Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kartta paljastaa valtavan punkkipommin

Vierailija
27.05.2025 |

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011257853.html

Muistakaa sitten että Suomessa borrelioosin diagnosoiminen ei onnistu, ainakaan jos et osaa sitä itse epäillä ja vaatia tutkimaan. Eli suojautua kannattaa + jälkeen koko kehon punkkisyynit, myös sen nurmikkopiknikin ja metsälenkin jälkeen. Itselläni oli just niskassa punkki kun menin lenkillä metsäpolulla.

Kommentit (56)

Vierailija
1/56 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koirassa on ollut useita vaikka asutaan lähellä melko ison kaupungin keskustaa. Aina lenkin jälkeen pitää tarkkaan tutkia koira ja itsensäkin tietysti. Karttaan olen myös merkinnyt alueet joista tullut.

Vierailija
2/56 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi Oulussa on noin paljon?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/56 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tuolta näkee ja voi ilmoittaa omat havainnot https://www.punkkilive.fi/

Vierailija
4/56 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo lähestulkoon keski-ikäinen ja viime kesänä oli ensimmäistä kertaa elämässäni punkki. Ja olen siis koko elämän liikkunut luonnossa, kolunnut rantapuskia koiran kanssa jne. En tiedä, miksi olen niiltä säästynyt tähän asti. Ei kyllä ollut kiva yllätys se punkki.

Vierailija
5/56 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime vuonna loppukeästä tehtiin pieni 5 km patikointi. Miehestä hätistelin varmaan kymmenen punkkia sen pienen matkan aikana. Ne oikein hyökkäs kimppuun vauhdilla. Itse säästyin jostain syystä. Taidan jättää metsälenkit sun muut.

Vierailija
6/56 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne on lisääntyneet koko Sjomessa ihan älyttömästi. Eihän tällaista olisi voinut kuvitellakaan joskus 30 vuotta sitten.

Vierailija
7/56 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typeryyden huippu!

Tottakai käyttäjien ilmoittamia havaintoja on kaikista eniten siellä missä ylipäätään on eniten ihmksiä.

Vierailija
8/56 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rannoilla on, rannikkokaupunki.

Punkki tykkää kosteasta ja viileästä.

Vierailija
9/56 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Punkki on vissiin virallisesti Suomen vaarallisin eläin. Se levittää kahta tautia: borrelioosia ja puutiaisaivokuumetta. Jälkimmäiseen on rokote, ensin mainittuun ei. Borrelioosin riski pienenee, mitä aiemmin punkin saa irti. Jos punkki on ollut ihossa kiinni vain vähän aikaa, eli alle vuorokauden, sairastumisen riski on pienempi. Puutiaisaivokuume on taudeista vaarallisempi eikä sen kannalta ole merkitystä, kuinka kauan punkki on ollut iholla, koska se tarttuu välittömästi.

Vierailija
10/56 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppoa, kun kulkee vain asfalttipinnoilla on turvassa

Vierailija
11/56 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en pahemmin stressaa sodista sun muista mistä kohkataan, mutta tää punkkiasia just sen takia ettei voi luottaa terveydenhuoltoon!! Prkl

Vierailija
12/56 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Typeryyden huippu!

Tottakai käyttäjien ilmoittamia havaintoja on kaikista eniten siellä missä ylipäätään on eniten ihmksiä.

Sittenhän Etelä-Suomessa pitäisi olla paljon enemmän kuin Oulussa?

Vierailija
13/56 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen jo lähestulkoon keski-ikäinen ja viime kesänä oli ensimmäistä kertaa elämässäni punkki. Ja olen siis koko elämän liikkunut luonnossa, kolunnut rantapuskia koiran kanssa jne. En tiedä, miksi olen niiltä säästynyt tähän asti. Ei kyllä ollut kiva yllätys se punkki.

Punkkien määrä on lisääntynyt huimasti. Lieneekö ilmaston lämpeneminen siinäkin taustalla?

Vierailija
14/56 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, on hyvin paljon punkkilajeja ja -yksilöitä. Tässäkin yritetään kait puhua puutiaisesta, joka on vain yksi Suomen 1500 punkkilajista. On se vaikeeta puhua oikeilla nimillä.

Vierailija
15/56 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Typeryyden huippu!

Kun ei ole kyse nyt jostain punkkilivestä pelkästään, tätä on muutenkin tutkittu ja määrät todella ovat lisääntyneet vuosi vuodelta ihan älyttömästi

Vierailija
16/56 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljon merenrantakaislikkoa. Varsinkin Hailuoto on kunnon punkkipesäke ja luokiteltu riskialueeksi. Eiks ne kaikki kuntalaiset saanut siellä ilmaisen punkkirokotteenkin? Tuossa pallurassa varmasti Hailuoto mukana. 

Vierailija
17/56 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kartta paljastaa valtavan punikkipommin 🤣 Kartassa lukuna punikeista tehdyt havainnot alueella.

Vierailija
18/56 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesä on paskaa. Punkit, ampiaiset, paarmat, hyttyset jne koittaa kaikki vittuilla. Pysyn kotona ja hikoilen kuumassa kämpässä.

Vierailija
19/56 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Punkkipommi🥶😱

Vierailija
20/56 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Punkit saavat lisääntymismahdollisuudet räjähdysmäiseen kasvuun - ei enää kuloteta metsiä . Kauan aikaa sitren metsäkulotus.  se tuli ja liekit muokkasivat maaperää eikä punkit päässeet llisääntymään . 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän yhdeksän