Olenko niuho, kun en hyväksy ja ymmärrä ystävieni mieskuvioita?
Heti alkuun: minusta ei ole mitään pahaa siitä, jos kaksi vapaata ihmistä haluaa olla yhdessä ja tilanne on tasavertainen. Sen sijaan minun on ollut todella vaikea sulattaa, kun fiksuna pitämäni ystävät ovat säätäneet seuraavien mieskuvioiden kanssa:
"Liisa" on eronnut ja käytännössä huolehtii lastensa asioista yksin. Liisa on harmitellut, miten tuli aviomiehen kanssa ero ja mies ei ole ollut vastuullinen isä. Sittemmin minulle selvisi, että Liisan ex-miehellä on huu. meongelma. Käyttöä oli jo parisuhteen alussa, kun lapsia ei vielä ollut. Liisa on kertonut kaipaavansa hyvää puolisoa itsensä ja lasten elämään. Eron jälkeen Liisa on käynyt paljon treffeillä. Kunnollisten ja luotettavien miesten sijaan Liisaa viehättävät kaikenlaiset polyamoristiset elämäntapaernot, jotka ovat hukassa elämänsä kanssa vielä +40 v iässä. En käsitä, miten Liisalla on noin huono miesmaku ja harmittelee, kun ei ole löytynyt kunnollista miestä. No onko ihme, jos etsii tuollaisten joukosta?
"Maija" erosi aviomiehestään ja lastensa isästä. Maija väitti, että ex-miehensä on nar.sisti. Minulle ei koskaan tullut tällaista oloa Maijan ex-miehestä, hän oli mielestäni ihan tavallinen perheenisä. Myöhemmin minulle selvisi, että Maija oli avioeron ottamisen aikoihin aloittanut suhteen naimisissa olevan miehen kanssa. Suhde jatkui muutaman vuoden on-off-suhteena. Vaimolle ei tietenkään kerrottu tuosta suhteesta. Minä olin järkyttynyt, miten fiksuna pitämäni Maija saattoi aloittaa tuollaisen suhteen, eikä pitänyt sitä mitenkään moraalittomana.
Olenko niuho, kun en hyväksy ja ymmärrä ystävieni mieskuvioita?
Kommentit (85)
Olisko susta kivaa lukea palstalta vastaavaa märehdintää sun elämästä jonkun kaverisi kirjoittamana? vaikka nimi olisi muutettu, tunnistaisit kyllä, että puhutaan susta. Arvaisitko, kuka kirjoittaa?
Ystävä sanois suoraan, mikä häiritsee, eikä valittais selän takana saati julkisella palstalla. Et ole niuho, mutta rajaton ja sosiaalisesti törppö kyllä. Toisaalta myös kultainen ihminen, joka on huolissaan ystävistään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei varmaan moni uskoisi minustakaan, että minä tavallinen aikuisen lapsen äiti ja sairaanhoitaja olen ollut jo kolme vuotta salasuhteessa naimisissa olevan vanhemman miehen kanssa. Itse olen ollut sinkku koko tämän ajan. En kaipaa muiden hyväksyntää.
Ei varmaan moni uskoisi minustakaan, että minä tavallinen aikuisen lapsen äiti ja sairaanhoitaja olen ollut jo kolme vuotta salasuhteessa naimisissa olevan vanhemman miehen kanssa. Itse olen ollut sinkku koko tämän ajan. En kaipaa muiden hyväksyntää.
Kaikki pharman duunarit ovat jotain kadulta poimittuja, joten ei tule minkäänlaisena yllätyksenä että teillä ei ole moraaleja. Onhan työkin itsessään moraalitonta toisten kehoon tunkeutumista ja myrkyttämistä, silpomista, jne. Jos pappissuvusta tulisi tällainen pettäjä niin se nostaisi kulmakarvoja hetkeksiLol tietäisit vain kuinka paljon uskovaiset pettää hhahahahhhahaahah
On sellaisia "uskovaisia" jotka uskovat Jeesukseen...
ja sitten sellaisia uskovaisia jotka uskovat Jeesusta.
Niinpä, jeesus sanoi olevansa tie ja totuus.
Sen sijaan että seuraisivat jeesusta ja eläisivät hänen tavallaan, nämä elävät kuin juutalaiset ja fanittavat sekä palvovat jeesusta.
ei taida olla kovin hyvä ystäväsi, kun kirjoittelet sen yksityisasioita palstalle
Sä et voi ulkopuolisena mitenkään tietää onko Maijan mies narsisti. Narsistit nimenomaan esittävät hyvää jätkää ulospäin, ovat karismaattisia, reiluja ja avuliaita. Jopa vähän marttyyreitä. Oma ystäväni pääsi narsistista eroon nimenomaan uuden kumppanin tuoman tuen avulla. Ilman häntä ystävän itsetunto olisi edelleen poljettuna olemattomaksi, eikä hänellä olisi ollut minkäänlaisia voimia päästä irti. Me ystäväthän emme tienneet mitään, koska ystävä uskoi itsekin huonouteensa.
Ulospäin näytti siltä että illanistujaisissa vaisu ystäväni olisi jotenkin nihkeä ja tympeä, ja exänsä viihdyttävä seuramies, vaikka totuus oli se että ystävä oli aivan rikki ja exällä täysi esitys päällä. Juhlien jälkeen ystäväni sai aina kuulla kunniansa.
taidat olla kateellinen ystävillesi, kun noin harmittaa niiden mieskuviot
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki pharman duunarit ovat jotain kadulta poimittuja, joten ei tule minkäänlaisena yllätyksenä että teillä ei ole moraaleja. Onhan työkin itsessään moraalitonta toisten kehoon tunkeutumista ja myrkyttämistä, silpomista, jne. Jos pappissuvusta tulisi tällainen pettäjä niin se nostaisi kulmakarvoja hetkeksiLol tietäisit vain kuinka paljon uskovaiset pettää hhahahahhhahaahah
Niinpä, jeesus sanoi olevansa tie ja totuus.
Sen sijaan että seuraisivat jeesusta ja eläisivät hänen tavallaan, nämä elävät kuin juutalaiset ja fanittavat sekä palvovat jeesusta.
Fanittavatko ja palvovatko juutalaiset [J]eesusta?
En tiedä, missä todellisuudessa aloittaja elää, mutta minun todellisuudessani tuollaiset kuviot ovat peruskauraa, jolle eo viitsi edes kulmiaan kohottaa.
Yleensä se karjunta, joka lopulta kantautuu naapuriin, ei ole narsistin, vaan narsistin uhrin joka on kirjaimellisesti joko hajoamassa tai heräämässä unestaan.
Narsisti taas hymyilee, puhuu pehmeästi, eläytyy, näyttelee, viettelee, laskelmoi vain naamionsa takana.
Jo se, että epäilet ystävääsi joka luottaa sinuun ja käyttää ex-miehestään narsisti-termiä kertoo vain sinusta ystävänä jotain. Liehittelevä teeskentelijä täydellisine hammasriveineen mollaamassa muita narsistiksi on eri asia kuin epätasapainossa oleva uhri joka tukeutuu ihmiseen jonka luulee olevansa ystävä.
Vierailija kirjoitti:
Sanon nyt vain tuosta narsmismiasiasta (Maija).
Tyypillisesti ulkopuoliset eivät tunnista narsismia.
Suurin oss ihmisistä ei tunnista tai tiedä edes narsismin perus piirteitä. Suurin osa kaikista ihmisistä ei tajua että narsismin diagnosoimiseen mene aikaa jopa ammattilaisella. Yleisimmässä tapauksessa ihminen leimataan narsistiksi vaikka on enempi itsekkäämpi mutta ei välttämättä narsisti. Monesti suutuspäissään vielä ihmiset diagnosoi.
Vierailija kirjoitti:
Olisko susta kivaa lukea palstalta vastaavaa märehdintää sun elämästä jonkun kaverisi kirjoittamana? vaikka nimi olisi muutettu, tunnistaisit kyllä, että puhutaan susta. Arvaisitko, kuka kirjoittaa?
Luulen, että noita polyamorisia keski-ikäisiä on kuules aika paljon enemmän kuin joku yksittäinen Liisa. Samoin noita varattujen kanssa säätäviä on hieman enemmän kuin yksi.
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin kyllä kaverilleni jos tämä pettäisi tai vehtaisi itse varatun kanssa etten moraalisesti hyväksy tuollaista toimintaa. Mutta en silti koe että on minun asiani tuomita kavereideni parisuhdevalintoja. Toki jos moraali ristiriita olisi liian suuri, ottaisin etäisyyttä, mutta muussa tapauksessa koen velvollisuuteni ystävänä olevan olla tukena ja hyväksyä että olemme monissa asioissa mahdollisesti eri mieltä.
Tietysti jos kaverisi hakkaa päätä seinään jatkuvasti ja toistaa samoja virheitä sekä tarpeettomasti rasittaa sinua asialla, voit vaikka sanoa että hän tekee mitä tekee, mutta koet kuluttavaksi kuunnella samoja keloja kokoajan. Mutta ei ole sinun asiasi tuomita ja arvostella kavereidesi miesvalintoja. Olen huomannut itse että etenkin ystävät joilla on tasapainoiset pitkät parisuhteet ovat joskus todella kärkkäitä ja mustavalkoisia eivätkä ymmärrä sitä että heille on ehkä osunut kohdalle täyspäinen ja järkevä mies jonka kanssa rakkaus ja kunnioitus on molemminpuolista. Kaikille ei käy yhtä hyvin, eikä romanttisen partnerin löytyminen ole mitään järkipeliä kuten vaikka kohtuuhintaisen ja hyväkuntoisen asunnon löytäminen ja valitseminen.
Omassa kaveripiirissä se kärkkäin muiden moralisoija on itse pitkässä parisuhteessa, joka näyttää ulospäin aivan karmealta. Mutta he ovat väkisin yhdessä, kärsivät toisistaan, inhoavat toisiaan ja arvostelevat muita. Kaverit eivät tosin enää halua hirveästi avautua elämänsä kiemuroista tämän kanssa, kun tietää että arvostelee ja juoruaa selän takana.
Joten tästä tuli mieleen, millaiset ovat omat mieskuviosi, ap?
Jos et ole suhteen osapuoli, älä sano mielipidettäsi ääneen. Sivustahuutelijan mielipiteillä ei ole mitään arvoa. Jos ystäväsi oikeasti tekee jotain hölmöä (mitä nyt emme voi tietää, koska on vain sinun käsityksesti asiasta), voit puhua hänelle ja kertoa huolesi suoraan. Pitäisi kuulla parisuhteen molempien osapuolten tarina ja siltikään ei voi tietää, mikä on totuus, ehkä se on siellä jossain puolessa välissä. Siksi kannattaa jättää besserwisseröinnit väliin ja suunnata energia omaan elämään.
Kyllä "keski-iässä" olevista yleensä ns. fiksuimmat tapukset on parisuhteissa, hyvissä sellaisissa, jos siis vertaa mikä tilanne on esim. parikymppisillä, missä ei vielä yleensä olla (vakavasti) sitoutuneita toisiin. Ja tuo em. siis KESKIMÄÄRIN, poikkeuksia ln aina!
Ja sitten on se, ettei jotkut traumojensa tmv. takia OSAA olla ns. normaalissa hyvässä parisuhteessa. Yhdelle tutulle on laaja ystäväpiiri useasti asiasta (aikanaan) sanonut: Oli välillä oikeasti hyviä&kivoja KUNNOLLISIA miehiä --> aina meni ja petti, ja uudestaan ja uudestaan ajautui "nilkkien" swuraan (huumeita, rikoksia ym. taustalla). Jossain kohtaa oli meidän kaverien PAKKO ottaa etäisyyttä, kun yksi mies oli kirjaimellisesti hullu (raakaa väkivaltaa taustalla) jota piti niin "ihanana", ei tuolliseen maailmaan halua "tavallinen ihminen" olla MISSÄÄN kosketuksissa.
No ei kai noi mieskuviot sulle kuulu. Toki jos Liisa purkaa sydäntään ja kysyy neuvoa, niin sit voit sanoa, mitä ajattelet. Mutta muuten se on Liisan asia. Maija puolestaan on varmasti tietoinen, että useimmat eivät hyväksyisi, joten anna olla.
Niin. Voin kertoa ystäväni moraalista, joka haukkui minut selän takana kaikille kun aikanaan erosin. Ja kyllä, erosin niin että olin tavannut muutaman kerran nuoruuden rakkauttani ennen virallista eroa, tein sen varmaan saadakseni uskoa siihen että joku voi minusta välittää. Eron ollessa päällä tukeuduin ystävääni, paljastaen hänelle avioliitosta asioita, joista en ollut ennen kertonut kun häpesin niin paljon. Häpesin sitä että pysyin sellaisessa. Kerroin ex-miehen väkivallasta, henkisestä ja fyysisestä, kerroin rajoittamisesta ja manipuloinnista, riehumisesta ja uhkailusta. Kerroin yksityiskohtia esimerkiksi siitä kuinka hän ajoi minut nukkumaan parvekkeelle samana iltana kun olimme tavanneet tätä ystävääni, haukkui noloksi h*oraksi. Mitä tekee ystäväni. Sanoo ettei oikein usko, että ei mies vaikuta sellaiselta. Hän levittelee ja hämmästelee kertomiani muille, ja ihmettelee miksi puhun sellaista. Hän valitsi puolensa, nykyään he miehensä kanssa kutsuvat tämän exäni heille kylään, ei minua, "ystävää". Tämän toistuttua nyt muutaman vuoden ajan, en ole halunnut olla enää tekemisissä hänen kanssaan.
Vierailija kirjoitti:
"Kunnollinen mies" on usein sosiaalisesti kyvytön öyhöttäjä joka vaatii velvollisuusseksiä eikä välttämättä edes pidä naisista, eikä sellaisen ihmisen lähettyvillä ole hyvä olla missään muodossa tai roolissa. Naisten tai lasten. Iso osa varsinkin insinööreistä on tällaisia, kunnollisuus on vain heidän päässään ja jos puhutaan romanttisesta tai edes ystävyyssuhteesta niin heillä ei ole naiselle yhtään mitään annettavaa
Ihan hyvin mahdollista, että mies on narsistinen tai jopa sadistinen vaimoaan kohtaan ja erinomainen ja feikkaava seuramies muille. Esim. oma ex oli alistuva ja tottelevainen monia ulkopuolisia kohtaan, mutta minun päälleni sylki rikkoen mm. äitiyttäni ja naiseuttani. Esitti sukulaisilleni uhria, kun hänellä oli 4 eri naista vauvavuonna ja pahoinpiteli minua koko raskauden ajan. Lapsi kärsi hänen kourissaan, hän huusi päälle ettei tiedä mikä lapsella on, ja pikkuhiljaa oppi minulta miten suhtautua lapseen. Minut kuitenkin maalasi hirviöksi, mitä itse oli. Sukulaisiini ja oletettavasti muihinkin tarina upposi kuin kuuma veitsi voihin, enkä sen seurauksena jäänyt katselemaan lopputulemaa vaan jätin "hyvän isän" ihan keskenään sekoilemaan lukuisten naistensa, valheidensa ja kituvan lapsen kanssa, jota hän niiiiiin kovasti rakasti
Pettäminen ei tietenkään ole oikein
Mitä hölmömpiä yleistyksiäl, sitä enemmän peukkuja. Huomaa, että insinööri on mainittu. Koulutuksestahan sen parisuhdekäyttäytymisen voi päätellä.
En varmaan itse jaksaisi mousta sekoilua katsella tai kuunnella mitenkään ikitsemppaavalla asenteella. Sanoisin suoraan, että teet typeriä valintoja.
Toinen vaihtoehto on se, että voidaan olla edelleen kavereita, mutta ei vaan puhuta miesasioista enää keskenämme. Pettämistä en kyllä oikein hyväksy, enkä halua pettäjiä kaveripiiriini. Jos siis tieten tahtoen panee varattua, niin se on mulle nounou.
Ei mulla kyllä olekaan ystäväpiirissä tuollaiseen hölmöilyyn taipuvaisia ihmisiä. Kukaan meistä ei ole täydellinen. Voidaan harmitella yhdessä elämän alamäkiä ja keskustella, että voisiko seuraavalla kerralla valita toisin tai toimia fiksummin. Ihmiset tekevät virheitä, enkä todellakaan odota läheisiltäni mitään täydellisyyttä. En itsekään ole täydellinen vaan minussa on paljonkin kehityskohteita. Mutta joku roti pitää olla. En jaksa kuunnella ikuista kitinää itseaiheutetuista ongelmista. Mikä järki on ikuisesti itkeä asiaa, jolle ei aio tehdä mitään?