Kaveri ottaa rahaa "autonsa kulumisesta" bensojen lisäksi.
Onko tämä jotenkin yleistä että jos kaveri antaa kyydin autollaan, hän maksattaa kaikki bensat (plus vähän lisää) sinulla, "koska auto kuluu". Oltiin siis molemmat menossa samaa matkaa, hän vain nouti minut reitin varrelta mukaansa. Maksoin kyllä, mutta särähtihän tuo korvaan, että 25 km matka kuluttaa autoa niin paljon että siitä pitää erikseen maksaa. 🙄 Tuntui kyllä siltä että sai olla viimenen kerta kun menen hänen kyydissään minnekään. Bussikin olisi tullut halvemmaksi. Useimmat kaverini eivät koskaan pyydä autokyydeistä mitään..
Kommentit (204)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ainakin menee auton ylläpitokustannuksiin, vakuutuksiin, veroihin ja auton osamaksuihin se 300 e/kk plus remppa- ja huoltokulut siihen päälle, joten jonkun ihmisen olisi säännöllisestä henkilökohtaisesta taksipalvelusta vaikea maksaa realistinen hinta, niin kulkekoot julkisilla. Satunnaiset kyydit fine tai, jos itse pyytää tapaamaan on eri asia.
Jos kyydittävä ei voi edes niitä kahveja ja pullia tarjota, vaikka ois itse pyytänyt kaffelle ja toinen maksaa kaikki matkakulut. Huhhuh. On ystäviä. Ja sitten on lokkeja. Kukin varmaan omalla kohdallaan voipi miettiä, että mikähän tässä nyt meni vähän vikaan.
Niin, jos se kahvila sijaitsee 100 km päässä, niin silloin ehkä alkaa menemään pulla+ kahvi ja bensat tasan. Lyhemmällä matkalla se autoilija on se lokki. Joo, en jaksaisi elää noin, että kaikki kulut pitäisi puolittaa ja laskea sentilleen. Mitä järkeä on edes tavata? Kannattaa seuraavan kerran mennä kävellen yhdessä kaverisi kanssa, niin ei tarvitse riidellä rahasta ja kuluu pullakalorit. Tosin taidat veloittaa toisilta myös omien kengänpohjiesi kulumisesta.
Lähdetkö käyttämään mua sadan kilsan päässä ikeassa? Tarjoan sulle pullakahvit perillä korvaukseksi.
Vierailija kirjoitti:
Onhan niitä sellaisiakin ihmisiä, ketkä antaa rikkinäisen autonsa kaverille lainaan ja kun se sammuu niin yritetään huijata maksamaan auton remontti kun se meni sun ajon aikana rikki joten olkaa todella varovaisia noissa auto jutuissa.
Juu minäkin olen joutunut todistamaan tilannetta, että kaveri oli itse kolhaissut autoaan johonkin ja siihen oli tullut pieni peltivaurio. Sitten oikein tyrkytti autoa toiselle kaverille lainaan ja jälkeenpäin syytti tätä autonsa kolhimisesta - vaati myös kustantamaan korjauksen. Kavereita on tosiaan monenlaisia.
Vierailija kirjoitti:
Pointtihan ei ollut se että matka olisi pitänyt saada ilmaiseksi (oltiin sovittu että bensat maksetaan yhdessä) vaan siitä että kaverilta pyydetään auton kulumiskustannuksia. Itse en kyllä kehtaisi. Varsinkin kun bussilla olisin kulkenut halvemmalla.
Ap
Paljonko maksoit ja matka?
Vierailija kirjoitti:
Pointtihan ei ollut se että matka olisi pitänyt saada ilmaiseksi (oltiin sovittu että bensat maksetaan yhdessä) vaan siitä että kaverilta pyydetään auton kulumiskustannuksia. Itse en kyllä kehtaisi. Varsinkin kun bussilla olisin kulkenut halvemmalla.
Ap
Ja niiden muiden kavereiden kyydillä ilmaiseksi!
Tottahan toki pelkääjän puolen alustan puslat sun muut kuluvat vähintään satasen edestä 25km matkalla kuin vertaa tilanteeseen että kyytiläistä ei olisi.
Se oli viesti kaveriltasi, että voitte tavata, mutta hankkiudut tapaamispaikalle itse. Auto hankitaan yleensä siksi, kun ei halua nautta yhteiskuljetuksista siis julkisesta liikenteestä.
Periaatteessa kaverisi on oikeassa, mutta onko sosiaalisesti taitavaa sanoa se ääneen, se on toinen kysymys.
Välillä autollisena ärsyttää kuskata autottomia kavereita. Varsinkin jos sitä pidetään itsestäänselvyytenä
Kyytiläisen tulee oma-aloitteisesti tarjota riittävää maksua kyydistä, mikä ei ole vain puolet bensakuluista. Auton omistaja voi halutessaan kieltäytyä maksusta tai pienentää sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan niitä sellaisiakin ihmisiä, ketkä antaa rikkinäisen autonsa kaverille lainaan ja kun se sammuu niin yritetään huijata maksamaan auton remontti kun se meni sun ajon aikana rikki joten olkaa todella varovaisia noissa auto jutuissa.
Juu minäkin olen joutunut todistamaan tilannetta, että kaveri oli itse kolhaissut autoaan johonkin ja siihen oli tullut pieni peltivaurio. Sitten oikein tyrkytti autoa toiselle kaverille lainaan ja jälkeenpäin syytti tätä autonsa kolhimisesta - vaati myös kustantamaan korjauksen. Kavereita on tosiaan monenlaisia.
Mulle myös yksi rikas tyyppi, jonka veneen kyydissä olin satunnaisesti, tyrkytti samassa tarkoituksessa venettään, kun oli ensin kolhinuy sitä ajamalla liian läheltä karia enkä minä ollut edes koskaan ajanut venettä.
Yhden kaverin kanssa tuli ajauduttua napit vastakkain, kun häneltä hajosi auto, ja hänen piti päästä käymään talotyömaallaan. Sanoin, että voin lähteä käyttämään, mutta se on 30€ kiitos. Suostui 3 krt. tuon maksamaan. Matkaa oli kuitenkin se 15 km per suunta. Mikäli haluaa kyydin, niin sit myös maksaa. Itse haluan maksun siitä vaivasta, että lähden ajamaan.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Miksi et voi kertoa paljonko pyysi maksua tuolta matkalta? On aika oleellinen tieto, kun puhutaan kustannusten jakamisesta ja kohtuullisesta osuudesta.
Todennäköisesti tämä ystäväsi kuskailee paljonkin muita, ja hänelle on siksi muodostunut vakiintunut tapa pyytää matkakulujen puolitus, oli se matka mikä tahansa.
On ihan ok ja normaalia, että ne kulut on vähän enemmän kuin vain pelkkä bensa.
No kerro nyt paljon maksoit?
Ja se, että olette yhdessä sopineet menevänne jonnekin retkelle ei ole sama asia kuin se, että kaveri olisi muutenkin ajanut matkan. Ei olisi vaan koko ajoa ei olisi ollut. Siksi puolet todellisista kustannuksista on ihan ok, ellet sitten muissa asioissa jeesaile kaveria enemmän. Jos bussi on halvempi, niin taloudellisessa mielessä kannattaa käyttää sitä, myös sen kaverin.
Ap:lta pyydettin kolme euroa matkakuluja, kun sai kyydin haluamaansa paikkaan kotiovelta istua möllöttäen kyydissä. Valittaa nyt, kun bussilla olis päässy 2.50e.
Mee sillä bussilla jatkossa.
Vierailija kirjoitti:
En koskaan pyydä rahaa jos kaveri kulkee kyydissä samaa matkaa, eihän se maksa minulle yhtään enempää kuin yksin ajaminenkaan.
Mitä enemmän painoa kyydissä, mitä enemmän vaihdetaan vaihteita ja nopeuksia, sitä enemmän autokin vie. Että kyllä se 200m koukkaus ja lisäperse autossa lisää kulutusta. Huomaako sitä kulutust varsinaisesti, ei välttämättä, mutta ihan fysiikan lakeihin perustuu silti lisäkoulutus.
Kuulostaa ihan mun kaverin puuhilta. Tällaisia jutustelee ja ottaa aina viimeisen päälle tarkasti rahat. Entäs kun hän kyläilee luonani, eikö parkettien kulu. Samoin paperi jos paskaa.
Ei tällaisilla ihmisillä voi olla aitoja ystäviä. Kusipäitä kaikki tyynni. En koskaan ottaisi ystävältä 30 euroa jostain pienestä palveluksesta. Bensa ok, muu on itsekästä ja kertoo vian ottajastaan. En maksaisi penniäkään ylimääräistä kulumisesta.
Vaihtotaloutta kannatan, eli bensakulujen päälle jotain muutakin kuskille kaikesta avusta ja vaivasta. Oli sitten kyseessä pientä syötävää/leivottua tms hyödykettä, tms hyödyllistä materiaa tai apua. Näistä artikkeleista ns kouriintuntuvia hyödykkeitä voi hankkia kerryttää vaikka koko vuoden ajan itselleen jemmaan, ja antaa kuskille tilanteen tullen.
esim:
-jotain vapaa lippuja, mitä mistäkin saa, joka voisi kuskia tai kuskin omaisia kiinnostaa
- työ ja talkoapua
- jne hyödykkeitä.
Ymmärsitte pointin.
Ite sain ennen suodatin 500gr kahvipaketteja ilmatteeks ja annoin niitä bensarahan päälle.
En kerro tarkkaa summaa tai matkan tarkoitusta koska kaverini roikkuu täällä ja tapaus on tuore. Mutta kyse ei ole mistään parista eurosta ylimääräistä.. 🙄
Vierailija kirjoitti:
Ei tällaisilla ihmisillä voi olla aitoja ystäviä. Kusipäitä kaikki tyynni. En koskaan ottaisi ystävältä 30 euroa jostain pienestä palveluksesta. Bensa ok, muu on itsekästä ja kertoo vian ottajastaan. En maksaisi penniäkään ylimääräistä kulumisesta.
Miksi se bensa kuitenkin on on?
No olen tällainen perheellinen nelikymppinen tantta, ja ihan todella harvoin kavereitani kuskailen. Jokusen kerran vuodessa. Ymmärrän että nuorilla on enemmän niitä kuskauspyyntöjä: on myös tärkeää osata sanoa ei jos kavereiden kuskaaminen olisi jatkuvaa ja alkaisi rasittamaan. Siihen ei auton kulumisesta laskuttaminen olisi oikea ratkaisu.