan usein itse itsellemme paljon julmempia kuin kukaan muu olisi.

Jos ihminen on yrittänyt puhua ja hakea läheisyyttä, mutta toinen on väistänyt tai torjunut, se satuttaa ja jättää varmasti jäljen.

Vierailija
137/144 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä. Tein pitkän tekstin, ja jostain syystä se ei tullut ensimmäistä krt läpi. Joten pliis lukekaa, ja kertokaa oma näkemyksenne tästä:

Juttelin siis miehelle taas näistä tunteistani, että turhauttaa kun sitä seksiä ja läheisyyttä ei ole mielestäni tarpeeksi, ja tämä saa minut tuntemaan etten ole haluttu ja rakastettu naisena. Miehelle tämä jälleen kerran näyttäytyi hyökkäyksenä häntä itseään kohtaan ja iso riitahan tästä kehkeytyi. Hänen mielestään kritisoin häntä ja hänen tekemisiään, ja minun nyt tulisi perustella mitä hyvää minä edes tuon hänelle naisena, ja alkoi uhkailla erolla, kun hänestä sinkkunakin olisi helpompaa elää, kun hänestä tuntuu, että yritän kontrolloida hänen tekemisiään.

Minusta hän oli todella epäreilu tässä, ja tällainen uhkailu mielestäni luo vain kaaosta ja lisää sellaista turvattomuuden tunnetta parisuhteeseen, sillä minulle tulee olo, etten voi aidosti kertoa, mitä tarvitsen parisuhteessa, koska mies kokee sen hyökkäyksenä ja hänen egonsa nostaa päätään. Tuntuu usein, että hän uhkailee erolla, jotta voisi hiljentää minut. 

Miehen mielestä, seksiä ei tee mieli, koska olen tällainen, että mökötän ja olen pahantuulinen. Minä taas olen kertonut hänelle, etten tee sitä tahallani. Mutta jos meillä on ollut saman päivän aikana flirttiä ja vihjailua siitä, että seksiä saattaisi illalla olla luvassa, ja samana iltana mies lähteekin viettämään aikaa yksinään yläkertaan, tai lähtemällä ulkonsaunan lämmitykseen, niin minulle tulee tästä todella hylätty olo, ja reagoin siihen mököttämällä usein. 

Tämä siksi, etten jaksa enää ymmärtää miehen ajatuksen juoksua tässä. Eli antaa ymmärtää, mutta ei silti ymmärrä antaa, vaikka seksin puute vie meitä erilleen. Minusta on alkanut tuntua, että tekee tätä ihan tahallaan.

Kuulostaa siltä, että mies on kyllä hyvinkin tietoinen tästä ongelmasta - mutta ei ehkä kehtaa myöntää sitä tai ei halua kohdata. Monelle miehelle - varsinkin jos on kovaan egoon taipuva - ajatus tai vihjailu seksin riittämättömyydestä tai huonoudesat on alitajuisella tasolla todella epämukavaa koska se iskee yhteen miehisyyden ytimistä eli siihen ettei hän osaa tyydyttää naistaan. Voihan olla, että hänellä on jotain omaa menneisyyden traumaa tai muuta sellaisesta - tai esim. jonkin sortin kontrolloiva ex ollut joskus tms.

Ja kyllähän sä kritisoitkin - mutta ihan aiheesta. Läheisyys ja seksi on kuitenkin parisuhteessa suurimmalle osalle ihmisistä tärkeitä ja sun tarpeita ei tämän asian suhteen ole huomioitu ilmeisimmin pitkään aikaan. Toisaalta sekin on totta että jatkuva pahantuulisuus pahentaa stressiä eikä varmasti luo yhtään eroottista tunnelmaa kotiin - mutta ehkä hän ei ihan ymmärrä sitä, että ajoittaisilla kohtaamisilla sellainen vältettäisiin. Kuulostaa, että hänelle seksi ei yksinkertaisesti ole tärkeä asia enää - toki teillä sitä muuta läheisyyttä on, mutta se ei paikkaa sitä kokonaan. 

Vierailija
138/144 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa siinä vaiheessa pakottaa toinen puhumaan kun olette vielä yhdessä, jos odotat niin saatat huomata että liitto meni, mut jutut jäi edelleen käsittelemättä. Helpompi se on elää kun käsittelee ne nyt vaikka sitten riitaisasti kuin ei ollenkaan. Ne jäävät muuten helposti pyörimään päähän ja häiritsemään elämää.

Vierailija
139/144 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten kun huomaat,että sinulla on tarpeeksi adrenaliinia veressä, niin anna vaan tulla. Niin eräskin nainen kertoi, kun sanoi seuraavan kerran isännöitsijää tapaavansa.  

Vierailija
140/144 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hullua, miten lähellä tämä on omaa kokemustani. Vaikka toki omasta sepustuksestani paljastuu muitakin yksityiskohtia, mutta eivät nekään kovin kauas mene...

Kirjoitin siis tänään aiemmin aloituksen Onko jo aika erota?

Tsemppiä sinne! En ole ollenkaan varma saako tällaisia juttuja enää korjattua, jos niiden kanssa on väännetty vuosia eikä toiselle vain mene perille se, mikä tuntuu olevan vikana...

Mullakin on todella usein sellainen olo, että puoliso on tahallaan välinpitämätön. Koska eihän kukaan voi olla niin ajattelematon - ainakaan ihmistä kohtaan, jota väittää rakastavansa. Ihmistä kohtaan, joka on kertonut aivan selvästi, mitä kaipaisi, että kokisi olonsa hyväksi tai edes hyväksytyksi.