Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Väsynyt köyhyyteen.

Vierailija
05.03.2026 |

Kasvoin köyhässä perheessä, kotoa ei ole tullut rahallista tukea. Koko opiskeluaikani oli sellaista että rahaa oli just tasan elämiseen eikä senttiäkään enempää. Sitten kun sai vaivoin säästettyä muutaman satasen, tuli jotain mikä söi sen.

Nyt valmistuin ja ei ole töitä. Piti olla, mutta paikka jossa tein harjoittelun meni konkkaan. Tämä ihan oikeasti alkaa syödä minua, varsinkin kun alkaa kertyä sellaisia asioita joita en ole varmaan kymmenessä vuodessa saanut hoidettua koska ei ole rahaa. Osa näistä on ihan terveydellisiäkin ongelmia joita en ole päässyt julkisella hoitamaan.

Olen alkanut katkeroitumaan tästä enkä tunnista itseäni siitä tunteesta, ärsyttää kun kavereilla ja tutuilla on varaa... Ja minulla ei.

Toisaalta tämä koko elämän jatkunut rahakamppailu on myös hämärtänyt rahan hahmottamistani, siinä missä kavereille pari tonnia on iso raha joku satanen on minulle ihan hullu määrä rahaa. Ruoskin itseäni henkisesti siitä, jos en ostakkaan sitä halvinta maitoa kaupasta, ajattelen että ei ihme että olen rahaton. Ja samalla en raaski heittää reikäistä paitaa roskiin.

En tiedä. Kunhan avauduin.

Kommentit (125)

Vierailija
101/125 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hetkinen. Et ole päässyt hoitamaan terveysongelmaasi julkisella, sellaista ongelmaa ei olekaan jota ei yhteydenotto julkiselle auta, jos julkinen ei pysty ongelmaasi hoitamaan laittavat sinut eteenpäin. Oletko yrittänyt vielä pyrkiä sinne, yritä nyt hyvä ihminen, että terveys ainakin tulee hoidettua, jos terveys menee, menetät liikaa ja kaiken. Käynti maksaa 23 euroa, se avaa väylän eteenpäin. Tämä sinun terveysasia minua eniten huolettaa. Hyvä ihminen, soita ja pyri saamaan ainakin tämä asia kuntoon.

Voi kuule, sellaisia ongelmia kyllä on. Yhtenä esimerkkinä nyt vaikka endometrioosi. Ihan siis vakava, vaikea, jokapäiväistä elämää vaikeuttava kovia kipuja tuottava endometrioosi. Monesti lähes mahdotonta päästä julkisen kautta hoitoon, jos munasarjoissa ei näy ultraamalla endometrioomia. Jos taas on rahaa käydä yksityisellä, pääsee parhaimmillaan leikkaukseen hyvinkin nopeasti. Ihan siis sinne julkisen puolellekin. Kun on rahaa käydä yksityisellä, voi valikoida endometrioosista ymmärtävän lääkärin, tulla otetuksi vakavissaan ja saa pajon todennäköisemmin (tarvittaessa) lähetteen erikoissairaanhoitoon. Ja kun sinne pääsee, niin sitten asiat yleensä lähtee rullaamaan julkisellakin. 

Endometrioosin hoito ei ole köyhyydestä kiinni, mikäli sinulla sellainen on, kyllä lääkärit sen hoitavat, eivät he luulotauteja hoidakaan, silloin hakeudutaan psykiatrian polille.

Vierailija
102/125 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toiset meistä on luotu kärsimään.

Ei ketään ole " luotu". Asiantilat nyt vaan ovat monien satunnaisuuksiin perustuvien syy-seuraus -ketjujen tulosta ja kunkin on otettava itse vastuu itsestään satunnaisuuksien muodostamassa todellisuudessa. Ja eteenpäin. 

Niin. Olen tästä valitusaloituksesta huolimatta positiivisena pidetty ihminen, mutta nyt alkaa tulla joku henkinen seinä vastaan. Tuntuu että ne syy-seuraussuhteet menee vain omalta osaltani päin puuta. Tuntuu etten pysty aloittamaan oikean aikuisen elämää kun ei ole varaa mihinkään. Ap

Mihin sulla sitten menee sitä rahaa niin paljon ettei ole varaa käydä edes lääkärissä hoitamassa terveyteen liittyviä asioita etkä opiskeluaikanakaan ilmeisesti opiskelijaterveydenhuoltoa hyödyntänyt? Toki työttömänä ei sitä rahaa älyttömästi tule, mutta kuulostaa siltä että joku mättää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/125 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ketään ole " luotu". Asiantilat nyt vaan ovat monien satunnaisuuksiin perustuvien syy-seuraus -ketjujen tulosta ja kunkin on otettava itse vastuu itsestään satunnaisuuksien muodostamassa todellisuudessa. Ja eteenpäin. 

Niin. Olen tästä valitusaloituksesta huolimatta positiivisena pidetty ihminen, mutta nyt alkaa tulla joku henkinen seinä vastaan. Tuntuu että ne syy-seuraussuhteet menee vain omalta osaltani päin puuta. Tuntuu etten pysty aloittamaan oikean aikuisen elämää kun ei ole varaa mihinkään. Ap

Mihin sulla sitten menee sitä rahaa niin paljon ettei ole varaa käydä edes lääkärissä hoitamassa terveyteen liittyviä asioita etkä opiskeluaikanakaan ilmeisesti opiskelijaterveydenhuoltoa hyödyntänyt? Toki työttömänä ei sitä rahaa älyttömästi tule, mutta kuulostaa siltä että joku mättää. 

Siis. Olen kyllä käynyt lääkärissä ja hoitanut niitä terveysjuttujani, mutta ne joita en ole hoitanut tai jotka ovat jääneet roikkumaan ovat sellaisia, että en täytä kriteerejä julkiselle hoidolle. Näin minulle on ihan sanottu. Esimerkiksi yksi hammasjuttu.

Käytin kyllä opiskelijaterveydenhuollon palveluita, mutta ne olivat ainakin omana opiskeluaikanani aivan tukossa ja aikojani siirreltiin ja peruutettiin miten sattuu. Ap

Vierailija
104/125 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae uutta paikkaa, tai siis useita paikkoja.  Jos potentiaalinen työpaikka mennyt konkkaan, niin seuraavaa tulille. Uutta yritystä putkeen!

Vierailija
105/125 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis. Olen kyllä käynyt lääkärissä ja hoitanut niitä terveysjuttujani, mutta ne joita en ole hoitanut tai jotka ovat jääneet roikkumaan ovat sellaisia, että en täytä kriteerejä julkiselle hoidolle. Näin minulle on ihan sanottu. Esimerkiksi yksi hammasjuttu.

Käytin kyllä opiskelijaterveydenhuollon palveluita, mutta ne olivat ainakin omana opiskeluaikanani aivan tukossa ja aikojani siirreltiin ja peruutettiin miten sattuu. Ap

AP! Eikö sinulla ole muuta tekemistä kuin keksiä juttuja, en usko yhtään pätkää koko tarinasta. Sympatiaa voi hakea oikeillakin jutuilla eikä tällaisella skeidalla.

Vierailija
106/125 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Okei, mulle jäi toinen käsitys sun aloituksesta. Toki tää ei vastaa siihen mihin sun rahat sitten kaiken kaikkiaan menee? Toki ei töissä käyvää voi verrata työttömään tulotasonsa puolesta mutta annat kuvan että elät suurin piirtein kädestä suuhun. 

Vierailija
107/125 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP! Eikö sinulla ole muuta tekemistä kuin keksiä juttuja, en usko yhtään pätkää koko tarinasta. Sympatiaa voi hakea oikeillakin jutuilla eikä tällaisella skeidalla.

Ei tarvitse uskoa ja hyvä että olet kriittinen lukemasi suhteen, olenhan satunnainen tuntematon ihminen netissä enkä tietenkään voi anonyyminä täällä vakuuttaakaan mitenkään että nämä asiat ovat tapahtuneet minulle. Heh, tämä tosin vain tukee sitä että minulla on ollut osittain huonoakin tuuriakin matkassa, jos minulle tapahtuneet asiat tuntuvat niin oudoilta että niiden on mielestäsi pakko olla trollausta. Ap

Vierailija
108/125 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hae uutta paikkaa, tai siis useita paikkoja.  Jos potentiaalinen työpaikka mennyt konkkaan, niin seuraavaa tulille. Uutta yritystä putkeen!

Haen aktiivisesti työpaikkoja päivittäin mutta eipä niistä ole kuulunut mitään. Ap

Vierailija
109/125 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Potkulaki on voimassa ja kohta saa tehdä vuoden työsopimuksia ilman perustetta myös julkisella.

Moni joutuu myymään omaisuutensa saadakseen ruokaa ja lääkkeitä ennen eläkeikää.

Vierailija
110/125 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ansiosidonnaisen keräysaika on 12 kuukautta ja aikaa kerätä 2 vuotta ja 4 kuukautta eli ei saa millään kesälomatuurauksilla kerättyä.

Vierailija
111/125 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En mieti, mihin muilla on varaa ja minulla ei saati ylipäätään muiden asioita. En myöskään mieti rahaa muulloin, kun hakiessani tuet, maksaessani laskut ja ollessani menossa kauppaan. Sen jälkeen kun olen aamulla katsonut, olisiko jossain jokin työpaikka haettavaksi, keskityn tekemään itselleni mielekkäitä asioita ja sitten aloitan iltatoimet ja menen nukkumaan. Enemmän mielekästä tekemistä, vähemmän miettimistä.

Ja kaikki mielekkäät tekemisesi teet nollabudjetilla? Et koskaan halua esim. leffaan, teatteriin, kahvilaan, maksullisiin harrastuksiin, kampaajalle, ostoksille, matkalle, museoon.....et halua ostaa kotiin vaikka lankoja kutomiseen tai välineitä maalaamiseen? Olet koko ajan iloinen ilmaiseen tekemiseesi ja se täyttää kaikki päivät? 

Olen ollut työtön niin että lapsi oli päiväkodissa ja ei sitä aika jaksa kirjastossa istua tai kävelyllä käydä. Minä voin ainakin myöntää.ethä olin tylsistynyt ja ahdistunut ja koin että elämä valuu hukkaan.

Lapsesta asti köyhänä suurin osa lempitekemisistäni on ilmaisia, mutta välillä teen myös maksullisia asioita budjetin rajoissa. Luonnollisesti en tee jotain kaikkia päiviä aamusta iltaan enkä ole aina iloinen. Oikeastaan olen aika harvoin varsinaisesti iloinen, mutta useimmiten olen tyytyväinen, koska on katto pään päällä, ruokaa/ruokarahaa, laskut maksettu ja mielekästä tekemistä. Nekään eivät ole itsestäänselvyyksiä.

Ja terveys. Olisi kamalaa sairastaa jotain hermosairautta jne. 

Vierailija
112/125 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea.

Ja vuokra-asunnossa ruokakunnan tulot ja omaisuus vaikuttavat asumistukeen.

www.kela.fi/miten-tulot-ja-menot-vaikuttavat

Vierailija
113/125 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen hakenut töitä jo pitkään mutta ei vaan tärppää. Sekin turhauttaa, mistään työpaikasta ei kuulu mitään takaisin, en pääse edes haastatteluun. Ap

Tämä on suomalaisen työllisyyden kuva nyt. Et ole ainoa! On kovin helppoa sanoa että pidä aktiivisuutta yllä tilapäistöidenkin osalta, jotain kyllä löytyy. Tämän tien kautta tutustuu aina uusiin ihmisiin, jotka tietävät lisää! Työllistyin itse näin, mutta niinku todettu, on helppo sanoa.

Vierailija
114/125 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama juttu. En jaksa enää nykyään siivota vuokra-asuntoa ollenkaan. Olen siivonnut viimeksi viime vuonna jouluksi.

Vierailija
115/125 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama juttu. En jaksa enää nykyään siivota vuokra-asuntoa ollenkaan. Olen siivonnut viimeksi viime vuonna jouluksi.

Kokoomuslaiset omistavat kohta sijoitusasuntoja mitkä on täynnä luteita, turkiskuoriaisia, sokeritoukkia ja paperitoukkia. 

Vierailija
116/125 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokoomuslaiset omistavat kohta sijoitusasuntoja mitkä on täynnä luteita, turkiskuoriaisia, sokeritoukkia ja paperitoukkia. 

Itsepä leikkasivat ansiosidonnaisen ja aiheuttivat masennuksen.

Vierailija
117/125 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokra-asunto tulee nykyään siivottua kerran pari vuodessa. Haluan vain nukkua nykyään. Ei ole rahaa mihinkään niin levätään ja nukutaan koko ajan ja katsellaan välillä nettiä. Siinä se elämä menee.

Vierailija
118/125 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Okei, mulle jäi toinen käsitys sun aloituksesta. Toki tää ei vastaa siihen mihin sun rahat sitten kaiken kaikkiaan menee? Toki ei töissä käyvää voi verrata työttömään tulotasonsa puolesta mutta annat kuvan että elät suurin piirtein kädestä suuhun. 

No ei minulla kyllä ylimääräistä ole. Rahat menee vuokraan, ruokaan, laskuihin. Ja tietenkin hygieniatuotteisiin. En juuri osta vaatteita, viimeisin vaatehankintani on valkoinen t-paita pari kuukautta sitten kun kaikki paitani alkavat olla niin huonossa kunnossa. Ainoa paheeni on halpa kuntosalijäsenyys, mutta siitä en luovu tai pääni alkaa oikeasti hajota kasaan. En edes oikein osaisi tuhlata rahaa jos sitä olisi. Kun sain esimerkiksi säästettyä rahaa siitä harjoittelusta vähäsen, läppärini meni rikki ja oli pakko hommata uusi. Ja siihen ne säästöt menivätkin. Ap

Vierailija
119/125 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon harjoittelukuvioon siis selvennystä, kyseessä oli 3kk harjoittelu yhdessä piehkössä firmassa. Sieltä kovasti lupailtiin että voisin jatkaa heillä kesätöissä myöhemmin ja mahdollisesti sen jälkeenkin. Kun olin lopettanut tuolla meni pari kk ja sain tietää että firma lopettaa. Yritin laittaa vielä sähköpostia asiasta sinne mutta mitään ei ikinä vastattu. Ap

Vierailija
120/125 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töihin!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä yhdeksän