Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

9 vuotiaan lapsen kiinniotto 59 centin muovipussin takia on järjettömin juttu jonka olen kuullut aikoihin

Vierailija
06.03.2026 |

Ymmärrän toki, täällä on varmasti käyty aiheesta keskustelua. En vain oikeasti pysty ymmärtämään millään tasolla tälläistä ihmisten käytöstä. Ei mitään järjenhiventäkään, jää väkisin miettimään onko kyseisellä vartijalla jotain ongelmia, miten tälläinen ihminen voi ylipäätään edes päästä minkäänlaiseen työhön missä ollaan tekemisissä ihmisten kanssa.

Mikä ihmisiä oikein vaivaa, onko joillakin järjenvalo loppunut kokonaan.

Kommentit (2909)

Vierailija
1781/2909 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä ne kuvat takahuoneessa viipyy?

Vierailija
1782/2909 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan uskomaton juttu. Ohjeistaan , että koppiin. Missä tulee se , että harkitaan mitä on tapahtunut ihan oikeasti. Tässäkin tyttö ei varmasti varastanut. Jos sitä olisi tehnyt , niin miksei olisi vienyt niitä herkkuja. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1783/2909 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo. Ei ollut Lidlin porukalla eikä vartijalla ihan kaikki kondiksessa. Siis ei 9v lapsi varasta muovipussia! 

Varastaa paljon isompaakin tavaraa.

Oletko oikeasti noin tyhmä vai esitätkö?

Aiotko elää tuossa kuplassasi koko elämäsi?

Etkö ole pidemmälle päässyt elämässä si kuin kauppaan?

Sano, millä logiikalla on täysin mahdotonta, että 9 v. lapsi varastaa muovipussin. Tule sitten vasta älisemään ad hominem.

Sillä, että lapsia on todellakin erilaisia. Uskon tässä tytön äitiä, että lapsi oli tehnyt sen vahingossa ja kauppa oli pelästyttänyt hänet vajukkitoiminnallaan perinpohjin ja ansaitsee kaiken julkisen lynkkauksen ja menettämänsä asiakkaat.

Jaahas. Luuletko tosiaan että äiti olisi vartijoiden puolella vaikka lapsi olisi kaapannut sata pussia mukaan ja juossut pois? Usko sinä vaan siellä. Ei meidän Nicomico.

Niin, sun pitää keksiä tekaistuja teonkuvia jo, kuulostaaksesi uskottavalta. Sori vaan, ei mene läpi.

En usko, että noin fiksulla äidillä on mitään tarvetta leipoa lapsestaan epärehellistä varasta puolustamalla silloin, jos lapsi todella olisi kykeneväinen ja halukas varastamaan jotain kaupasta! 

Sen sijaan, jos lasta kohtaan on hyökätty vaarantaen tämän perusturvallisuudentunne, kun asian olisi voinut selvittää fiksumminkin, se todellakin on aihe nostaa kova melu kauppaa vastaan! 

Ei kauppaa vastaan eikä vartijaa vastaan, vaan käytäntöjä vastaan. Ja silloin olisi tarkoituksenmukaista kertoa miten käytäntöjä voisi muuttaa. Tyttö on nyt järkyttynyt joo, sen varmasti voisi todeta ilman hysterisointiakin. 

Ainoat hysterisoijat olette te, lasta varkaaksi sanoneet. Me, jotka pöyristyimme siitä, miten kauppa toimii olemme normaaleja, tervepäisiä ihmisiä, jotka emme hyväksy vääryyksiä. Emme tietenkään varkauksiakaan, mutta kun siitä ei ollut nyt kyse tässä. 

Kauppa kyllä kestää saamansa arvostelun, samoin pitäisi sen vartijan, koska voi aina vedota nuoruuden tyhmyyteensä ja osaamattomuuteensa. 

Minä en ole sanonut tuota tyttöä yhtään miksikään. Olet ainut, joka tässäkin väittää tietävänsä yhtään mitään. Pidät keskustelun tuossa tytössä vaikka yrität sen estää. 

Minä menen lehden tiedoilla ja se on se, että KUKAAN ei pidä tyttöä varkaana. Ei äiti, ei poliisit, ei lainoppineet, ei kauppakaan enää. Tytön traumaattisesta kokemuksesta tässä on haluttu keskustella. 

Lähde? 

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/12c0a27a-9fce-4277-8d88-c765b13504c8

No, ei lainoppinut, mutta alaan liittyvää lakia tunteva ja sitä tuossa tulkitseva.

Hänhän ei sanonut että tuon tytön kohdalla kyse ei ollut näpistyksestä. Hän puhuu juuri kuten kuuluu, kritisoi nykykäytäntöä. Kannattaisi ottaa mallia. 

Vierailija
1784/2909 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mulla nousee niin raivo kun ajattelen sen lapsen hätää tossa tilanteessa. En ole väkivaltainen mutta tuossa vierestä katsellessani jos olisin ollut, en olis pidätellyt itseäni. Järjetöntä tai ei. Lapsia ei juma lauta traumatisoida noin! 

todellakin noin. v...ttu noi vartijat on niitä jotka ei pääse poliisiopistoon ja  ovat olevinaan.. kaikki möllit hakeutuu tuohon duuniin- saa päteeee ja käyttää liioiteltuakin väkivaltaa- noihin pitäis olla rajut psykologiset testit. olen itse toiminut ennen xxx valmistumista mm vartijana, siviilietsivänä tavaratalossa- siis  siviilivaatteeissa- nainen- ja myös yksityisetsivänä.

osa siviilietsivistä on koulutukseltaan poliisi ja vapaa- ajallaan tekee noitakin hommia. ja joo, voin sanoa- eroa on. pelisilmää on.

tässäkin tapauksessa - lapsi maksaa ostokset-  ei 9v muista- tajuu- jokin ajatusvirhe- ai niin semuovipussi pitää maksaa, se ei kuulukaan tähän automaattisesti.

kyllä minäkin koen nyt vihaa- opastus olisi ollut paikoillaan nyt ja se soitto kotiin ja toivoteltu hyvää loppupäivää. jos vartija puhuttelee, se riittää normi lapselle.  tää oli niin kohtuutonta---edes viedä toimitiloihin odottamaan,,,,  tuntuu, että yhä enemmän vartijoiksi hakeutuu xxxxxx ja se ei ooooo kuulkaas hyvä, pitää pätee kun ei järkee ole

Meilläpäin on yksi poliisi, joka näytteli mulle käsimerkkejä kaupassa siviilivaatteet päällä, jatkoi vielä parkkipaikalla. Olen hänet nähnyt myös poliisin vaatteet päällä. Olen miettinyt monta kertaa, että mikäs poliisi tollanen tyyppi on miehiään.

Outo poliisi.

Vanhempi poliisi. Ei nuori.

Vierailija
1785/2909 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoinen geissi. Oliko kulmahousu vai karvakäsi?

Se pikkutyttökö?

Vierailija
1786/2909 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuliko tässä ilmi, mikä liike se oli?

Saksassa Liedlissä otetaan 2 senttiä jokaiseta hedelmäpussista ja se on kassakuitissa mukana se 2 senttiä. En ost hedelmiä enää muovipusseissa, paeri ei vielä maksa, mutta kalliimpaa se on.

Oikeastiko?! Hiton nazzisaksaliike kyllä! ! ! 😤😠😡

No, sitäkin parempi mieli on nyt, tuonkin tietäen, että tuo paskaliike meni tästä mulla boikottiin. 

Vierailija
1787/2909 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vahtisivat niitä välipalapullien ostajia. 

Juu minulle kävi niin Lidlissä (inhoan sitä liikettä) kun kassa sanoi, että mistä minun kärryssä oleva hedelmäpussi on otettu, sanoin jättäneeni kuitenkin hedelmät ostamatta. Siitä nousi meteli, että MINÄ OLEN varastanut.  Varkaus, varkaus ja heitin sen pussin kassan pöydälle. Vitsi kun en enää mene niihin Saksan rikkaimman liikkeisiin mitään ostamaan.  Ja tuotteista haluaisin kyllä kirjoittaa enemmän. 3 päivää kestävät ja hedelmät ja sitte ihan mätiä, mätiä.

Nyt en ihan ymmärtänyt. Olitko siis ottanut kärryysi useamman pikkupussin heviosastolta ilman mitään hedelmiä/kasviksia?

Kerron, että olin laittanut hedelmiä siihen pieneen muoviseen hedeläpussiin, ja laitoin hedelmät takaisin, kun muutin mieleni, ja sitten jätin hedelmäpussin kärryyn ja sen huomasi tämä kassa, ja siitä alkoi varkaaksi syyttäminen.

Onhan niitä ryppyisiä hedelmäpusseja kaipassa siellä sun  täällä lojumassa, huom. siisteys. Toinen asia on ne muovihanskat, joilla otetaan tuoretuotteita, hitsi mikä määrä muovia niistä tulee. Kunn käytän niitä, niin laitan aina käytetyn omaan kärryyn, ja kas vain niitä käytän kotona - - ja suojelen luontoa. Hitsiläinen.

Vierailija
1788/2909 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun täällä moititaan äitiä joka toi asian julkisuuteen ja syytetään häntä lapsen nolaamisesta - niin MIKSI te aloititte ja pidätte yllä sitä nolaamista haukkumalla lasta varkaaksi yms? EI mitään olisi seurannut jos te ette olisi lähteneet somelynkkaukseen. Te olette syyllisiä senkin hurskastelijat.

En minä vienyt asiaa hesarille, ylelle, iltasanomille, iltalehdelle, mtv-uutisiin.

Äiti ihan itse aloitti, tällä:

===

Hei Lidl Suomi

9v tyttäreni asioi viime viikolla kaupassanne Helsingissä. Lapseni maksoi ostokset itsepalvelukassalla ja tultuaan ulos kassa-alueelta sai vartijan kimppuunsa, joka vaati nähdä kuittia. Lapseni näytti kuitin pyydettäessä, jolloin vartija huomasi muovipussin jääneen maksamatta - kyllä, muovipussi oli unohtunut maksaa. Sen sijaan, että 9-vuotiasta vielä kaupassa asiointia harjoittelevaa lasta olisi pyydetty maksamaan muovipussi, vartija pidätti lapseni, vei hänet kaupan takahuoneeseen ja SOITTI POLIISIT PAIKALLE. Lapseni oli tilanteessa todella peloissaan ja paniikissa ja itki, mutta missään vaiheessa hänen ei annettu soittaa vanhemmilleen eikä kukaan kaupasta tai lapseni pidättänyt vartija myöskään niin tehnyt.

Tilanne kesti kaiken kaikkiaan lähes tunnin, jonka aikana lapselleni ei kerrottu mitä tapahtuu ja hän oli omien sanojensa mukaan aivan kauhuissaan, eikä tiennyt, päästetäänkö häntä pois. Jokainen voi kuvitella, miltä 9v tytöstä tuntuu joutua pidätetyksi yksin vieraan miehen kanssa samaan tilaan - maksamatta unohtuneen muovipussin vuoksi.

Poliisit saapuivat paikalle vajaan tunnin kuluttua, jolloin sain itse vasta tilanteen tietooni. He toivat lapseni kotiin ja olivat tosi pahoillaan, koska eivät nähneet asiassa mitään tahallisuutta sekä luonnollisesti toiminta oli heidänkin näkökulmastaan aivan ylimitoitettua huomioiden että kyseessä oli lapsi, joka oli unohtanut maksaa muovipussin. Lapseni sai trauman kaupassa käymisestä ja muutenkin siitä että, aikuiset voivat tuosta noin vain ottaa hänet kiinni ja uhata turvallisuudentunnetta. Tätä nyt sitten yritämme ajan kanssa korjailla.

Lidlin asiakaspalvelusta sain vastineen, missä he kertovat että tällainen on heille normaali tapa toimia ja vartiointiliikkeen henkilö on tässä tapauksessa vain tehnyt työtään ja toiminut ohjeiden mukaisesti.

Kysyisin siis Lidl Suomi ja Securitas Suomi, onko todella ok, että pieni lapsi pidätetään kaupan takahuoneeseen yksin ja itkevänä, tietämättömänä siitä mitä tapahtuu, ja ilman vanhempiaan, kun hän on unohtanut maksaa muovipussin? Miksi lapselleni ei annettu tilaisuutta maksaa muovipussia, kun unohdus on huomattu? Ja mitä sellaista tilanteessa tapahtui, että teidän piti soittaa poliisit paikalle? Olisitteko tehneet saman, mikäli tämä olisi tapahtunut esimerkiksi minulle?

Olen yrittänyt selvittää tapahtumaa asiakaspalvelunne kanssa, mutta koska en ole lainkaan tyytyväinen saamiini vastauksiin, kysyisin vielä, onko tämä todella teidän normaalia toimintaa? Mikäli näin on, en voi suositella kenellekään asiointia kyseisissä liikkeissä tai paikoissa, joissa tämä vartiointiliike toimii.

===

Eli se jo alkaa asiavirheellä. Roosa Säntti väittää että tytär maksoi ostokset. 

Vartija kuitenkin totesi ettei maksanut.

Unohtunut on äidin oletus. Eihän oma lapsi mitään sikailisi.

Muuten, jos tekee rikoksen, joku voi tosiaan ottaa kiinni ja uhata turvallisuudentunnetta. Tämä tulee monelle yllätyksenä kun katselee miten nuoret naiset reagoivat kun ne tuomitaan elinkautiseen kaverinsa murhasta. Kyllä, netti on täynnä näitä naisten reaktiovideoita.

Kiitos, että laitoit tämän tänne kun itse en jaksanut tiliä linkkariin perustaa. Onpa hyvä kirjoitus äidiltä. Ja aivan järkyttävä tapauksen kuvaus, siinä autenttisena! Äiti sanoo, että lapsi unohti maksaa muovipussin, silloin vartija ei olisi saanut ottaa lasta todellakaan kiinni, vaan teki järkyttävän virheen, kun aiheutti lapselle tuosta taatusti elinikäisen trauman. 

Itse vaikutat vähän tasapainottomalta ja sisäisesti rumalta ihmiseltä, kun olet heti syyttämässä äitiä valehtelijaksi ja lasta varkaaksi. Toivottavasti karma is a bitch, sulle. 

Äiti sanoo mitä sanoo, ei se ollut paikalla.

Äidit puolustaa aina omia lapsiaan. Eihän meidän petteri ketään koulussa kiusaa. Kyllä opettajassa vika jos sellaisia valheita levitetään Wilmassa.

Vierailija
1789/2909 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haastaako sairaala oikeuteen ne jotka ei ole maksaneet sairaalalaskuja esim moni eläkeläinen. Vuorokausi sairaalassa maksaa myös sen jälkeen, kun maksukatto täynnä.

EI haasta. Laskut menee ulosottoon.

Ja ne muuten menee ulosottoon.

Vierailija
1790/2909 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja vielä että poliisit menee tuohon mukaan ja lähtee kuljettamaan muovipussivarasta (jota ei ollut ilmeisesti edes tarkoitus varastaa vaan jäi vahingossa maksamatta) maijalla kotiin kuin suurtakin rikollista.

Poliisilta itse asiassa ihan kiva ele rauhoitella lasta, viedä kotiin ja avata tilanne myös vanhemmille. Ilmeisesti poliisit osasi käyttäytyä fiksusti, ja antoivat kuvan että ovat kansalaisen turvana. Pahempi olisi ollut paiskata lapsi yksinään matkaan ahdistavan tilanteen päätteeksi.

Poliisi tarkasti kotiolot

- pankkikortti 9 vuotiaalla. Niin kenen kortti?

- huoltajaan ei saatu yhteyttä vaikka lapsi ja viranomainen yritti soittaa.

Jaahas, käytti vielä jonkun toisen pankkikorttia tässä rikosvyyhdissä!

Vierailija
1791/2909 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja vielä että poliisit menee tuohon mukaan ja lähtee kuljettamaan muovipussivarasta (jota ei ollut ilmeisesti edes tarkoitus varastaa vaan jäi vahingossa maksamatta) maijalla kotiin kuin suurtakin rikollista.

Poliisilta itse asiassa ihan kiva ele rauhoitella lasta, viedä kotiin ja avata tilanne myös vanhemmille. Ilmeisesti poliisit osasi käyttäytyä fiksusti, ja antoivat kuvan että ovat kansalaisen turvana. Pahempi olisi ollut paiskata lapsi yksinään matkaan ahdistavan tilanteen päätteeksi.

Poliisi tarkasti kotiolot

- pankkikortti 9 vuotiaalla. Niin kenen kortti?

- huoltajaan ei saatu yhteyttä vaikka lapsi ja viranomainen yritti soittaa.

Omansa todennäköisesti. 

-Pankkikortin lapselle voi yleensä hankkia noin 6-7-vuotiaasta alkaen vanhempien suostumuksella, ja se on useimmiten turvallinen, luototon

Visa Debit -kortti. Kortti liitetään lapsen omaan tiliin, ja siihen asetetaan turvarajat, kuten käyttö- ja nostorajat. Kortilla voi maksaa ostoksia ja nostaa käteistä.- 

Vierailija
1792/2909 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollainen näpistely kuuluu heikäläisten kulttuuriin.

Vierailija
1793/2909 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteenvetona todettakoon, että ohjeistamme lapsiamme PUHUMAAN vartijalle ja sanomaan kaikkia vahingoiksi. Ongelma ratkaistu. 

Hubsista kun tämä pleikkari putosi takin sisään hyllystä.

Pleikkareita ym. lasten haluamia leluja, makeisia jne. tuskin on verrattavissa muovikassiin. Millainen lapsi halajaa niin paljon muovikassia, että päättäisi varastaa sen? 

Se kerrottiin täällä eilen: sellainen lapsi joka osallistuu tiktok-haasteeseen "varasta niin paljon kuin pystyt"  ja myy sitten saaliinsa muille lapsille. Tämä tyttö maksoi sipsit ja keksit mutta varasti Lidlin muovikassin joka ilmeisesti on kuuminta huutoa alakoululaisten silmissä koska aikoi myydä sen sitten eteenpäin. 

Tällaista logiikkaa näillä jotka argumentoivat ko tytön varkaana olemisen tiktok-haasteilla ja vanhalla Francois Truffautin elokuvalla.

Onko joku väittänyt tuon tytön varastaneen tuon pussin tiktok-haasteen vuoksi? 

Täällä on tasan kerrottu, että niitä pöllitään mm. haasteen vuoksi ja siksi kaikissa tilanteissa toimitaan samoin. 

Se, että juuri tässä kohtaa, juuri tämän tytön kohdalla olisi pitänyt toimia toisin ja tietää heti vahingoksi, on melko hankala perustella järkevästi. Voi siis vain todeta että olisi ollut kyllä tosi hyvä tai sitten kritisoida käytäntöjä joka tilanteessa. 

On kyllä melkoista touhua nostaa tämä tyttö nyt erityiseksi ja vaatia vain hänen kohdallaan oikeutta ja terapiaa ja potkuja ja mitähän vielä. 

Voi hyvä tyhmä, muiden kaltoinkohdeltujen lasten puolesta ei voida sanoa, kun emme tiedä niistä! Ootko ihan tyhmä?

Tottakai tiedämme, koska noin toimitaan lähtökohtaisesti jokaisessa vastaavassa tilanteessa. Sanot tuota kaltoinkohteluksi, sulla on silloin perustelut ja muutosehdotukset ihan yleisellä tasolla, ei sun tarvitse tuota tyttöä nostaa esiin joka käänteessä. 

Tässä sulle muutosehdotukset. Tunge ne vaikka perseeseesi:

"osa siviilietsivistä on koulutukseltaan poliisi ja vapaa- ajallaan tekee noitakin hommia. ja joo, voin sanoa- eroa on. pelisilmää on.

tässäkin tapauksessa - lapsi maksaa ostokset-  ei 9v muista- tajuu- jokin ajatusvirhe- ai niin semuovipussi pitää maksaa, se ei kuulukaan tähän automaattisesti.

kyllä minäkin koen nyt vihaa- opastus olisi ollut paikoillaan nyt ja se soitto kotiin ja toivoteltu hyvää loppupäivää. jos vartija puhuttelee, se riittää normi lapselle.  tää oli niin kohtuutonta---edes viedä toimitiloihin odottamaan,,,,  tuntuu, että yhä enemmän vartijoiksi hakeutuu xxxxxx ja se ei ooooo kuulkaas hyvä, pitää pätee kun ei järkee ole"

Ei ole järkeä, ei.

Vierailija
1794/2909 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saksassa Liedlissä otetaan 2 senttiä jokaiseta hedelmäpussista ja se on kassakuitissa mukana se 2 senttiä. En ost hedelmiä enää muovipusseissa, paeri ei vielä maksa, mutta kalliimpaa se on.

No, sitäkin parempi mieli on nyt, tuonkin tietäen, että tuo paskaliike meni tästä mulla boikottiin. 

Tee se todella, me ei sinne mennä. No PARKSIDE tuotteita kyllä ostetaan jos on tatjouksessa. Mutta ei ruokaa ei missään tapauksessa. 

Lidl on ensimmäinen joka eriksee ottaa hedelmäpussista hinnan. 

MUTTA katsokaa suomen kaupoissa otetaanko 2 g taaraa muovipussista. Vähältä tuntuu, mutta pitkän päälle hintaa tulee melkoisesti. Samoin muut esin perunapussit miten niiden taara on määritetty.

Vierailija
1795/2909 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun täällä moititaan äitiä joka toi asian julkisuuteen ja syytetään häntä lapsen nolaamisesta - niin MIKSI te aloititte ja pidätte yllä sitä nolaamista haukkumalla lasta varkaaksi yms? EI mitään olisi seurannut jos te ette olisi lähteneet somelynkkaukseen. Te olette syyllisiä senkin hurskastelijat.

En minä vienyt asiaa hesarille, ylelle, iltasanomille, iltalehdelle, mtv-uutisiin.

Äiti ihan itse aloitti, tällä:

===

Hei Lidl Suomi

9v tyttäreni asioi viime viikolla kaupassanne Helsingissä. Lapseni maksoi ostokset itsepalvelukassalla ja tultuaan ulos kassa-alueelta sai vartijan kimppuunsa, joka vaati nähdä kuittia. Lapseni näytti kuitin pyydettäessä, jolloin vartija huomasi muovipussin jääneen maksamatta - kyllä, muovipussi oli unohtunut maksaa. Sen sijaan, että 9-vuotiasta vielä kaupassa asiointia harjoittelevaa lasta olisi pyydetty maksamaan muovipussi, vartija pidätti lapseni, vei hänet kaupan takahuoneeseen ja SOITTI POLIISIT PAIKALLE. Lapseni oli tilanteessa todella peloissaan ja paniikissa ja itki, mutta missään vaiheessa hänen ei annettu soittaa vanhemmilleen eikä kukaan kaupasta tai lapseni pidättänyt vartija myöskään niin tehnyt.

Tilanne kesti kaiken kaikkiaan lähes tunnin, jonka aikana lapselleni ei kerrottu mitä tapahtuu ja hän oli omien sanojensa mukaan aivan kauhuissaan, eikä tiennyt, päästetäänkö häntä pois. Jokainen voi kuvitella, miltä 9v tytöstä tuntuu joutua pidätetyksi yksin vieraan miehen kanssa samaan tilaan - maksamatta unohtuneen muovipussin vuoksi.

Poliisit saapuivat paikalle vajaan tunnin kuluttua, jolloin sain itse vasta tilanteen tietooni. He toivat lapseni kotiin ja olivat tosi pahoillaan, koska eivät nähneet asiassa mitään tahallisuutta sekä luonnollisesti toiminta oli heidänkin näkökulmastaan aivan ylimitoitettua huomioiden että kyseessä oli lapsi, joka oli unohtanut maksaa muovipussin. Lapseni sai trauman kaupassa käymisestä ja muutenkin siitä että, aikuiset voivat tuosta noin vain ottaa hänet kiinni ja uhata turvallisuudentunnetta. Tätä nyt sitten yritämme ajan kanssa korjailla.

Lidlin asiakaspalvelusta sain vastineen, missä he kertovat että tällainen on heille normaali tapa toimia ja vartiointiliikkeen henkilö on tässä tapauksessa vain tehnyt työtään ja toiminut ohjeiden mukaisesti.

Kysyisin siis Lidl Suomi ja Securitas Suomi, onko todella ok, että pieni lapsi pidätetään kaupan takahuoneeseen yksin ja itkevänä, tietämättömänä siitä mitä tapahtuu, ja ilman vanhempiaan, kun hän on unohtanut maksaa muovipussin? Miksi lapselleni ei annettu tilaisuutta maksaa muovipussia, kun unohdus on huomattu? Ja mitä sellaista tilanteessa tapahtui, että teidän piti soittaa poliisit paikalle? Olisitteko tehneet saman, mikäli tämä olisi tapahtunut esimerkiksi minulle?

Olen yrittänyt selvittää tapahtumaa asiakaspalvelunne kanssa, mutta koska en ole lainkaan tyytyväinen saamiini vastauksiin, kysyisin vielä, onko tämä todella teidän normaalia toimintaa? Mikäli näin on, en voi suositella kenellekään asiointia kyseisissä liikkeissä tai paikoissa, joissa tämä vartiointiliike toimii.

===

Eli se jo alkaa asiavirheellä. Roosa Säntti väittää että tytär maksoi ostokset. 

Vartija kuitenkin totesi ettei maksanut.

Unohtunut on äidin oletus. Eihän oma lapsi mitään sikailisi.

Muuten, jos tekee rikoksen, joku voi tosiaan ottaa kiinni ja uhata turvallisuudentunnetta. Tämä tulee monelle yllätyksenä kun katselee miten nuoret naiset reagoivat kun ne tuomitaan elinkautiseen kaverinsa murhasta. Kyllä, netti on täynnä näitä naisten reaktiovideoita.

Kiitos, että laitoit tämän tänne kun itse en jaksanut tiliä linkkariin perustaa. Onpa hyvä kirjoitus äidiltä. Ja aivan järkyttävä tapauksen kuvaus, siinä autenttisena! Äiti sanoo, että lapsi unohti maksaa muovipussin, silloin vartija ei olisi saanut ottaa lasta todellakaan kiinni, vaan teki järkyttävän virheen, kun aiheutti lapselle tuosta taatusti elinikäisen trauman. 

Itse vaikutat vähän tasapainottomalta ja sisäisesti rumalta ihmiseltä, kun olet heti syyttämässä äitiä valehtelijaksi ja lasta varkaaksi. Toivottavasti karma is a bitch, sulle. 

Äiti sanoo mitä sanoo, ei se ollut paikalla.

Äidit puolustaa aina omia lapsiaan. Eihän meidän petteri ketään koulussa kiusaa. Kyllä opettajassa vika jos sellaisia valheita levitetään Wilmassa.

Ei todellakaan puolusta aina. Esim. oma äitini ei. Puolustiko sinunkaan äitisi? ? ? Uskallanpa epäillä, että pieksi. Ja löi. Sanoi syyttelijöille, että Jassoo! Pitääkin ottaa puhutteluun!

Vierailija
1796/2909 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei nää ihmiset oikeasti voi voida hyvin jotka kehittelee päätelmiä kuinka kovan luokan varas se tyttö onkaan. Voi olla mutta aivan yhtä hyvin hän voi olla täysin viaton tuohon kauheaan varkauteen. Pitäisi nyt tajuta että sama tilanne on aikuiselle ihan eri kuin lapselle, asioiminen itsepalvelukassalla on isompi juttu yhdeksänvuotiaalle kuin aikuisille. Joku sanoo ettei sitten ole vielä valmis siihen mutta sellaista se opettelu on, virheitä sattuu ja niihin pitäisi suhtautua sen mukaisesti eikä mesota netissä riekkuen.

Ei sen tarvitse olla kovan luokan varas.

Kaikki varkaudet ilmoitetaan poliisille. Se lukee seinällä about kaikissa kaupoissa. Näin myös toimittiin.

Tyttö ei ole rikosoikeudellisesti vielä vastuussa, mutta se on eri asia. Toisin kävi 16-vuotiaalle joka tuomittiin 30snt voirinkelin varastamisesta S-ryhmän vaatimuksesta. Poliisin paikalla antamat sakot ei riittäny.

Erona vain se, että toisella myymälävarkaalla on äiti jolla on linkedinissä paljon kontakteja.

Oot niin pihalla kuin lumiukko tästä keissistä. Se EI syntynyt siksi, vtun ääliö, että äiti olisi suuttunut siitä, että ei-rikosoikeudellisesti vastuussa oleva lapsi olisi varastanut, VAAN siksi, että lapsi ei alun alkaenkaan varastanut! ! ! Ja silti vartija kutsui poliisit paikalle! ! ! Törkeää toimintaa vartijalta.

Lapsella oli ostos jota ei oltu maksettu.

Se on varkaus -> poliisi paikalle.

Myyjä veloitti neljästä viilistä ja ostin vain kolme. Poliisi paikalle ja viemään myyjä putkaan.

Anna mennä vaan.

Tuota tuntuu tapahtuvan sulle aika paljon.

Vierailija
1797/2909 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko siis niin, että jos varastaa ihan pikkusen niin se ei ole varkaus ollenkaan?  Näpistyskin on varkaus josta seuraa sakkoja.

Näpistys on varkauden lievempi muoto, jonka raja kulkee yleensä noin 500 eurossa. Jos anastetun omaisuuden arvo ylittää tämän, teko katsotaan usein varkaudeksi. Arviointiin vaikuttavat myös teon suunnitelmallisuus ja tekotapa (esim. murtaminen tekee siitä varkauden). Näpistys on asianomistajarikos, josta seuraa yleensä sakkoa. 

Laki24 +4

Keskeiset huomiot:

Raja: Yleensä alle 500 €.

Arviointi: Omaisuuden arvo, tekotapa ja teon kokonaisvaltainen vähäisyys.

Seuraus: Sakkorangaistus.

Luonne:

Asianomistajarikos (uhri vaatii rangaistusta)

.

Rikosuhripäivystys +4

Huom: Vaikka 500 € on vakiintunut suuntaviiva, teko voi olla varkaus pienemmälläkin summalla, jos se on suunnitelmallista tai törkeää

Vierailija
1798/2909 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa, jos tuon ikäinen käyttää itsepalvelukassaa.

Vierailija
1799/2909 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tee se todella, me ei sinne mennä. No PARKSIDE tuotteita kyllä ostetaan jos on tatjouksessa. Mutta ei ruokaa ei missään tapauksessa. 

Lidl on ensimmäinen joka eriksee ottaa hedelmäpussista hinnan. 

MUTTA katsokaa suomen kaupoissa otetaanko 2 g taaraa muovipussista. Vähältä tuntuu, mutta pitkän päälle hintaa tulee melkoisesti. Samoin muut esin perunapussit miten niiden taara on määritetty.

Ei oteta, mitä sä nyt oikein horiset. Siis tarkoitatko S- ja K-ryhmää?

Vierailija
1800/2909 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jossain äiti kirjoitti, että poliisit olivat hyvin pahoillaan. Hyvä, että poliisit tulivat. Varmaan sai vartijakin puhuttelun, että koita nyt vähän järkeä käyttää, jos sitä päästä edes löytyy. Missään ei sanottu, että poliisit olisivat tyrineet. Varmaan lohduttivat lasta, koska olihan tuo vartijan toiminta täysin absurdia.

Tämä onkin "jännää" että - kuten ketjussa on pari kertaa otettu puheeksikin - poliisit olivat pahoillaan ja ihmettelivät kaupan toimintaa niin täällä tiedetään ja jankataan kuinka se tyttö nyt vaan on varas. Epätoivoisimmat selittävät että poliisilla ei ole valtaa sitä päättää vaan kaupalla ja jos kauppa katsoo tulleensa ryöstetyksi niin silloin se on ryöstetty. Miksi sama systeemi ei toimi siviiliasioissa? Jos minä katson että henkilö xx on tehnyt minua kohtaan rikoksen niin sitten se on niin, sanoo poliisi mitä tahansa. Olen laittanut taloni seinään kyltin "ilmoitan kaikki varkaudet poliisille" ja ommellut takkiini lapun jossa sama teksti - ja sen varkaudenhan määrittelen minä, ei muut.

Kyllä se nyt olet sinä, joka täällä toimii sekä syyttäjänä että tuomarina. Vartijat toimivat yksityisten turvallisuuspalveluiden lain mukaan, ei silloin todistella syyllisyyttä, tahallisuutta tai rikoslain tulkintaa. 

Kyllä heidän pitäisi vähän puhutella lasta, jolloin selviäisi, että oliko tilanne ihan vain vahinko, saatanan syöpäläinen.

Sitten äiti nostaisi metelin lapsen kuulustelusta, joka ei kuulu vartijan tehtäviin vaan poliisin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan seitsemän