Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttääkö sinua koskaan oma lapsi?

Vierailija
06.03.2026 |

Minä en voi sille mitään, mutta tuo meidän kohta 4v. esikoinen ärsyttää minua jotenkin niin paljon, että kaipaisin hänestä lomaa. Perseily ja sekoilu alkaa klo 5.30 joka aamu, kun herää niin aikaisin, päiväunia ei enää suostu nukkumaan ja joskus yöunille meno venyy klo 22 saakka - silti herää 5.30. Riehuu, kiljuu, yrittää satuttaa, rikkoo leluja jne. Ja kyllä, meillä on kuri ja selkeät säännöt mitä tulee noudattaa! Mies pärjää hänen kanssa paremmin, mutta mulla on nyt tullut raja vastaan... Meillä myös pikkusisarus kohta 2v., joka ollut ihan alusta saakka aivan vastakohta käytökseltään.

Kommentit (67)

Vierailija
41/67 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Istuta se syöttötuoliin tai rattaisiin ja laita valjaat kiinni. Siinä ollessaan ei ainakaan pääse tekemään pahojaan.

Vierailija
42/67 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika pienillekin lapsille kannattaa sanallistaa asiat rauhallisesti.

Lapset opettelee syy-seuraussuhteita ja asioita sekä testaa aikuisen hermoja. Aikuinen joka pysyy rauhallisena on aikuinen johon lapsen on helpompi luottaa. 

Ei kannata rangaistuksia. Enemmän positiivista vahvistusta. Rangaistukset ei auta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/67 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki sellaiset syyseuraussuhteen näyttämiset esim. jos heität lelun ikkunaan, lelu menee pois. Tuon tyyppiset toki ok, turvallisuus edellä.

Mutta jäähyt ym ei opeta lapselle oikeita asioita.

Vierailija
44/67 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika pienillekin lapsille kannattaa sanallistaa asiat rauhallisesti.

Lapset opettelee syy-seuraussuhteita ja asioita sekä testaa aikuisen hermoja. Aikuinen joka pysyy rauhallisena on aikuinen johon lapsen on helpompi luottaa. 

Ei kannata rangaistuksia. Enemmän positiivista vahvistusta. Rangaistukset ei auta.

Muodikkaat keinot sanoitus ja positiivinen vahvistaminen tekevät vanhemmasta avuttoman lapsensa edessä. Suositella silloin voi hyvää käytöstä mutta ei pakottaa. Ilmiö on sama kuin silloin jos koko yhteiskunnan tasolla poistettaisiin rangaistukset käytöstä.

Vierailija
45/67 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iha sairas  vanhanpiian  paka ketju... pälislöön yksin 🐖🐖🤮🤮🤮🤮🤮

Pitäiskö sun mennä äidinkielen kurssille. 

Vierailija
46/67 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempikin on ihminen, ei kone tai sellainen jonka kanssa ei voi keskustella. Vanhemman ei tarvitse olla "lapsen yläpuolella" vaan vanhemman kannattaa kohdella lasta arvokkaasti.

Toki autismit, adhd:t ym tuo omat lisähaasteet mutta rangaistukset ja autoritäärisyys ei saa lasta sisäisesti motivoitumaan hyvään käytökseen ja se on pitkällä aikavälillä tärkeämpää 

Vierailija
47/67 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käyttäisi sanaa "ärsyttää", vähän raskaalla päällä voi joskus olla. 

Tunne ei ole silti sama kuin ärsyttävä ja paskaa jaaritteleva työkaveri joka häiritsee keskittymistä. 

Vierailija
48/67 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka päivä :D montakertaa päivässä ja kyllä ne ärsyttää tietosestikki. 

Vierailija
49/67 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvä se on rehellisesti myöntää että mun lapsi on helevetin ärsyttävä ja käskee korjaan käytöstään. tavote on kasvattaa ihminen jonka kanssa on mukavaa viettää aikaa

Vierailija
50/67 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhempikin on ihminen, ei kone tai sellainen jonka kanssa ei voi keskustella. Vanhemman ei tarvitse olla "lapsen yläpuolella" vaan vanhemman kannattaa kohdella lasta arvokkaasti.

Toki autismit, adhd:t ym tuo omat lisähaasteet mutta rangaistukset ja autoritäärisyys ei saa lasta sisäisesti motivoitumaan hyvään käytökseen ja se on pitkällä aikavälillä tärkeämpää 

Lapsi tarvitsee sen, että vanhempi on auktoriteetti. Samanvertaiseksi asettautuminen on turvatonta lapselle ja monella tavoin vaarallistakin. 

Hyvin haitallista on myös se, että huono käytös pyritään hyvin matalalla kynnyksellä tulkitsemaan autismiksi tai adhd:ksi koska koetaan, että normaalin lapsen ei kuuluisi käyttäytyä huonosti.

Vierailija
51/67 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei, kun olen tietoisesti jättänyt väliin tämän paskan elämästä. On elo paljon hauskempaa.

t: vela

Varmaan Joo.... ;D 

Vierailija
52/67 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toki sellaiset syyseuraussuhteen näyttämiset esim. jos heität lelun ikkunaan, lelu menee pois. Tuon tyyppiset toki ok, turvallisuus edellä.

Mutta jäähyt ym ei opeta lapselle oikeita asioita.

Jäähy opettaa lapselle sen, että vanhempia pitää totella. Ja sen, että huonokäytöksisen kanssa ei haluta leikkiä tai muuten olla. Molemmat ovat hyvin keskeisiä oppeja tulevaisuuden kannalta. Ei aikuisena töissäkään voi uhmata pomoa tai olettaa, että saa pitää paikkansa jos käyttäytyy ikävästi työkavereita tai asiakkaita kohtaan.

Vierailija
53/67 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai ärsyttää. Teini, joka ei siivoaisi koskaan huonettaan, kuljettaa sinne astioita, ei tuo pyykkejään, haluaisi vain pelata eikä lukea kokeisiin.

Pelikone pois! Meillä oli kotona asuessa tarkat säännöt pelaamisen suhteen. Puhelinki kulkeutu meidän huoneeseen arkena klo 22. Viikonloppuna rennompaa. Nyt nuorella lukuloma. Ens viikolla kirjoitukset alkaa. 2 ainetta kirjotti jo syksyllä, kolme nyt vielä edessä. Kyllä hän yliopistoon pääsee. Jotta pääsen kehumaan, siivoaa ja pesee pyykkinsä itse. Poika on ja asuu omillaan, itse halusi. Käy kyllä usein kotona ja yöpyykin. Ruokaakin osaa laittaa. 

Vierailija
54/67 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai ärsyttää. Teini, joka ei siivoaisi koskaan huonettaan, kuljettaa sinne astioita, ei tuo pyykkejään, haluaisi vain pelata eikä lukea kokeisiin.

Pelikone pois! Meillä oli kotona asuessa tarkat säännöt pelaamisen suhteen. Puhelinki kulkeutu meidän huoneeseen arkena klo 22. Viikonloppuna rennompaa. Nyt nuorella lukuloma. Ens viikolla kirjoitukset alkaa. 2 ainetta kirjotti jo syksyllä, kolme nyt vielä edessä. Kyllä hän yliopistoon pääsee. Jotta pääsen kehumaan, siivoaa ja pesee pyykkinsä itse. Poika on ja asuu omillaan, itse halusi. Käy kyllä usein kotona ja yöpyykin. Ruokaakin osaa laittaa. 

Ei hemmetti sentään. Tuon ikäinen on jo aikuinen, eikö osaa itse päättää puhelimensa ja peliaikansa? Mun lukioaikana ei ollut kännyköitä mutta ei meillä tuollaisessa lieassa eletty, ihan vapaata nuoren elämää on saanut elää

Vierailija
55/67 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei hemmetti sentään. Tuon ikäinen on jo aikuinen, eikö osaa itse päättää puhelimensa ja peliaikansa? Mun lukioaikana ei ollut kännyköitä mutta ei meillä tuollaisessa lieassa eletty, ihan vapaata nuoren elämää on saanut elää

Pitääkö sallia vastuuton ja oman tulevaisuuden vaarantava käytös vain siksi koska lapsi on jo teini?

Vierailija
56/67 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitääkö sallia vastuuton ja oman tulevaisuuden vaarantava käytös vain siksi koska lapsi on jo teini?

Rajansa kaikessa

Vierailija
57/67 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi tarvitsee sen, että vanhempi on auktoriteetti. Samanvertaiseksi asettautuminen on turvatonta lapselle ja monella tavoin vaarallistakin. 

Hyvin haitallista on myös se, että huono käytös pyritään hyvin matalalla kynnyksellä tulkitsemaan autismiksi tai adhd:ksi koska koetaan, että normaalin lapsen ei kuuluisi käyttäytyä huonosti.

-Nyt puhut ihan eri asioista kun mitä minä ja myös kasvatussuositukset.

Totta kai vanhempi on vastuussa ja määrittelee missä kulkee rajat. Mutta lapsi kyllä haluaa "totella" aikuista, jota hän kunnioittaa ja arvostaa. Ja se lähtee siitä, että aikuinen on luotettava ja turvallinen esimerkki ja lapsi voi luottaa siihen että hän saa näyttäää tunteensa aikuiselle.

Ja tuo että jotkut haluaaa diagnoosin siksi että voi selittää huonon käytöksen sillä on asia erikseen.

T. Ammattikasvattaja

Vierailija
58/67 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin voinut kirjoittaa itse ihan saman aloituksen. Veikkaan, että unettomuudesta johtuu suuri osa omaa tyytymättömyyttäni ja pahaa oloa.

Vierailija
59/67 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki psykopaatit ja muutkin hullut on olleet jonkun perheen lapsia. 

Vierailija
60/67 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-Nyt puhut ihan eri asioista kun mitä minä ja myös kasvatussuositukset.

Totta kai vanhempi on vastuussa ja määrittelee missä kulkee rajat. Mutta lapsi kyllä haluaa "totella" aikuista, jota hän kunnioittaa ja arvostaa. Ja se lähtee siitä, että aikuinen on luotettava ja turvallinen esimerkki ja lapsi voi luottaa siihen että hän saa näyttäää tunteensa aikuiselle.

Ja tuo että jotkut haluaaa diagnoosin siksi että voi selittää huonon käytöksen sillä on asia erikseen.

T. Ammattikasvattaja

Käytännössä vanhempi ei ole vastuussa eikä määrittele rajoja, jos sitä pidetään ei-toivottuna asiana ja pitkälti tabunakin, että lapsi opetetaan tottelemaan.

Homma ei voi perustua vain sille, että vanhempi yrittää olla positiivinen esimerkki ja saavuttaa lapsen luottamuksen.

Mitä tunteiden näyttämiseen tulee, niin lapselle ei pidä opettaa että epäystävällinen tai muuten huono käytös hyväksytään jos sitä perustellaan tunteiden näyttämisellä. Todellisia tai oletettuja tunteita ei pidä nostaa jalustalle palvonnan kohteiksi.