Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Somaliperhe naapurina

Vierailija
10.03.2026 |

Olen asunut noin neljä vuotta kaupungin vuokra talossa Helsingin Vuosaaressa Ulappasillan vieressä. 
Talomme oli ensimmäisen kahden vuoden aikana varsin mielyttävä ja mukava, mutta viimeisten kahden vuoden aikana tilanne on muuttunut tyystin.
Naapureistamme enään noin viidennes puhuu suomea. 
Somaliperheitä rapussamme on huomattava määrä, ja olen huomannut että heillä on ihan eri säännöt kun muilla asukkailla:
No 1, perusperheeseen kuuluu äiti, isä, viisi-seitsemän lasta, isoäiti, täti, setä ja muutama serkku sekä vierailevat sukulaiset.
Meteliä saa pitää vuorokauden ympäri niin paljon kun kerkeää ja ääntä lähtee (lapset ravaavat kämppää ympäri koko ajan kirkuen vielä kahdelta yöllä?) Perhe on suuri ja vieraita on aina paljon, kun asuu kahden somaliperheen välissä (yksi yläpuolella ja toinen vieressä) on meteli aikamoinen!
Hajusta en sano mitään, kuuluu kuulemma heidän kulttuuriin karkoittaa paholaiset suitsukkeilla ja tuoksuvilla öljyillä. 
Saunassa käydään ihan milloin vaanko itselle sopii ( myös toisten vuoroilla ja yleisten saunavuorojen ulkopuolella) koska naiset ovat kuukautisten aikana saastaisia eivätkä saa pesytyä samoissa tiloissa miesten kanssa..tähän näyttää saunamme kelpaavan hyvin, myöskin minun saunavuorollani.
Pesutupaan mennään kun halutaan. Jos et ole paikalla samalla minuutilla kun vuorosi alkaa on vuorosi automaattisesti heidän. Vuoron lopussa sinulla on ehkä vain kuivain käytössä, silloin voidaan omat pestävät lykätä koneeseen ja sen jälkeen kun kuivainta tarvitaan heitetään sinun puhtaat vaatteet lattialle odottamaan noutamista kun omat ovat linkoamassa. 

Tänne muuttaessa en ollut rasisti, mutta ikäväkseni minun on tällä hetkellä sanottava että kun parhaillani olen omaa asuntoa etsimässä, on ensimmäinen kysymykseni uutta asuntoa katsoessani aina "asuuko tällä alueella paljon ulkomaalaisia?"

Kommentit (163)

Vierailija
61/163 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trump oli oikeassa

Vierailija
62/163 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siihen on syy miksi somaleita inhotaan kaikkialla Afrikassakin.

Ja Englannissa. Wisconsinissa ovat puhaltaneet petoksella itselleen verorahoja hyvin runsaasti.

Ai nytkö Wisconsin on Englannissa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/163 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä2108 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei romanit sen parempia naapureita ole !

Nyt puhutaan somaleista.Tee oma aloitus . 

Ai, omistako sinä tämän ketjun jotenkin? 
Ihmiset nyt tuo mielipiteitään eritavoin esille esim vertaamalla, joten jos haluat sulkeutuneen tai rajatun keskustelun, niin laita säännöt isoin kirjaimin!

Vierailija
64/163 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siihen on syy miksi somaleita inhotaan kaikkialla Afrikassakin.

Ja Englannissa. Wisconsinissa ovat puhaltaneet petoksella itselleen verorahoja hyvin runsaasti.

Ai nytkö Wisconsin on Englannissa?

Englanti ja Wisconsin on kaksi eri paikkaa kahdessa eri lauseessa. Jäikö äidinkielen tunnit väliin, kun et ymmärrä luettua tekstiä

Vierailija
65/163 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka puhutaan ja julistetaan, että Suomi on ras*hismivapaa vyöhyke on Suomi ja hallitus omilla toimillaan aiheuttanut sen, että jopa ei-entuudestaan ras*histi ON NYT sitä. Nämä ulkomaalaiset tulijat kävelevät kaupungilla kuin mitkäkin kuninkaalliset, keskellä tietä ja nokka pystyssä. Miten perkeleen huonoista oloista ovat kun Kelan vaatimaton toimeentulo, eli minimi saa nokan noin ylös ja eletään kuin pellossa.

Sama juttu lasten sisäleikkipuistoissa. Nämä vanhemmat kävelevät muita päin ja mulkoilevat vihaisesti. Näyttää sekin tapa kuuluvan kulttuuriin, että itse maksavan kantiksen kuuluu väistää heitä.

Vierailija
66/163 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipäs yleistetä! 

Mulla oli aikoinaan romaniperhe naapurissa, kunnollinen, hiljainen, tervehtivä perhe ja mies kävi töissä. Miehen pitkät nahkasaappaatkin  oli asunnon ulkopuolella siistillä matolla. 

Mattoa saati saappaita ei saa pitää asunnon ulkopuolella paloturvallisuussyistä. 

Vierailija
67/163 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on suuri somaliperhe ollut naapurina kohta kymmenen vuotta. Meteliähän niistä lähtee, mutta niin lähtee muistakin naapureista. Esim joka viikonloppuinen dokailu ja musan luukutus, rouva 55 v tuossa toisenpuolen kämpässä.

Ääntä maailmaan mahtuu, ei häiritse. 

Asorivari, niin ei tarvii pesutuvasta ja saunavuoroista tapella. Omat saunat.

Somalit tuntuu pelkäävän koiria ihan hulluna, että kun meidän käppänä on vapaana omalla aidatulla asukaspihalle, he pysyvät poissa. 

Perheen isä ja äiti ok, lapset kovin vilkkaita ja nauravia. Äiti tekee aivan älyttömän hyvää ruokaa. Samosat on herkullisia. Sitten siellä asuu miehen isä, pirun kärttynyt vanhan ajan herra. Karjuu lapsille ja taitaa se muakin joskus komentaa.. :D naapurin 55v juopaletta se inhoaa. Vaikka tuo usein "tarjoaa itseään". Hän haluaisi ottaa selvää huhuista.

Isä on opettaja ja äiti sairaanhoitaja. Lapsia 11, mutta kaikki ei ole omia. 

Verrokkina lapsuuden kotini naapurissa asui romaniperhe. Niitä mä olen oppinut vihaamaan. Kansoittivat pyykkituvan ja saunatilat. Kakarat rikko paikat (veskit, kun eivät voineet käyttää kodin vessaa) ja varasti fillareita tms. Mun äiiti tuli niiden kanssa toimeen, moni ei tullut. 

Vierailija
68/163 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yhden hallituksen puheenjohtaja ja osa omistaja taloyhtiössä. Täytyy sanoa että on ollut lähi itäläisiä ja romaneita vuokralaisina mutta en enää ikinä vuokraa niille asuntoja, Jouduin aloittaa häätötoimet romaneille koska ne varasti muiden asukkaiden tavaroita ja häkkivarastoihin murtautuivat.  Sitten oli irakilaisia tosiaan pitää meteliä aamuun asti ja sen takia häädin kahdesta asunnosta pois.

Vierailija
69/163 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita kusipeltiä menemään

Vierailija
70/163 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ette käske niitä pois omilta pyykkivuoroiltanne, ja muutenkin sano niille mitään? Ja jos eivät tottele niin vuokranantajalle valitus. Jos olette itse nössöjä, totta kai ne pomottaa teitä.

Ihmiset on ehdollistettu siihen että tuollainen olisi rasismia.

Eikä kukaan kalua mölisevän klaanin kanssa vihoihin. Mieluummin muutetaan muualle.

Aikoinaan Vantaalla kun yhdet mölisijät häädettiin,toiset muutti tilalle, joten sieltä muutettiin vaan pois. Minäkin. Asunnoille ei ollut tarpeeksi normaalia kysyntää. Ei ole yksittäisen asukkaan tehtävä hiljentää kerrostaloa eikä se ole edes mahdollista ja siinä on vaara saada puukosta.

Vierailija
71/163 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ihme, että edes Fatima tai Nasima eivät suostu asumaan noiden naapurissa vaan paremmilla alueilla kantaväestöön kuuluvien kanssa. Puhee ja teot heillä on hieman ristiriidassa, yllätys jollekin?

Oon aina ihmetellyt että mikseivät vuokraa heille vaikka taloyhtiön asuntoa

Vierailija
72/163 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä väen tapoihin kuuluu että imuroidaan lattiat 2-3 tunnin välein????

Meidän yläkertaan muuttanut perhe jossa imuroidaan aamusta saakka, ja jopa klo. 22-24 välillä.

Ei pysty enää tehdä etätöitä kun imuroinnit 8-16 välillä, paukuttavat imurilla seinälistoja, lämpöpattereita.

Lapset vetää juoksurallia klo 23 saakka, pitkin seiniä ja lattioita kolistellaan ja kaatuillaan, itketään ja ulvotaan.

Kyseessä omistusasunto mutta ilmeisesti on vuokrattu tai alivuokrattu jollekin perheelle, ja alkuperäisten asukkaiden nimet on rappukäytävän taulussa kuitenkin. En ole vielä käynyt ovellaan katsomassa onko siellä eri nimi esim teipillä kiinni.

Vierailija
73/163 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yli 43 prosenttia kirurgeista on somaleita ja 56 prosenttia sairaanhoitajista. Suomen terveydenhuolto romuttuisi ilman näitä kaukaa tulleita osaajia.

Ei pidä paikkaansa.

Lääkärit (myös kirurgit)

Suomessa noin 13 % terveyskeskuslääkäreistä on ulkomaalaistaustaisia.

Aiemmissa tilastoissa ulkomailla syntyneiden lääkärien osuus oli noin 810 % kaikista lääkäreistä.

Sairaanhoitajat

Hoitoalalla ulkomailla syntyneitä työntekijöitä on vähemmän kuin lääkäreissä, noin 4 % hoitajista on syntynyt ulkomailla.

Tästäkin ryhmästä somalitaustaiset ovat vain yksi monista pienistä ryhmistä.

Kiitos kun korjasit, mutta tuo väitehän oli selvästi vitsi, provo.

Vierailija
74/163 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka puhutaan ja julistetaan, että Suomi on ras*hismivapaa vyöhyke on Suomi ja hallitus omilla toimillaan aiheuttanut sen, että jopa ei-entuudestaan ras*histi ON NYT sitä. Nämä ulkomaalaiset tulijat kävelevät kaupungilla kuin mitkäkin kuninkaalliset, keskellä tietä ja nokka pystyssä. Miten perkeleen huonoista oloista ovat kun Kelan vaatimaton toimeentulo, eli minimi saa nokan noin ylös ja eletään kuin pellossa.

Sama juttu lasten sisäleikkipuistoissa. Nämä vanhemmat kävelevät muita päin ja mulkoilevat vihaisesti. Näyttää sekin tapa kuuluvan kulttuuriin, että itse maksavan kantiksen kuuluu väistää heitä.

Noilla miehet ei väistä naisia.

Vierailija
75/163 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vihervassut!

Kiitos Orpo & Purra.

Mitä horiset ja missä kuplassa elät, sillä nämähän on saaneet tiukennettua rajavartiointia, ja karkotuksia tapahtuu nyt enemmän kuin yli 10 vuoteen!

Vierailija
76/163 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirkkonummelta pääsee keskustaan nopeammin kuin Vuosaaresta. 

Kirkkonummelta pääsee keskustaan nopeammin kuin Vuosaaresta. 

Onko siellä ulkkiksia paljon? Kyselen, kun saatan muuttaa sinne. 

Mun poika muutti Masalaan. Niin hiljanen kerrostalo ettei tosikaan. Välillä ihmettelee asuuko siellä muita. Ei yhtään somaliperhettä.

Vierailija
77/163 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katson aina aulasta nimet. Yksi riittää siihen, että se ei ole uusi osoitteeni.

Niitä nimiä ei vaihdeta😂

78/163 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä2108 kirjoitti:

Somaleilla on kumma tapaa metelöidä kaikki yöt. Eikö niitä häädetä häiriköinnin takia ? Aateliset. 

Tukholmassa eräs mies meni soittamaan ovikelloa ja pyysi että olisivat hiljaa kun hänellä työvuoro aikaiseen aamulla ja herätys kello 4. Seuraavana päivänä kun tuli kotiin pieksivät miehen pyörätuolipotilaaksi lopun elämää. 

Ei tästä pidetä statistiikkaa. 

Ei pidä häiritä k unniavierasta. Siitäs ra sisti sai!

Eli sinun mielestä TYÖNTEKIJÄ on RASISTI?

Vierailija
79/163 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan varmasti, persun rasisti shaisse poistoon!

Tosiasian tunnustaminen on viisauden alku,onko ylipääsemätön asia vasurille.

Vierailija
80/163 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuta vit tuun täältä Helsingistä. Tänne ei kaivata alkuperäisväestöä.

Muuta vit tuun täältä Helsingistä. Tänne ei kaivata alkuperäisväestöä.

Sinä souda takas somppuihin. Eri. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi yksi