Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eikö teitä omakotitalossa asujat pelota asua sellaisessa?

Vierailija
06.03.2026 |

Itse muutin kerrostaloon pelon takia. 

Omakotitalot on helppo kohde ryöstää ja kaikille muille vilunkiveikoille. 

Kerrostalossa on naapureita ja muita ihmisiä , ääntä ympärillä joten on turvallinen olo. 

Kommentit (83)

Vierailija
61/83 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei todellakaan pelota. Meillä on hyvämaineinen okt-alue, jossa supermukava naapurusto. Kaikki katsovat yhteistuumin alueen perään. Jos joku outo auto vaikka kiertelisi ja näyttäisi siltä että ei ole puhtaat jauhot pussissa, siitä tulee viesti alueen wa-ryhmään. Ylipäätään on hyvä yhteishenki alueella, tavaroita voi kysyä lainaan, tyhjennetään naapurin postit loma-aikoina jne. Yhteisöllistä, muttei yhtään tungettelevaa, pihalla saa olla aivan omassa rauhassa silti. Mutta on mukava tietää, että tarvittaessa avunpyyntö tavoittaa yhdellä viestillä useita kymmeniä naapureita heti jos hätilanne tulisi. 100% varmasti apua tulisi juosten paikalle. 

Meillä on myös pari koiraa, pihavalot syttyvät liikkeentunnistumella, turvalukot ja useampi poistumistie. 

Koen turvallisuutta lisäävänä ettei ole mitä sattuu nistejä, hörhöjä, vaihtuvia vuokralaisia jne. seinänaapureina. Jos on itse tulen kanssa varovainen, on turvallista. Ei tarvitse miettiä miten muut sammuttavat kynttilät, kahvinkeittimet, saunan jne. Puistattava ajatuskin tuo, että pitäisi jakaa seinä ventovieraiden kanssa.

Vierailija
62/83 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrostalossa pelkäisin juoppoja naapureita jotka soittelee ovikelloa ja entinen asukas voi tulla asuntoon teetetyllä lisäavaimellaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/83 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei todellakaan pelota. Meillä on hyvämaineinen okt-alue, jossa supermukava naapurusto. Kaikki katsovat yhteistuumin alueen perään. Jos joku outo auto vaikka kiertelisi ja näyttäisi siltä että ei ole puhtaat jauhot pussissa, siitä tulee viesti alueen wa-ryhmään. Ylipäätään on hyvä yhteishenki alueella, tavaroita voi kysyä lainaan, tyhjennetään naapurin postit loma-aikoina jne. Yhteisöllistä, muttei yhtään tungettelevaa, pihalla saa olla aivan omassa rauhassa silti. Mutta on mukava tietää, että tarvittaessa avunpyyntö tavoittaa yhdellä viestillä useita kymmeniä naapureita heti jos hätilanne tulisi. 100% varmasti apua tulisi juosten paikalle. 

Meillä on myös pari koiraa, pihavalot syttyvät liikkeentunnistumella, turvalukot ja useampi poistumistie. 

Koen turvallisuutta lisäävänä ettei ole mitä sattuu nistejä, hörhöjä, vaihtuvia vuokralaisia jne. seinänaapureina. Jos on itse tulen kanssa varovainen, on turvallista. Ei tarvitse miettiä miten muut sammuttavat kynttilät, kahvinkeittimet, saunan jne. Puistattava ajatuskin tuo, että pitäisi jakaa seinä ventovieraiden kanssa.

Meilläkin on alueella oma whatsapp-ryhmä. Enpä muuten ole tullut tuota turvallisuussiaa ajatelleeksikaan! Siis tosiaan, sieltä hätäviesti tavoittaa meilläkin kolmisenkymmentä taloa/asuntoa, ellei enemmän. Nopeammin apu sitä kautta on paikalla kuin häken lähettämä. Meillä asuu alueella useampi poliisi ja useita lääreitä.

Vierailija
64/83 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

>voron on hyvä siellä harrastella vaikka mitä kun napsauttaa hälytyspiuhat poikki.

Mitkä ihmeen hälytyspiuhat? Anturit ja ja hälytin ovat langattomia. 

Vierailija
65/83 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerrostalossa kun avaa kämppänsä oven niin se saattaa olla se viimeinen kerta.

Siellä on kyllä aina se ovisilmä ja jos huutaa, niin aina joku kuulee!

Olen asunut kaikissa eri asuinmuodoissa ja pelännyt. 
Omakotitalo on siitä hankala, kun kaikki laittaa nykyään korkeat lauta-aidat lääninsä ympärille ajattelematta, että voron on hyvä siellä harrastella vaikka mitä kun napsauttaa hälytyspiuhat poikki.

Itse pidän krstaloa kaikkein turvallisempana etenkin yksinäiselle ihmiselle.

En jaksaisi elää moisessa pelossa ja epäluuloisuudessa. Vaikka ei kai sille mitään voi, ei ainakaan ilman apua. Ei ole normaalia pelätä noin kovasti. 

Vierailija
66/83 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset tykkää omakotitaloista, että ei naapureita lähimain. Itse asun taajamassa omakotitalossa,pihaa on. Vanha talo ja vanha tontti,eli tontilla on kokoa. Itse olen sen verran outo,että ihailen omakotitaloja jotka on jääny ison kaupungin keskelle tai muuten vain outoon paikkaan,kun ympärille rakennetaan. Mikäs sen ihanempi olis kun asua omakotitalossa,jonka ympärille tai lähettyville rakennetaan kaikki palvelut ja hyvät liikenneyhteydet. Ilman seinänaapureita.

Vierailija
67/83 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri pelon vuoksi päätin jo lapsena, että aikuistuttuani muutan kerrostaloon. Ja näin tein 55 vuotta sitten. Täällä on turvallista, ihmisiä liikkuu rapussa ja on päällä, sivuilla ja alla. Kuuluu elämisen ääniä.

Mökillä kyllä uskallan olla yksin. 

Vierailija
68/83 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Olen hyvissä väleissä kotitontun kanssa ja kaulin löytyy keittiöstä. Reissuun lähtiessä suojaan talon loitsimalla.

Vierailija
69/83 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän pelottaisi asua kerrostalossa maamujen ja mielenvikaisten kanssa.

Vierailija
70/83 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonhan se riippuu naapurustosta. Jos maalla on rikollisia naapurissa, niin voi kyllä vähän pelottaa. Ennen meillä oli, mutta ovat kaikki kuolleet ja viimeinen istuu elinkautista. Ammuskelivat humalassa järvellä ym. kivaa ja oli lähin naapuri, joten ei ollut kovin turvallinen olo. Osaa muita naapureita häiritsivät ja varastelivat tavaroita, meitä eivät onneksi häirinneet, en tiedä miksi. 

Murtomiehiä varten on kamerat ja ovipuhelimet ja saksanpaimenkoira. Eivät ne kyllä huumeissa olevia ihmisiä pysäytä, mutta toisaalta uskon, etteivät ne köyhiin torppiin niin tulekaan, kun ei ole muuta varastettavaa kuin vanha auto. 

Vierailija
71/83 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljonhan se riippuu naapurustosta. Jos maalla on rikollisia naapurissa, niin voi kyllä vähän pelottaa. Ennen meillä oli, mutta ovat kaikki kuolleet ja viimeinen istuu elinkautista. Ammuskelivat humalassa järvellä ym. kivaa ja oli lähin naapuri, joten ei ollut kovin turvallinen olo. Osaa muita naapureita häiritsivät ja varastelivat tavaroita, meitä eivät onneksi häirinneet, en tiedä miksi. 

Murtomiehiä varten on kamerat ja ovipuhelimet ja saksanpaimenkoira. Eivät ne kyllä huumeissa olevia ihmisiä pysäytä, mutta toisaalta uskon, etteivät ne köyhiin torppiin niin tulekaan, kun ei ole muuta varastettavaa kuin vanha auto. 

Ps. Tuo siis on kesämökki, lähes koko kesän siellä asuvat iäkkäät vanhempani ja välillä mekin käymme. Ehkä nuo rikolliset ovat talvella käyneet katsomassa mökin, ettei mitään varastettavaa ole.

Vierailija
72/83 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakotitalossamme tehdään usein ilkivaltaa, varastetaan, tuodaan toisten tavaroita ym. Pimeellä ei uskalla paljoa ulkoilla vaikka naapurit näkyy ikkunasta.

Vierailija
73/83 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko keski-Suomessa vielä se mies, joka tuijottaa ikkunoista sisälle omakotitaloissa ja tiirikoi lukkuja. Siitä oli neljä vuotta sitten juttu lehdessä, että liikkui Kainuun alueella ja jossain keski-Suomessa.

Vierailija
74/83 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainahan sitä jotain voi sattua kohdalle. zombit vähän huolettaa ne tulis kellarin ikkunoista nopee sisälle

Vierailija
75/83 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerrostaloasujat eivät huomioi lukitustaan lainkaan. Eipä ole pitkää aikaa siitä kun isossa kaupungissa kymmeniä kerrostaloasuntoja ryöstettiin postiluukun kautta.  "koukulla" tultiin sisään eli postiluukusta sopivalla metallivarrella lukko auki. Koukun estäminen vaatisi noin 10 euron lisäasennukset.

Kauan ihmeteltiin, että mitä tapahtuu ennenkuin joku tajusi, että rikolliset riehuu.

Edes hätäkeskus ei osannut reagoida kun tuli hätäpuheluita, että asunnossa on käyty, kaikki viety ja mitään murtojälkiä ei ole. 

Tosi turvallista toi kerrostaloasuminen. Ja osaavat asukkaat! Iso peukku!

Mulla on kerrostalo-asunnossa rotweiler ja dobermanni.

Vierailija
76/83 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi? Ikkunani ovat panssarilasia. Karhu-ryhmä varmaan pääsisi halutessaan sisään mutta vain järeillä välineillä.

Lukkoammattilaisella kesti 30 minuuttia avata ovi kun olin jättänyt avaimet kotiin.

Millään rähinäremmillä ei ole kovin hyviä mahdollisuuksia päästä sisään ja siinä vaiheessa koko ryhmä on kuvattu rekisteritunnuksineen pilvipalvelun levylle.

Asun linnassani erittäin mielelläni ja voin riehua halutessani äänekkäästi kellon ympäri eikä kukaan häiriinny eikä minua häiritä koskaan.

Kuningas asuu upeassa linnassaan ja tavallinen kansa lähiökerrostaloissa, jos kerran sitä haluavat. Omakotitalo on todella upea etuoikeus enkä luovu siitä koskaan. 

Vau. Mulla on sata vuotta vanhat ikkunalasit, ovessa iha tavallinen Abloy joka ei ole koskaan lukossa. Oven edessä harja kun olen poissa kotoa. Riistakamera on, mutta vain siilihavaintoja varten. Yksi äänekäs paimenkoira kodinturvajoukkona.

Ei ole koskaan ollut mitään häiriötä.

Vierailija
77/83 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, asun kerrostalossa. Mun kaveri kuuluu moottoripyöräjengiin ja sanoi, että jos joku tekee mulle jotain niin hän hoitaa asian, myös jos joku käy käsiksi kadulla.

Vierailija
78/83 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, asun kerrostalossa. Mun kaveri kuuluu moottoripyöräjengiin ja sanoi, että jos joku tekee mulle jotain niin hän hoitaa asian, myös jos joku käy käsiksi kadulla.

Eli hänen moottoripyöräjengikaverit  käy jututtamassa tekijää.

Vierailija
79/83 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli hänen moottoripyöräjengikaverit  käy jututtamassa tekijää.

Kaikkiin naisiin kadulla ei kannata koskea, vaikka näyttää tavallisilta.

Vierailija
80/83 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa väkivaltarikoksista jotka eivät tapahdu julkisella paikalla tapahtuvat kerrostaloissa