IS: Piiaa luullaan vähintään 10 vuotta ikäistään vanhemmaksi - arvaisitko itse Piian iän? (35 vuotta)
Se oli karuin arvio, jonka Piia Mäkelä on ikinä iästään kuullut.
Kun Piia työskenteli sairaanhoitajana, hän kävi katsomassa erästä potilasta.
Potilas kysäisi, oliko Piia ollut potilaan veljen luokalla. Milloin veljesi on syntynyt, Piia kysyi.
60-luvulla, potilas vastasi. Piiaa huvitti.
Oli pakko vain todeta, että isäni on syntynyt 60-luvulla kenties veli oli sitten käynyt hänen kanssaan samaan aikaan koulua.
Yleensä ihmiset ovat Piian mukaan häpeissään siitä, että ikäveikkaukset menevät niin pieleen. Silloin he pyytelevät vuolaasti anteeksi ja selittelevät ikäarviotaan.
Hoitotyötä tehdään pelkillä kasvoilla, sillä työasu on kaikilla sama. Kasvojen lisäksi korostuu olemus. Itselläni se on rauhallinen, suorastaan äidillisen huolehtivainen, Piia miettii.
Hänen ikänsä arvioidaan yläkanttiin silloinkin, kun hän on itse valitsemissaan vaatteissa.
Johtuuko se sitten siitä, että tyylini on aina ollut melko samanlainen enkä seuraa trendejä. Ainakaan tyylini ei minua varsinaisesti nuorenna, Piia sanoo ja naurahtaa.
https://www.is.fi/menaiset/ihmiset-ja-suhteet/art-2000011725334.html?ut…
Kommentit (394)
Miehenä sanoisin, että on n. 60-vuotias.
Omasta mielestäni olen ikäistäni nuoremman näköinen, mutta muutama vuosi sitten kun työnsin lastenvaunuja, niin joku mummo pysähtyi juttusille, kysyi että monesko lapsenlapsi on ja kertoi omista lapsenlapsistaan.. ja mummo oli jotain 70v..
Silloin tunsin itseni kyllä vanhaksi....
Mua varmaan luullaan satavuotiaaksi vaikka olen vasta 60v. Sen perusteella, että monet arvioi tuon jopa 20 vuotta vanhemmaksi.
Mulla on ohuet harmaantuvat hiukset ja punaisen läikikäs couperosaiho, jota en jaksa peittää enkä hoitaa. Olen kylläkin normaalipainoinen mutta pienehkö naisihminen. Kumarassa en sentään kulje.
Saan kyllä kaupoissa pääsääntöisesti hyvää palvelua ja jopa teitittelyä, että sinänsä vanhemmaksi olettaminen ei haittaa.
Minusta hyvällä tavalla aikuisen näköinen. Ikäistään vanhemman näköinen ei aina tarkoita ränsistynyttä ulkonäköä, vaan se voi tarkoittaa myös älykkään ja asiallisen näköistä.
no todellakin näyttää omaan silmään 45-50-vuotiaalta. Sibeliusrypyt on kolmevitoseksi aika syvät, ja ihokin varttuneemman naisen ihon näköinen. mut ihan ekana ne on omasta mielestä nuo vähemmän esteettiset lasit. Mun isoisällä oli samanlaiset 70-80-luvun valokuvissa että siitä varmaan tulee mielikuva :D mut oikeasti, jo silmälasien vaihto tekis ison muutoksen. antavat väistämättä vanha tantta tai pappa- vaikutelman.
Jaa että pikkuvanhuus tehnyt hänestä ikäistää vanhemman näköisen? Joopa joo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, kyllä minä uskon huonoihoiseksi kolmevitoseksi.
Millä tavalla huono iho?
Niinpä. ihan tavallinen iho, johon ei ole laitettu meikkivoiteita tasoittamaan sävyä.
En tunne ketään jonka iho näyttäisi tuolta, en yhtään ainuttakaan. Onhan tuo todella huonossa kunnossa. Ja saa olla, ei se kenenkään arvoa vähennä, mutta ei tuo "normaalia" eli yleisintä ole.
lainaus ei taida onnistua mutta pari kommenttia ylempänä kirjoitettiin : "En tunne ketään jonka iho näyttäisi tuolta, en yhtään ainuttakaan. Onhan tuo todella huonossa kunnossa. Ja saa olla, ei se kenenkään arvoa vähennä, mutta ei tuo "normaalia" eli yleisintä ole."
tähän sanoisin että täsmälleen samaa mieltä. minä olen saman ikäinen kuin hän enkä tunne minäkään ketään kaveripiiristäni , perheestäni enkä tutuistani kenellä olisi kolmevitosena iho tuollainen. ei edes neljäkymppisenä. ei siksi että olen parempi ihminen koska omaan nuorekkaat geenit mutta kai se sitten niin on että siinä missä toiset näyttää ikäistään vanhemmilta niin toiset näyttää hyvin nuorekkailta. isoäitini, äitini, serkkuni kaikki ollaan näytetty vuosia vuosia nuoremmilta sen hetken ikään nähden, meillä sitten näin päin. joten minäkin sitä kautta yhdyn tuohon ettei ainakaan meillä lähipiirissä lainkaan ole yleistä että on tuon näköinen iho.
ja tämä ei todellakaan ole kirjoitettu ylimielisesti vaan pikemminkin että niin ne geenit esim vaikuttaa ihon laatuun ja tyyppiin.
itselläni ei ikäryppyjä ole ja iho on tasainen ja kuulas, mutta sitten taas minäkin kuulun niihin joita luullaan teiniksi välillä. nuorekas olemus on kiva mutta en tiedä onko se enää niin kivaa kun aikuista naista luullaan teiniksi...:D
miksiköhän noin paljon alapeukkuja? itse kuulun samanlaiseen ihoryhmään ja ihan voin samaistua. ihan kuin ei olisi hyväksyttävää kirjoittaa että asia voi olla noinkin päin vai otetaanko se jotenkin omakehuna?
Vanhukset ja sairaat ovat ihquja. Niiltä saat kyllä kuulla että olet raskaana tai ikäsi päin prinkkalaa. Jos otanta olisi otettu ex-tempore jossain kauppakeskuksessa, Piia olisi arvioitu about oikean ikäiseksi.
Asiakaskontakteissa sote-alalla osa on muistisairaita höppänöitä, jotka itse elävät uudelleen jotain omaa nuorempaa ikäkauttaan, osa on ilkeitä, jotka haluavat piiketellä sinua vain lämpimikseen. Yleensä aika estottomia mielipiteissään.
Vierailija kirjoitti:
Vanhukset ja sairaat ovat ihquja. Niiltä saat kyllä kuulla että olet raskaana tai ikäsi päin prinkkalaa. Jos otanta olisi otettu ex-tempore jossain kauppakeskuksessa, Piia olisi arvioitu about oikean ikäiseksi.
Asiakaskontakteissa sote-alalla osa on muistisairaita höppänöitä, jotka itse elävät uudelleen jotain omaa nuorempaa ikäkauttaan, osa on ilkeitä, jotka haluavat piiketellä sinua vain lämpimikseen. Yleensä aika estottomia mielipiteissään.
eli tällä logiikalla kaikki hänen ikänsä yläkanttiin veikanneetkin on vanhuksia ja sairaita? ei kai nyt jokainen häneen elämässään törmännyt joka veikannut väärin iän, voi olla mainitsemiiisi ihmisryhmään kuuluvia..
Vierailija kirjoitti:
Nää jutut ei voi koskaan onnistua. Itsekehu haisee, sanottiin ennen.
Ihminen tekee vaan itsensä naurettavaksi.
Suurin osa porukasta kuvittelee näyttävänsä ikäistään nuoremmalta.
Et sitten vaivautunut yhtään lukemaan juttua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eli tällä logiikalla kaikki hänen ikänsä yläkanttiin veikanneetkin on vanhuksia ja sairaita? ei kai nyt jokainen häneen elämässään törmännyt joka veikannut väärin iän, voi olla mainitsemiiisi ihmisryhmään kuuluvia..
No henkilö puhui ikäarvioistaan työroolissaan.
miksi täällä on alapeukutettu ahkeraan noita viestejä joissa muutamat naiset sanoneet että heitä taas luultu reippaasti nuoremmiksi, kirjoittavat että heillä ollut aina hyvä iho ja perheen muillakin naisilla saattanut olla samoiten hyvä ja nuorekas iho, ja mitä ilmeisimmin hyvät geenit sen suhteen. miksi alapeukut? eikö hyvistä geeneistä saa olla iloinen, eikö sitä saa sanoa ääneen, eikö itseään saa kehua? vai mikä homma? :D
minulla myös sama kokemus; itseäni taas luullaan lähes aina teiniksi ( eri asia onko se enää niin imartelevaa..), kolmevitosena minulla on tosi sileä ja tasainen iho, sekä äitilläni ja isoäitilläni pitkälle kuusikymppiseksikin tosi sileä ja kuulas iho..kiitollinen hyvistä geeneistä siis. just kiinnitin huomiota eilen miten juuri 49 vuotta täyttänyt serkkunikin menisi aivan 30-vuotiaasta. ja siis ei se ole mikään meriitti eikä ikääntymisen merkeissä ole yhtään mitään väärää, mutta pointti että näinkin päin voi olla..
ja jotain kakskymmentä alapeukkua kun ääneen sanoo nämä :D vähän hassua kieltämättä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No henkilö puhui ikäarvioistaan työroolissaan.
no mainittiinhan siinä ihan selkeästi että myös työn ulkopuolella häntä luullaan vanhemmaksi ja ensimmäisen kerranhan hänen iästään oltiin yllättyneitä jo reilusti ennen työrooleja , 12-vuotiaana.
iho todellakin ei mikään tyypillinen kolmevitosen iho, olisin veikannut jo ihon perusteella viiskymppiseksi. näkeee poskista ja nenän ihosta ettei ehkä kauheasti hoidettu niinkuin joku mainitsi. tai sitten vaan tosi aikaisin ikäääntynyt iho eikä kiinni laiminlyömisestä.
toinen mitkä vanhentaa heti on nuo syvät sibeliusrypyt ja silmälasien malli.
Jos tuon mummokaavun vaikka vaihtaisi nahkatakkiin, farkkuihin ja maihareihin, ja laittaisi vähän meikkiä vois luulla että alle 30v.
Tyypillinen suomalainen nainen paitsi että hiukset ei ole maantienväriset!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on tämän kahjon artikkelin idea?
Haukkua taas kerran naisten ulkonäköä,muut naiset sas tuntea "paremmuutta" kun ovat piiaa "paremman näköisiä" ja miehet taas muuten vaan tykkäävät solvata naisia joilla ei pidennyksiä,vahvaa pakkelia naamassa,irtokynsiä/ripsiä eivätkä ole mallin näköisiä ja kokoisia.
Tämä!
Puolet täällä olevista viesteistä onkin näitä joissa kehutaan itseä tyyliin "mut kun mä näytän niin nuorelta ja kun mulla on niin hyvä ihokin, olen siro ja hoikka ja ikänäkökin leikattu silmistä jne jne". Taas näillä itsekehujilla oli hyvä sauma tulla tuomaan itseään esiin kun joku aloitti tämän ketjun.
Ei näytä. Mikä tota naista vaivaa kun lehteen pitää mennä esittäytymään
Onhan se välillä koomista, kun miestäni luullaan pojakseni, vaikka hän on 46 ja minä 50 - hän vaan on aivan kolmekymppisen ja minä lähes kuusikymppisen näköinen...
Miehilläpäs se tuntuu olevan vaikeaa ajattelevat että mitä vanhemmaksi tulevat sitä nuoremmalta näyttävät, naiset taas yrittää peittää rypyt juonteet yms vahvoilla aineilla ja meikeillå jotka vaan pahentaa ihoa.