Somaliperhe naapurina
Olen asunut noin neljä vuotta kaupungin vuokra talossa Helsingin Vuosaaressa Ulappasillan vieressä.
Talomme oli ensimmäisen kahden vuoden aikana varsin mielyttävä ja mukava, mutta viimeisten kahden vuoden aikana tilanne on muuttunut tyystin.
Naapureistamme enään noin viidennes puhuu suomea.
Somaliperheitä rapussamme on huomattava määrä, ja olen huomannut että heillä on ihan eri säännöt kun muilla asukkailla:
No 1, perusperheeseen kuuluu äiti, isä, viisi-seitsemän lasta, isoäiti, täti, setä ja muutama serkku sekä vierailevat sukulaiset.
Meteliä saa pitää vuorokauden ympäri niin paljon kun kerkeää ja ääntä lähtee (lapset ravaavat kämppää ympäri koko ajan kirkuen vielä kahdelta yöllä?) Perhe on suuri ja vieraita on aina paljon, kun asuu kahden somaliperheen välissä (yksi yläpuolella ja toinen vieressä) on meteli aikamoinen!
Hajusta en sano mitään, kuuluu kuulemma heidän kulttuuriin karkoittaa paholaiset suitsukkeilla ja tuoksuvilla öljyillä.
Saunassa käydään ihan milloin vaanko itselle sopii ( myös toisten vuoroilla ja yleisten saunavuorojen ulkopuolella) koska naiset ovat kuukautisten aikana saastaisia eivätkä saa pesytyä samoissa tiloissa miesten kanssa..tähän näyttää saunamme kelpaavan hyvin, myöskin minun saunavuorollani.
Pesutupaan mennään kun halutaan. Jos et ole paikalla samalla minuutilla kun vuorosi alkaa on vuorosi automaattisesti heidän. Vuoron lopussa sinulla on ehkä vain kuivain käytössä, silloin voidaan omat pestävät lykätä koneeseen ja sen jälkeen kun kuivainta tarvitaan heitetään sinun puhtaat vaatteet lattialle odottamaan noutamista kun omat ovat linkoamassa.
Tänne muuttaessa en ollut rasisti, mutta ikäväkseni minun on tällä hetkellä sanottava että kun parhaillani olen omaa asuntoa etsimässä, on ensimmäinen kysymykseni uutta asuntoa katsoessani aina "asuuko tällä alueella paljon ulkomaalaisia?"
Kommentit (140)
Jos naapurit aiheuttavat hiljaisuuden aikaan häiriötä, heille saa hommattua häädön.
Aloittajalle tiedoksi älä kirjoita enään. Se sana mitä hait on enää.
Älkää kirjoittako kenestäkään rumia haukkumanimiä tai haukkuko toisia keskustelijoita, sillä tässä ketjussa on hyvää asiaakin. Pätevää ja paikkansa pitävää. Halutaan että tämä ketju pysyy täällä, ja jos jollain on kommentoitavaa suomalaisperheestä naapurina, niin perustakaa sellainen ketju.
Vierailija kirjoitti:
Ei romanit sen parempia naapureita ole !
Niille voi aina kertoa että hei te asutte kämpässä missä kuoli ihmisiä, niin ne muuttaa pois koska ovat taikauskoisia ;)
Ovat olleet naapurina 4 vuotta. Kivoja ovat. Käyvät töissä ja eivät niinuin mekin.😊
Mun vieressä asui muslimiperhe (en ole varma onko somaleita) ja olivat kyllä tosi rauhallisia naapureita. Ja talossa asui myös yksi toinen tällainen perhe ja he olivat aina todella ystävällisiä, en tiedä sitten melusivatko he kun asuin heistä huomattavasti ylempänä.
kerran kuulin kun ko. kansanryhmät lapset huusi pihalla et näittkö ku toi koira hyökkäs.. kävelin takas, ilman koiraa et kerroppa uudelleen miten tilanne meni.
Sanoin suoraan et lopeta se valehtelu, koirani ei hyökkää ja sinä et jatkossa heitä kiviä sitä päin. Jatkossa olen pihaan tullessa löysännyt koirani hihnaa ja antanut kyylätä.
Vituttaa jatkuva kivien heittely ja päin juokseminen/pyöräily.
Pyykkituvassa siirrän heidän kamat koneista muualle vaikka vettä valuvina. Joskus vittuillessani olen jäänyt tupaan koko vuoroni ajaksi huokailemaan.
Kun rappukäytävässä alkaa haista ja kärytä, siitä tietää että jotkut muuttaneet pois ja jotkut tulleet tilalle.
Mistä se bussissa kuvattu video löytyy, kun kolme somaliteinityttöä käy aikuisen miehen päälle?
Vai onko vihervasemmisto poistattanut senkin rasistisena videona???
Mulla on hyvä kuva sudanilaisista ja etiopialaisista.
Ne sopeutuu nopeasti, ovat vaatimattomampia luonteiltaan, eivät tee rikoksia, käyvät töissä, eivät melua ja opetelleet suomen kielen. Lapsensa ovat fiksusti käyttäytyviä.
Vierailija kirjoitti:
Saahan niille käydä sanomassa, mutta kun eivät ymmärrä suomea tai teeskentelevät, etteivät ymmärrä!
Ystävätär kertoi, miten eräs s-nainen tunki melko täyteen bussiin, vaunuissa istui lapsi joka 6-7 vuotiaan näköinen ja kokoinen. Halusivat vaan matkustaa ilmaiseksi. Joku 80+ mummeli sanoi nätisti että vaunupaikat on tarkoitettu pienemmille lapsille. Tuo s-nainen oli katsonut mummelia halveksuvasti ja sanonut selvällä suomen kielellä päin naamaa: "Haista v . i t. t. u!" Muut ympärillä olijat oli menneet aika sanattomiksi, ajatelleet että tuo käy kohta päälle kun saa raivarit.
Sellaisia röyhkeitä, huonotapaisia, jotka näyttää olevan todella kiitollisia siitä että Suomi ja suomalaiset ovat auttaneet heidät tänne ja heitä täällä.
Vierailija kirjoitti:
Pahinta vielä että noille ei voi käydä edes sanomassa mitään vaan sitten on rasisti ja mitä kaikkea.
Aikoinaan jos suomalainen naapuri mölisi jotain ja kerran kävi sanomassa niin ei enää ikinä kuulunut mitään.
Niille on opetettu taikasana: Rasisti!
Silloin jokainen taipuu niiden tahtoon, ja kyselee vielä että mitä muuta teidän ylhäisyytenne tarvitsee.
Vierailija kirjoitti:
Mun vieressä asui muslimiperhe (en ole varma onko somaleita) ja olivat kyllä tosi rauhallisia naapureita. Ja talossa asui myös yksi toinen tällainen perhe ja he olivat aina todella ystävällisiä, en tiedä sitten melusivatko he kun asuin heistä huomattavasti ylempänä.
ja sitten heräsit ja punavihreä fantasiasi ja märkä unesi oli ohi? 😂
Miks juuri nää muuten onnistuu aina sytyttään saunansa palamaan?
Vierailija kirjoitti:
Minkä väen tapoihin kuuluu että imuroidaan lattiat 2-3 tunnin välein????
Meidän yläkertaan muuttanut perhe jossa imuroidaan aamusta saakka, ja jopa klo. 22-24 välillä.
Ei pysty enää tehdä etätöitä kun imuroinnit 8-16 välillä, paukuttavat imurilla seinälistoja, lämpöpattereita.
Lapset vetää juoksurallia klo 23 saakka, pitkin seiniä ja lattioita kolistellaan ja kaatuillaan, itketään ja ulvotaan.
Kyseessä omistusasunto mutta ilmeisesti on vuokrattu tai alivuokrattu jollekin perheelle, ja alkuperäisten asukkaiden nimet on rappukäytävän taulussa kuitenkin. En ole vielä käynyt ovellaan katsomassa onko siellä eri nimi esim teipillä kiinni.
Siivoavatko lattioita rukoushetkiä varten ?
Vierailija kirjoitti:
Somaleiden omat "kulttuurilait" eivät sovi suomeen. Äidit eivät voi määrätä poikalapsia, josta seuraa että poikalapset elävät kuin pellossa ja isä on paikalla harvoin. Voi olla toisen tai kolmannen vaimonsa luona. Tämä on suuri ongelma. Toiseksi he ovat ylpeä kansa joka ei mitä tahansa työtä suostu tekemään ja työnteko ei oikein sovellu heidän kulttuuriinsa vrt romanit. Poikkeuksia toki on, eli ei pidä yleistää.
Eikö täällä saa kaksinnaimisesta vankeutta?
Entä tyttölasten vaginan silpomisesta, onko se sallittua nykyään, vai rangaistuksin kiellettyä että vanhemmat joutuu vastuuseen?
"Verrokkina lapsuuden kotini naapurissa asui romaniperhe. Niitä mä olen oppinut vihaamaan. Kansoittivat pyykkituvan ja saunatilat. Kakarat rikko paikat (veskit, kun eivät voineet käyttää kodin vessaa) ja varasti fillareita tms. Mun äiiti tuli niiden kanssa toimeen, moni ei tullut. "
Miksi nuo lapset eivät voineet käyttää kotinsa vessaa?
Asuntoa etsimässä (vuokra-) Helsingistä. Vuosaaressa ja Rastilassa on todella kivan näköisiä asuntoja, mutta kun on jo pitkään tiennyt (mm. Hesarin uutisointi nuorisojengeistä) ja muutaman vuoden välein käydessään omin silmin nähnyt, mikä on tilanne, niin ei. Sitten vaikka pienempään ja kalliimpaan, mutta ei.
Eikö asialle voisi tehdä jotain. Mitä?
Onnittelut aloittajalle! Monikulttuurisuus on rikkautta. Olisipa minullakin monikultturisuutta naapureina.
Vierailija kirjoitti:
Asuntoa etsimässä (vuokra-) Helsingistä. Vuosaaressa ja Rastilassa on todella kivan näköisiä asuntoja, mutta kun on jo pitkään tiennyt (mm. Hesarin uutisointi nuorisojengeistä) ja muutaman vuoden välein käydessään omin silmin nähnyt, mikä on tilanne, niin ei. Sitten vaikka pienempään ja kalliimpaan, mutta ei.
Eikö asialle voisi tehdä jotain. Mitä?
Katso asuntoa muualta (Länsi-Helsingistä) kuten muutkin.
Lähde väitteellesi?