Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tahattomasti lapseton sai lapsen ja haluaisi jatkaa yhteydenpitoa - olenko kohtuuton, kun en halua?

Vierailija
18.05.2023 |

Taustatarinana: Ystäväni kärsi tahattomasta lapsettomuudesta vuosikaudet. Yritin parhaani mukaan suhtautua asiaan empaattisesti, kuuntelin, olin tukena jne. Kun minä tulin raskaaksi, oli se ystävälle iso järkytys. Ystävä tenttasi, halusiko mieheni todella lapsen, miten saatoimme saada lapsen ennen häntä (olimme aloittaneet yrittämisen myöhemmin) ja vielä avoliitossa (ystäväni on naimisissa). Ystävä irvaili, miten perheemme lemmikki jäisi paitsioon lapsen synnyttyä (ei jäänyt). Hän sivuutti raskauteni täysin, eikä halunnut kuulla lapsesta mitään lapsen synnyttyä eikä halunnut nähdä lasta lainkaan. Yritin suhtautua ymmärtäväisesti, kun tiesin lapsettomuuden olevan hänelle kova paikka. Kun meillä oli vauvavuonna isoja terveyshaasteita (sekä minulla että vauvalla), hän ivaili ja naureskeli niille. Kun sanoin ystävälle, että en jaksa kuunnella tuollaista ivailua, hän katkaisi yhtäkkiä välit.

Lapseni on kasvanut ja tuo tahattomasta lapsettomuudesta kärsinyt ystäväni on saanut vihdoin odotuksen jälkeen lapsen. Nyt tuo ystävä haluaisi aloittaa yhteydenpidon lapsen saatuaan, mutta minä en koe ajatusta yhtään mukavana. Ystävä oli minulle todella tyly odotusaikana ja lapsen synnyttyä. Koen, että minulle jäi todella paha maku suuhun tuosta ajasta ja en ole sitä unohtanut. En koe, että meillä voisi ystävyys enää jatkua. Hieno juttu, että ystäväni sai toivomansa lapsen ja olen iloinen hänen puolestaan. En silti koe, että yhteydenpidossa olisi enää mitään järkeä. Kannattaisiko tuolle ystävälle sanoa ihan suoraan, että en näe ystävyyden jatkumista enää mahdollisena hänen käytöksensä takia?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sanoisin. Kertoisin että olen onnellinen hänen puolestaan hänen saatuaan kauan kaipaamansa lapsen mutta että hänen käytöksensä oli niin sopimatonta etten enää halua olla ystävä hänen kanssaan. Luultavasti jatkaa samaa käytöstä jollain muulla syyllä edelleen.

Vierailija
2/14 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei napostele pitää yhteyttä, niin ei ole mikään pakko. Sanot vaan ei kiitos.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos haluaa tulla ymmärretyksi, niin kannattaa yleensä sanoa, mitä tarkoittaa.

Vierailija
4/14 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on ihan ymmärrettävää, että lapsettomuus ottaa koville ja toisen raskaus/vauva-aika voi olla vaikeaa. Ymmärrän, miksi ystäväsi ei ole halunnut nähdä. Tuo menee kuitenkin yli, että naureskellaan sairaana olevalle vauvalle ja äidille - lapsettomuus ei oikeuta olemaan tuollainen. Itse tuollaisessa tilanteessa toimisin samoin kuin sinä. Ei sitä edes tarvitse selitellä. Sanot vain, että ei kiinnosta enää olla tekemisissä.

Vierailija
5/14 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytä oman aloitukseksi viimeisiä lauseita. Kaikki olennainen on siinä, että olet iloinen hänen puolestaan, mutta. . .

Vierailija
6/14 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ihan omalta siskoltani. mm. "Etkö voi sanoa tuolle pennulle että ei huuda". Vauvallamme tuli korvatulehdus kun olimme vanhempieni luona käymässä. "Onneksi" omasta lapsestaan tuli ongelma lapsi. Ei olla liiemmin yhteyksissä oltu

Vierailija
7/14 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaava tilanne menossa ex-kaverin kanssa. Sai vasta lapsen ja on sen jälkeen alkanut somessa taas tykkäämään päivityksistäni (lopetti tykkäilyn katkaistessaan välit). Kaveri on ennenkin ottanut yhteyttä katkaistuaan välit ja on jatkettu näkemistä. Tällä kertaa en kuitenkaan halua jatkaa, jos yhteydenotto tulee. Nimimerkillä kärsin syvästi kaverini käytöksestä ja ahdisti pitkään. On ollut levollinen olo, kun perheellistymisestäni suuttunut kaveri jäi elämästäni pois. Sisimmässäni toivon, että hän ei enää ottaisi yhteyttä, vaikka valitettavasti pelkään yhteydenoton lähiaikoina tulevan.

Vierailija
8/14 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse pitää keneenkään yhteyttä tai lämmitellä ikävästi päättynyttä ystävyyttä jos ei halua.

Vierailija
9/14 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä yhtään miten voit kutsua tuollaista ihmistä ystäväksi? Ja ilmeisesti kuuntelit tuota ivailua/ilkeilyä kuukausitolkulla ja välit katkaisi se "ystävä" etkä sinä? Kasvata nyt itsetunto hyvä ihminen ja hanki oikeita välittäviä ihmissuhteita elämääsi. Ymmärtäisin ehkä vähän huonon käytoksen katselemista pidempään jos kyseessä olisi perheenjäsen (esim. sisko tai äiti) mutta voi hyvä luoja unohda koko tyyppi, blokkaa numero ja kaikki sosiaalisen median yhteydet. 

Vierailija
10/14 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä yritin tuollaisessa tilanteessa jatkaa yhteydenpitoa. Ystäväni olisi vauvan saatuaan siis jatkanut ystävyyttä kuin mitään ei olisi tapahtunut. Minun olisi pitänyt olla ihastelemassa vauvaa, kuunnella synnytyskertomukset ja kaikki mahdollinen vauva-arjesta. Äkkiä tajusin, että en kyennyt. Pikkumaista ehkä, mutta en päässyt yli ystäväni käytöksestä. Totesin, että en halua enää pitää yhteyttä. Sanoin vain, että elämä on mennyt eteenpäin ja ei tunnu enää hyvältä pitää yhteyttä. En tosin alkanut avaamaan syytä sen tarkemmin, koska en olisi uskonut ystävän ymmärtävän. 

Vierailija
11/14 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän siis kateellisena pilasi teidän välit. Miksi ottaisit takaisin elämääsi? Ei hän enää ooe ollut ystäväsi pitkään aikaan.

Vierailija
12/14 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kannattaisiko tuolle ystävälle sanoa ihan suoraan, että en näe ystävyyden jatkumista enää mahdollisena hänen käytöksensä takia?"

Kyllä. Ehdottomasti kannattaa sanoa.

Vierailija
13/14 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä yritin tuollaisessa tilanteessa jatkaa yhteydenpitoa. Ystäväni olisi vauvan saatuaan siis jatkanut ystävyyttä kuin mitään ei olisi tapahtunut. Minun olisi pitänyt olla ihastelemassa vauvaa, kuunnella synnytyskertomukset ja kaikki mahdollinen vauva-arjesta. Äkkiä tajusin, että en kyennyt. Pikkumaista ehkä, mutta en päässyt yli ystäväni käytöksestä. Totesin, että en halua enää pitää yhteyttä. Sanoin vain, että elämä on mennyt eteenpäin ja ei tunnu enää hyvältä pitää yhteyttä. En tosin alkanut avaamaan syytä sen tarkemmin, koska en olisi uskonut ystävän ymmärtävän. 

Hyvä kun lähdit sillä minunkin sisareni rehvastelee koko ajan lapsenlapsillaan eikä ole elättänyt niitä ollenkaan ja huostassa kaikki lapsensa. Ei ole maksanut elatusmaksuja yhdestäkään lapsestaan mutta eihän sitä muut tiedä kun hän niillä rehvastelee muille. Veronmaksajat elättävät ne kaikki.  Kaikilla niillä on kalleimmat hevosharrastukset joihinka ei olisi muuten varaa kuin rikkailla. 26v asti ne veronmaksajat elättävät ne ja maksavat ihan kaiken. 

Vierailija
14/14 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

et ole kohtuuton