9 vuotiaan lapsen kiinniotto 59 centin muovipussin takia on järjettömin juttu jonka olen kuullut aikoihin
Ymmärrän toki, täällä on varmasti käyty aiheesta keskustelua. En vain oikeasti pysty ymmärtämään millään tasolla tälläistä ihmisten käytöstä. Ei mitään järjenhiventäkään, jää väkisin miettimään onko kyseisellä vartijalla jotain ongelmia, miten tälläinen ihminen voi ylipäätään edes päästä minkäänlaiseen työhön missä ollaan tekemisissä ihmisten kanssa.
Mikä ihmisiä oikein vaivaa, onko joillakin järjenvalo loppunut kokonaan.
Kommentit (2676)
Ja lisää:
"Ainakin itsellä nousi tukka pystyyn kun luin Markku Virtasen vastinetta mihin vastasit.
Mikäli yrityksessä missä olin töissä eläkeikään asti mahdollinen vartija olisi toiminut Virtasen kertomalla tavalla, niin alta aikayksikön vartionitiliikkeen kanssa sopimus olisi irtisanottu saman tien.
Lisäksi vartiointiliike olisi saanut kuusinumeroisen laskun yrityksellemme tulleesta mainehaitasta vartijan toiminnan vuoksi.
Muuten työlainsäädännön mukaan työnantajalla on oikeus periä työntekijältä tahallisesti yritykselle aiheutettama taloudellisen vahingon suuruinen korvaus.
Tuli oltua työuran aikana 30 vuotta erilaisissa luottamustoimissa työpaikalla.
Työsuojelulaki ja työlainsäädäntöä tuli enenmänkin kahlattua läpi.
Siinä vartijalla viikon kurssin jälkeen menee äkkiä sormi suuhun kun joutuu lain kanssa tekemisiin."
Harmi, kun nuo käytetyt kuukautissiteet ei pysy kiinni. Mutta ne voi viedä ilman roskapussia taloyhtiön roskikseen. Katselkoot naapurit niitä.
Meillä on turkiskuoriaisia. Vien imurin pölypussin kerrostalon ulkoroskikseen. Roskapusseihin en enää rahaa tuhlaa.
Noh, mun on valitettavasti todettava, että mun 11 v vois tehdä ton. Laskea mässyt tarkoin ja paljon rahat riittää, Jos se muovipussi ylittäisi rahojen riittävyyden niin voisi olla skannailevinaan ja lähteä maksamatta pussia. Nytkin se hinta on noussut, niin voi yllättää.
Tiedän, olen vuoden huono äiti, mutta olen tekemisissä tuon kanssa. Kuulemma liiankin fiksu ikäisekseen. Kovasti meillä puhutaan koko ajan siitä, mikä on väärin tai oikein, toivottavasti järkeentyy.
Vierailija kirjoitti:
Harmi, kun nuo käytetyt kuukautissiteet ei pysy kiinni. Mutta ne voi viedä ilman roskapussia taloyhtiön roskikseen. Katselkoot naapurit niitä.
Mitä väliä
Vierailija kirjoitti:
Se on sentään positiivista, ettei kukaan ketjussa vajaaksi, vaja kiksi ja r e t a r d i k s i määritelty kiistänyt :)
Mitäpä se kiistäminen vaikuttaisi? Sun tavoitteena on provota, se ei onnistunut.
Harmittaako?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä
Kokoomus leikkasi tuet. Muuttakoot itse omakotitaloon.
Vierailija kirjoitti:
Olisi hyvä, jos kaupoilla olisi joku raja, minkä alle menevät näpistykset sallittaisiin. Köyhät ja lapset eivät joutuisi syyttä kärsimään.
Mun mielestä alle 15 vuotias saa näpistää max. 1500 euron arvosta. Siis kerralla.
Ehkä jotkut teistä, jotka tuomitsette tuon tytön, olette itse tehneet pahempia tekoja kuin tuo tyttö.
Ei ole mitään selviä ja varmoja todisteita siitä, että tyttö olisi tahallaan yrittänyt varastaa muovikassia.
Hänelle olisi pitänyt tarjota mahdollisuus maksaa se muovikassi.
Vierailija kirjoitti:
Noh, mun on valitettavasti todettava, että mun 11 v vois tehdä ton. Laskea mässyt tarkoin ja paljon rahat riittää, Jos se muovipussi ylittäisi rahojen riittävyyden niin voisi olla skannailevinaan ja lähteä maksamatta pussia. Nytkin se hinta on noussut, niin voi yllättää.
Tiedän, olen vuoden huono äiti, mutta olen tekemisissä tuon kanssa. Kuulemma liiankin fiksu ikäisekseen. Kovasti meillä puhutaan koko ajan siitä, mikä on väärin tai oikein, toivottavasti järkeentyy.
Meillä kaupasta lapset pyytää kassalta pussia jos ei oo rahaa ostaa ja saavat ihan ilmaseksi niitä pikkupusseja.
Käytetyt kortsut voi heittää taloyhtiön roskikseen ja kissan kakat ilman roskapussia.
Kokoomus leikkasi. Ei osteta enää roskapusseja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kyllä vähän ihmeellistä että jos joku tekee kamalan rikoksen ja ilmiselvästi on tekijä niin julkisuudessa (poliisi, media ym) ei häntä syylliseksi nimitä koska heillä ei ole siihen oikeutta ennen tuomioistuimen syylliseksi toteamista vaan epäillyksi niin täällä tavalliset ihmiset kilvan huutavat kurkku suorana kuinka tyttö on varas, jopa paatunut rikollinen. Minäkin muistutan nyt kunnianloukkauksesta ja siitä että vaikka näpistelijöitä ja varkaita nuorissa ja lapsissa (kuten aikuisissakin) onkin ei kukaan täällä voi varmaksi sanoa että ko tyttökin on sellainen.
No tämä. Ihan käsittämätöntä että aikuiset anonyymeina hyökkäävät lapsen kimppuun kun r*iskaajilla, m*urhaajilla ym on on oikeus olla pelkkä epäilty niin tästä lapsesta väkisin tehdään varma syyllinen.
Lapsi oli epäilty, kunnes se vartija totesi ettei se ole maksanut kaikkia tuotteita.
Lapsi ei vain ole rikosoikeudellisessa vastuussa, muuten se olisi saanut sakot poliisilta.
Se ettei ole vastuussa teostaan ei poista tekoa.
Olipa asia miten vain ei meidän asia ole huudella lasta myymälävarkaaksi. Kunnianloukkauksesta onko jotkut koskaan kuulleet?
Mites itse? Etkö juuri haukkunut kanssakeskustelijoitasi ja vartijaa ja kauppaa alatyylisesti, todennut että onpas hyvä ettei jollakulla ole lapsia ja väittänyt kaupan toimineen väärin?
Eipä tarttis heistäkään noita ikäviä totuuksia laukoa, jos heillekin ihmisyys ja inhimillisyys olisivat tärkeämpiä, kuin 59 senttiä.
S-ryhmä on haastanut oikeuteen 16-vuotiaan tytön joka varasti voirinkelin. Arvo: 30snt
Haastanut oikeuteen.
Oikeus tuomitsi tytön.
Miten rikosten tuomitseminen on poissa ihmisyydestä? Ihan itse nuo tekee rikoksensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä jos olet valtion viraston puhelinpalvelussa? Puhelu asiakkaan kanssa kelassa menossa. Katkaisee vain puhelun ja vastaa omaan puhelimeen.
Kyllä. Minä asiakkaana todellakin ymmärtäisin, jos virkailija sanoisi, että hetkinen anteeksi, nyt näyttää siltä, että 9 v tyttärellä on joku hätä voinko soittaa myöhemmin.
Vai onko ihmisille ihan tavallista, että lapset soittelee ja tuntemattomat numerot heti perään? Eikö säikähdetä kuoliaaksi?
Ehkä tolle äidille tulee paljon puheluita, jos on vastuullisessa työssä.
Mä olen vastuullisessa työssä ja puhelin soi harvoin.
Jos ensin tulisi omalta lapselta puhelu, perään tuntematon numero niin varmasti vastaisin.
Osaan painaa luuria sanomatta sanaakaan jos siellä olisi Elisan myyjä (jotka ei muuten soita tuntemattomasta numerosta)
No voi voi, varmaan se kattaakin kaikki vastuullisen työn työpaikat, joita Suomesta löytyy, jos just SULLE ei soiteta! Miten vastuullista työtä teet? Vahdit, että maali varmasti työmaalla kuivuu?
Kissan vessalaatikon voi tyhjentää suoraan taloyhtiön roskikseen. En osta enää edes roskapusseja.
Vierailija kirjoitti:
Perustuvatkohan Lidlin toimintamallit Gestapon vai Stasin ohjesääntöihin, vai ovatko kenties jopa niiden molempien hybridi, siten että molempien pahimmat puolet on yhdistetty?
Oli miten oli, kyllähän Seppo Räty taisi olla oikeassa. Etenkin kun muistetaan että n. neljäsosa Saksan kansasta loikkasi sujuvasti yhdestä H:sta toiseen H:hon, eli Hitleristä Honeckeriin. Ja kuin irvokkaana vitsinä, sen DDR:n toinen D tosiaankin on lyhenne sanasta Demokratische! Eipä siinä ole sillä kansanosalla paljoa järki päätä pakottanut joka on loikannut sujuvasti diktatuurista toiseen, kansallissosialistisesta kommunistiseen. Eikä taida ihan aina järki päätä pakottaa edelleenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, että 9-vuotiaan kohdalla kutsutaan poliisi paikalle. Kun skannaamatta on jäänyt muovipussi.
Mikä olisi ratkaisusi tähän ongelmaan?Puhuminen. Sulle ehkä vaikea konsepti. Ja sun ikäluokallesi.
Eli puhumalla saadaan näpistykset kuriin? Ok, kiitos panoksestasi
Ei vaja kki, vaan erotetaan vahingot oikeista näpistyksistä ja varkauksista. Tämän tajuaminenkin sinulle liian haastavaa 🤷
Vierailija kirjoitti:
Lapseton lienee asiasta samaa mieltä?
Ja kauppakin jo myönsi häntä koipien välissä mokanneensa.
Kauppa = Kaupan sometilin ylläpito (mahdollisesti joku viestinnän tyttönen)
Tarkennamme ohjeistusta. Siinä kova häntä koipien välissä kommentti.
Jengi linkkarissa otti sen lähinnä vttuiluna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kyllä vähän ihmeellistä että jos joku tekee kamalan rikoksen ja ilmiselvästi on tekijä niin julkisuudessa (poliisi, media ym) ei häntä syylliseksi nimitä koska heillä ei ole siihen oikeutta ennen tuomioistuimen syylliseksi toteamista vaan epäillyksi niin täällä tavalliset ihmiset kilvan huutavat kurkku suorana kuinka tyttö on varas, jopa paatunut rikollinen. Minäkin muistutan nyt kunnianloukkauksesta ja siitä että vaikka näpistelijöitä ja varkaita nuorissa ja lapsissa (kuten aikuisissakin) onkin ei kukaan täällä voi varmaksi sanoa että ko tyttökin on sellainen.
No tämä. Ihan käsittämätöntä että aikuiset anonyymeina hyökkäävät lapsen kimppuun kun r*iskaajilla, m*urhaajilla ym on on oikeus olla pelkkä epäilty niin tästä lapsesta väkisin tehdään varma syyllinen.
Lapsi oli epäilty, kunnes se vartija totesi ettei se ole maksanut kaikkia tuotteita.
Lapsi ei vain ole rikosoikeudellisessa vastuussa, muuten se olisi saanut sakot poliisilta.
Se ettei ole vastuussa teostaan ei poista tekoa.
Olipa asia miten vain ei meidän asia ole huudella lasta myymälävarkaaksi. Kunnianloukkauksesta onko jotkut koskaan kuulleet?
Mites itse? Etkö juuri haukkunut kanssakeskustelijoitasi ja vartijaa ja kauppaa alatyylisesti, todennut että onpas hyvä ettei jollakulla ole lapsia ja väittänyt kaupan toimineen väärin?
Eipä tarttis heistäkään noita ikäviä totuuksia laukoa, jos heillekin ihmisyys ja inhimillisyys olisivat tärkeämpiä, kuin 59 senttiä.
S-ryhmä on haastanut oikeuteen 16-vuotiaan tytön joka varasti voirinkelin. Arvo: 30snt
Haastanut oikeuteen.
Oikeus tuomitsi tytön.
Miten rikosten tuomitseminen on poissa ihmisyydestä? Ihan itse nuo tekee rikoksensa.
Jos kassa laskuttaa liikaa niin myyjästä suoraan rikosilmoitus. Varastaa asiakkaiden ruokia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tämä lapsi oppisi jos ei tule seuraamuksia? Varastaminen on rikos. Nyt se on muovipussi, teininä lonkerot, aikuisena jo ollaan kassalla puukon kanssa. Eli kyllä, pitää kitkeä käytös jo nuorena.
Oppisi mitä? Että älä koskaan ikinä mokaa missään?
Älä varasta.
Vaikka vassari-mamma sanoisikin että on ok varastaa jos haluaa jotain oikein paljon eikä rahat riitä tai kokee teon olevan punch-up
Ymmärrän toki sen, että näpistys se on pienikin näpistys ja siihen on toimintaohjeensa, mutta kun kyse on tuon ikäisestä lapsesta ja maksamaton tuote oli se muovikassi, niin kyllä siinä pitäisi kenen tahansa aikuisen ymmärtää, että kyseessä on todennäköisesti vahinko. Joko lapsi on vain unohtanut maksaa muovipussin, tai sitten ei ole edes ymmärtänyt, että muovipussikin maksaa.
Kamalan traumaattinen kokemus tehty lapselle, kun siinä olisi järkevästi toimiva aikuinen vain selittänyt, että muovipussitkin on maksullisia niin käydäänpä yhdessä kuittaamassa tämäkin pois, sattuuhan niitä virheitä, muitta muistat sitten ensikerralla ja kaikki hyvin.