Oletko ruvennut miettimään suomesta pois muuttamista?
Näillä hinnoilla ei eläminen enää kanna ja talous kaatumaisillaan
Kommentit (71)
En ole. Täällä olen ja pysyn. Mökille matkustan korkeintaan.
Kyllä montakin kertaa, . Odotan mitä ensi vuoden tulee kun mies täyttää 65. Niin muutammeko? Ja
En, mutta olen jo asunut vuosia ulkomailla ja tiedän maasta toiseen muuttamisen realiteetit. Palattiin Suomeen muutama vuosi sitten enkä osaa enää kuvitella asuvani muualla. Olen juurtunut takaisin tänne enkä jaksaisi enää ryhtyä siihen byrokratiaan ja säätämiseen, mitä maasta toiseen muutto vaatii, enkä halua luopua mm. asumisesta perheen ja ystävien lähellä, kodista, mökistä ja luontoharrastuksista.
Toisessa maassa asuessa kehittyy uusia rinnakkaisidentiteettejä. Suomessa voin olla ihan vaan minä.
Voisin vielä tehdä lyhyitä, muutaman kuukauden komennuksia ulkomailla, mikäli oma työura joskus menisi sellaiseen suuntaan. Ja silloinkin olettaisin työnantajan selvittävän mm. tarvittavat vakuutukset sekä järjestävän asunnon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja missä asiat olisivat paremmin?
Esim saksa on euroopan suurimpia voittajia ollut aina. Ei ihme että EU sielä keksittiinkin
Saksa on kelvollinen Oma top 5 on seuraava; 1.Sveitsi, 2.Norja, 3.Alankomaat, 4.Tanska, 5.Saksa
En enää halua enkä jaksa lähteä, ikää 50v Olen asunut jo 8 vuotta ulkomailla parikymppisenä. Se oli elämäni parasta aikaa, mutta en enää jaksaisi alkaa aloittaa kaikkea alusta. Suomessa on nyt kaikki; työ, ystävät, harrastukset, lapset.
Lapsiani kyllä kannustan opiskelemaan ja hakemaan töitä myös ulkomailta.
Muutan loppukeväästä. Olen suurituloinen ja kyllästynyt maksamaan veroja tähän p*skavaltioon ja kustantamaan kaikenlaisten tukiloisten elämää ja paisunutta julkista sektoria. Suuriman osan omaisuudestani olen jo siirtänyt ulkomaille. Sitäpaitsi Suomi ei ole enää sivistynyt länsimaa, vaan lähempänä takapajuista kehitysmaata. En halua elää köyhässä valtiossa.
n44
Tottakai. Kyvykkäät ja varakkaat lähtee. Suomi taantuu matalan tuottavuuden rupumaaksi. On jo taantunut.
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt poismuuttoa. Mutta ei ole varallisuutta, jonka turvin voisi elää kohdemaassa. Moni maa ei huoli vaikka rahaa olisikin esimerkiksi lottovoiton tuloksena. Suuri huoli tuntuu olevan, että tekee töitä. Ilmeisesti työnteko on näissä maissa paha asia.
mikä maa ei huoli miljoonääriä?
Vierailija kirjoitti:
Muutan loppukeväästä. Olen suurituloinen ja kyllästynyt maksamaan veroja tähän p*skavaltioon ja kustantamaan kaikenlaisten tukiloisten elämää ja paisunutta julkista sektoria. Suuriman osan omaisuudestani olen jo siirtänyt ulkomaille. Sitäpaitsi Suomi ei ole enää sivistynyt länsimaa, vaan lähempänä takapajuista kehitysmaata. En halua elää köyhässä valtiossa.
n44
hah, perus porvari meininkiä. Kulutetaan mielellään koko elämä palveluja jotka juuri niillä verovaroilla on rakennettu ja aiempien sukupolvien selkänahasta revitty, ja sitten läksitään pois kun kaikki lapsi-perhe ajan ilmaset palvelut kulutettu, koska onhan se kamalaa jos joutuu veroa maksamaan että tukisi niitä samoja palveluita joista itse on hyötynyt! Menis Suomellakin paremmin jos olis vähemmän teitä ahneita ja itsekkäitä, että heippa vaan :)
Nuorten kannattaa kannattaa erota ensimmäisenä reservistä suurin joukoin! Puollustakoon herrat, poliitikot ja mamuloiset tätä näivettyvää valtakuntaa!
Onpa tosi vaikea arvata mistäpäin tämä viesti on lähtöisin.
Börje siellä varmaan kirjoittaa läneestä. Lol.