Eikö teitä omakotitalossa asujat pelota asua sellaisessa?
Itse muutin kerrostaloon pelon takia.
Omakotitalot on helppo kohde ryöstää ja kaikille muille vilunkiveikoille.
Kerrostalossa on naapureita ja muita ihmisiä , ääntä ympärillä joten on turvallinen olo.
Kommentit (64)
taas sai mummo vuoden lisä aikaa asua vanhassa riihessään. toisaalta hyvä ettei tule älypieruineen kerroksiin.
Kerrostaloasujat eivät huomioi lukitustaan lainkaan. Eipä ole pitkää aikaa siitä kun isossa kaupungissa kymmeniä kerrostaloasuntoja ryöstettiin postiluukun kautta. "koukulla" tultiin sisään eli postiluukusta sopivalla metallivarrella lukko auki. Koukun estäminen vaatisi noin 10 euron lisäasennukset.
Kauan ihmeteltiin, että mitä tapahtuu ennenkuin joku tajusi, että rikolliset riehuu.
Edes hätäkeskus ei osannut reagoida kun tuli hätäpuheluita, että asunnossa on käyty, kaikki viety ja mitään murtojälkiä ei ole.
Tosi turvallista toi kerrostaloasuminen. Ja osaavat asukkaat! Iso peukku!
Minut on ryöstetty 24/7h valvotussa 4 tähden hotellissa yöpyessäni kaupungissa. Nukun nykyään hotelleissa hälyttimien ja veitsen kanssa.
Asun yksin isossa omakotitalossa aiva maaseudulla enkä pelkää yhtään. Ovet on lukossa vaan öisin ja kun olen poissa kotoa, auton ovet esim. ei koskaan. Täällä kyllä kaikki kylällä kiinnittää huomiota, jos olisi jotain epämääräistä liikehdintää. Mikään ei ole niin tarkka kuin oikea maalaisyhteisö :D Ja ihanaa kun saa kulkea pihalla vaikka alasti ja öisin katsella revontulia tai täysin valosaasteetonta tähtitaivasta.
Ei täältä pysty tavaroita lastaan ja muutenkaan hiippailemaan niin ettei useampi naapuri näe. Ilmeisen hankala paikka varkaille kun ei ole ikinä niitä käynyt. 😁
Sinkku nainen, asunut -ja asun edelleen- omakotitalossa yksin taajamassa kahdesti elämässäni. Ei todellakaan pelota mikään. Viime viikolla olin jostain kumman syystä jättänyt ulko-oven auki kun iltapissatin koirat, aamulla huomasin että ovi on auki sepposen selällään 😂 Telttatetkeilen, vaellan ja matkustelen asunto-autolla Euroopassa yksin, eikä silloinkaan pelota.
En anna pelon estää tekemästä asioita, joita haluan elämässä toteuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua taas pelottaa kerrostaloALUEELLA. Ei pelota että joku murtautuu kotiin vaan huumeiden käyttäjät jotka norkoilee lähellä, aggressiiviset naapurit ym. sekopäät joita kyllä kerrostalolähiöt houkuttelee.
Aamen. Voin olla varma siitä että tälle asuinalueelle, jolle omakotitaloni on rakennettu, ei ikinä tule moisia pesiytymään. Ei niillä ole varaa hankkia puolen millin, millin taloja. Parinkymmenen vuoden aikana vain kaksi taloa naapurustosta on vaihtanut omistajaa, ja yhtä asiallisiin kuin edellisetkin omistajat.
Varkaat tulee paremmille asuinalueille tietty.
Aidattu piha, lukittu portti ja valvontakamerat.
Meillä on isohko koira, joka kyllä ilmoittaa kutsumattomista vieraista ja pelottelee murtoveikot pois. Lisäksi tietysti kunnon aita ja portti. Ei ole koskaan pelottanut.
Vierailija kirjoitti:
Uskaltaisin asua omakotitalossa kaupungin lähiössä, mutta en syrjäseudulla kaukana kaikesta, näin yksin asuvana naisena.
Mä taas asun mielummin nimenomaan yksin, kaukana kaikesta. Kukaan ei pölli fillaria, ei edes renkaita tai satulaa. Autosta ei viedä rekisterikilpiä, eikä hajoteta lukkoja. Tontilla kukaan ei riehu eikä räyhää, minkäänlaisia hörhöjä ei pyöri huudeilla, Roskakatos pysyy siistinä, kukaan ei jätä rikkinäisiä kenkiä, telkkareita, pyykinpesukoneita lojumaan. Ei tupakan nastoja, koiran paskoja. Nuo vain esimerkkinä.
No jaa. Meillä ei ole edes kaikki ovet lukossa yleensä, eikä ole kukaan vielä kutsumatta sisälle tullut. Piha näyttää varmaan siltä, ettei kannata vaivautua.
Minulla on kaapissa Kärkkäisestä ostettu varsijousi. Sillä kun ampuu "naulan päähän", niin eiköhän tokene.
Jos joutuu vankilaan niin saa hetken hengähtää, kun ei työ stressi ahdista.
Enemmän löytäisin huolenaiheita kerrostalossa. Etenkin uusista taloista puuttuu lähes järjestään lakisääteiset palokatkot, kun on halvalla tehty kiireessä. Omakotitalosta pääsee ikkunasta karkuun, jos reitti ulko-ovelle on tukossa ja talossa palaa. Kerrostalossa jos asut vaikka 5. kerroksessa, ja rappu on täynnä savua, niin nalkissa olet. Mulla oli naapureina muutamia todella dementoituneita vanhuksia sekä yksi sisällä röökaaja, ja kyllä se välillä jännitti, koska jotain sattuu.
Mietitytti myös, mitä tuon sisällä röökaajan käryt tekevät omalle terveydelle vuosien mittaan, kun välillä haju tuli hormista omaan asuntoon eli hiukkasia tuli myös.
Lisäksi kerrostalossa avain asuntoosi on käytännössä aina jonkun tuntemattoman hallussa. Meillä oli eläköitynyt isännöinnin työntekijä, joka kävi välillä hakemassa isännöinnistä kassakaapista yleisavainta, jos joku oli lukinnut itsensä ulos, ja isännöinti myös luovutti avaimen sille, vaikkaei ollut enää palkkalistoilla. Oli sellainen epävirallinen harrastetalkkari.
Mitä ihmettä pitäisi pelätä? Aloittajak kommentti kuulostaa siltä kuin joka ikinen omakotitalo tulisi ennen pitkää ryöstetyksi ja näinhän ei suinkaan ole. Kuten moni kommentoija on tuonut tässä ketjussa ilmi, kerrostaloasuminen voi olla myös pelottavaa.
Väittäisin, että "vilunkiveikko" pelästyisi minua enemmän ja jos pääsisi ehjänä karkuun niin näkisi painajaisia vuosia jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Väittäisin, että "vilunkiveikko" pelästyisi minua enemmän ja jos pääsisi ehjänä karkuun niin näkisi painajaisia vuosia jälkeen.
Tuskin
Asuin yksin äitini talossa hänen kuoltuaan talovahtina ja kyllä pelotti. Jotenkin kerrostalossa on kaikki äänet tottunut laittamaan naapureiden piikkiin, mutta talossa olet ihan yksin, oli vielä paukkupakkaset joten kyllähän talo ääntelee lämpövaihteluiden mukaan, siinä kun takkaa lämmittelee.
Onneksi talo meni kaupaksi nopeasti, ihan muutamassa viikossa. Olisin varmaan seonnut siellä. Ei pelkästään se "pelko", mutta myös suru ja kaikki muistot siihen vielä päälle. Ja joo, olenhan itse siinä talossa asunut ja kasvanut, mutta en ollut siellä yleensä koskaan yksin pitkiä aikoja. Sekin oli inhottavaa kun siellä välillä näkyi koskemattomassa lumessa jälkiä, että aamulla huomasin lumesta kuinka joku oli yöllä käynyt oven takana, muttei kuitenkaan ollut pimpottanut. Tämä tapahtui kaksi kertaa ja sitä ei enää voi laittaa vilkkaan mielikuvituksen piikkiin. Eikä ollut missään "huonolla alueella" talo.
Ja ennen kuin joku tulee sanomaan niin ei, en ole ollut missään somessa, jossa olisin ulissut äitini kuolemaa ja heti puoli Suomea tietää kuinka sen talo on nyt tyhjänä. Edes työkaverini eivät tienneet kuin sen, että äitini kuoli, en kertonut kellekään asuvani siinä talossa sen myyntiajan yksin.
Mutta joo, hienoa jos jotkut tykkää asua omakotitalossa, mutta mun juttu se ei ole. Olen asunut kerrostalokämpässäni hyvällä alueella yli 20 vuotta, mitään häiriöitä ei ole ollut, nämä on omistusasuntoja.
Vierailija kirjoitti:
Kerrostalossa kun avaa kämppänsä oven niin se saattaa olla se viimeinen kerta.
Siellä on kyllä aina se ovisilmä ja jos huutaa, niin aina joku kuulee!
Olen asunut kaikissa eri asuinmuodoissa ja pelännyt.
Omakotitalo on siitä hankala, kun kaikki laittaa nykyään korkeat lauta-aidat lääninsä ympärille ajattelematta, että voron on hyvä siellä harrastella vaikka mitä kun napsauttaa hälytyspiuhat poikki.
Itse pidän krstaloa kaikkein turvallisempana etenkin yksinäiselle ihmiselle.
Vierailija kirjoitti:
Enemmän löytäisin huolenaiheita kerrostalossa. Etenkin uusista taloista puuttuu lähes järjestään lakisääteiset palokatkot, kun on halvalla tehty kiireessä. Omakotitalosta pääsee ikkunasta karkuun, jos reitti ulko-ovelle on tukossa ja talossa palaa. Kerrostalossa jos asut vaikka 5. kerroksessa, ja rappu on täynnä savua, niin nalkissa olet. Mulla oli naapureina muutamia todella dementoituneita vanhuksia sekä yksi sisällä röökaaja, ja kyllä se välillä jännitti, koska jotain sattuu.
Mietitytti myös, mitä tuon sisällä röökaajan käryt tekevät omalle terveydelle vuosien mittaan, kun välillä haju tuli hormista omaan asuntoon eli hiukkasia tuli myös.
Lisäksi kerrostalossa avain asuntoosi on käytännössä aina jonkun tuntemattoman hallussa. Meillä oli eläköitynyt isännöinnin työntekijä, joka kävi välillä hakemassa isännöinnistä kassakaapista yleisavainta, jos joku oli lukinnut itsensä ulos, ja isännöinti myös luovutti avaimen sille, vaikkaei ollut enää palkkalistoilla. Oli sellainen epävirallinen harrastetalkkari.
Krs-taloon voi myös laittaa jonkin lisälukon sisäpuolelle, niin voi rauhassa nukkua yönsä!
Vierailija kirjoitti:
Sinkku nainen, asunut -ja asun edelleen- omakotitalossa yksin taajamassa kahdesti elämässäni. Ei todellakaan pelota mikään. Viime viikolla olin jostain kumman syystä jättänyt ulko-oven auki kun iltapissatin koirat, aamulla huomasin että ovi on auki sepposen selällään 😂 Telttatetkeilen, vaellan ja matkustelen asunto-autolla Euroopassa yksin, eikä silloinkaan pelota.
En anna pelon estää tekemästä asioita, joita haluan elämässä toteuttaa.
Olisinpa sä. Elät mun unelmaa, mä olen henkeen ja vereen luontoihminen ja haluaisin vain autolla telttailla pitkin poikin ja myös asua jossain pienessä mökissä keskellä korpea.
Mutta en uskalla. Miten te jotkut ootte niin rohkeira ja pelottomia? Eihän muakaan elukat pelota ollenkaan, ihmiset sen jatkuvan pelon ja epävarmuuden tunteen aiheuttaa.
Yhtä hyvin kerrostaloihin tehdään murtoja. Varsinkin kellarikomerot ja häkkivarastot, eikä kukaan huomaa kun vasta sitten kun on käyty.
dobermann syö innokkaimmat murtomiehet
Sisään saattaa joku päästä, mutta takaisin ulos sitten jätesäkeissä. Laitan toki biojäteastiaan, sivistyneessä yhteiskunnassahan tässä elellään.