Jos nainen on 168 cm pitkä, minkä painoisena hän on hoikka, normaalipainoinen ja ylipainoinen?
Jos on siis ihan normaali kehonkoostumus, eikä käy salilla eli ei ole juurikaan lihaksia.
Kommentit (106)
kASAPANO,OHJUS, DYNAMIITTI, KULLI JOKO rÄJÄHTÄÄ.
Vierailija kirjoitti:
Aika jännä, että normaalipainon haitarin on miltei 20 kiloa!
Eli olet normaalipainoinen sekä haitarin ylä- että alapäässä.
Eipä oikeastaan koska ruumiinrakenteita on niin erilaisia. Vertaa koirapuolelta esimerkiksi whippet ja bulldog. Koko (korkeus) sama suunnilleen mutta ruumiinrakenne aivan eri ja tietenkin paino. Kumpikin oman tyyppinsä normaali mitä painoon tulee.
Vyötärönympärys on melko hyvä mittari normaalipainoon. Terveysongelmat alkavat naisella kun vyötärönympärys on yli 80cm. Miehillä muistaakseni reilu 90cm. Tätä ei oikein voi selitellä lihaksilla sun muulla, vaan kertoo viskeraalirasvan kertymisestä, mikä on aina haitallista.
Vierailija kirjoitti:
Tämä! Jo vuosia on yksilöllisesti katsottu tätä asiaa. Kehonkoostumus kun on paljon moninaisempi asia kuin BMI. Tärkeämpi kuin paino, on se mikä sun kropan balanssi on. Minä olen ollut koko ikäni tasapainossa ja olen painanut 16-25-vuotiaana 45 kg, 25-30-vuotiaana 58kg, saanut kaksi lasta 32 ja 35-vuotiaana, ennen raskauksia painanut painanut 63 ja 60 kiloa, synnytysten jälkeen 70 ja 73 kiloa. Nyt esivaihdevuosissa 46-vuotiaana painoni on noin 75 kiloa. En ole missään tapauksessa missään kohtaa ollut laiha tai lihava. Pituuteni on 169cm. BMI mittaa todella huonosti ihmisen kokoa.
Juuri näin. Varsinkin naisilla hormonitasapaino vaikuttaa todella paljon painoon, on silkkaa hulluutta puhua BMIstä kuvaamaan ihmistä muutoin kuin sairaalloisissa tilanteissa. Vain sairaalloisen laiha tai sairaalloisen lihava on järkevää BMIllä mitata. Minulla heitti kilpirauhasarvot raskauden jälkeen ja painoni nousi BMIn ylipainorajan yli. Lääkäri totesi minua katsoessaan että en mä kyllä millään susta obeesina voi kirjata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
53-60 kg hoikka, 60-70 kg normaalipainoinen, yli 70 kg ylipainoinen. Alle 53 kg alipainoinen. Nämä voi tarkistaa BMI-laskurista.
BMI on todettu vuosia sitten ihan fuulaksi. Oletko koskaan tavannut normaali-ihmistä?
Normaali-ihmisen paino menee aika kivuttomasti BMI:n mukaan. Vasta kun treenaa kunnolla ja alkaa olla paljon lihasta alkaa BMI mennä pieleen. Perehdy asioihin, vai yritätkö selittää oman ylipainosi pois?
Ei mene.
-Lääkäri
Olen 34v, 163 cm ja painan 70 kg. Olen pari vuotta kasvattanut lihasmassaa ja olen terveempi kuin koskaan. Jos rasvaa tippuisi vielä 5 kg, näyttäisin jo omaan makuun liian hoikalta. Ihmiset arvioi aina 10 kg kevyemmäksi kuin olen. Tiimalasivartalo ja sopusuhtainen rakenne sen tekee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
53-60 kg hoikka, 60-70 kg normaalipainoinen, yli 70 kg ylipainoinen. Alle 53 kg alipainoinen. Nämä voi tarkistaa BMI-laskurista.
Nyt ei varmaan kyselty populaatiotason tilastollisia arvioita vaan ihan normaalien ihmisten näkemystä.
Sinun ap olisi nimenomaan pitänyt omassa aloituksessasi mainita, jos et halua virallista tietoa vastaukseksi. Haluat siis kuulla ihmisten mielipiteitä? Luulen, että suurin osa on samaa mieltä BMI:n kanssa, vain harvan mielipide eroaa merkittävästi.
Luulen että kukaan ei ole sitä mieltä että BMI 25, joka vastaa treenaamattomalla ihmisellä jotain likemmäs kolmenkympin rasvoja, olisi hoikka tai edes normaalipainoinen. Mies noissa rasvoissa olisi jo kunnon laarditankkeri, naiset saa vähän eteen fysiologiastaan mutta edelleenkään en jaksa uskoa että kukaan vakavalla naamalla sanoisi normaalipainoiseksi.
Naiselle 20-30 rasvaprosentti on normaali, edes 30 ylitys ei tee naisesta läskiä. Alle 20 ei saisi mennä, tosin urheilijoilla saattaa mennä. Mutta usein heilläkin jää kuukautiset sitten pois, kun rasvaprosentti laskee liikaa, eihän huippu-urheilu oikeasti ole terveellistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä! Jo vuosia on yksilöllisesti katsottu tätä asiaa. Kehonkoostumus kun on paljon moninaisempi asia kuin BMI. Tärkeämpi kuin paino, on se mikä sun kropan balanssi on. Minä olen ollut koko ikäni tasapainossa ja olen painanut 16-25-vuotiaana 45 kg, 25-30-vuotiaana 58kg, saanut kaksi lasta 32 ja 35-vuotiaana, ennen raskauksia painanut painanut 63 ja 60 kiloa, synnytysten jälkeen 70 ja 73 kiloa. Nyt esivaihdevuosissa 46-vuotiaana painoni on noin 75 kiloa. En ole missään tapauksessa missään kohtaa ollut laiha tai lihava. Pituuteni on 169cm. BMI mittaa todella huonosti ihmisen kokoa.
Juuri näin. Varsinkin naisilla hormonitasapaino vaikuttaa todella paljon painoon, on silkkaa hulluutta puhua BMIstä kuvaamaan ihmistä muutoin kuin sairaalloisissa tilanteissa. Vain sairaalloisen laiha tai sairaalloisen lihava on järkevää BMIllä mitata. Minulla heitti kilpirauhasarvot raskauden jälkeen ja painoni nousi BMIn ylipainorajan yli. Lääkäri totesi minua katsoessaan että en mä kyllä millään susta obeesina voi kirjata.
Jos nousee pari kiloa BMIn yli, niin ei se lääketieteen osalta ole mikään kriittinen tila. Et sinä silti hoikka ole, jos on pituutta 168 ja painoa 75kg.
Itselläkin oli raskausmyrkytys minkä seurauksena paino nousi. Ei kukaan sanonut missään vaiheessa, että olin ylipainoinen, vaikka BMIn mukaan olinkin.
Nyt ihan oikeasti, 70 kg tuolla pituudella on lihava!! 65 menee just ja just normiksi. Katsokaa peiliin ja olkaa rehellisirehellisiä itsellenne.
Vierailija kirjoitti:
Olen 34v, 163 cm ja painan 70 kg. Olen pari vuotta kasvattanut lihasmassaa ja olen terveempi kuin koskaan. Jos rasvaa tippuisi vielä 5 kg, näyttäisin jo omaan makuun liian hoikalta. Ihmiset arvioi aina 10 kg kevyemmäksi kuin olen. Tiimalasivartalo ja sopusuhtainen rakenne sen tekee.
Ei vaan lihasmassa. Olen itsekin tiimalasi, mutta kun lihasmassa tippunut, niin en minä hoikalta näytä, vaikka olen samoissa painoissa, kuin sinä. Ihmisillä nyt vaan ei ole tapana tulla suoraan sanomaan läskiksi, kun heilutaan lievän ylipainon rajalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
BMI on todettu vuosia sitten ihan fuulaksi. Oletko koskaan tavannut normaali-ihmistä?
Normaali-ihmisen paino menee aika kivuttomasti BMI:n mukaan. Vasta kun treenaa kunnolla ja alkaa olla paljon lihasta alkaa BMI mennä pieleen. Perehdy asioihin, vai yritätkö selittää oman ylipainosi pois?
Ei mene.
-Lääkäri
- Palstalääkäri (elämänkoulusta)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nousee pari kiloa BMIn yli, niin ei se lääketieteen osalta ole mikään kriittinen tila. Et sinä silti hoikka ole, jos on pituutta 168 ja painoa 75kg.
Itselläkin oli raskausmyrkytys minkä seurauksena paino nousi. Ei kukaan sanonut missään vaiheessa, että olin ylipainoinen, vaikka BMIn mukaan olinkin.
Sana hoikka on semanttista hölinää. Olen BMIn mukaan ylipainoinen, todellisuudessa en ole. En ole hoikkakaan sillä mittarilla mikä hoikka-sanalla ymmärretään. Olen sopusuhtainen ja terve. Juuri siksi BMI on todella huono mittari yksilötasolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika jännä, että normaalipainon haitarin on miltei 20 kiloa!
Eli olet normaalipainoinen sekä haitarin ylä- että alapäässä.
Eipä oikeastaan koska ruumiinrakenteita on niin erilaisia. Vertaa koirapuolelta esimerkiksi whippet ja bulldog. Koko (korkeus) sama suunnilleen mutta ruumiinrakenne aivan eri ja tietenkin paino. Kumpikin oman tyyppinsä normaali mitä painoon tulee.
Tämä. Samallakin ihmisellä terveen painon alue on hyvin sen parikymmentä kiloa. Ulkonäköasiat ovat sitten toinen asia, jokainen anorektikkokin pitää itseään liian lihavana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläkin oli raskausmyrkytys minkä seurauksena paino nousi. Ei kukaan sanonut missään vaiheessa, että olin ylipainoinen, vaikka BMIn mukaan olinkin.Sana hoikka on semanttista hölinää. Olen BMIn mukaan ylipainoinen, todellisuudessa en ole. En ole hoikkakaan sillä mittarilla mikä hoikka-sanalla ymmärretään. Olen sopusuhtainen ja terve. Juuri siksi BMI on todella huono mittari yksilötasolla.
Minäkin kuulun siihen porukkaan, jolla hormoneista johtuva paino (eli nestekertymä suurimmaksi osaki) menee rintoihin ja lantioon. Toki muös naisena alavatsa on ns. hormonivatsa hyvin helposti. Jos vain BMItäni katsottaisiin sen perusteella, nämä tietäjät sanoisi at minua ylipainoiseksi. Noh, en ole.
Normaalipainoinen: 53-70 kg
Yipainoinen: 71+ kg
Hoikka: 53-59 kg (hoikalle ei ole virallista määritelmää mutta ymmärrän sen tarkoittavan normaalipainon alemmalla puolella olevaa)
Alipainoinen: alle 53 kg
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläkin oli raskausmyrkytys minkä seurauksena paino nousi. Ei kukaan sanonut missään vaiheessa, että olin ylipainoinen, vaikka BMIn mukaan olinkin.Sana hoikka on semanttista hölinää. Olen BMIn mukaan ylipainoinen, todellisuudessa en ole. En ole hoikkakaan sillä mittarilla mikä hoikka-sanalla ymmärretään. Olen sopusuhtainen ja terve. Juuri siksi BMI on todella huono mittari yksilötasolla.
Naisilla näin, miehillä osuu paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Nyt ihan oikeasti, 70 kg tuolla pituudella on lihava!! 65 menee just ja just normiksi. Katsokaa peiliin ja olkaa rehellisirehellisiä itsellenne.
No ei ole. Katso itse peiliin. Ja ei, älä katso kroppaasi vaan sieluasi.