Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kaurapuurosta tulee aina hirmuinen vatsaa korventava nälkä?

Vierailija
05.03.2026 |

Näin on ollut aina. Vaikka söisi miten ison lautasellisen sitä. Ja laitan sekaan maitoa ja voisilmän, ei siis ole pelkkää vesipuuroa. Ihan järkyttävä nälkä iskee parin tunnin päästä, sellainen että mahaan sattuu oikein. Mistään muusta ruoasta ei tule tällaista. Eikä kauraleivästäkään. Tiedän, että kaurapuuroa hehkutetaan terveellisenä ja kuitupitoisena ruokana, joka pitää nälän poissa pitkään. En vain käsitä miten. Se on pahin tietämäni nopeasti ja yhtäkkiä iskevän vatsaa korventavan nälän aiheuttaja. 

Kommentit (100)

Vierailija
61/100 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisten kuuluu syödä monipuolisesti mutta kasvissyöjät jättää tärkeän ravintoaineen pois ja syövät siksi yksipuolisesti. Liha pitää nälän poissa. 

Ihmiset ovat syöneet aina lihaa ja syöneet kasviksia vain silloin kun lihaa on ollut niukalti. 

Aloitukseni ei kyllä liity mitenkään lihansyöntiin tai kasvissyöntiin. Vaan kaurapuuroon. Itse olen sekasyöjä. Ap

Vierailija
62/100 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaurapuurossa on jotain, joka joillekin aiheuttaa kovan nälän tunteen. Ei voi mitään.

Miksihän se ei sitten aiheuta sitä kaikille? Kyse on omasta aineenvaihdunnastasi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/100 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisten kuuluu syödä monipuolisesti mutta kasvissyöjät jättää tärkeän ravintoaineen pois ja syövät siksi yksipuolisesti. Liha pitää nälän poissa. 

Ihmiset ovat syöneet aina lihaa ja syöneet kasviksia vain silloin kun lihaa on ollut niukalti. 

Erilaisia kasvikunnan tuotteita pitäisi syödä jonkin lähteen mukaan 30 erilaista viikossa, jotta suolistobakteerikanta voi hyvin. Kaura on toki vapaaehtoinen.

Vierailija
64/100 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No älä syö sitä perkeleen puuroa, ei se ole pakollista. 

Vierailija
65/100 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaurapuurossa on jotain, joka joillekin aiheuttaa kovan nälän tunteen. Ei voi mitään.

Voisiko johtua erilaisesta mahalaukun happokannasta. Kun hapot on imaiseet "herätettyinä" kaurasta energian niin jäävät sulattamaan mahalaukun seinämiä.

Vierailija
66/100 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alapeukkuja ihmettelee myös 51. Olen laiha ja urheilullinen aikuinen nainen. Mikä mättää?

Vierailija
67/100 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin minulle kaurapuuro on tehnyt tätä jo lapsena. Olen nyt 38. Eli käytännössä aina. Muistan koulussakin kun oli kaurapuuroa lounaaksi (ja päälle mehukeittoa ja lisäksi näkkäri voilla ja kinkkuleikkeleellä ja maitoa) niin oli jo tunnin päästä vatsaan sattuu kova kova nälkä. Sellainen, että tekee mieli taipua kaksinkerroin tuolilla kun sattuu. Riisipuurolounaan jälkeen tai vaikka keittolounaan jälkeen näin ei koulussakaan koskaan käynyt. Ei syy voi olla minun aineenvaihdunta, jos olen ollut aina tällainen. Ap

Vierailija
68/100 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No älä syö sitä perkeleen puuroa, ei se ole pakollista. 

Tainnut sinullakin verensokeri heilahtaa miinuksen puolelle puuron takia, ja tuottaa ärtymystä.

Vierailija
69/100 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin minulle kaurapuuro on tehnyt tätä jo lapsena. Olen nyt 38. Eli käytännössä aina. Muistan koulussakin kun oli kaurapuuroa lounaaksi (ja päälle mehukeittoa ja lisäksi näkkäri voilla ja kinkkuleikkeleellä ja maitoa) niin oli jo tunnin päästä vatsaan sattuu kova kova nälkä. Sellainen, että tekee mieli taipua kaksinkerroin tuolilla kun sattuu. Riisipuurolounaan jälkeen tai vaikka keittolounaan jälkeen näin ei koulussakaan koskaan käynyt. Ei syy voi olla minun aineenvaihdunta, jos olen ollut aina tällainen. Ap

Jospa vika on siinä kaurassa. Kokeile muuta puuroa.

Vierailija
70/100 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein aikanaan verensokeriseurantaa. Kaura oli pahiten nopeasti verensokeria nostava ja laskeva ruoka-aine itselläni. 

Kirjasta hiilariherkkyys voi joku saada oivalluksia. 

Ja ihan hoikka ja urheilullinen, kylläkin lihakseton, olin. 

Vierailija
71/100 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tule.

Tulee.

Ei tule.

Vierailija
72/100 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nko teillä nopeasti nälkäisillä tutkittu esidiabeteksen, diabeteksen tai insuliiniresistenssin mahdollisuutta? 

Vierailija
73/100 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1. Sinun iso lautasellisesi ei ole oikeasti iso. 
2. Keität liian löysän puuron. 
3. Et kiehuta puuroa kunnolla. Kun otat sen mikrosta, se pitää ollaa niin kuumaa ettet voi sitä 20 minuuttiin syödä!

4. Käytät pikakaurahiutaleita

Kaurapuuro tulee hauduttaa ei keittää. Kaura ei tykkää kun sitä keitetään. Vain vesi kiehautetaan ja sitten lisätään hiutaleet, leseet ja vehnäalkiot. Kattila pannulappujen päällä ja ylle pyyhekääre hauduttamisen ajaksi.

Vierailija
74/100 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nko teillä nopeasti nälkäisillä tutkittu esidiabeteksen, diabeteksen tai insuliiniresistenssin mahdollisuutta? 

Edellä mainitut diabetes/insuliiniresistenssi ovat varmasti yksi selittäjä, ja ne kannattaa selvittää. Ja hankkia lihaksia, jotta sokeri voi siirtyä sinne. 

Osalla tätä on jo lapsuudesta alkaen, joten siihen saattaa olla jotain muutakin herkkyyttä. 

Vierailija
75/100 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteen annokseen puolitoista desilitraa isoja kauraryynejä ja puuron kanssa muuta proteiinia. Ei nälkäongelmaa.

Vierailija
76/100 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puuro pitää hyvin nälkää kun laittaa sekaan proteiinia. Ilman protskua tulee kyllä nälkä jo tunnissa. Mä laitan puuron sekaan aina pähkinöitä ja marjoja tai maapähkinävoita ja banaania. Sillä pärjää iltaan asti. 

Vierailija
77/100 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaurapuuro Myllyn Paras noin 60 g hiutaleina, puurona painavampi ja sen kanssa 60 g raejuustoa, 40 g leipäsiivu, jossa juustoa n. 20 g, levitettä 6 g, maitoa 1,5 dl. Jostain syystä kaurapuuro lisää nälkää, lisukkeet vievät nälän tunteen ja antavat monen tunnin ajan kylläisyyttä. Porkkana aiheuttaa yhtä suuren nälän, kuin kaurapuuro yksistään.

Vierailija
78/100 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pirskatin lainaukset mutta on katsottu pitkäaikaissokerit ja aika nätisti asettuvat viiden (viitearvot 4 - 6) pintaan. Eikä myöskään muita somaattisia pitkäaikaissairauksia tai lääkkeitä käytössä joten haima toimii normaalisti. 

Vierailija
79/100 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä lisään puuroon koko purkillisen maitorahkaa. Kyllä lähtee nälkä.

Vierailija
80/100 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sama oire. Tulee niin kova nälkä että oksettaa ja saattaa jopa naama hikoilla. Söin kuudelta aamulla puuroa ja yhdeksältä tuli nää oireet. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän yhdeksän