Miten saatte vanhuksen pyykit pestyä?
Kotihoito ei pese nykyään. Itse hän ei kykene enää. Minä.pääsen käymään n. kerran kuukaudessa ja siivooja käy kerran kuukaudessa, siivoukseen on sovittu pyykkäystä. Enempääm siivoukseen ei ole varaa ja minä en voi köydä useammin sillä matka on hankala ja joudun ottamaan palkattoman vapaan tai käyttämään lomapäivän. Kesällä oin olka oiemmän ajan. Muita lähiomaisia ei ole. Pyykkipalvelua ei paikkakunnalla ole. Etsin nyt siis ihan konkreettista ratkaisua en sääliä. Neuvoja? Kun hänellä on pissiongelmaa niin pyykkiä tulee. Avustajaa ei saa ja kaverit on vanhoja nekin, ei apua. Olen ainoa toimintakykynen lähiomainen mutta minulla on työ 600 km päässä. En voi muuttaa Perähikiälle omaishoitajaksi. En keksi mitään voisin tehdä. Palvelutalopaikkaa ei saanut, oli "liian hyväkuntoinen" vaikka ei ole. Kotihoito käy lähinnä antamassa lääkket ja vaihtamassa vaipat.
Kommentit (238)
Vierailija kirjoitti:
Monilla vanhuksilla varmasti on tätä samaa pyykkihuolto-ongelmaa. Siinä olisi joillekin pyykkäreille töitä, kun kävisivät viikottain hakemassa paikkakunnan vanhuksilta likapyykkisäkit ja hakiessa palauttaisivat edellisellä kerralla viedyt likapyykit pestyinä. Palvelu tietysti maksaisi, mutta uskoisin sen tulevan halvemmaksi kuin jos tuntiveloitusta veloittava siivooja hoitaa myös pyykit. Olen sitä mieltä, että monet vanhukset pärjäisivät kotona paremmin jos hoitakoulutuksen saaneet kävisivät vaikka vähän vähemmän ja heidän sijastaan kävisi kotiapulaispalvelu tekemässä sitä mikä kulloinkin on tarpeen.
Näin juuri, näppärä kotiavustaja lämmittää ruuan, antaa dosetista lääkkeet, pesee pyykit, tiskit, imuroi, pesee vessan, pyyhkäisee pölyjä. Kotihoito käy pesemässä vanhuksen ja rasvaa paikat.
alat tihentämään äitisi luona käymistä. Ei hän kuitenkaan enää pitkään elä, joten snulle tuleva vaiva ei ole kestämätön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meillä kotihoidossa pestään jos asiakkaalla on oma pesukone. Suihkukäynnillä laitetaan kone päälle ja seuraavalla käynnillä (samana päivänä tai seuraavana aamuna) laitetaan kuivumaan. Pyykkien takia ei todellakaan tehdä mitään erillisiä käyntejä vaan ne hoidetaan muiden sovittujen käyntien yhteydessä.
Meilläkin näin, mikäli kone ehtii pyöriä käynnin aikana. Vesivahingon tai vastaavan vaaran vuoksi emme saa jättää konetta pyörimään ja poistua paikalta.
Ei suihkussa saa olla samaan aikaan, kun pesukone pyörii, voi tolvana sentään. Siinä roiskevedet saa äkkiä tekaisseeksi sähköiskuja.
Kyllä kuule siivooja pesee pyykkiä ihan varmasti, sovit asian erikseen firman kanssa. Kyllä yksityinen siivooja tekee juuri sitä mitä sovitaan. Jos ei työ kelpaa niin firma vaihtoon.
pyykkihuollosta saa kotitaousvähennyksen ja se voi olla monen kotisiivousyrittäjän palvelulistalla kotisiivouksen osana /pelkästään pykkihuolto.
kannattaa kysellä alueen yrittäjiltä tarjouksia
Entä voiko vanhus muuttaa sinun paikkakunnallesi?
Hankalaa on, jos avusta ei ole varaa maksaa, ja itse ei pärjää.
En jaksanut lukea kaikkea,mutta onko paikkakunnalla gubbe-toimintaa? Sieltä saattaisi saada apua?
Vierailija kirjoitti:
alat tihentämään äitisi luona käymistä. Ei hän kuitenkaan enää pitkään elä, joten snulle tuleva vaiva ei ole kestämätön.
600 km suuntaansa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meillä kotihoidossa pestään jos asiakkaalla on oma pesukone. Suihkukäynnillä laitetaan kone päälle ja seuraavalla käynnillä (samana päivänä tai seuraavana aamuna) laitetaan kuivumaan. Pyykkien takia ei todellakaan tehdä mitään erillisiä käyntejä vaan ne hoidetaan muiden sovittujen käyntien yhteydessä.
Meilläkin näin, mikäli kone ehtii pyöriä käynnin aikana. Vesivahingon tai vastaavan vaaran vuoksi emme saa jättää konetta pyörimään ja poistua paikalta.
Ei suihkussa saa olla samaan aikaan, kun pesukone pyörii, voi tolvana sentään. Siinä roiskevedet saa äkkiä tekaisseeksi sähköiskuja.
Meillä on suihkuseinät. Hanki sinäkin.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos laittaisi koneeseen valmiiksi sen pesuaineen, asukas itse laittaisi likapyykin koneeseen ja käynnistäisi koneen. Kuinka usein vuorokaudessa kotihoito käy? Jos he laittaisivat pyykin kuivumaan. Mun äidin luona toimittiin näin.
Jos vanhus makaa joko vuoteessa tai on pyörätuoliss aja hänellä on käytössään jo vaipat, niin ihan mahdollista, että vanhus ei sillä pyörätuolillaan pääse itsenäisesti edes sinne kylppäriin, missä pesukone on. En siis tiedä ap:n omaisen tilannetta mutta tuli vaan mieleeni tämä.
Jos koneen sijainti (kylppäri?) on tässä se ongelma, niin onko konetta mahdollista laittaa vaikka keittiöön?
Entä millainen sopimus vanhuksella on kotihoidon kanssa? Miten usein käyvät? Millaisia aikoja ovat? Onko muita palveluita, esim. ateria tai kauppapalvelu? Millaiset tulot ja maksut vanhuksella on? Voisiko jotain näistä hoitaa yksityisellä ja samalla säästää kotihoidon maksuissa? Jos siivousta ei tarvita nykyistä useammin, on turha ottaa siivooja käymään vain pyykkien takia. Voisiko yksityisen kanssa tehdä sopimuksen esim. kerran viikossa, missä hoitaja laittaisi pyykkikoneen päälle ja pyykit kuivumaan, sillä aikaa pesisi vanhuksen, kävisi kaupassa, tms? Pienituloiselle toki on kotihoitoa kalliimpaa, mutta säästää siinä vähän, jos sitten voi kotihoidon ajasta vähentää tunnin tai enemmänkin, lopettaa kauppapalvelun? Näistä saa verovähennyksen.
Monissa keittiöissä ei taida olla lattiassa sellaista kaatokulmaa, että pyykinpesukoneen voisi sinne littaa. Kylpyhuoneissa usein on, koska niissä on ihan normaalia, että vettä valuu lattialle. Ja siitä sitten lattiakaivosta viemäriverkostoon. Läheskään kaikissa keittiöuissä ei ole lattianpäällysteen alla edes vesieristeitä. JOten ennenkuin siirtää pyykinpesukoneen keittiöön, kannattaa varmistaa vähintäänkin vakuutusyhtiöltä, mitä mieltä ovat asiasta. Jos asuu taloyhtiössä eikä omakotitalossa, niin sitten pitää varmistaa myös taloyhtiöltä. Omassa omakotitalossa voi toki virittääpesukoneen vaikka makkariin sänkynsä viereen, mutta vanhingon sattuessa sitten asustelee tyytyväisenä hometalossa ja asunnon hintakin sitten on sen jälkeen 0 euroa.
Ok. En näistä tarkemmin tiedä, olen vaan joillan nähnyt koneita keittiössä. Siksi kirjoitinkin tuon idean kysymysmuotoon. Ei tokikaan niin, että asiaa selvittämättä itse vaan laittaa koneen mihin haluaa. :D
Tuli vielä mieleen, että pystyykö vanhus edes nappia painamaan, jos se olisi muuten valmiina? Olen itsekin kotihoidossa töissä ja asiakkaalla, jolla käytiin kerran päivässä, laitettiin kone valmiiksi käynnillä, hän itse käynnisti sen seuraavana aamuna ja hoitaja tullessaan ripusti pyykit kuivumaan. Vai saako enää sitäkään tehdä? Meillä ei ainakaan kieltoa ole. Asiakkaan luvalla monessa paikassa laitetaan kone käymään ja seuraavalla käynnillä kuivumaan. Tai jos ei pääse koneen lähelle, mutta pää pelaa, niin olisiko joku aika- tai etäkatkaisin pistorasiaan ok? Mulla itsellä on sellaisia mitkä toimii kaukosäätimellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhus 98 v laittaa itse pyykit koneeseen ennen siivoojan saapumista. Siivooja ripustaa ne narulle, kun kone on ne pessyt. Kotihoito ei käy lainkaan.
Näinhän sen homman kuuluukin toimia. Vanhuksilla ei ole mitään muuta kuin aikaa.
Ei saa jäädä sänkyyn makaamaan.
Toivottavasti mahdollisimman moni yhä toimintakykyinen lukee tämän ja haluaa säilyttää toimintakykynsä. Se säilyy vain tekemällä vaikka 100-vuotiaaksi asti. (Jos ei tapahdu loukkaantumisia tai sairauskohtauksia, kuten stroke)
Sanotko pyörätuolipotilaalle, että ylös vaan, ei saa jäädä sänkyyn makaamaan? Olet kuvottava ihminen.
Jollei hänellä ole fyysistä vammaa, niin fysioterapialla ja säännöllisillä harjoituksilla hänestä saa kävelevän. Tästä on ollut myös ylen uutisissa.
Pyörätuolit kuuluvat halvaantuneille ja niille joiden lonkkamurtumat ovat jääneet vaille kuntoutusta tai eivät ole parantuneet hoitovirheen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
600 km suuntaansa
En jaksaisi 600 km istua autossa edes kerran viikossa. Löytyisikö äidillesi koti sinun kaupungistasi? Näin me ratkaisimme vanhuksen kotihoidon. Matkaa muutama kilometri.
Meillä oli pyykinpesukone keittiössä, kunnes tarvitsemme paikan tiskikoneelle. Onneksi kylppäri oli senverran tilava, että vesikiertopatterin siirtämällä saimme pesukoneelle paikan.
Itse olen myös asunut kaukana vanhoista vanhemmistani, matkaa liki tuo 600 km mikä Ap:lla.
Ensinnäkin se, että ap matkustaisi useammin on mielestäni huonoin vaihtoehto, koska rahanmenon ja palkattomien päivien lisäksi matkustaminen rasittaa ja väsyttää. Käytännössä menee 7 tuntia per suunta omalla autolla. Ei ole kestävä ratkaisu, ap väsyy.
Samassa jamassa olleena ehdottaisin, että omainen ostaa toisen siivous+pyykkäyskäynnin lisää/ kk tavalla tai toisella.
Rahat varmasti ovat tiukilla, mutta kannattaa vielä kertaalleen tutkia olisiko joku tukimuoto vielä mitä hakea.
Monet ovat ehdottaneetkin nuoren palkkaamista, ja samoilla linjoilla olen: ota yhteyttä seurakuntaan, Marttoihin tai vastaavaan, missä on topakoita eläkeläisiä. Heillä saattaa olla innostusta istua vanhuksen luona juttelemassa sillä aikaa, kun pyykit pyörivät - maksua vastaan totta kai.
Viimeisenä vaihtoehtona Ap:n kannattaisi maksaa omasta pussistaan pyykkäyskäynti, siinä selviää helpommalla kuin itse 1200 km ajaen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on suihkuseinät. Hanki sinäkin.
En hanki, särkyy se kumminkin. Toinen suihkuttelija on sen verran isokokoinen, että saisi sen hajalle jo yhdellä ympäripyörähtämisellä suihkutellessa. Nuo, samoin kuin suihkukaapit, ovat tehty lähinnä riisitautisille. Sitä paitsi, se vesi kyllä helposti tulee ulos suihkuseinän alta, joten voi sitä monessa kylppärissä valua pesukoneenkin alle.
Pyykinpesuun on tosiaan pyykkiliinoja ja tabletteja, jos joku voi ne pyykit laittaa kuivumaan ja hän itse saa ne koneeseen.
Pyykinpesukoneen kyllä voi asentaa keittiöönkin, ei se sen kummempi, ole kuin tiskikone.
Siivooja kyllä tosiaan pesee ne pyykitkin, kun se sovitaan. Tai laittaa kuivumaan.
Jos hän on noin huonokuntoinen, voiko saada jonkinlaisen vammais-statuksen ja sen myötä sitten palveluja tai vaikka palvelu asunnon.
Tilannehan ei tuosta tule paranemaan, vaan pahenemaan, ja on jo hyvä miettiä ja varautua tulevaan
Kuntaan yhteys. Saa palvelusetelin, millä siivouspalvelun alv pois, ja meillä sai myös listan paikkakunnan siivoojista, jotka tekee juuri vanhuksille siivousta ja pyykinpesua. Meille tämä toi vuoden lisää kotiaikaa omalle vanhukselle, kunnes pääsi hoitokotijonoon.
Mitenkähän tuon käyttö onnistuisi pyörätuolivanhuksella? Entäpä pyykkien ripustaminen? Missähän sinäkin lienet ollut, kun ihmisten päihin on jaettu valoa ja älyä?