Lapsen kavereiden yökyläily ja pieni asunto
Me asumme kohta teinin kanssa kalsiossa ja minä nukun olkkarissa, jossa ei ole ovea. Lapsi valittaa kun ei voi tuoda ketään kaveria yökylään. Itsekin lapsena muistan kun oli tyttöjen yökyläilyitä 3- 4 samaan aikaan synttäreillä tms. Lasta jotenkin hävettää se mun olkkaeissa nukkuminen eikä muutenkaan halua kavereita tuoda.
Miten muilla teillä jotka asutte lasten/ lapsen kanssa kaksiossa, onko lapsen kavereiden yökyläkyläilyt onnistuneet? Lapsi on nyt 11 v ja vain kerran on ollut joku kylässä.
Kommentit (8)
Mä asun kahden lapsen kanssa kaksiossa, 9v ja 12v. Lähes päivittäin on lasten kaverit kylässä. Vaikka minulla ja nuoremmalla lapsella on yhteinen huone ja vanhemmalla lapsella on oma huone, niin yhtään negatiivista kommenttia ei ole asiasta kukaan antanut, edes lapsia ei hävetä.
Yökyläilyä en ole järjestänyt kun kaikki kaverit asuvat lähellä. Jos kaveri tulisi kauempaa kylään saisi jäädä yöksi, siitäkin huolimatta että ahdasta on.
Yksi kaveri. Ja mielellään isompaan asuntoon se. Ei useaa kaveria kukaan tarvitse kerralla. Iso lapsi yökyläilee, ei pikkulapset.
Mistä lapsi on häpeän keksinyt? Jos sinun puolestasi kaverit voivat tulla niin kerro se lapselle myönteiseen sävyyn. Ei nyt joka päivä tarvitse jankuttaa mutta muutaman kerran voi ehdottaa että olisiko kivaa jos joku tulisi kylään tai yöksi? Asumismuoto voi olla rahakysymys mutta myös valintakysymys, kaikki eivät halua isoa taloa. Meillä saattaisi olla juuri ja juuri rahaa taloon mutta en halua sellaista, ei houkuttele olla pankin kanssa naimisissa jopa kymmenen vuotta.
Lapsi on sen ikäinen että voisit vaikka ostaa herkkuja ja kysyä että haluaisiko pari kaveria tulla leffailtaan tai jotain? Tuon ikäiset osaavat jo ohjattuna vaikka leipoakin ja tehdä pitsaa. Uskon että kaverit eivät edes ajattele miten te asutta, jos se on jollekin perheelle ongelma niin ovatkohan itse vähän tyhmiä?
Meillä asia on ratkaistu siten että lapseni eivät häpeä mua, vaan olen tosi lit mutsi.
Suurin juttu tuossa on varmaan keskustella lapsen kanssa ja yrittää päästä häpeän yli. Jos haluavat olla hetken keskenään niin voisit vaikka itse olla muutaman tunnin pois (illalla siis, ei yöllä) .
Vierailija kirjoitti:
Mä asun kahden lapsen kanssa kaksiossa, 9v ja 12v. Lähes päivittäin on lasten kaverit kylässä. Vaikka minulla ja nuoremmalla lapsella on yhteinen huone ja vanhemmalla lapsella on oma huone, niin yhtään negatiivista kommenttia ei ole asiasta kukaan antanut, edes lapsia ei hävetä.
Yökyläilyä en ole järjestänyt kun kaikki kaverit asuvat lähellä. Jos kaveri tulisi kauempaa kylään saisi jäädä yöksi, siitäkin huolimatta että ahdasta on.
Kuten nro 3 minullakin oli aikoinaan nuoremman lapsen ( tyttö) kanssa yhteinen huone ja pojalla oli oma. Kavereita kävi molemmilla ja myös yökyläilijöitä.
Sitten kun nuorempikin alkoi olla esiteini ja isompi oli teini muutettiin pois pk-seudulta ja sain asunnon, jossa kaikille omat makkarit. Mun makkari oli enemmänkin alkovi olkkarissa, mutta ihan riittävä.
Kavereita ja yökyläilijöitä oli edelleen. Ei oltu kukaan noloja. Päinvastoin ihmettelen ihmisillä, joilla on hulppeita oktaloja, mutta heille ei saa lasten kaverit mennä tai ainakaan mitään ei tarjota.
Osta joku sermi ja laita sängyn eteen näkösuojaksi, jos ovea ei voi asentaa. Osta sellainen itsestään täyttyvä ilmapatja kaverille vuoteeksi, helppo kasata ja säilyttää pielessä tilassa.