Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos nainen on 168 cm pitkä, minkä painoisena hän on hoikka, normaalipainoinen ja ylipainoinen?

Vierailija
06.03.2026 |

Jos on siis ihan normaali kehonkoostumus, eikä käy salilla eli ei ole juurikaan lihaksia.

Kommentit (123)

Vierailija
101/123 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

45 kg hoikka, 55 kg normaalipainoinen, 60kg ja siitä ylöspäin lihava.

45 kg on alipaino.

Vierailija
102/123 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä joku 50-55kg?

Itse olen hoikka mies 186cm ja n. 65kg.

Jos on siro luusto eikä hirveästi lihasmassaa, niin sitten joo. 48 tai alle hoikka, alle 45 laiha, yllä mainittu normaali. Yli 55 on jo vähän kertynyt ylimääräistä, mutta varsinaista lihavuuden tai ylipainon rajaa en osaa sanoa.

Roteva luusto ja massiiviset lihakset voi muuttaa tilannetta paljonkin. Lihaksissa on vieläpä erilaisia tyyppejä. Toisilla on kestävyysurheilijan pitkät ja ohuet lihakset, toisilla voimanostajan pulleat lihakset jne. 

Lisäksi moni kerryttää itseensä ihan ylimääräistä nestettä helposti jo kilon tai pari, yleensä alkoholilla. Sitäkään ei kaikilla ole. On siis monta tekijää, mitkä pitää huomioida. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/123 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen tuon pituinen. 55-60 kg olin laiha. 60-70 kg sopiva. Painan nyt 85 kg, enkä nyt ihan läskiksi koe itseäni vieläkään. Näytän edelleen hyvältä, mutta painoa pitäisi saada kyllä alas.

Vierailija
104/123 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se riippuu  luustostakin, ei noin voi kysellä. 

Vierailija
105/123 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä joku 50-55kg?

Itse olen hoikka mies 186cm ja n. 65kg.

Järkyttävän laiha olet mieheksi. Eihän tuolla kilomäärällä mies oli kuin kuivan kesän hintelä orava. Jos mies on 185cm, niin 85kg on käytännössä minimi, jotta on vähän lihastakin ja siihen painoon ei vielä ole yhtään pullea. Oma mieheni on 187 ja painaessa tuon 85-90 on suorastaan laiha. Vasta 95-100 alkaa vyötäröllä olla löysää, mutta sekin menee vielä collegen alle piiloon. 

Ei välttämättä, jos on nuori tai kestävyysurheilijan mallinen. Mieheni on nuorena ja urheilullisena ollut noissa mitoissa ja niin taisi olla poikakin. Molemmat mielettömässä kunnossa ja voimaa kuin härässä. Mies ei edes ole kestävyysurheilijatyyppinen, vaan harteikas ja saa helposti lihasmassaa. Silti 90 kg painossa jo selvästi vatsakas. Ei näitä aina pysty selittämään. 

Vierailija
106/123 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

BMI on loppujen lopuksi ihan kelpo mittari kaikilla paitsi runsaasti lihasmassaa omaavilla. Eli katso sieltä taulukosta.

Vierailija
107/123 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika jännä, että normaalipainon haitarin on miltei 20 kiloa!

Eli olet normaalipainoinen sekä haitarin ylä- että alapäässä.

Eipä oikeastaan koska ruumiinrakenteita on niin erilaisia. Vertaa koirapuolelta esimerkiksi whippet ja bulldog. Koko (korkeus)  sama suunnilleen mutta ruumiinrakenne aivan eri ja tietenkin paino. Kumpikin oman tyyppinsä normaali mitä painoon tulee.

No ei ole. Tuo on läskien itsekusetusta, "mulla on isot luut". Ei ole, sinä olet vain lihava. 

Vierailija
108/123 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

53-60 kg hoikka, 60-70 kg normaalipainoinen, yli 70 kg ylipainoinen. Alle 53 kg alipainoinen. Nämä voi tarkistaa BMI-laskurista.

Nyt ei varmaan kyselty populaatiotason tilastollisia arvioita vaan ihan normaalien ihmisten näkemystä. 

Sinun ap olisi nimenomaan pitänyt omassa aloituksessasi mainita, jos et halua virallista tietoa vastaukseksi. Haluat siis kuulla ihmisten mielipiteitä? Luulen, että suurin osa on samaa mieltä BMI:n kanssa, vain harvan mielipide eroaa merkittävästi.

Luulen että kukaan ei ole sitä mieltä että BMI 25, joka vastaa treenaamattomalla ihmisellä jotain likemmäs kolmenkympin rasvoja, olisi hoikka tai edes normaalipainoinen. Mies noissa rasvoissa olisi jo kunnon laarditankkeri, naiset saa vähän eteen fysiologiastaan mutta edelleenkään en jaksa uskoa että kukaan vakavalla naamalla sanoisi normaalipainoiseksi. 

Naiselle 20-30 rasvaprosentti on normaali, edes 30 ylitys ei tee naisesta läskiä. Alle 20 ei saisi mennä, tosin urheilijoilla saattaa mennä. Mutta usein heilläkin jää kuukautiset sitten pois, kun rasvaprosentti laskee liikaa, eihän huippu-urheilu oikeasti ole terveellistä.

Älä jaksa. Naisen normaalit rasvat on siinä 22 nurkilla. 

Vierailija
109/123 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon 172 ja 74,5 kg taitaa olla muulla normaalipainon yläraja, mutta käyn salilla joten olin ihan hoikan näköinen jo noissakin  mitoissa. Iän myötä on rasvaa kertynyt 20 kg enemmän ja sitä tässä juuri laihduttelen. Osallistun ketjuun koska nuoret vaativat itseltään hirveitä suorituksia. Varsinkin jos olette maalta, teette fyysistä työtä tai olette monen kersan äitejä (nostelut työ) niin kyllä se ylipainon puolelle lipsahtaa jos omaatte yhtään testosteronia. ITselläni on ollut aina sen ylituotanto niin lihaksiakin tulee kuin miehelle. 

Sanoisin että normihoikka on tämä tuote-esimerkki (en sano näin naista halventaakseni päinvastoin - käsittääkseni kyselijänä joku tindermies joka hämmästelee kun yksi nainen on uskaltanut laittaa rehellisesti painonsa näkyviin ja miettii nyt tämän deittimarkkina-arvoa) vielä 68-72-kiloisenakin.

Vierailija
110/123 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä! Jo vuosia on yksilöllisesti katsottu tätä asiaa. Kehonkoostumus kun on paljon moninaisempi asia kuin BMI. Tärkeämpi kuin paino, on se mikä sun kropan balanssi on. Minä olen ollut koko ikäni tasapainossa ja olen painanut 16-25-vuotiaana 45 kg, 25-30-vuotiaana 58kg, saanut kaksi lasta 32 ja 35-vuotiaana, ennen raskauksia painanut painanut 63 ja 60 kiloa, synnytysten jälkeen 70 ja 73 kiloa. Nyt esivaihdevuosissa 46-vuotiaana painoni on noin 75 kiloa. En ole missään tapauksessa missään kohtaa ollut laiha tai lihava. Pituuteni on 169cm. BMI mittaa todella huonosti ihmisen kokoa. 

Juuri näin. Varsinkin naisilla hormonitasapaino vaikuttaa todella paljon painoon, on silkkaa hulluutta puhua BMIstä kuvaamaan ihmistä muutoin kuin sairaalloisissa tilanteissa. Vain sairaalloisen laiha tai sairaalloisen lihava on järkevää BMIllä mitata. Minulla heitti kilpirauhasarvot raskauden jälkeen ja painoni nousi BMIn ylipainorajan yli. Lääkäri totesi minua katsoessaan että en mä kyllä millään susta obeesina voi kirjata. 

Jos nousee pari kiloa BMIn yli, niin ei se lääketieteen osalta ole mikään kriittinen tila. Et sinä silti hoikka ole, jos on pituutta 168 ja painoa 75kg.

Itselläkin oli raskausmyrkytys minkä seurauksena paino nousi. Ei kukaan sanonut missään vaiheessa, että olin ylipainoinen, vaikka BMIn mukaan olinkin.

Sana hoikka on semanttista hölinää. Olen BMIn mukaan ylipainoinen, todellisuudessa en ole. En ole hoikkakaan sillä mittarilla mikä hoikka-sanalla ymmärretään. Olen sopusuhtainen ja terve. Juuri siksi BMI on todella huono mittari yksilötasolla. 

Minäkin kuulun siihen porukkaan, jolla hormoneista johtuva paino (eli nestekertymä suurimmaksi osaki) menee rintoihin ja lantioon. Toki muös naisena alavatsa on ns. hormonivatsa hyvin helposti. Jos vain BMItäni katsottaisiin sen perusteella, nämä tietäjät sanoisi at minua ylipainoiseksi. Noh, en ole. 

Noh, todellakin olet jos BMI on yli 25. Yli 20 näkee jo sokea Reettakin että on selvästi plösö, puhumattakaan siitä kun mennään yli 25. Tuosta näkee hyvin että 20-22 rasvat on naisen "normaalipaino", 25 alkaa jo laihaläskistyä ja siitä ylöspäin ollaan jo näkyvästi läskistyneitä. 

https://kubexfitness.com/blog/body-fat-percentages-actually-look-like/

Vierailija
111/123 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt ihan oikeasti, 70 kg tuolla pituudella on lihava!! 65 menee just ja just normiksi. Katsokaa peiliin ja olkaa rehellisirehellisiä itsellenne.

No ei ole. Katso itse peiliin. Ja ei, älä katso kroppaasi vaan sieluasi. 

Vaikea katsoa sellaista mitä ei ole. Toisin kuin ne läskit. 

Vierailija
112/123 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse koen tuossa mitassa, että 55kg olen hoikka, mutta 60kg on jo ylimääräistä pyöreyttä, joka häiritsee. 

Vierailija
113/123 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se riippuu  luustostakin, ei noin voi kysellä. 

Ei riipu. 

Vierailija
114/123 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

BMI on loppujen lopuksi ihan kelpo mittari kaikilla paitsi runsaasti lihasmassaa omaavilla. Eli katso sieltä taulukosta.

Ei ole. Se ei ole edes erityisen kelpo mittari siihen mihin se on kehitetty, eli väestötason tilastolliseen analyysiin. Yksilötasolla sillä ei tee hevonvittuakaan. 

Vierailija
115/123 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 168 cm ja vastaan omasta näkökulmastani:

63 kg olen hoikan näköinen, mutta joudun tarkkailemaan jatkuvasti mitä syön.

68 kg olen ehkä parhaimmillani, koska paino on helpohko ylläpitää ja näytän hyvältä. 

70 kg on paino, jossa olen pari viimeistä vuotta ollut ja tämä vielä menettelee.

74 kg olen nyt ja selkeästi ylipainoinen, semmoinen emäntä-look, mahaa on ja rinnat saavat ylävartalon näyttämään isolta. Olo on raskas. Kovasti yritän tsempata, että saisin ruokavalion taas kohdilleen.

Vierailija
116/123 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon 172 ja 74,5 kg taitaa olla muulla normaalipainon yläraja, mutta käyn salilla joten olin ihan hoikan näköinen jo noissakin  mitoissa. Iän myötä on rasvaa kertynyt 20 kg enemmän ja sitä tässä juuri laihduttelen. Osallistun ketjuun koska nuoret vaativat itseltään hirveitä suorituksia. Varsinkin jos olette maalta, teette fyysistä työtä tai olette monen kersan äitejä (nostelut työ) niin kyllä se ylipainon puolelle lipsahtaa jos omaatte yhtään testosteronia. ITselläni on ollut aina sen ylituotanto niin lihaksiakin tulee kuin miehelle. 

Sanoisin että normihoikka on tämä tuote-esimerkki (en sano näin naista halventaakseni päinvastoin - käsittääkseni kyselijänä joku tindermies joka hämmästelee kun yksi nainen on uskaltanut laittaa rehellisesti painonsa näkyviin ja miettii nyt tämän deittimarkkina-arvoa) vielä 68-72-kiloisenakin.

Et todellakaan ollut hoikan näköinen tuon painoisena. Hoikan näköinen on jossain 17-20 rasvoissa. 

Vierailija
117/123 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 168 cm ja vastaan omasta näkökulmastani:

63 kg olen hoikan näköinen, mutta joudun tarkkailemaan jatkuvasti mitä syön.

68 kg olen ehkä parhaimmillani, koska paino on helpohko ylläpitää ja näytän hyvältä. 

70 kg on paino, jossa olen pari viimeistä vuotta ollut ja tämä vielä menettelee.

74 kg olen nyt ja selkeästi ylipainoinen, semmoinen emäntä-look, mahaa on ja rinnat saavat ylävartalon näyttämään isolta. Olo on raskas. Kovasti yritän tsempata, että saisin ruokavalion taas kohdilleen.

Jos et ole kilpatason fitness-urheilija niin et ole hoikan näköinen 63 kiloisena. 

Vierailija
118/123 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kyllä vähän komppaan tuota, että rasvaprosentin ollessa lähempänä 30 ei voi olla hoikan näköinen.

Perustelu: mulla itsellä on aina paino ollut lähempänä BMI ylärajaa ja rasvat lähellä 30. Rasva on kertynyt lantioon ja rintoihin, eli vyötärö pysynyt kapeana, ja vatsalihakset siten erottuneet selvästi. Huijasin aika pitkään itseäni, että olen todella hoikka. En ollut, ihan keskiverto ja "pehmeä". 

Se onkin sitten eri keskustelu, että mistä kukin tykkää. Huippumallilook? Pehmeä ja kurvikas? Bikinifitness? Näillä kaikilla on kuitenkin eri BMI ja rasvaprosentti, vaikka olisivatkin kaikki normaalipainossa.

Vierailija
119/123 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

50-60kg, hoikka ja normi. 65kg plus alkaa olla pyöreä ja 75kg plus ylipainoinen tai lihava. 

Vierailija
120/123 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mie sanoa nainen laiha alle 50kg. Sopiva kun painaa n. 63-67kg. Siis pituus 168cm

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi neljä