Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos nainen on 168 cm pitkä, minkä painoisena hän on hoikka, normaalipainoinen ja ylipainoinen?

Vierailija
06.03.2026 |

Jos on siis ihan normaali kehonkoostumus, eikä käy salilla eli ei ole juurikaan lihaksia.

Kommentit (106)

Vierailija
41/106 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle paras paino 168cm pituisena on 59kg, käyn bodypumpissa ja liikun muutenkin suht paljon. Nyt muutama kilo enemmän, ja haluan bikinikuntoon kesäksi.

Mulle se oli noin 73 kiloa. Olin timmissä kunnossa, en mikään lauta ja peputon.

Vierailija
42/106 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

BMI -laskurista olisit voinutt tämän helposti tarkistaa itsekin, niin ei olisi tarvinnut aloitusta tehdä. 

Ali- tai ylipaino kun ei ole mielipideasia.

BMI on ihan hyvä arvo keskinkertaiselle kansalaiselle, mutta kehonkoostumus on parempi etenkin, jos harrastaa tavoitteellisesti jotakin urheilua. Itsekin olen aina uuden lääkärin mielestä ylipainoinen vaikka rasvaprosentti oli viime mittauksessa 12,2%. Olen siis BMI:n mukaan neljä kiloa ylipainoinen.

AP:han kyselikin juuri sellaisen 168 cm pitkän keskivertokansalaisen painorajoja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/106 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 64 kiloisena aika pullukka. Mulla kaikki kertyy vyötärölle. Nyt 57 kiloa ja lihasprosentti 38 on juuri sopiva oman kehon rakenteelle. 

Vierailija
44/106 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

45 kg hoikka, 55 kg normaalipainoinen, 60kg ja siitä ylöspäin lihava.

Mulla loppui menkat, kun paino laski tasan 50 kiloon. Sun mielestä normaalia? Ok. Lääkärin mielestä ei ollut, vaan hoidettiin anoreksiana.

Vierailija
45/106 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain joskus 80-luvulla neuvon että omapituus  ja siitä pois 100-105, niin on normaalipaino. Esim. 168-105= 63 kg. 

Hoikka jos on oma pituus-110 niin tulee 58 kiloa ja omapituus -115 niin on jo alipaino. Mun kohdalla se tekisi että 153 cm pituus ja -115 niin olisin jo tosiaan luukurki valmiina arkkuun (38 kg) ja oma pituus -105 niin olisin 48 kiloa ja se on liian vähän, joten ei ihan päde.  Mutta jollain pidemmällä ihmisellä voi toimia tai sitten ei. Itse olen ihan tyytyväinen 60 kiloinen, ikää jo 56 v. ja pääasia että kaupasta saa siivoa vaatetta ja henki kulkee kun juoksee ylämäkeen. 

BMI kai on paras laskuri. 

Vierailija
46/106 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outo kysymys. Normaalipainoinen ihminen on hoikka, se on luonnollinen fysiologinen ihmisen olomuoto. Normaalipainoisella ihmisellä näkyy kumartuessa farkkujen vyötärönappi. Jos vatsa peittää sen, on yli normaalipainon. 

Vierailija
47/106 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karkeasti sanottuna on normaalipainoinen 58 kiloisena ja hoikka jos paino on tuon alle ja ylipainoinen jos painoa on enemmän.

Toki ruumiinrakenne vaikuttaa, mutta enemmistö ei ole mitenkään erityisen kevyt- eikä raskasrakenteisiakaan joten sellainen paino mikä osuu siihen bmi-haarukan keskivaiheille on se oma normaalipaino.

Jostain syystä yleensä / aina pidetään omana ja tavoiteltavana normaalipainona sitä painoa joka on just siinä normibmi:n ylärajan tuntumassa. Se kuitenkin on se oma luontainen normaalipaino vain heille jotka on niitä raskastekoisia jässiköitä ruumiinrakenteeltaan.

Vierailija
48/106 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

60kg, 70kg, 80kg

Vierailija
49/106 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen hoikka ja siro rakenteeltani. Pituuteni on 156 cm ja painan 60 kg.

No et ole.

Minä samanpainoinen,  mutta 10 cm pidempi. En pidä itseäni edes hoikkana, vaikka en ole kovin siro.

Mutta jos harhoissa on tyytyväinen, niin ei kai se keneltäkään ole pois.

Vierailija
50/106 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

53-60 kg hoikka, 60-70 kg normaalipainoinen, yli 70 kg ylipainoinen. Alle 53 kg alipainoinen. Nämä voi tarkistaa BMI-laskurista.

Nyt ei varmaan kyselty populaatiotason tilastollisia arvioita vaan ihan normaalien ihmisten näkemystä. 

Miksi mulla olisi joku näkemys toisten painoon? 

En mä tiedä tai osaa sanoa paljon jonkun random 168 senttisen ihmisen pitäisi painaa. Ei mulla ole edes esimerkkitapauksen ruumiinrakennekaan tiedossa.

Osaan sanoa lähinnä omasta painostani, että missä painossa itse olen tyytyväinen ja voin hyvin (olen 175cm).

Vierailija
51/106 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

53-60 kg hoikka, 60-70 kg normaalipainoinen, yli 70 kg ylipainoinen. Alle 53 kg alipainoinen. Nämä voi tarkistaa BMI-laskurista.

Muuten joo, mutta noi sun hoikat kuuluu kanssa normaalipainoon BMI:n mukaan.

Vierailija
52/106 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika jännä, että normaalipainon haitarin on miltei 20 kiloa!

Eli olet normaalipainoinen sekä haitarin ylä- että alapäässä.

Mitä jännää tossa on?

Vierailija
53/106 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisen hyväksyttävä maksimipaino on pituus miinus 110. Jokainen joka tuon ylittää on pullervo.

Se on miinus 100

Eikä ole. Ihminen on 3-ulotteinen. Ei normaalipainoa voi noin määritellä.7

Vierailija
54/106 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Outo kysymys. Normaalipainoinen ihminen on hoikka, se on luonnollinen fysiologinen ihmisen olomuoto. Normaalipainoisella ihmisellä näkyy kumartuessa farkkujen vyötärönappi. Jos vatsa peittää sen, on yli normaalipainon. 

Miten ihmeessä sä sen napin näet, jos ihminen kumartuu eteenpäin?

Vierailija
55/106 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen täsmälleen tuon pituinen 48v nainen ja ollut nuorena aikuisena 57kg ja siitä vähitellen 66kg missä olisin vuosia. Lasten jälkeen ja vaihdevuosissa paino on pikkuhiljaa kivunnut 79kiloon mikä on aivan liikaa. Tässä iässä itselle paras olisi varmasti se 70kg plus miinus 2kg suunnilleen. Olen suht muodokas ja kapea vyötärö (ei nyt enää) ja hoikat kasvot normaalipainon yläjajoillakin niin en ole kokenut ongelmaksi. Nyt toki laihtuminen haaveissa ja tavoitteena

Vierailija
56/106 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo riippuu täysin mikä on rasvaprosentti ja lihasten koko.

Esim 65kg voi olla tosi timmissä ja ns. hoikassa kunnossa, jos on rasvaprosentti alhainen mutta hyvän kokoiset lihakset, kun taas se, jolla on iso rasvaprosentti ja pienet lihakset näyttää kaksi kertaa isommalta.

Ap sanoi, ettei henkilö käy salilla eli hän tarkoittanee tavallista kansalaista. Kehonrakentajat on sitten erikseen. Suurimmalla osalla salillakin käyvijöistä lihaksien määrä ei ole mikään huomattava.

Vierailija
57/106 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä näytin järkyttävälle luurangolle alle 50- kokoisena. Vieraatkin ihmiset kauhistelivat laihuuttani ja näytin anorektikolle. Nyt olen 57-kiloa ja hoikka. 

Vierailija
58/106 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvipuistohullu kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

45 kiloisena mä olisin luuranko 😅

Olen itse 165cm, ja jo 47kg painoisena olin lähinnä luuranko. Xs-kokoiset vaatteet roikkuivat päällä, ja olin todella kaukana terveestä noin yleensä. 

55kg olin sitten hoikka.

Vierailija
59/106 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jaksaisi yhtään keskustelua enää BMI:stä. Tällaisiin ketjuihin tulee sata läskiä vinkumaan "suurista luista" ja siitä miten BMI on huono mittari kehonrakentajalle. Koska niinhän se on, että jos lihasmassaa kasvattaa ja aktiivisesti treenaa, niin BMI on huono mittari. Sanomatta jää tietenkin se, että tuollainen aktiiviurheilija kyllä tietää taas vallan hyvin, että onko kropassa ylimääräistä, tai että mitä lihaksia kropassa kannattaisi erityisesti vielä treenata. Ja sitten taas ne ketkä vinkuu BMI:n huonoudesta netissä on 99% varmuudella juuri niitä, keille se sopii mittariksi taas oikein hyvin.

Tämän palstan pirkkoja ja perttejä näkemättä uskallan sanoa aivan lonkalta, että 99%:lle palstalaisista BMI sopii mittariksi erittäin hyvin. Mutta koska se tosiaan joillekin muutamille harvoille ei sitten sovi, niin siitäpä saa possu taas hyvin syyn että miksei pysty tonkimaan. Paska mittari, joten otanpa uuden dallaspullan ja pysyn läskinä.

Vierailija
60/106 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle paras paino 168cm pituisena on 59kg, käyn bodypumpissa ja liikun muutenkin suht paljon. Nyt muutama kilo enemmän, ja haluan bikinikuntoon kesäksi.

Hassua, miten monille se paras ja oikea paino on 59 tai 69 kiloa, sen sijaan tosi harva sanoo ihannepainokseen 61 tai 71 kiloa. Tosiasiassahan paino vaihtelee helposti sen pari kiloa esimerkiksi sen mukaan, miten on liikkunut parin viime päivän aikana.