Oletko ruvennut miettimään suomesta pois muuttamista?
Näillä hinnoilla ei eläminen enää kanna ja talous kaatumaisillaan
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Olen harkinnut siitä asti kun Venäjä hyökkäsi Ukrainaan ja keskustellut asiasta puolison kanssa paljon viimeisen vuoden aikana kun on alkanut olla päivänselvää mitä hallitus on Suomelle tekemässä.
Puoliso on kaksoiskansalainen, mutta hänen synnyinmaansa ei ole vaihtoehto, koska se on diktaattorin vallassa. Olemme miettineet Italiaa ja Kreikkaa, toisaalta taas Englantia koska olen asunut siellä jo kertaalleen, mutta toisaalta taas ilmasto on aika hirveä verrattuna Etelä-Eurooppaan.
Puolisolla on kolme ammattitutkintoa ja monipuolinen työhistoria kahdessa valtiossa, puhuu sujuvasti kolmea kieltä ja on alle 40v, silti ei töitä ole tarjolla hänelle vaikka on lähettänyt hakemuksia päivittäin viimeisen vuoden ajan. Itsellä kaksi toisen asteen tutkinto ja kandi yliopistosta, laaja kielitaito ja pitkä työhistoria ikäisekseni, minäkään en kelpaa työnantajille.
Haluttaisiin jonnekin missä on töitä, lämmin, avoimempi ja ystävällisempi kulttuuri sekä edullisemmat asunnot.
Oletteko hakeneet ulkomaille töihin, vai vain Suomeen?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä olen. 5-10 vuoden sisään viimeistään. Täällä on kylmää, kallista ja vittumaista. Perintövero on viimeinen niitti.
Perintöverosta ei välttämättä pääse eroon vaikka asuisikin ulkomailla. Se maksetaan nimittäin jos perinnönsaaja TAI perittävä asuu Suomessa TAI perittävä kiinteistö tai muu kiinteä omaisuus sijaitsee Suomessa.
Olenhan minä. Toistaiseksi mies ei ole innostunut vaikka meillä olisi kielitaitoa molemmilla kohdemaahan ja työllistymisessäkään ei pitäisi olla suurempia haasteita.
Nyt kun on lapsi tulossa niin vähän matalammalla kynnyksellä katson muuttamista. En minä voi meidän pieneltä evätä tulevaisuutta oman mukavuudenhaluni takia.
Puolet omaisuudesta jo ulkomailla, koti löytyy.
Kunhan mies jää eläkkeelle ei ole syytä jäädä Suomeen. Loput omaisuudesta rahoiksi ja pois. Lasten perheitten luona voi sitten vierailla vaikka hekin ennemmin tulevat meidän luoksemme
Aina kannattaa, ole rohkea tietäminen paremmasta vapauttaa sinut, sinusta viimein tulee kokonainen valaistunut yksilö. Älä jää Suomeen, käytä hyväksi tilaisuus.
Olen ajatellut Mongoliaa. Oma jurtta. Omaa tilaa.
No, haaveillahan voi.
Olen miettinyt poismuuttoa. Mutta ei ole varallisuutta, jonka turvin voisi elää kohdemaassa. Moni maa ei huoli vaikka rahaa olisikin esimerkiksi lottovoiton tuloksena. Suuri huoli tuntuu olevan, että tekee töitä. Ilmeisesti työnteko on näissä maissa paha asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä olen. 5-10 vuoden sisään viimeistään. Täällä on kylmää, kallista ja vittumaista. Perintövero on viimeinen niitti.
Perintöverosta ei välttämättä pääse eroon vaikka asuisikin ulkomailla. Se maksetaan nimittäin jos perinnönsaaja TAI perittävä asuu Suomessa TAI perittävä kiinteistö tai muu kiinteä omaisuus sijaitsee Suomessa.
Kiitos perintöverotiedosta. Siis perinnön jättäjän ja perijöiden tulee olla kirjoilla nollaperintöveron maassa ja perittävän omaisuuden tulee olla ei-kiinteässä muodossa esimerkiksi osakkeissa ?
Koko ajan. Valmistun kohta korkeakoulusta. Työttömäksi en aio tänne jäädä. Olen parhaassa perheenperustamisiässä ja haluan maahan, jossa on työtä ja tulevaisuus.
Olen. Olen sairas ja osa-aikatyössä. Pelkään, että sairaus vie loputkin terveydestä ja joudun hakemaan määräaikaista tai pysyvää työkyvyttömyyseläkettä, jota Suomessa ei välttämättä saakaan sairaana vaikka niin luulisi. Jos sitä ei saa, sairaat pakotetaan hakemaan työttömyystukea.
Haaveilen muuttamista töihin johonkin toiseen EU-maahan, jossa sosiaaliturvaa ei olisi kustu yhtä perusteellisesti. Olen jo katsellut töitä muualta, vaikka on puoliso täällä ja hänellä omat työnsä.
Vierailija kirjoitti:
Joskus. Tosin sitten tulen järkiini ja tajuan, että Suomessa on vain kolme huonoa puolta: joulukuu, tammikuu ja helmikuu.
Unohdit marraskuun, maaliskuun ja huhtikuun.
Joo, on alkanut vituttaan melkein kaikki tässä maassa.
Omaisuuden myynti on alkanut. Tavoitteena olla vuoden loppuun mennessä muualla.
Olen, mutta minne minä muuttaisin? Työkokemusta sosiaalialalta, lastenhoidosta ja asiakaspalvelusta. Kielitaito englanti. Pitäisi osata enemmän kieliä pärjätäkseen, tuskin edes asiakaspalvelutyötä saa jos puhuu vain englantia. Ehkä jotain puhelinmyyntiä. Ikääkin kohta jo 40v.
Valtion nimet kirjoitetaan isolla kirjaimella: Suomi. J.K. Ainakaan Dubaihin en muuta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus. Tosin sitten tulen järkiini ja tajuan, että Suomessa on vain kolme huonoa puolta: joulukuu, tammikuu ja helmikuu.
Unohdit marraskuun, maaliskuun ja huhtikuun.
Marraskuu ja maaliskuu ovat yleensä ihan ok. Huhtikuu jopa kiva.
Ei ihan onnistu ulkomaille muutto sillä tavalla, että sitä pois muuttamista miettii. Koska miettinyt olen jo vuosia, eikä poismuutto siltikään ole toteutunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vahvistaa vain sen, että mitä nopeammin tästä kusipäisestä perslävestä lähtee, sen parempi. Toivotan verovirkailijat tervetulleiksi kylään uuteen asuinpaikkaani käymään kehityskeskusteluja ja hakemaan rahoja. Eivät tule tarvitsemaan paluulippujaan ja loppu tulee olemaan heille kivulias.
No en. Mihin mä täältä lähtisin? Täällä asuu kaikki rakkaat, täällä on mun koti. Ja työ. Tutut ympyrät, turvallista elää.
En ymmärrä miksi joku haluaa Suomesta pois. Ihan kun muualla olis asiat yhtään sen paremmin.
Lähinnä kauhulla, että mitä jos syystä tai toisesta joutuisi muuttamaan toiseen maahan.
Jos onnistun alan vaihdossa, niin lähden välittömästi. Toivottavasti 1-2v sisään. Kohdemaa on jo valittu ja tunnen sieltä jo ihmisiä ja kieltäkin olen opetellut. Maa ei ole lähellekään täydellinen, Suomi on monissa asioissa parempi, mutta uskon positiivisten puolien voittavan negatiiviset kohdallani