Lapsi musiikkiluokalle, vaikka musiikki ei hirveästi kiinnostakaan?
Lapseni on nyt ekaluokalla ja kärsii kovasti siitä, että koulussa on rauhatonta ja sellaisia ongelmia, joista puhuminen on tällä palstalla kielletty. Olemme köyhiä eikä meillä ole varaa muuttaa sellaiselle alueelle, jolla lapsemme pääsisi hyvään kouluun. Voisiko musiikkiluokka olla ratkaisu ongelmaan, vaikka lapsi ei ole kovinkaan innostunut musiikista? Musikaalista lahjakkuutta kyllä löytyy, samoin kuin tunnollisuutta ja kova halu päästä parempaan kouluun. Lapsi myös harrastaa musiikkia vanhempien painostuksesta (paikallinen seurakunta tarjoaa ilmaiseksi tasokasta ryhmäopetusta), joten osaaminen tuskin muodostuu esteeksi. Vai olisiko musiikkiluokka painajainen, kun musiikkia tulee joka tuutista ja kaikki luokkakaverit on aivan innoissaan siitä? Mitä asioita kannattaa erityisesti ottaa huomioon sitten kun on aika päättää, hakeeko lapsemme musiikkiluokalle vai ei?
Kommentit (144)
Ei lasten ole pakko olla lähikoulussaan, ei tarvitse muuttaa siksi. Sitä voi käydä vaikka toisella puolella kaupunkia koulua, jos siellä vaan on tilaa, matkat vaan sitten pitää maksaa itse.
Minut laitettiin musiikkiluokalle vaikka en ole millään tavalla musikaalinen. Inhosin sitä, ja koulu meni perseelleen. En kehota. n32
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanon sen nyt suoraan: Lapsen ei koskaan pitäisi harrastaa mitään vamhempien painostuksesta.
Asia ei ole noin yksinkertainen. Jos olisin itse saanut lopettaa pianotunnit silloin kun ne ei napannut, multa olisi jäänyt hieno harrastus siihen. Mutta kun vanhemmat pakotti jatkamaan pianotunteja vaikka antoikin luvan jättää omatoimitoimisen harjoittelun vähiin, pari vuotta myöhemmin soittamisen ilo alkoi taas löytyä. Olen kiitollinen vanhemmilleni, joita ilman soittotaito ja syvempi ymmärrys musiikista olisi jäänyt saamatta ja olisin jäänyt paljosta paitsi.
Pakottaminen ei silti ole oikein.
Kaveri vielä vanhempana muisteli kuinka inhosi pianotunteja, mutta vanhemmat vaan pakotti tunneille. Lapsuuden trauma.
Oletko sekaisin?