Somaliperhe naapurina
Olen asunut noin neljä vuotta kaupungin vuokra talossa Helsingin Vuosaaressa Ulappasillan vieressä.
Talomme oli ensimmäisen kahden vuoden aikana varsin mielyttävä ja mukava, mutta viimeisten kahden vuoden aikana tilanne on muuttunut tyystin.
Naapureistamme enään noin viidennes puhuu suomea.
Somaliperheitä rapussamme on huomattava määrä, ja olen huomannut että heillä on ihan eri säännöt kun muilla asukkailla:
No 1, perusperheeseen kuuluu äiti, isä, viisi-seitsemän lasta, isoäiti, täti, setä ja muutama serkku sekä vierailevat sukulaiset.
Meteliä saa pitää vuorokauden ympäri niin paljon kun kerkeää ja ääntä lähtee (lapset ravaavat kämppää ympäri koko ajan kirkuen vielä kahdelta yöllä?) Perhe on suuri ja vieraita on aina paljon, kun asuu kahden somaliperheen välissä (yksi yläpuolella ja toinen vieressä) on meteli aikamoinen!
Hajusta en sano mitään, kuuluu kuulemma heidän kulttuuriin karkoittaa paholaiset suitsukkeilla ja tuoksuvilla öljyillä.
Saunassa käydään ihan milloin vaanko itselle sopii ( myös toisten vuoroilla ja yleisten saunavuorojen ulkopuolella) koska naiset ovat kuukautisten aikana saastaisia eivätkä saa pesytyä samoissa tiloissa miesten kanssa..tähän näyttää saunamme kelpaavan hyvin, myöskin minun saunavuorollani.
Pesutupaan mennään kun halutaan. Jos et ole paikalla samalla minuutilla kun vuorosi alkaa on vuorosi automaattisesti heidän. Vuoron lopussa sinulla on ehkä vain kuivain käytössä, silloin voidaan omat pestävät lykätä koneeseen ja sen jälkeen kun kuivainta tarvitaan heitetään sinun puhtaat vaatteet lattialle odottamaan noutamista kun omat ovat linkoamassa.
Tänne muuttaessa en ollut rasisti, mutta ikäväkseni minun on tällä hetkellä sanottava että kun parhaillani olen omaa asuntoa etsimässä, on ensimmäinen kysymykseni uutta asuntoa katsoessani aina "asuuko tällä alueella paljon ulkomaalaisia?"
Kommentit (163)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirkkonummelta pääsee keskustaan nopeammin kuin Vuosaaresta.
Onko siellä ulkkiksia paljon? Kyselen, kun saatan muuttaa sinne.
Mun poika muutti Masalaan. Niin hiljanen kerrostalo ettei tosikaan. Välillä ihmettelee asuuko siellä muita. Ei yhtään somaliperhettä.
Masalassa ei oo palveluita ja vain yksi kallis ruokakauppa. Jos ei oo autoa,niin siellä on hankalampaa asua. Nuoret tosin kun on hyväkuntoisia, niin heitä ei matkat tietty haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun poika muutti Masalaan. Niin hiljanen kerrostalo ettei tosikaan. Välillä ihmettelee asuuko siellä muita. Ei yhtään somaliperhettä.
Masala on ns. nousevaa aluetta eli 5-10 vuotta niin eiköhän ole sielläkin meininki ihan toinen. Siihen malliin rakennetaan lisää kerrostaloa radan varteen.
Ei se asemanseutu kyllä ennenkään mikään lintukoto ole ollut, mutta enemmän noita kantaväestön vähäosaisia, nistejä ja juoppoja siinä Alepan nurkilla möykkäsi yöt läpeensä sillon kun itse pari vuotta asuin.
Vierailija kirjoitti:
Siihen on syy miksi somaleita inhotaan kaikkialla Afrikassakin.
Presidenttinsä on esittänyt somaleille kutsun palata kotimaahansa,ihailen somalian presidenttiä,viisas mies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi sua ap- ressukkaa!
Mitenkä olisi jos yrittäisit jutella nätisti, miten siellä pyykkituvassa toimitaan ellei se nyt ihan hirveä ponnistelu sulle olisi.
Toiset tulee maapallon toiselta puolen tänne tuppisuutoljottajien valtakuntaan ja pitäisi nipsnaps osata asioita, jotka ovat heille uusia.
Kun suomalaisia aikoinaan meni Ruotsiin tienaamaan rahaa oli se sielläkin aikamoinen kulttuurishokki!
Ei osattu puhua mitään, ei tervehtiä, ei hyviä käytöstapoja kuin harvoilla. Nimi olikin en finne igen tai finjävel!Ruotsalaiset kuitenkin aikaa myöten sietivät (työteliäitä) suomalaisia ja osittain avittivat kotiutumaan. Monet jäivätkin sinne pysyväst ja perustivat perheitä, eivätkä koskaan tulleet takaisin.
Mä sanoin että käyttämätön pyykkivuoro peruuntuu 15 min sen alkamisesta ja somali oli tullut tunnin myöhässä vuorolleen. Hän tiesi säännöt, kun ne oli pyykkituvassa myös somaliksi. Vaati mua ottamaan pyykit koneesta, en ottanut ja hajotti tavaroitani.
Pyykkivuorot on ilmaisia. Niitä varataan siksi vaikka ei käytettäisi ja siksi on tuo sääntö, että käyttämätön vuoro peruuntuu vartin päästä.
Vierailija kirjoitti:
Muuta vit tuun täältä Helsingistä. Tänne ei kaivata alkuperäisväestöä.
N E E K E R I T
V I T T U U N
S U O M E S T A
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katson aina aulasta nimet. Yksi riittää siihen, että se ei ole uusi osoitteeni.
Niitä nimiä ei vaihdeta😂
Tämä totta, tutun talossa entisten asukkaiden nimiä jätetty tahallaan siihen aulaan.
Mikä on törkeää koska joku saattaa tehdä niistä vääristä, entisistä suomalaisnimistä valitusta, jolloin ei saada tilastoa mitkä ja ketkä aiheuttaa meteliä oikeasti.
Oveen teipattu eri nimiä.
Nähty on jo muutaman vuosikymmenen kokemuksella, etteivät vaan sopeudu kulttuuriimme, jossa kuitenkin kunnioitetaan ja otetaan huomioon toiset ihmiset.
Itseä häiritsee juuri toi tilan valtaaminen, ylimielisyys sekä hajuhaitta, mausteiden, tumman hien sekä minkälie suitsukkeiden etova kombo.
Toimenpiteitä tarvittaisiin. Luonnossakin on kitkettävä kaikki haittalajit, jotka tunkeutuvat väärälle reviirille !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Masala on ns. nousevaa aluetta eli 5-10 vuotta niin eiköhän ole sielläkin meininki ihan toinen. Siihen malliin rakennetaan lisää kerrostaloa radan varteen.
Ei se asemanseutu kyllä ennenkään mikään lintukoto ole ollut, mutta enemmän noita kantaväestön vähäosaisia, nistejä ja juoppoja siinä Alepan nurkilla möykkäsi yöt läpeensä sillon kun itse pari vuotta asuin.
Samalla alueella yksi vuokrakerrostalo voi olla rauhattomampi ja omistustalot ei eli ei riipu pelkästään kaupunginosasta.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä2108 kirjoitti:
Somaleilla on kumma tapaa metelöidä kaikki yöt. Eikö niitä häädetä häiriköinnin takia ? Aateliset.
Tukholmassa eräs mies meni soittamaan ovikelloa ja pyysi että olisivat hiljaa kun hänellä työvuoro aikaiseen aamulla ja herätys kello 4. Seuraavana päivänä kun tuli kotiin pieksivät miehen pyörätuolipotilaaksi lopun elämää.
Ei tästä pidetä statistiikkaa.
Oikeastiko? Miksei uutisissa ole ollut mitään?
Ei ne halua paljastaa näitä pahoinpitelyjä ja ryöstöjä raiskauksia ym. Muualla kyllä ukee esim se että eräs lipuntarkastajanainen pieksettiin Aaalbyssä invalidiksi. Tästä kirjoitin koska hänen naapuri sanoi että viiden ilatpäivällä jälkeen ei mennä ulos, koska silloin tulee pahat henget pihalle
. Itse kävin katsomassa uteliaisuutta moskeijaa Albyssä.
Sillan yli kun kävelin tuli mustiin pukeutunut nainen ja repi rikki mobiilini.Halusi nähdä kuvat!Pelotti todella, erityisesti kun valkoruskeisiin pujkeutunut mies alkoi kiertää ympyrää minun ympärillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siihen on syy miksi somaleita inhotaan kaikkialla Afrikassakin.
Presidenttinsä on esittänyt somaleille kutsun palata kotimaahansa,ihailen somalian presidenttiä,viisas mies.
Onko presidentti jo järjestellyt Suomen veroiset sosiaaliedut kunniakansalaisilleen? Mihin ne täältä lähtisivät, työtä ei tarvitse koskaan tehdä, muut makselevat, kotimaassaan voidaan vaatia tienaamaan itsekin.
Pääkaupunkiseudulla tapahtuneet saunapalot, kerros- ja rivitalossa, eikö nekin olleet otsikon kansalaisten aiheuttamia?
Vierailija kirjoitti:
Vaikka puhutaan ja julistetaan, että Suomi on ras*hismivapaa vyöhyke on Suomi ja hallitus omilla toimillaan aiheuttanut sen, että jopa ei-entuudestaan ras*histi ON NYT sitä. Nämä ulkomaalaiset tulijat kävelevät kaupungilla kuin mitkäkin kuninkaalliset, keskellä tietä ja nokka pystyssä. Miten perkeleen huonoista oloista ovat kun Kelan vaatimaton toimeentulo, eli minimi saa nokan noin ylös ja eletään kuin pellossa.
Olen huomannut saman, ovat ylimielisiä, kulkevat nokka pystyssä kuin omistaisivat Suomen. En voi sietää tätä pska sakkia, äänestän Perussuomalaisia, äänestäkää muutkin, jos haluatte pitää Suomen Suomena.
Katukuva on nykyään todella ruma ainakin Tampereella, itseäni ei kiinnosta katsella näitä lankki naamoja.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on suuri somaliperhe ollut naapurina kohta kymmenen vuotta. Meteliähän niistä lähtee, mutta niin lähtee muistakin naapureista. Esim joka viikonloppuinen dokailu ja musan luukutus, rouva 55 v tuossa toisenpuolen kämpässä.
Ääntä maailmaan mahtuu, ei häiritse.
Asorivari, niin ei tarvii pesutuvasta ja saunavuoroista tapella. Omat saunat.
Somalit tuntuu pelkäävän koiria ihan hulluna, että kun meidän käppänä on vapaana omalla aidatulla asukaspihalle, he pysyvät poissa.
Perheen isä ja äiti ok, lapset kovin vilkkaita ja nauravia. Äiti tekee aivan älyttömän hyvää ruokaa. Samosat on herkullisia. Sitten siellä asuu miehen isä, pirun kärttynyt vanhan ajan herra. Karjuu lapsille ja taitaa se muakin joskus komentaa.. :D naapurin 55v juopaletta se inhoaa. Vaikka tuo usein "tarjoaa itseään". Hän haluaisi ottaa selvää huhuista.
Isä on opettaja ja äiti sairaanhoitaja. Lapsia 11, mutta kaikki ei ole omia.
Verrokkina lapsuuden kotini naapurissa asui romaniperhe. Niitä mä olen oppinut vihaamaan. Kansoittivat pyykkituvan ja saunatilat. Kakarat rikko paikat (veskit, kun eivät voineet käyttää kodin vessaa) ja varasti fillareita tms. Mun äiiti tuli niiden kanssa toimeen, moni ei tullut.
Mitä opettaa?
Somaleissa paljon yh. Tuet? Nehän sillä metodilla triplaantuu? Eli mies usein kirjoilla yksiössä jota pimeästi voi sitten vuokrata vaikka paper.ittomille tms?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Mun poika muutti Masalaan. Niin hiljanen kerrostalo ettei tosikaan. Välillä ihmettelee asuuko siellä muita. Ei yhtään somali perhettä"
Kiitos tiedosta. Ainakin yksi kerrostalo somppuvapaa!😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samalla alueella yksi vuokrakerrostalo voi olla rauhattomampi ja omistustalot ei eli ei riipu pelkästään kaupunginosasta.
Ei tietenkään, mutta ihan tosiasia se on että juuri nimenomaan Masalassa on kulttuuri kansainvälistymässä hyvää vauhtia tällä hetkellä ja se on ihan kaavoittamalla luotu tilanne. Jos rauhallista asumista Kirkkonummelta etsisin varsinkaan pidemmäksi aikaa niin Masalan kiertäisin kaukaa. Siitä huolimatta että varmasti sieltäkin hiljaisempiakin nurkkia löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Yli 43 prosenttia kirurgeista on somaleita ja 56 prosenttia sairaanhoitajista. Suomen terveydenhuolto romuttuisi ilman näitä kaukaa tulleita osaajia.
Hahhah! Älähän nyt höpise paskaa!
Meilläkin haisee, pyykkejä häviää ja alueella jengejä. Tytöillä ahdistelua.
Käyttäjä2108 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä2108 kirjoitti:
Somaleilla on kumma tapaa metelöidä kaikki yöt. Eikö niitä häädetä häiriköinnin takia ? Aateliset.
Tukholmassa eräs mies meni soittamaan ovikelloa ja pyysi että olisivat hiljaa kun hänellä työvuoro aikaiseen aamulla ja herätys kello 4. Seuraavana päivänä kun tuli kotiin pieksivät miehen pyörätuolipotilaaksi lopun elämää.
Ei tästä pidetä statistiikkaa.
Oikeastiko? Miksei uutisissa ole ollut mitään?
Ei ne halua paljastaa näitä pahoinpitelyjä ja ryöstöjä raiskauksia ym. Muualla kyllä ukee esim se että eräs lipuntarkastajanainen pieksettiin Aaalbyssä invalidiksi. Tästä kirjoitin koska hänen naapuri sanoi että viiden ilatpäivällä jälkeen ei mennä ulos, koska silloin tulee pahat henget pihalle
. Itse kävin katsomassa uteliaisuutta moskeijaa Albyssä.
Sillan yli kun kävelin tuli mustiin pukeutunut nainen ja repi rikki mobiilini.Halusi nähdä kuvat!Pelotti todella, erityisesti kun valkoruskeisiin pujkeutunut mies alkoi kiertää ympyrää minun ympärillä.
Izzzzlamistit ovat satanaannpalvojia, antikristuksen väkeä, ja käytös sen mukaista.
Heillä ei ole rauhaa, ei pelastusta. Mutta miks sellaisten annetaan vyöryä AIKAPOMmeiksi eurooppaaan? Joka paikka noita aikapommmeja jo täys,
Näitä kaikkia on alettu soluttaan pääkaupunkiseudun asokämppiin! Vuokralaisina, eivät tietenkään maksa osaketta ja vastiketta.
Meidän talossa asui aiemmin vain yksi ulkomaalainen perhe, joka fiksu ja hyvin käyttäytyvä lääkäriperhe. Talossa 16 asuntoa.
Nyt meidän talossa asuu enää 6 kantisperhettä, lääkäriperhe muutti takaisin kotimaahansa, ja 10 "islam-tyylistä" nimeä ilmestynyt tauluun viime syksystä!
Noissa kämpissä ollut remontit ennen jokaisen vuokralaisen muuttamista, ja kuulin sisäpiiritietona eräältä remontointitaholta miten nuo vaatii uudet pesutilat kun saastaiset länsimaalaiset ovat käyttäneet aiempaa, ja vaativat uudet keittiöt helloineen, jääkaappeineen, pakastimineen kaikkineen, koska saastaiset länsimaalaiset ovat säilöneet ja käsitelleet keittiössä possun lihaa! Me joudutaan maksaa noiden remontit ja meidän vastikkeet nousseet sairaan paljon, ja kärsitään jatkuvasta remonttimetelistä. Säälittää niiden kantisten puolesta, jotka joutuu olla etätöissä kotona kun ei toimistovaihtoehtoa.