Kaveri ottaa rahaa "autonsa kulumisesta" bensojen lisäksi.
Onko tämä jotenkin yleistä että jos kaveri antaa kyydin autollaan, hän maksattaa kaikki bensat (plus vähän lisää) sinulla, "koska auto kuluu". Oltiin siis molemmat menossa samaa matkaa, hän vain nouti minut reitin varrelta mukaansa. Maksoin kyllä, mutta särähtihän tuo korvaan, että 25 km matka kuluttaa autoa niin paljon että siitä pitää erikseen maksaa. 🙄 Tuntui kyllä siltä että sai olla viimenen kerta kun menen hänen kyydissään minnekään. Bussikin olisi tullut halvemmaksi. Useimmat kaverini eivät koskaan pyydä autokyydeistä mitään..
Kommentit (230)
Mä itse olen töissä käyvä ihminen, ystävä on pienituloinen jolla ei ole varaa autoon, usein kysyn häneltä haluaako tulla isompaan kauppaan tekemään ns. Isot painavat ostokset niin minä voin kuskata.
Hän usein keittää minulle kahvit ja tarjoaa itse leipomaa pullaa.
Ei tulisi mieleenkään veloittaa ystävältä bensarahoja, kun tiedän että hänellä on nyt tiikka tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Arvostelijoille tiedoksi että minun noutamiseni toi ehkä 200 metriä lisää matkaa, ja oltiin tosiaan molemmat menossa kyseiseen kohteeseen. Hän ei siis vain ollut kuskina vaan olisi ajanut sinne itsekin. Kiva tietää että auton omistajat on näin pihiä sakkia että minun persus penkissä kuluttaa autoa niin paljon että siitä pitää ottaa erikseen hintaa. 😆
Jotkut on klonkkuja. Kun itsellä ei ollut autoa, jouduin maksamaan kavereille euron per kilometri molempiin suuntiin, jos käytiin yhdessä vaikka naapurikaupungissa. Kun ostin oman pieniruokaisen autoni, vähenivät matkakulut kummasti. Nykyään jokainen ajaa omallaan, joskus otan kyytiin jonkun autottoman. En todellakaan rahasta euroa kilsalta jos käymme jossain alle 10 km:n säteellä, mihin kummallakin on asiaa. Pidemmillä reissuilla pyydän bensarahaa kulutuksen, en oman ahneuteni mukaan.
Kaveri ei halua sinua enää kyytiin.
Vierailija kirjoitti:
Tai haluaa rahastaa kavereitaan/palveluistaan, muistakaa muutkin alkaa samaan hommaan, seuraavaksi kun tulee sun luo kahveille.....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai haluaa rahastaa kavereitaan/palveluistaan, muistakaa muutkin alkaa samaan hommaan, seuraavaksi kun tulee sun luo kahveille.....
Miksi hän haluaisi tarjota kahvia joten turha edes tuppautua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän enää olekaan tarjoamisesta kyse vaan että kuski maksaa leipomuksista ja kahvista, oman osuutensa. Tai ihan konditoriosta ostetuista leivoksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai se rahastaa kaikilta kavereiltaan, joten jos se menee kenelle tahansa kahvittelemaan.
Itse en ole koskaan pyytänyt bensarahaa saati jotain kulukorvauksia mutta kieltämättä aloituksesta saa sen kuvan että ap on jatkuvasti kyytiä vailla. Kun siis "useimmat kaverit" eivät "koskaan" edes pyydä mitään korvausta. Ehkä sitä kyytiä on tullut pummattua jo niin monta kertaa että kamelin selkä katkesi. Sitähän me emme tiedä koska meillä on, yllätys yllätys, vain aloittajan näkökulma.
Vierailija kirjoitti:
Eipä tarvi sellaista kaveria pitää. Joka yrittää hyötyä toisen kustannuksella. Kulkekaa omis kyytejänne niin sopu säilyy
No niinpä. Tai sellaista kaveria joka juo ilmaiseksi mun mukeista kun käy kahvilla. Kannattaa tosiaan veloittaa mukin kulumisesta (ja pesusta, varsinkin astianpesukoneessa kun se vie sähköäkin) ja sohvan kulutus, kahvi ja muut tarjoilut, ja asunnon lämmitys, ja jos käy vessassa niin käytetyt paperit kannattaa laskea. On hyvä kiinnittää tällaisiin asioihin huomiota, siitä on lämmin ystävyys tehty <3
Ja ennen kuin joku sanoo niin on meillä auto enkä itke maksua auton kulumisesta jos kaveri tulee kyytiin.
Vierailija kirjoitti:
Itse en ole koskaan pyytänyt bensarahaa saati jotain kulukorvauksia mutta kieltämättä aloituksesta saa sen kuvan että ap on jatkuvasti kyytiä vailla. Kun siis "useimmat kaverit" eivät "koskaan" edes pyydä mitään korvausta. Ehkä sitä kyytiä on tullut pummattua jo niin monta kertaa että kamelin selkä katkesi. Sitähän me emme tiedä koska meillä on, yllätys yllätys, vain aloittajan näkökulma.
Niin, kyllähän täällä vaikka mitä skenaarioita voi heitellä, kun eihän täällä, yllätysyllätys, koskaan saa toisen osapuolen näkökulmaa. Ehkä oltiin sovittu yhtä ja lopputulema olikin toinen, kaikkea voi arvailla.
En nyt lukenut koko ketjua,mutta ne jotka eivät ole koskaan autoa omistaneet, eivät ehkä ymmärrä, että auton ostohinnan lisäksi autosta maksetaan vakuutusta (Kasko), Traficom maksua riippuen auton koosta 70-250 eur/v (piti olla aikoinaan tilapäinen liikennevero tms, jäänyt pysyväksi), vuosihuollot , katsastuksen, 500- xx eur vuodessa. Asuinpaikasta riippuen myös autopaikka maksut 20-70 eur/kk:ssa , mahdollinen lämpöpistollinen paikka lisää kotona ja/tai työpaikalla, esim HUS ja Tampereen alueella työpaikan parkkimaksu voi olla luokkaa 60-100 eur/kk (jos siis esim asuu ympäristökunnissa eikä julkisen aikataulut sovi työpaikan aikatauluihin. Bensakulut ovat tästä ihan vaan osa moninaisista kuluista, osa pesettäää myös autonsa silloin tällöin, satunnaisesti pitää vaihtaa rikkimenneitä polttimoita, pyyhkijöitä, öljyjä . Yleensä ottaen autoon menee yllättävän paljon kuluja , oli sitten sähköauto tai ei.
Auton omistaminen kaikkine kuluineen , veroineen yms on niin kallista että jos autoa ei tarvitse päivittäin, on melkein halvempaa kulkea huonosti kulkevilla julkisilla( muualla kuin suurissa kaupungeissa) silloin tällöin taksilla (jossa kanssakulkijat tietenkin jakavat taksikulut) . Itse en peri koskaan satunnaisilta kyydittäviltä mitään ,mutta jos joku alkaisi pummata kyytejä päivittäin vaikka töihin, nämä tosiasiat on hyvä tuoda julki ja kertoa myös hänelle , joka ei ehkä ymmärrä että auton pitäminen ei ole halpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvostelijoille tiedoksi että minun noutamiseni toi ehkä 200 metriä lisää matkaa, ja oltiin tosiaan molemmat menossa kyseiseen kohteeseen. Hän ei siis vain ollut kuskina vaan olisi ajanut sinne itsekin. Kiva tietää että auton omistajat on näin pihiä sakkia että minun persus penkissä kuluttaa autoa niin paljon että siitä pitää ottaa erikseen hintaa. 😆
"Ai mikä matkalippu? En kai mä sellasta tarvitse, kun ei mun takia tarvitse reitiltä poiketa. Oon menossa ihan samaan paikkaan kuin kuskikin."
Niin julkinen liikenne rahoitetaan muun muassa niillä matkalipputuloilla. Vähän eri juttu kuin kaverin kuppaaminen siitä hyvästä että tämä istuu osan aikaa kyydissä matkalla, jonka olisin muutenkin ajanut autolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai se rahastaa kaikilta kavereiltaan, joten jos se menee kenelle tahansa kahvittelemaan.
Tuskin ainakaan aloittajan tai monen muukaan tähän jankkaukser osallistujan kanssa. Mitä iloa on kaverista joka vatvoo tällistä asiaa ilta kaudet aihe vapaalla.
Vierailija kirjoitti:
En nyt lukenut koko ketjua,mutta ne jotka eivät ole koskaan autoa omistaneet, eivät ehkä ymmärrä, että auton ostohinnan lisäksi autosta maksetaan vakuutusta (Kasko), Traficom maksua riippuen auton koosta 70-250 eur/v (piti olla aikoinaan tilapäinen liikennevero tms, jäänyt pysyväksi), vuosihuollot , katsastuksen, 500- xx eur vuodessa. Asuinpaikasta riippuen myös autopaikka maksut 20-70 eur/kk:ssa , mahdollinen lämpöpistollinen paikka lisää kotona ja/tai työpaikalla, esim HUS ja Tampereen alueella työpaikan parkkimaksu voi olla luokkaa 60-100 eur/kk (jos siis esim asuu ympäristökunnissa eikä julkisen aikataulut sovi työpaikan aikatauluihin. Bensakulut ovat tästä ihan vaan osa moninaisista kuluista, osa pesettäää myös autonsa silloin tällöin, satunnaisesti pitää vaihtaa rikkimenneitä polttimoita, pyyhkijöitä, öljyjä . Yleensä ottaen autoon menee yllättävän paljon kuluja , oli sitten sähköauto tai ei.
Auton omistaminen kaikkine kuluineen , veroineen yms on niin kallista että jos autoa ei tarvitse päivittäin, on melkein halvempaa kulkea huonosti kulkevilla julkisilla( muualla kuin suurissa kaupungeissa) silloin tällöin taksilla (jossa kanssakulkijat tietenkin jakavat taksikulut) . Itse en peri koskaan satunnaisilta kyydittäviltä mitään ,mutta jos joku alkaisi pummata kyytejä päivittäin vaikka töihin, nämä tosiasiat on hyvä tuoda julki ja kertoa myös hänelle , joka ei ehkä ymmärrä että auton pitäminen ei ole halpaa.
Juu, nämä on jo ketjussa käsitelty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin ainakaan aloittajan tai monen muukaan tähän jankkaukser osallistujan kanssa. Mitä iloa on kaverista joka vatvoo tällistä asiaa ilta kaudet aihe vapaalla.
Eihän se sitä tiedä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän se sitä tiedä!
Aloittaja on kyllä paljastanut luonteensa.
Kyllä tuota jankaamista tapahtuu ihan livenäkin aivan varmasti. Kyllä luonne paljastuu niin av:llä kuin livenä joten kyllä ystävät tietää millainen toinen on. Ei tämä kovin ystävää kunnioittavaa keskustelua ole.
Ap tarjoaa pullaa ja pilluu palkaksi
Itse pyytäisin jatkossa myös samassa tilanteessa. Ja myös silloin, kun ko hlö tulee luokseni.
Pihi kaveri on varmaan jatkossa pettynyt, kun kuljet julkisilla.
Jos on sama matka, niin bensakulut noin puoliksi. Se auto kuluu, vaikka hän ajaisi yksinään saman matkan. Kuittaile jatkossa, että on hyvä, kun hänen autonsa kuluu vähemmän, kun hän voi tehdä matkat yksin.
Mikä sun mielestä olis tässä tapauksessa ollut oma osuus,kun kuski sen nyt pyysi?