Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttääkö sinua koskaan oma lapsi?

Vierailija
06.03.2026 |

Minä en voi sille mitään, mutta tuo meidän kohta 4v. esikoinen ärsyttää minua jotenkin niin paljon, että kaipaisin hänestä lomaa. Perseily ja sekoilu alkaa klo 5.30 joka aamu, kun herää niin aikaisin, päiväunia ei enää suostu nukkumaan ja joskus yöunille meno venyy klo 22 saakka - silti herää 5.30. Riehuu, kiljuu, yrittää satuttaa, rikkoo leluja jne. Ja kyllä, meillä on kuri ja selkeät säännöt mitä tulee noudattaa! Mies pärjää hänen kanssa paremmin, mutta mulla on nyt tullut raja vastaan... Meillä myös pikkusisarus kohta 2v., joka ollut ihan alusta saakka aivan vastakohta käytökseltään.

Kommentit (67)

Vierailija
21/67 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se riitä että on säännöt vaan sääntöjen rikkominen pitäisi pystyä konkreettisesti estämään ja myös ylläpitämään omaa auktoriteettia. Siinä voi usein joutua käyttämään myös sellaisia keinoja mitkä koettelevat oman tai lähiympäristön etiikan ja moraalin rajoja. Lievemmät keinot kun eivät usein tepsi.

Kyllä meillä on nämä hallussa. Hetken toimii, kunnes tulee jonkun ajan päästä uusi "tihutyö" mieleen ja niin edelleen ja niin edelleen. Ap

Rajoita niin että ei pääse tekemään niitä tihutöitä? Ja tietysti kiellät jämäkästi joka kerta. Tuon ikäistä voi rangaistakin, ja pienellä kokeilemisella löytynee sellaiset rangaistukset mitkä häneen tepsivät eli mitkä ovat sellaisia mitä hän ei halua todellakaan kokea.

Vierailija
22/67 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää. 3veellä on kova uhma päällä. Joka asiaa pitää vastustaa. Välillä tunnen tulevani hulluksi, mutta sellaista se on. Kuuluu ikään ja menee jossain vaiheessa ohi. Minusta on ihan normaalia, että lapsi ärsyttää välillä. Ärsyttäähän se puolisokin ja on ihan aikuisesta ihmisestä kysymys. Vanhemmuuteen kuuluu kaikki negatiiviset tunteetkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/67 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ei koskaan ärsytä lapsemme, mutta silloin ärsyttää  hänen käytös, kun juuri niinä kiireisinä aamuina hän ei haluaisi herätä yöunilta ja siitä se kaiken vastaan vänkääminen alkaa, kunnes ollaan ajettu päiväkodin pihaan.

Olen ratkaissut asian niin, että herätän hänet ihan vähän aikaisemmin jos ei herää omatoimisesti (hyvinä päivinä herää juuri ennen kuin olisin herättämässä muutenkin), jotta siinä on aikaa kiukuta tai jäädä vaikka muutamaksi minuutiksi heräilemään vielä, olen varannut seuraavan päivän vaatteet valmiiksi ja tehnyt muutkin aamun hommat ennakkoon. Jso meinaa itsellä palaa hermo, sanon että äiti käy nyt jäähyllä ja saatan käydä rääkäsemässä ulkona vit tu oikein olan takaa ja palaan sitten.

Eikö se olisi lapsi jonka olisi syytä päätyä sinne jäähylle mikäli vänkää tai tekee muuta kielletty? Ei oikeudessakaan tuomari tuomitse itseään vankilaan.

Vierailija
24/67 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua ei koskaan ärsytä lapsemme, mutta silloin ärsyttää  hänen käytös, kun juuri niinä kiireisinä aamuina hän ei haluaisi herätä yöunilta ja siitä se kaiken vastaan vänkääminen alkaa, kunnes ollaan ajettu päiväkodin pihaan.

Olen ratkaissut asian niin, että herätän hänet ihan vähän aikaisemmin jos ei herää omatoimisesti (hyvinä päivinä herää juuri ennen kuin olisin herättämässä muutenkin), jotta siinä on aikaa kiukuta tai jäädä vaikka muutamaksi minuutiksi heräilemään vielä, olen varannut seuraavan päivän vaatteet valmiiksi ja tehnyt muutkin aamun hommat ennakkoon. Jso meinaa itsellä palaa hermo, sanon että äiti käy nyt jäähyllä ja saatan käydä rääkäsemässä ulkona vit tu oikein olan takaa ja palaan sitten.

Tuokin ärsyttävää, ymmärrän. Kumpa joskus heräisi edws 6.30 tai 7.30, että pääsisi itse herättämään ennen lähtöä. Ei kun 5.30! Ap

No juu, meillä on herätys normaalina aamuna 5:45, joten ajoissa mennään myöskin nukkumaan. Olen oppinut huomaamaan sellaisen tietyn aikaikkunan, jonka sisällä nukahtaa muutamassa minuutissa, mutta joskus päiväkodissa antavat nukkua liian pitkään ja se ikkuna menee sitten kiinni. Meillä toki vasta reilu 2v. kyseessä.

Vierailija
25/67 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunpa Piru korjaisi tuon hirviön. 

Vierailija
26/67 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen kuuntelin yhtä vierasta lasta joka sanoi puolen tunnin sisällä varmaan 200 kertaa että "äiti". Meinasin tulla hulluksi. Joka toinen sana oli äiti. Mitä ihmettä?!

Vierailija
27/67 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö se olisi lapsi jonka olisi syytä päätyä sinne jäähylle mikäli vänkää tai tekee muuta kielletty? Ei oikeudessakaan tuomari tuomitse itseään vankilaan.

Onko sanallisesti vastaan vänkääminen niin iso rikos, että lapsi pitäisi laittaa vielä jäähylle siinä kaikessa kiireessä ja repiä potalta pois nurkkaan häpeämään? 

Vierailija
28/67 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi lapsistani oli teininä todella ärsyttävä. Jos sanoin esim. "Luin netistä, että joidenkin mielestä kuu on juustoa." Teini alkoi huutamaan minulle: "Etkö tajua, että kuu ei todellakaan ole juustoa?" Eli ikään kuin se hullu mielipide, minkä minä olin netistä lukenut, muuttuisi yhtäkkiä minun mielipiteekseni ihan vain siksi, että sanon sen ääneen.

Mitään mielipidekysymyksiä ei voinut teinin kuullen pohtia eri näkökulmista, vaan niistä sai puhua vain siitä näkökulmasta, mikä on teinin mielestä ainut oikea. Jopa niin, että minulla oli asiasta oma henkilökohtainen kokemus, ja se poikkesi siitä, mikä oli teinin mielipide (ei omaa kokemusta) asiasta, niin alkoi huutoa tulla.

Vierailija
29/67 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se riitä että on säännöt vaan sääntöjen rikkominen pitäisi pystyä konkreettisesti estämään ja myös ylläpitämään omaa auktoriteettia. Siinä voi usein joutua käyttämään myös sellaisia keinoja mitkä koettelevat oman tai lähiympäristön etiikan ja moraalin rajoja. Lievemmät keinot kun eivät usein tepsi.

Kyllä meillä on nämä hallussa. Hetken toimii, kunnes tulee jonkun ajan päästä uusi "tihutyö" mieleen ja niin edelleen ja niin edelleen. Ap

Rajoita niin että ei pääse tekemään niitä tihutöitä? Ja tietysti kiellät jämäkästi joka kerta. Tuon ikäistä voi rangaistakin, ja pienellä kokeilemisella löytynee sellaiset rangaistukset mitkä häneen tepsivät eli mitkä ovat sellaisia mitä hän ei halua todellakaan kokea.

Kyllä. Mutta tihutyötä voi olla esimerkiksi se, että ottaa yhtäkkiä kaukosäätimen pöydältä ja heittää seinää päin. Ihan siis tuosta vaan eikä aiemmin ollut mitään kiinnostustakaukosäätimeen. Siis tällaista impulsiivista, jota ei nyt voi koko ajan olla jotenkin estämässä. Kyllä kielletään ja rankaistaan myös esimerkiksi jäähyllä tai perumalla jotain kivaa, vaikka se jonkun mielestä onkin väärin. Ap

Vierailija
30/67 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi lapsistani oli teininä todella ärsyttävä. Jos sanoin esim. "Luin netistä, että joidenkin mielestä kuu on juustoa." Teini alkoi huutamaan minulle: "Etkö tajua, että kuu ei todellakaan ole juustoa?" Eli ikään kuin se hullu mielipide, minkä minä olin netistä lukenut, muuttuisi yhtäkkiä minun mielipiteekseni ihan vain siksi, että sanon sen ääneen.

Mitään mielipidekysymyksiä ei voinut teinin kuullen pohtia eri näkökulmista, vaan niistä sai puhua vain siitä näkökulmasta, mikä on teinin mielestä ainut oikea. Jopa niin, että minulla oli asiasta oma henkilökohtainen kokemus, ja se poikkesi siitä, mikä oli teinin mielipide (ei omaa kokemusta) asiasta, niin alkoi huutoa tulla.

Kysysitkö miksi toimi näin?

Vierailija
31/67 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sanallisesti vastaan vänkääminen niin iso rikos, että lapsi pitäisi laittaa vielä jäähylle siinä kaikessa kiireessä ja repiä potalta pois nurkkaan häpeämään? 

Vänkäämisellä on isot haittavaikutukset arjessa, kun kaikkien stressitaso nousee ja lapsi oppii että ei ole pakko totella, vaan tottelemisen vaatimusta voi vähintäänkin viivästyttää vänkäämällä.

Vänkääminen on todellakin syytä kitkeä pois mahdollisuuksien mukaan. Ja nyt en tarkoita sitä etteikö lapsella tulisi olla oikeus asialliseen vastaväitteeseen jos vanhempi selkeästi on erehtymässä jonkin asian suhteen. Se on eri asia kuin vänkääminen.

Poliisit ja muut järjestystä pitävät eivät myöskään siedä vänkäämistä koska vänkääminen on myrkkyä auktoriteetille.

Vierailija
32/67 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta hitossa.😂

Vierailija
33/67 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä onko yhtään vanhempaa olemassa, siis oikeassa elämässä, joka olisi halunnut myydä lapsensa mustalaisille 

Ei ole tämmöstä vanhempia.   Ap keksi taas tämän paska ketjun.   

Vierailija
34/67 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on sairaan ämmylin hullu ketju. Vastailee rivouksia ym.  👹👹👹👹👹👹👹🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮

Vierailija
35/67 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vänkäämisellä on isot haittavaikutukset arjessa, kun kaikkien stressitaso nousee ja lapsi oppii että ei ole pakko totella, vaan tottelemisen vaatimusta voi vähintäänkin viivästyttää vänkäämällä.

Vänkääminen on todellakin syytä kitkeä pois mahdollisuuksien mukaan. Ja nyt en tarkoita sitä etteikö lapsella tulisi olla oikeus asialliseen vastaväitteeseen jos vanhempi selkeästi on erehtymässä jonkin asian suhteen. Se on eri asia kuin vänkääminen.

Poliisit ja muut järjestystä pitävät eivät myöskään siedä vänkäämistä koska vänkääminen on myrkkyä auktoriteetille.

Eihän se vastaan vänkääminen sitä tarkoita, ettei lapsen tarvitse totella! Meillä aamulla on puoli tuntia aikaa herätyksestä lähtöön, ja vaikka siinä lapsi mitä vänkäisi vastaan, niin lähtö on tiettyyn kellon aikaan ja thats it. Ei lapsi jaksa kauaa meillä vastaan vängätä, mutta silloin se ärsyttää, kun vängätään joka asiaa vastaan. 

Vierailija
36/67 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Mutta tihutyötä voi olla esimerkiksi se, että ottaa yhtäkkiä kaukosäätimen pöydältä ja heittää seinää päin. Ihan siis tuosta vaan eikä aiemmin ollut mitään kiinnostustakaukosäätimeen. Siis tällaista impulsiivista, jota ei nyt voi koko ajan olla jotenkin estämässä. Kyllä kielletään ja rankaistaan myös esimerkiksi jäähyllä tai perumalla jotain kivaa, vaikka se jonkun mielestä onkin väärin. Ap

Kuulostaa siltä että lapsi ei kunnioita sinua ja pyrkii suoraan sanottuna kiusaamaan sinua koska et pysty estämään häntä.

Vierailija
37/67 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän lähes kaikki vanhemmat ole tuntenut joskus ärsytystä omia lapsiaan kohtaan. Niin minäkin. Varsinkin keskimmäisen kanssa onnistuttiin välillä silittämään toisiamme vastakarvaan ihan kunnolla. Nyt muksut ovat jo isoja ja enpä kyllä niitä vaikeita hetkiäkään silti pois vaihtaisi.

Vierailija
38/67 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iha sairas  vanhanpiian  paka ketju... pälislöön yksin 🐖🐖🤮🤮🤮🤮🤮

Vierailija
39/67 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten lapsi reagoi niihin jäähyihin ja kivojen juttujen perumisiin? Lakkaako uhma, tuleeko nöyräksi ja alkaako totella sen jälkeen? Jos ei, niin sitten ne keinot eivät taida oikein tehota.

Vierailija
40/67 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää suunnattomasti. Kaduttaa, että menin lisääntymään. Onneksi kaksi on jo muuttanut omilleen, mutta yksi tuossa notkuu ja ärsyttää. Ja ne pois muuttaneet vasta ärsyttääkin. Vieläkin ovat koko ajan jotain vailla, vaikka ovat jo aikuisia