Miksi kaurapuurosta tulee aina hirmuinen vatsaa korventava nälkä?
Näin on ollut aina. Vaikka söisi miten ison lautasellisen sitä. Ja laitan sekaan maitoa ja voisilmän, ei siis ole pelkkää vesipuuroa. Ihan järkyttävä nälkä iskee parin tunnin päästä, sellainen että mahaan sattuu oikein. Mistään muusta ruoasta ei tule tällaista. Eikä kauraleivästäkään. Tiedän, että kaurapuuroa hehkutetaan terveellisenä ja kuitupitoisena ruokana, joka pitää nälän poissa pitkään. En vain käsitä miten. Se on pahin tietämäni nopeasti ja yhtäkkiä iskevän vatsaa korventavan nälän aiheuttaja.
Kommentit (100)
Koska siitä puuttuu itsessään proteiinia. Joo, kaurassa on luontaisesti kyllä myös proteiinia, mutta ei sitä yhteen annokseen kaurapuuroa tule riittävästi, jotta se pitäisi nälkää.
Mä laitan puuroon maapähkinävoita, kookosta ja banaanin. Ei tule nälkä moneen tuntiin.
AP - oletko sinä minä? On meinaan ihan samat oireet.
Ei mulle riitä pelkkä annos kaurapuuroa. Syön aina sen kanssa maitokahvin lisäksi pari isoa ruisleipää, joiden päällä on proteiinia myös, lihaa tai pari illalla valmiiksi keitettyä kananmunaa. Tuolla konstein nälkä jo pysyy poissa.
Kaurapuuron lisäksi kannattaa syödä vaikka raejuustoa ja pähkinöitä. Proteiini ja hyvä rasva pitää paremmin kylläisenä kuin pelkkä puuro.
Vierailija kirjoitti:
Ei tule.
Tulee.
Hyvä kysymys, koska oma kokemus sama.
Annetaanpa tekoälyn vastata, ja senhän se tekee.
1. Nopeasti sulava hiilihydraatti ja verensokerin heilahtelu
Vaikka kaurassa on kuitua, pelkkä kaurapuuro on ensisijaisesti hiilihydraattipainoinen ateria.
Mekanismi: Puuro sulaa suhteellisen nopeasti. Se nostaa verensokerin nopeasti, mikä antaa hetkellisen kylläisyyden tunteen.
Nälkä: Kun verensokeri laskee yhtä nopeasti alas, aivot tulkitsevat sen "hirmuisena" nälkänä ja vaativat lisää energiaa.
Mulla on sama, eli herättää kehon jotenkin että pitäisi syödä lisää ja lisää ja lisää.
Lisää chian siemeniä joukkoon, pitää kylläisenä.
Vierailija kirjoitti:
Koska siitä puuttuu itsessään proteiinia. Joo, kaurassa on luontaisesti kyllä myös proteiinia, mutta ei sitä yhteen annokseen kaurapuuroa tule riittävästi, jotta se pitäisi nälkää.
Mutta jos syön vaikka viipaleen ranskanleipää ja päällä vähän voita eli vielä köyhempi ateria kuin kaurapuuro maidolla ja voisilmällä, niin siitä ranskanleivästä ei iske sellaista nälkää kuin pian kaurapuuron jälkeen iskee. Syy ei siis voi olla proteiinin puute. Ap
1. Sinun iso lautasellisesi ei ole oikeasti iso.
2. Keität liian löysän puuron.
3. Et kiehuta puuroa kunnolla. Kun otat sen mikrosta, se pitää ollaa niin kuumaa ettet voi sitä 20 minuuttiin syödä!
4. Käytät pikakaurahiutaleita
Onko syömäsi puuro velliä vai kunnon tiukkaa puuroa???
Proteiinin lisäksi vielä toinen vinkki: käytä isoja hiutaleita. Pikahiutaleet eivät pidä nälkää. Isoja hiutaleita, maitoon keitettynä ja pähkinöitä tai siemeniä päälle.
Hassua, minulle ei tule kaurapuurosta koskaan nälkä. Hyvin pitää nälän pois 6-7 tuntia. Kuinka vähän sitä oikein syöt?
Ihan sama täällä! Ja vaikka laitan kaurapuuron kylkeen kunnon annoksen rahkaa ja hedelmälohkoja päälle niin ei todellakaan pidä nälkää pitkään. Ruisleipää kaveriksi niin sit pitää. Mutta olen muutenkin helposti nälkäinen aamupäivisin ja syön aamupäivä/lounaspainotteisesti. Tuntuu että kulutus on ihan hirveän suurta aamuisin/aamupäivisin. Iltaa kohden rauhoittuu.
Näinhän se menee että, jos ei syö puuroa niin nälkää ei ole.
Kun syö puuroa 1, niin tulee hirveä nälkä 2.
On 2-0 puurottomuuden hyväksi.
Ja sehän on hyvä just noin. Että syö aamupäiväpainotteisesti.
Vierailija kirjoitti:
1. Sinun iso lautasellisesi ei ole oikeasti iso.
2. Keität liian löysän puuron.
3. Et kiehuta puuroa kunnolla. Kun otat sen mikrosta, se pitää ollaa niin kuumaa ettet voi sitä 20 minuuttiin syödä!4. Käytät pikakaurahiutaleita
Lautaseni on iso keittolautanen eikä puurokaan mitenkään kovin löysää. Keitän sitä mikrossa 7 min. Käytän perinteistä sinistä elovenan hiutaletta. Ap
Olen iso mies ja pystyn tekemään kovan salitreenin 3 tuntia puurolautasellisen jälkeen. Et todellakaan syö sitä tarpeeksi.
Ei tule.