Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kerro syysi hankkia vain yksi lapsi

Vierailija
10.03.2026 |

Otsikko kuulostaa siltä kuin kyseenalaistaisin syitä hankkia (vain) yhden lapsen. Oikeasti etsin kohtalotovereita ja haluan tehdä tunnetummaksi syyt hankkia yksi lapsi.

Aloitan itse: raskaus koetteli terveyttäni toden teolla, olin paljon sairaslomalla ja raskaus jätti ikuiset vammat kehooni. Synnytyksessä menetin valtavasti verta ja palautuminen on ollut heikkoa. En todennäköisesti pystyisi enää jatkamaan työelämässä mahdollisen seuraavan raskauden jälkeen saati harrastamaan urheilua. Silti päätöstäni olla hankkimatta lapselleni sisarusta kyseenalaistetaan, vaikka jaan korttini hyvin avoimesti. Meille tilanteen hyväksyminen on ollut todella vaikea ja kivulias prosessi. Olisin halunnut saada paljon lapsia ja koen syyllisyyttä siitä, että lapsellani ei ole sisarusta eikä muitakaan asioita mitä sisaruussuhteet tulevaisuudessa voivat mahdollistaa, kuten äidin puolen serkkuja, enoja tai muita sukulaissuhteita.

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En keeo. Ei kuulu sulle vittuskaan.

Vierailija
2/46 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halusin kokea äitiyden. Siihen riitti yksi. (Aikuinen jo.)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Purra  leikadi perhettä köyhyyteen.  Prsut voi  liittyä  tähän köyhyyteen  niin paljon  kuin  perse kestää. 👹👹👹

Vierailija
4/46 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö ole jo selittänyt omia syitäsi? Eikö se riitä? Vai yritätkö varastaa jonkun toisen syitä?

Vierailija
5/46 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Halusin kokea äitiyden. Siihen riitti yksi. (Aikuinen jo.)

Olipa itsekäs ajatus, -minä halusin, minä halusin!

Vierailija
6/46 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä täällä tiedolla teet ????

Vierailija
7/46 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raha.

Ja tuli kerralla niin upea, tyttö, että mitäs sitä toista. M40

Vierailija
8/46 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin halusin.

Vierailija
9/46 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehelläni on huono siittiöiden laatu, ja vuosien yrittämisen jälkeen minun on täytynyt tehdä kompromissi ja hyväksyä se tosiasia, että meillä voi olla vain yksi lapsi.

N40+

Vierailija
10/46 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etkö ole jo selittänyt omia syitäsi? Eikö se riitä? Vai yritätkö varastaa jonkun toisen syitä?

Oman lapsen myötä olen ollut yllättynyt siitä miten paljon kipeitä tunteita yhden lapsen takana on. Aiemmin oletin sen aina olevan oma valinta ja ihmettelin tätä valintaa. vasta myöhemmin tajusin miten paljon yhteiskunnassa on esimerkiksi kaltaisiani raskaudessa ja/tai synnytyksessä vammautuneita naisia. Heistä on kerrottu nyt paljon uutisissa. Ap

Vierailija
11/46 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yhtään kersaa mulle.

Vierailija
12/46 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei yhtään kersaa mulle.

Sitten tämä keskustelu ei koske sinua.

Vierailija
13/46 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puoliso sitä lasta niin hartaasti toivoi ja vinkui niin yksi tulo hankittua.

Enempää ei, koska todellinen haluamani määrä olisi oikeastaan ollut nolla.

Vierailija
14/46 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oman lapsen myötä olen ollut yllättynyt siitä miten paljon kipeitä tunteita yhden lapsen takana on. Aiemmin oletin sen aina olevan oma valinta ja ihmettelin tätä valintaa. vasta myöhemmin tajusin miten paljon yhteiskunnassa on esimerkiksi kaltaisiani raskaudessa ja/tai synnytyksessä vammautuneita naisia. Heistä on kerrottu nyt paljon uutisissa. Ap

Voisit olla tukiperheäiti.

Vierailija
15/46 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies muuttui raskauden aikana väkivaltaiseksi, polygamiseksi ja paljastui myös taloudellisia petoksia, mustamaalaamista jabmuita rikoksia. Lapsi meni miehen mukana, ei kiinnostanut sotkeentua noin arvottomaan elämäntapaan ja mies takertui tähän kuin pelastusrenkaaseen. Kurja kohtalo lapselle mutta ei voi mitään, minä en lainsäädäntöä ole kirjoittanut

Vierailija
16/46 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö pääasiallinen syy tuohon ole ehkäisyn pettäminen?

Vierailija
17/46 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies koki lapsen teon inhottavaksi ja raskaaksi. Itse lasta rakastaa ja ovat aina olleet ns hyvä tiimi.

Vierailija
18/46 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisit olla tukiperheäiti.

Niin voisin! Voisin harkita myös sijaisäitiyttä, mutta maailmanmeno on nykyään niin hullua, että pelkään saattavani jo olemassa olevan lapseni vaaraan sekaantumalla ns ongelmaperheisiin. Lapset ovat viattomia tilanteeseensa, mutta pelkään että somen myötä pahimmillaan väkivaltaiset biovanhemmat voivat olla vaaraksi. Ap

Vierailija
19/46 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse ainoa lapsi vanhemmilleni, joten tiesin yksilapsisuuden parhaat puolet entuudestaan. Yksinkertaisesti helpompaa perhe-elämää. Vähemmän rahanmenoa, kun on vain yhdet hankinnat vaikkapa kausivaatteiden, kenkien, harrastusvälineiden yms suhteen. Helppo kustantaa yhdelle Särkänniemi-reissut, Leo's leikkimaan vuosipassia, jne. Rauhallista perhe-elämää, saan ihan tarpeeksi makua useampilapsisuudesta kun lapsella käy leikkikavereita vierailulla. En kestäisi sellaista meteliä mikä paristakin lapsesta lähtee leikkien keskellä saati kun tulee riitaa. Kun ollaan perheen kesken kotona, lapsi leikkii jo näin 4-vuotiaana hienosti itsekseenkin ja mielikuvitusta riittää. Ihanaa kun saa olla 100% läsnä lapselleen eikä ole pienempi sisarus jaloissa vinkumassa huomiota. On mullekin sanottu että kyllä lapselle pitää hankkia sisarus, mutta en korvaanikaan lotkauta vastaaville heitoille. Tunnen itseni ja olen paras vanhempi yhdelle lapselle.

Vierailija
20/46 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit kai sanoa näille kaikkitietäjille kauniisti ettet välitä keskustella asiasta...

Pidä puolesi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän yksi