Ärsyttääkö sinua koskaan oma lapsi?
Minä en voi sille mitään, mutta tuo meidän kohta 4v. esikoinen ärsyttää minua jotenkin niin paljon, että kaipaisin hänestä lomaa. Perseily ja sekoilu alkaa klo 5.30 joka aamu, kun herää niin aikaisin, päiväunia ei enää suostu nukkumaan ja joskus yöunille meno venyy klo 22 saakka - silti herää 5.30. Riehuu, kiljuu, yrittää satuttaa, rikkoo leluja jne. Ja kyllä, meillä on kuri ja selkeät säännöt mitä tulee noudattaa! Mies pärjää hänen kanssa paremmin, mutta mulla on nyt tullut raja vastaan... Meillä myös pikkusisarus kohta 2v., joka ollut ihan alusta saakka aivan vastakohta käytökseltään.
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
En ole huono vanhempi.
Hyvä sit! En kyllä koe olevani minäkään. Ap
Niin ja päiväkodissa on pääasiassa kaikki hyvin. Häntä kuvaillaan vilkkaaksi, mutta empaattiseksi ja tarkaksi lapseksi. Kuulemma niin hyvin sitä ja tätä. Ruoka maistuu, lepohetkillä rauhoittuu jne. Kotona ihan toista. Päiväkodissa muutenkin lyhyempää viikkoa molemmat lapset, kun teen 80 % ja mies vuorotöitä eli kotonakin ollaan kyllä paljon. Ap
Tottakai ärsyttää. Teini, joka ei siivoaisi koskaan huonettaan, kuljettaa sinne astioita, ei tuo pyykkejään, haluaisi vain pelata eikä lukea kokeisiin.
Voi vttu kun toi mun lapsi on niin ruma ja kamala se kävisi hyvin Lordin jäsenestä
Melankoly is my home but heart said no
En tiedä onko yhtään vanhempaa olemassa, siis oikeassa elämässä, joka olisi halunnut myydä lapsensa mustalaisille
Lapsi on jo muuttanut omilleen, mutta kyllä välillä ärsytti etenkin teinivuosina. On oikeasti maailman mahtavin tyyppi, mutta ollaan joissain asioissa toistemme vastakohdat ja se että hoitaa asiat eritavalla välillä ärsyttää.
Ei se riitä että on säännöt vaan sääntöjen rikkominen pitäisi pystyä konkreettisesti estämään ja myös ylläpitämään omaa auktoriteettia. Siinä voi usein joutua käyttämään myös sellaisia keinoja mitkä koettelevat oman tai lähiympäristön etiikan ja moraalin rajoja. Lievemmät keinot kun eivät usein tepsi.
Totta kai ärsyttää! Ei kai sellaista vanhempaa olekaan, jota ei ärsyttäisi. Tähän ei nyt lasketa viime viikolla vauvan saaneita 😃😅
Kyllä valtaosaa varmasti ärsyttää joskus. Toivottavasti se ei teilläkään ole pitkäkestoista ja jokapäiväistä. Meinasin sanoa, että tuossa iässä lasten kanssa on hankalaa (oma tahto vs. puuttuvat taidot), mutta oikeastaan jokaisessa ikävaiheessa on haasteensa. Olisko sulla sitten mitään mahdollisuutta ottaa pientä lomaa? Edes yön yli yksiksesi tai jotain?
Vierailija kirjoitti:
Ei se riitä että on säännöt vaan sääntöjen rikkominen pitäisi pystyä konkreettisesti estämään ja myös ylläpitämään omaa auktoriteettia. Siinä voi usein joutua käyttämään myös sellaisia keinoja mitkä koettelevat oman tai lähiympäristön etiikan ja moraalin rajoja. Lievemmät keinot kun eivät usein tepsi.
Kyllä meillä on nämä hallussa. Hetken toimii, kunnes tulee jonkun ajan päästä uusi "tihutyö" mieleen ja niin edelleen ja niin edelleen. Ap
Tuo ei kyllä ihan kuulosta siltä, että teillä on kuri. Armeijassa on kuri ja siellä alokkaat eivät todellakaan nimittele upseereita ja käy heidän kimppuunsa. Sen sijaan menevät käskettäessä mutisematta riviin ja tekevät asennon. Pienestäkin tottelemattomuudesta päätyy juoksemaan kasarmia ympäri, iltavapaat perutaan tai joutuu putkaan tai tulee oikeusjuttu.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä valtaosaa varmasti ärsyttää joskus. Toivottavasti se ei teilläkään ole pitkäkestoista ja jokapäiväistä. Meinasin sanoa, että tuossa iässä lasten kanssa on hankalaa (oma tahto vs. puuttuvat taidot), mutta oikeastaan jokaisessa ikävaiheessa on haasteensa. Olisko sulla sitten mitään mahdollisuutta ottaa pientä lomaa? Edes yön yli yksiksesi tai jotain?
Hän on ollut aika hankala jo n. 1.5-vuotiaasta. Toki silloin aika harmitonta eikä oikein voi verrata ja kun oppi konttailemaankin, niin oli kyllä aikamoista perässä menemistä. Mutta kun täytti 3v., niin jotenkin kaikki räjähti. Ja tosiaan pikkusisarus ollut alusta saakka erilainen luonteeltaan. Ap
Kyllä ärsyttää ja silti ne on maailman rakkaimmat ihmiset, joiden puolesta olen vaikka valmis kuolemaan. Ihan normaalia.
Vinkkinä, kolmen lapsen ja lapsipuolen kasvatuksen jälkeen, että monesti auttaa, kun kehuu niistä pienistä onnistumisista. Lapsi kun saa hyvää palautetta, monesti tekee mielellään sitten asiat niin kuin pyydetään. Tsemppiä ap, se on elämää
Ei, kun olen tietoisesti jättänyt väliin tämän paskan elämästä. On elo paljon hauskempaa.
t: vela
Mua ei koskaan ärsytä lapsemme, mutta silloin ärsyttää hänen käytös, kun juuri niinä kiireisinä aamuina hän ei haluaisi herätä yöunilta ja siitä se kaiken vastaan vänkääminen alkaa, kunnes ollaan ajettu päiväkodin pihaan.
Olen ratkaissut asian niin, että herätän hänet ihan vähän aikaisemmin jos ei herää omatoimisesti (hyvinä päivinä herää juuri ennen kuin olisin herättämässä muutenkin), jotta siinä on aikaa kiukuta tai jäädä vaikka muutamaksi minuutiksi heräilemään vielä, olen varannut seuraavan päivän vaatteet valmiiksi ja tehnyt muutkin aamun hommat ennakkoon. Jso meinaa itsellä palaa hermo, sanon että äiti käy nyt jäähyllä ja saatan käydä rääkäsemässä ulkona vit tu oikein olan takaa ja palaan sitten.
Vierailija kirjoitti:
Niin ja kyllä olen ollut omilla menoillani - yönkin yli, ei siinä. Pakko silti arki pyöriä ja töissä käytävä, niin ei nyt pääse lomailemaan niin paljon kuin haluaisi. Tarkoitin vähän huumorimielessä sitä, että lapsi voisi mennä jonnekin eri osoitteeseen vaikka viikoksi :D ap
Vierailija kirjoitti:
Ei, kun olen tietoisesti jättänyt väliin tämän paskan elämästä. On elo paljon hauskempaa.
t: vela
Silloin ei taida ketjun aihe koskea sinua....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän on ollut aika hankala jo n. 1.5-vuotiaasta. Toki silloin aika harmitonta eikä oikein voi verrata ja kun oppi konttailemaankin, niin oli kyllä aikamoista perässä menemistä. Mutta kun täytti 3v., niin jotenkin kaikki räjähti. Ja tosiaan pikkusisarus ollut alusta saakka erilainen luonteeltaan. Ap
Voisiko olla mustasukkaisuutta ja ikävää? Känkkäämällä saa huomiosi. Huomiota kun on se huonokin huomio.
Vierailija kirjoitti:
Mua ei koskaan ärsytä lapsemme, mutta silloin ärsyttää hänen käytös, kun juuri niinä kiireisinä aamuina hän ei haluaisi herätä yöunilta ja siitä se kaiken vastaan vänkääminen alkaa, kunnes ollaan ajettu päiväkodin pihaan.
Olen ratkaissut asian niin, että herätän hänet ihan vähän aikaisemmin jos ei herää omatoimisesti (hyvinä päivinä herää juuri ennen kuin olisin herättämässä muutenkin), jotta siinä on aikaa kiukuta tai jäädä vaikka muutamaksi minuutiksi heräilemään vielä, olen varannut seuraavan päivän vaatteet valmiiksi ja tehnyt muutkin aamun hommat ennakkoon. Jso meinaa itsellä palaa hermo, sanon että äiti käy nyt jäähyllä ja saatan käydä rääkäsemässä ulkona vit tu oikein olan takaa ja palaan sitten.
Tuokin ärsyttävää, ymmärrän. Kumpa joskus heräisi edws 6.30 tai 7.30, että pääsisi itse herättämään ennen lähtöä. Ei kun 5.30! Ap
En ole huono vanhempi.